hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjefter på hesten når man er sint?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kjefter på hesten når man er sint?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  14:20:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
jeg har ikke verdens beste tolmodighet... uff... så hvis tuna er rampete og sånnt eller at hun ikke sjønner hva jeg vil og jeg er i dårlig humør så kan jeg bli veldig sint... hater meg selv for det! jeg vet hun ikke mener noe vondt men gang på gang har jeg sagt til henne at jeg kommer til å selge henne og sånt... men jeg er blitt bedre nå da:D men når jeg er sånn får jeg så sykt dårlig samvittighet etterpå... men det er jo bare bra, siden jeg har blitt mindre *sur* når hun er litt tullete... og ansett så er det min skyld hvis hun ikke kjønner hva jeg mener da... men har aldri slått eller hylt eller skremt henne da... det har mest vært ord.... heldigvis xS
*Cathrine & Spanne Tuna for alltid<3*
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  16:33:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Åh, ja, sliter med tolmodigheten, hehe... Blir så fort sur på Evita når hun tuller, men jeg vet jeg egentlig ikke burde bli det, for hun er fortsatt ung...
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  16:33:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Åh, ja, sliter med tolmodigheten, hehe... Blir så fort sur på Evita når hun tuller, men jeg vet jeg egentlig ikke burde bli det, for hun er fortsatt ung...
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  11:17:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Ble skikkelig sint på hesten min i går Har litt dårlig samvittighet... Var på sprangtrening. Hesten gikk kjempebra hele begynnelsen av treningen. Så skulle vi avslutte med å hoppe en kombinasjon. Streiket helt! Mange meter før hindere sakket hun av farten og nektet å hoppe. Ble så forbanna! Den hesten lyer meg ingenting, grrr Fikk lyst å bare selge hele drittdyret og gi opp alt! Hun kan det så godt, men så er bare denne sterke viljen hennes da! Når hun ikke vil, så kan en piske til en blir blå, det nytter ikke!
Bra jeg ikke skrev dette i går, da hadde jeg sagt mye jeg ville angret på:p
Så ja, vi har våre dager der jeg bare hater hele hesten!

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  13:25:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Når det kommer til trening/håndtering/omgang med hest, hjelper det ikke å bli sur, sint og kjefte. Man må ha tolmodighet som få, og evnen til å gå i seg selv å finne ut hva man selv gjør feil, eller andre måter og gjøre ting på. Joda, ofte tuller hestene, er lei o.l, men det blir ikke bedre av å stå og rope til de, gjør det vell? Som andre sier, er det bedre å trekke pusten, gå et skritt tilbake, og prøve igjen med nytt, positivt mot.
Har også en åring, han er stortsett snill og grei, men enkelte dager er han bare tullette. Da er det bedre å styre unna disse dagene, eventuelt bare gjøre noe veldig enkelt, i stedet for og provosere frem dårlig oppførsel. Og alltid slutte en treningsøkt/håndtering med noe positivt som hesten mestrer, da er det mere fristende å trene sammen neste gang :)

Har jeg selv en dårlig dag, gjør jeg ikke mere en høyst nødvendig, da jeg lettere mister meg selv, og sannsynligvis vil forvirre hestene mere enn jeg lærer den, og kanskje enda værre setter oss tilbake i treningen.

Skal ikke legge sjul på at også jeg i min tid kunne rope å skrike til hesten, men man lærer så lenge man lever. Og det er det som er så spennende med hest, man lærer til stadighet noe nytt, om man har holdt på med hest i aldri så mange år. Og det er motivasjon nok mi seg selv for meg å fortsatt holde på, det gir meg så mye!

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  15:06:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Heldigvis sliter jeg ikke med la det gå utover hesten om jeg har en dårlig dag. når jeg kommer på gården og ser hesten min, så blir jeg alltid glad igjen. og har jeg en følelse av at ting går dårlig, så dropper jeg heller trening, og tar henne med meg på en leietur i skogen i stedet.

Men ting som jeg kan bli irritert over er at hun hele tiden prøver å ta lederposisjonen over meg. hun reagerer kraftig på stemmen min da, heldigvis. og jeg vet jo innerst inne at det det ikke er hennes feil.

Men var værre da jeg var yngre. Nå vet jeg heldigvis bedre enn da hva som lønner seg

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/10/2006 :  00:30:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest forstår ikke "kjeft" - men den forstår meget godt tonefall.

