hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjefter på hesten når man er sint?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kjefter på hesten når man er sint?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

troypija

» VIP

Skrevet - 14/10/2006 :  10:50:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en ung hest som jeg jobber med, hun er 2 år nå. I går skulle jeg leie henne over en bom (ca. 30 cm over bakken), vi hadde gjort det samme dagen før og alt hadde gått helt greit. Men i dag hadde hun tydeligvis bestemt seg for at stokken var veldig skummel... etter litt overtalelse gikk hun over stokken, men hun løftet ikke hoven ordentlig, dermed ramlet bommen ned. Hun ble litt skremt, men roet seg ned. Jeg tenkt jeg skulle leie henne over andre veien, men første nektet hun å gå og deretter stoppet hun rett frem for bommen og nektet å gå over.

Det regnet ute og jeg var ikke i det beste humøret, så jeg ble ganske irritert.. hun hadde til og med hoppet over bommen i går! jeg kjeftet på henne og dro i leie tauet() Mn hun nektet fortsatt, jeg ble mer og mer irritert.. mest på meg selv siden jeg egentlig ikke ville bli sint på hesten. Jeg vet jo at jeg må ta det rolig med hester og gi dem tid... mn jo mer irritert jeg ble på meg selv, desto mer irritert ble jeg på hesten.

Til slutt leide jeg hesten vekk fra bommen og roet meg ned litt...() etter på tok jeg det helt rolig og da gikk hun mot bommen, som jeg nå hadde lagt ned på bakken, hun tok et ganske så stort hopp over bommen. antageligvis hadde hun blitt redd den første gangen da hun sparket borti bommen.

Jeg har bestemte meg for å prøve å ha mer tolmodighet, men jeg er virkelig ikke en person med stor tolmodighet Hestene vil jo som oftes gjøre sitt beste så lenge de forstår hva vi vil!

lurer på om det er andre som også sliter med tolmodigheten...?

mye skriving her, men, men...

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  11:51:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jaaaa... Enkelte dager, huff.. Da føles det ut som om gampen gjør alt bare for pur f***, men vet jo innerst inne at det ikke er sånn da. Men akkurat da føles det bare sånn.

Husker den andre hesten min en gang. Jeg ble så irritert og forbanna på han at jeg gikk til venninna mi (som bor på stallområdet) og beordret henne til å hente telefonkatalogen. Jeg skulle nemlig ringe slakteren og slakte det dyret, hehe. Heldigvis fikk hun roet meg ned, og jeg måtte jo innrømme at hesten var litt søt der han stod, helt forvirra

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Andrea & Juni

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  12:37:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Jeg kan ha ganske dårlig tålmodtghet, men har blitt mye flinkere i det siste.
I dag når jeg var ut til hestene skulle jeg ta av de vinterdekkene. Jeg tok først av min hest dekkenet og det gikk helt fint, men så skulle jeg ta av venninna mi sin hest dekkenet, men den nektet å komme og bare stakk. Jeg gikk 2 ganger ned til stallen for å hente for, men det hjalp ikke. Må innrømme at jeg var ganske så irritert da, men jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle bli sint.
Så kom jeg på en god ide, for jeg hadde nettopp flyttet ut garlen så hestene skulle får mat, men når den hesten skulle være så overlegen å ikke komme så skulle den ikke få sipse, så jeg fikk den ut av den biten som jeg hadde flyttet ut og nektet den å komme inn før den kom bort å jeg fikk tatt av den dekkenet. Først sprang hesten rundt og når den prøvde å løpe inn i den nye delen så stoppet jeg henne og hun prøvde igjen, men jeg stoppet henne da og. Etter at jeg hadde gjort det ca. 5 ganger så stoppet bare hesten å sto helt i ro, sån helt plutselig. Det var akkurat som at hun sa at: "jeg overgir meg, bare ta av dekkenet" Og jeg gikk bare bort til henne og hun sto helt i ro mens jeg tok av dekkenet. Gjett om det var noen som var glad for de ikke hadde blitt sint, for da hadde det tatt mye lengere tid. Så er litt stolt nå da selv om det ikke var min hest en gang.

(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  13:01:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg klarer som regel å beherske meg, men noen ganger kan jeg bli litt irritert, spesielt på hester jeg kjenner godt, og vet bare driver å tuller. Men da er jeg egentlig mer sutrende og gretten enn sint. Litt sånn "wææææ gå nå da din dustehest, pliiiiis, årk jeg gidder ikke å vær med deg når du er sånn" :P
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 14/10/2006 :  14:30:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er litt deli å høre at det ikke bare er meg som blir irritert av og til;)
mn det blir mest sånn at jeg kjefter å smeller... særlig hvis jeg tror det bare tull fra hesten side. Men hvis jeg senere oppdager at den faktisk hadde en grunn til å nekte får jeg jo drit dårlig samvittighet!
Men jeg har lovet meg selv å prøve å ha bedre tålmodighet, det lønner seg som oftes...
klem
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  14:58:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir nok irritert jeg og av og til. Men har funnet ut at det hjelper ikke.
Hvis hesten ikke ville gå over bommen hadde jeg enten (som du) lagt den på bakken , eller gitt meg denne dagen og prøvd neste. :)

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/10/2006 :  15:45:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oftest kan det hjelpe å trekke pusten litt dypt tror jeg, også er det greit å være litt mer på "nett" med sitt eget humør, så slipper man å plages med en hest som får inkonsekvent oppdragelse :-)
Det er ikek så vanskelig, man kan enkelt og greit unngå de store tingene de dagene man er litt gretten. Klart nok forventer man vel at hesten skal gjøre ting veldig lett i dag fordi det gikk greit i går. Men sånn er det jo ikke alltid, fordi noen parametre er endret, være seg været eller omgivelsene.

Joda, jeg kan også bli sint, men jeg prøver å beherske meg, jeg er en kløpper til å telle til ti. Også er jeg veldig god til å kanalisere sinne ut i vilje. Jeg blir med andre ord ikke skrik og hyl sinna, men bestemt sinna, som i "neida du, dette er ikke farlig, nå foreslår jeg at du gjør dette, og at du gjør det nå", uten å heve stemmen eller noe :-)

Hester har det ofte med å ikke bli noe mer samarbeidsvillige om man blir sur iallfall ;-)

Guro
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/10/2006 :  18:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner hva du mener. Jeg er utrolig hissig av meg, men har bedret med veldig mye det siste året. Det hjelper å gå bort fra hesten og samle seg og trekke pusten dypt, for så å prøve igjen. Og om hesten gjør som du vil den skal, gi deg med det for den dagen.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  18:45:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Jo, kan selv bli veldig sint til tider, men det som er godt med det er at hesten min gir blanke alltid, åpner øyene mer og er litt: hva som feiler deg? Blir ikke redd eller noe.. Men som oftes så holder det med et Hei / Nei!

Har en 1 1/2 åring, han er så ¨hindersikker¨ at jeg 2. gang vi skulle over bommer, styret ham på - når vi tømmekjørte, også i trav, 4 ganger tilsammen - bare for moro skyld, og han moret seg så det holdt!

Ellers kan jeg annbefale deg klikkertrening, har fungert veldig, veldig bra for oss, har brukt den veldig lite til nå - kun trent på oppløfting av ben, som var et problem tidligere men ikke nå, men skal bruke den mer aktiv å ha den med med på turer også. Til nå så har jeg kun brukt den på treningsdager, ved feks. problemer eller arbeid på banen. Men jeg tror meget sterkt at klikkeren vil hjelpe dere mye på veien, og ved bommarbeidet!

Åringen min er veldig snill, men blir revet fort med til tider eller så gidder han rett og slett ikke å gjøre det han blir bedt om, eller flytninger etc blir seeeige i bevegelsene. Med klikkeren er han 100% med hele veien, kjapp i flytninger, alltid våken for hva neste oppgave blir. Er da viktig å ikke drive på for lenge, men når hesten er på sitt beste, blir den trøtt avslutt fort, og avslutt med noe hesten kan - eller som xtra forsterkning av ros på slutten! Nylig begynt med klikker både på hest og hund, og ja, det er kjempe morsomt for begge partner

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 14/10/2006 18:51:36 Gå til toppen av siden

ChapmanLane

» VIP

Skrevet - 14/10/2006 :  20:11:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChapmanLane  Svar med kopi av melding
hva er klikker for noe?
R.I.P Perle Turi :'( Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  23:27:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Blir sint på hesten min i blant ja... Hun er så vanvittig frekk og bitch av og til at jeg bare årrrrrrrrh Typisk hoppe, og når hun biter eller sparker så blir jeg sint! Det er nemlig ikke akseptabelt! Nesten alle sier "du må lære å ta i den hesten, hun er så frekk og gjør som hun vil, bli sint på henne når hun oppfører seg sånn!" osv. Men tror du hesten bryr seg? Neeeei, hun driter virkelig i hvor sint jeg blir, noe som kan være fryktelig irriterende iblant.

Jeg er egentlig en rolig person som liker å ha det rolig og fredelig sammen med hesten, men av og til så smeller det altså:p

I ridningen hjelper det lite å bli sint. Jeg ble alltid irritert på hesten før i dressuren, følte hun bare tullet og gikk dårligere enn hva jeg visste hun kunne. Fikk litt dårlig samvittighet for det, for etter tannraspen gikk hun mye bedre: dvs det var jo en grunn for at hun gikk "dårlig" før, hun gjorde det ikke for å tulle...
Merker hesten går mye bedre når jeg er tolmodig når jeg rir. ikke stresser etter resultater. Slapper av og er rettferdig, da går hesten min mye bedre dressur.
I sprangen blir jeg sint på henne hvis hun stopper, for det er uakseptabelt. Vi har hatt noen krangler på sprangbanen ja. Føler egentlig ikke det hjelper å bli sint, hestens vilje er veldig sterk, men hvis hesten tuller og stopper, så skal man liksom bli sint!