Så stemmen er et meget godt virkemiddel for å korrigere den - i DET sekundet den skal korrigeres.

Når hesten gjør noe bra, får den ros med "snill" stemme og gjerne et vennlig klapp.

Når den gjør noe feil, er det nok med et skarpt "ØYHH!!" eller "Æ-Æ!!" eller "NEI!!", eller noe sånt.

Ja, du kan brøle "SNILL HEST!!" og den tror den blir korrigert og du kan si "fillegamp" med din søteste stemme, og den tror den er kjempeflink....

Det hjelper aldri å kjefte lenge og vel på en hest, og den skal ikke lide om du har en dårlig dag.

Et engelsek ordtak sier noe sånt som "You don't bring your troubles to the stable".
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/10/2006 :  00:48:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
En annen ting- som jeg ikke uten videre mener at gjelder noen av dere over her, altså- jeg opplever det sånn at de som OFTE er sinte på hester, er dem som egentlig er litt redde, og forsøker å skjule det.

Jeg har respekt for hester, men hadde aldri giddet å drive så mye med dem om jeg hadde gått og vært småskeptisk hele tida.

Men jeg VET om folk som nekter å innrømme å være redd, men som brøler til hestene sine i en situasjon hvor jeg VET at jeg hadde kommet til å sagt "ok, kompis, dette går bra", og som straffer hestene for adferd som har med "hesterimellomting" å gjøre, og som ikke hadde vært menneskets problem i det hele tatt, om h*n ikke hadde vært skeptisk.

Utbredt problem, tror jeg.

Redigert av - LisaFi den 19/10/2006 00:52:18 Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  02:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ej gjer det omvendt, om ej blir sur å grinete så kjeftar ej på hesten med mi mest sukra søtsuppestemme mens ej børstar i ei evighet... plutselig er ej bli igjenn og hesten lurer på om ej har blitt gal istaden for om eg har blitt farleg..

Ellers gjer ej det som er nevnt over, går ein tur i skogen eller noko anna som er stimulerande for hesten uten å nødvendigvis vere krevjande.

Det der med å gå å vere litt redd skjønar ej godt, ej synes det er råskummelt å ri, men på bakken og i vogna er ej aldri det minste bekymra kva enn hesten måtte finne på av tull.
Men ej kjem aldri over ridefrykta om ej berre gir opp!

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  17:15:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En annen ting- som jeg ikke uten videre mener at gjelder noen av dere over her, altså- jeg opplever det sånn at de som OFTE er sinte på hester, er dem som egentlig er litt redde, og forsøker å skjule det.

Jeg har respekt for hester, men hadde aldri giddet å drive så mye med dem om jeg hadde gått og vært småskeptisk hele tida.

Men jeg VET om folk som nekter å innrømme å være redd, men som brøler til hestene sine i en situasjon hvor jeg VET at jeg hadde kommet til å sagt "ok, kompis, dette går bra", og som straffer hestene for adferd som har med "hesterimellomting" å gjøre, og som ikke hadde vært menneskets problem i det hele tatt, om h*n ikke hadde vært skeptisk.

Opprinnelig postet av LisaFi

Det har jeg også sett mange tilfeller av. Sist var her om dagen da jeg skulle hjelpe en mann til å holde hest under barbering av bena. Hesten var dopet, men hver gang hun skvatt eller løftet en fot, brølte han til henne "STÅÅÅÅÅÅ ROOOLIG!!!!!".

Eller en annen som kjefta på hesten da den hoppa til av en hund.

Jeg tror også at det er utbredt problem.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

scuba

» VIP

Skrevet - 19/10/2006 :  22:42:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også veeeeldig dårlig tålomdighet, men heldig vis ikke så dårlig med dyr, iallefall ikke vinter... trur neppe jeg har blitt sur på han, han er så nusselig... en gang gjorde han ALT det motsatte av det jeg sa, (vi leide på tur) jeg skulle stoppe han uten å være nær han, jeg hadde en longepisk som jeg stod å slang foran han, han bare gikk rettfrem, tilslutt måtte jeg stoppe han fysisk, og når vi skulle gå, gjett hvem som stod bom fast å nektet å gå.. der har du vinter, og jeg lo, jeg synes det var urkomisk, og venninna mi skjønte ikke hvordan jeg hadde tålmodighet til en sånn tullehest, å le da:p...