Ja, så jeg er av og til sint/irritert på hesten min! Noen ganger er det nødvendig (ikke med alle hester), av og til må man ta i hesten og bli sint, men man kommer ingen vei ved å være irritert og dårlig humør, bli sint hele tiden osv...

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 14/10/2006 :  23:34:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Sliter litt med tålmodigheten ibland ja. Men om jeg kjenner at humøret er i dass, da slutter jeg av treningen, så ikke det blir negativt. Når det gjelder unge hester, SKAL man være positiv og gjøre treningen/det som skjer positivt. Har selv en åring, ting kan gå SÅ fint ene dagen, mens neste dag er hun lixom grønn igjen. Slike ting irriterer meg, men har alltid i bakhodet at hun er ung, hun trenger tid, og noen dager er rett og slett slik. Så da passer jeg på å gjøre noe enkelt, eller rett og slett bare gjøre det nødvendigste.
http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/10/2006 :  01:12:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du er nok ikke alene om å føle det slik noen ganger Trojpija.

Dette ser jeg på som en av de største utfordringene med hestehåndtering faktisk.
For oss er det en naturlig reaksjon når vi føler at vi har gjort det vi kan og føler er riktig men bare møter negativitet og motstand i andre tauenden..

Det gjelder å senke skuldrene og ta en timeout å telle ned fra 10..
Få fokusen bort fra det negative og heller lime fast et glis om munnen (om man er aldri så oppgitt og lei), og ta fatt på oppgaven på nytt.
Kanskje har man fått en ny ide når man har tatt seg en tenkepause og er kommet ut av den "onde sirkelen"..
Vi er vel gjerne litt slik vi mennesker.
Får vi ting litt på avstand så ser vi plutselig andre muligheter og så løser det seg.

Har jeg en dårlig dag (feks. sliten/trøtt,feber,dårlig tid e.lign.), trener jeg ikke hest.
Det er fordi jeg da har fokusen på feil sted og det er en veldig dårlig begynnelse som vanligvis ikke resulterer godt.

<Man skal aldri sette igang noe man ikke med 100% sikkerhet vet man kan fullføre>,sa vennina mi engang i forbindelse med trening av hest.
Det er ord jeg har i bakhodet før jeg trer på meg ytterjakka..

Redigert av - xxxx den 15/10/2006 01:14:40 Gå til toppen av siden

Keida

» VIP

Skrevet - 17/10/2006 :  13:39:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hva er klikker for noe?

Opprinnelig postet av PerleLill

Klikker er en dings som lager klikkelyd og som gjør at du kan belønne dyret ditt for det den gjør akkurat der og da. Det er mye brukt i hundedressur. Først lærer dyret at klikk betyr godbit/ros. Deretter klikker man på ting som dyret gjør riktig, da forstår dyret at det den gjør er rett. Det som er viktig er timingen, klikket eller belønningen bør komme i løpet av et halvt sekund etter utført handling. Derfor synes mange det er lettere å klikke til rett tid enn å å rose i rett øyeblikk.
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 17/10/2006 :  14:00:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes nancyville sier noe viktig her. Ikke tren hest på dårlige dager.

Hver gang vi mister tålmodigheten og lar dette gå utover hesten sier vi: JA jeg er et rovdyr, jeg er sulten og vil ha mat NÅ!

Dette gjør naturlig nok hesten usikker. Utrolig nok vil enkelte hester (som er eldre og har lært seg litt menneskepsykologi) ikke reagegere med åpenbar redsel på dette, men likevel sier du:

NEI jeg er ikke til å stole på, jeg er uberegnelig, urettferdig og ikke veldig intelligent. Jeg er ikke skikket til å beskytte deg mot farer - og jeg viser ikke respekt for deg!
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  14:05:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kan bli sint på hesten jeg også, men har det som regel i kjeften. Ville aldri ha utøvet noe mer enn det.

Når jeg og min hest jobber, eller jeg håndterer henne, så ser jeg an hva som gjør at hun kan bli som hun blir. hun er veldig flink til å sno seg unna, men vet ikke selv hvor sterk hun er i forhold til meg. Har også en tendens til å gå rett på meg, og slike ting er UAKSEPTABELT. Da er jeg nødt til å vise henne det, og det gjør jeg ved å gi henne en ubehagelig opplevelse, altså bli sint.

Vet at det aldri er hestens feil, så i stedet for å bli sint på den kan man jo egentlig spørre seg selv hva man gjør galt. Om man skal bruke sinne, så bruk det med måte.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.