men en annengang,da ble jeg lettere irritert. for det er ALLTID sånn, vis vi forter oss ut av beite så stopper han, emn jeg er alltid rolig å går sånn som man gjør med NH, holder trykk... men den gangen brukte jeg en halvtime opp fra beite, jeg prøvde å dytte alt jeg hadde i rumpa på han men han rikket seg kanskje litt til siden. prøvde å dra alt jeg kunne jeg satte meg oppå, jeg satte meg foran han i enden av leietauet å prøvde å spørre hvorfor han ikke ville gå, så jeg begynte å gråte, tenkte kanskje han får dårlig samvittighet, men neida.. så vi stod der i en halvtime, jeg begynte så smått å le av hva jeg egentlig holdt på med,tenk om noen hadde sett meg sitti der foran hesten å grini.. jeg hadde iallefall begynt å lure vis noen sto å grein i enden av leietauet.. hehe så tilslutt satt jeg der å lo, før jeg slapp han inn på beite igjen:P eller jeg fikk han opp til stallen, men da leide jeg han ned igjen også
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2006 :  23:13:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
(OT: Hihi, høres akkurat ut som Vinteren jeg ble kjent med på skolen, ja:p)

Men til emnet: det er svært, svært sjeldent jeg skriker til hesten, men at jeg kan bli sur og irritert på den, det er det ingen tvil om. For tiden rir/trener jeg to små "rabbagaster", og det hender at ikke alt går som jeg skulle ønske det gikk, men nå er jeg så heldig at jeg istedet for å bli utagerende sint, bare blir fryktelig sta og bestemt.
Gå til toppen av siden

Charlotte_elsk_Monie

» VIP

Skrevet - 04/11/2006 :  02:20:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den søte snille vakre godhjertede hoppa mi er bare 6 år =) har hatt henne mindre enn 3 måneder og har vel egetlig ikke rukket å "tenne for fullt" enda ;) Hun er så vanskelig å bli sint på for hun er så ærlig, snill og gullhjerte, så hvis jeg blir utolmodig, på vei til å bli irritert, da blir hun bare lei seg og forvirret. ikke som den forrige hesten min, som ikke brydde seg så mye! Men Monie er så ivrig etter å gjøre rett, å hvis det blir feil så vet jeg at det er min feil, eller så er det en ny situasjon for henne, noe hun ikke kan. men av og til klarer jeg ikke å få henne i form, for jeg er ikke så flink til det, og når jeg kjenner at jeg begynner å bli lei av å ikke få det til så ber jeg heller noen andre ri henne, eller jeg galopperer på volter i 10-15 min =P da får i løst opp i både muskler og tanker, og så går det MYE bedre ;)

Det hjelper ikke å bli sint ! Heten blir bare lei seg, og du selv også. Men det er en defekt hos mennesket som gjør at vi blir sint. Da er det bedre å ta seg et avbrekk for så å prøve senere =)
Gå til toppen av siden

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  08:08:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av LisaFi

det har jeg opplevd MANGE ganger! for jeg var stalljente på en rideskole før jeg fikk egen hest og der var det jo noen stalljenter som absolutt ikke skulle vært der for de klappet til hestene i ansiktet bare hesten rørte på hodet uten ørene bak eller noe.... jeg synes synd på de hestene ja...:S men venninna mi hu var sånn! til de grader! og jeg skjefta på hu vær gang hu klappet til, elller hylte til hesten og fortalte at hun ikke skulle gjøre det for hesten kunne bli nervøse og sånt... så det er noen som ikke skulle holdt på med hest!

*Cathrine & Spanne Tuna for alltid<3*
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/11/2006 :  02:53:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja altså - man må forstå at hester ikke "tenker" på samme måte som oss. De kan ikke resonnere og finne ut av hva som gikk galt - og KJEFT virker minst av alt.

Korreksjon: Ja - øyeblikkelig og forståelig for hesten.
Ros: Ja - i massevis når den gjør det riktige.
Kjeft: Nei - har ingen effekt - bare en forvirret hest.

Det er viktig å lære seg å kommunisere med hesten - og det må skje på hestens premisser, ikke dine.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.