hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dialekt på mixen!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Dialekt på mixen!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Andrea & Juni

Norway

Skrevet - 12/10/2006 :  20:46:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Her på mixen så reagere folk så fort det er noen som skriver på dialekt å ber de om å skrive bokmål/nynorsk. Jeg lurer på hvorfor det er slik her. På andre forum jeg er medlem på er det ingen som reagerer selv om du skriver på dialekt. Det er jo klart at det er litt vanskeligere å lese enn bokmål/nynorsk, men er det noe å reagere så mye på da?
(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2006 :  20:50:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Egentlig ikke, syns jeg.. Bortsett fra at jeg ikke forstår nynorsk og sånna andre dialekter, hehe... snakka med Sabrina (roxanne) på msn, og spurte hva hun dreiv med, så sa hun lide, så jeg trodde hun hadde det vondt, stakkars.. Hehe..
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 12/10/2006 :  21:19:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
"Bondn før oppstaobeel aolaina han for, ottamaole ra va å aovabøre sto.
utn styvingen fø i huga han va, sjao jite budkapen pao Flo.
Fram om Flatadn han komen va, ai bøsele folkafer han skimta.
Ittekårt dao han skjøna ke so va pao fere,
hildt han seg fø bringao å ba ti vaor Herre.
Ai likbør va pao veg."

Dette er omtrent slik jeg snakker. Hvor lett er det for for eksempel en østlending å lese dette?

Nå vil du kanskje si at jeg forsto det, ja, men det var tungt å lese ikke sant?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/10/2006 :  21:39:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dette er omtrent slik jeg snakker. Hvor lett er det for for eksempel en østlending å lese dette?

Opprinnelig postet av Ullsokken

Jeg kan bekrefte at for oss østlendinger var ikke dialekten din noen drømmeting å lese nei ;-)

Jeg syns personlig at man kan holde seg til det som er offisiellt skriftspråk i Norge. Det må man forøvrig også i norsktimene, slik sett kan man se på mix'en som en god treningskanal for evne til å uttrykke seg skriftelig.

Når man skriver mail til sine venner, eller meldinger for den del så skriver man kanskje på dialekt (jeg gjør ikke det da heller), og det er jo ikke noe problem å forstå, fordi dere alle snakker samme dialekt. Her inne prater vi mange forskjellige dialekter, og om alle skulle pukke på å skrive på sin dialekt tror jeg mye kommunikasjon ville gå tapt og de færreste vil vel bli i bedre humør av det? Ullsokken kunne iallfall glemme ethvert svar fra min kant ;-)

Jeg vet at det skrikes like mye om dette på alle de forum jeg beveger meg i, men det kan hende jeg er på vrange steder?

Guro
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  00:06:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"Bondn før oppstaobeel aolaina han for, ottamaole ra va å aovabøre sto.
utn styvingen fø i huga han va, sjao jite budkapen pao Flo.
Fram om Flatadn han komen va, ai bøsele folkafer han skimta.
Ittekårt dao han skjøna ke so va pao fere,
hildt han seg fø bringao å ba ti vaor Herre.
Ai likbør va pao veg."

Opprinnelig postet av Ullsokken

Ta det på norsk a Hehe

Ikke lett for en oslosk jente å forstå det der nei.....Dialekt eller ikke dialekt....

Så lenge man forstår, så spiller det ingen rolle for meg hva man skriver.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  03:38:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Egentlig ikke, syns jeg.. Bortsett fra at jeg ikke forstår nynorsk og sånna andre dialekter, hehe... snakka med Sabrina (roxanne) på msn, og spurte hva hun dreiv med, så sa hun lide, så jeg trodde hun hadde det vondt, stakkars.. Hehe..

Opprinnelig postet av Gnyr2

hehe, nå mått eg le Lide ja... Jaja d e jo sånn me snakke i stavanger, lide å jørr me d:p Skrive dialekt på msn sjøl mn prøve å skrive bokmål når eg snakke me folk me andre dialekter då...

eg suns dialekter e møye tyngre å lesa enn bokmål, og d ska ein lesa masse på et forum bler d bare slid om alle ska skriva dialekt. Så et klart NEI t dialekt asså... Greie bare ikkje ta ting så seriøst (viss eg i d heila tatt gidde lesa d di skrive) når d e på dialekt. Dette her eg skrive f.eks, kor mange gidde ta d seriøst og lesa d? Bler bare styr...

D me at andre forum dride i ka dialekt ein skrive på, kan kansje ha någe me atte d e mindre seriøse forum? hestemarked suns eg jaffal e et av di mest seriøse, og då falle d ikkje heilt i smag os brukerne at me skrive dialekt!

Se sjøl kor møye tyngre d e å lesa d eg har sgreve nå, i fohold til dette her som står på bokmål.
Lesbarheten senkes kraftig når en skriver dialekt for vet dere hva?: Vi leser ikke bokstaver, men ORDBILDER. Vi kjenner altså igjen de forskjellige ordbildene. På dialekt derimot dukker stadig nye ord opp og da kjenner ikke hjernen vår igjen ordbildet;) F.eks når du leser ordet forum, så leser du ikke f-o-r-u-m, men du kjenner igjen ordbildet.
Det er også grunnen til at det er vanskeligere å lese STORE bokstaver i forhold til små bokstaver, for når en leser store bokstaver er det vanskeligere å kjenne igjen ordbildet pga det blir ingen forhold mellom strl på bokstavene. F.eks t går høyt, g går lavt, mens på store så er T og G like store.

Så vær greie å skriv på en måte som gjør det lett for alle å lese=)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  18:28:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Japps. Eg sidde å lide xD Snakker ikke fialekt siden jeg kommer fra østlandet, men alle sitter og skravler dialekt til meg på msn så da skriver jeg dialekt tilbake ofte. Det er tungt å lese et helt innlegg i dialekt! Også har alle forskjellige dialekter. Syns det er tungt nåk med nynorsk, men må slite meg gjennom det
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  02:24:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Det er vel det at de fleste vil at vi her inne skal skrive enten bokmål eller nynorsk, fordi at det er ubeskrivelig vanskelig å lese dialekter til tider, noe Ullsokken viste ganske bra her Så da er det mye bedre å skrive et skriftsmål som alle skjønner, istedenfor å måtte forklare det på nytt igjen pga at det er flere som IKKE skjønner det. Skjønner?
Vi må jo uansett skrive nynorsk eller bokmål på skolen, så skjønner ikke hvorfor vi endrer alt når vi kommer hjem....

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  02:30:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi må jo uansett skrive nynorsk eller bokmål på skolen, så skjønner ikke hvorfor vi endrer alt når vi kommer hjem....

Opprinnelig postet av JiviDream

Jepps, og dessuten er det veldig positivt for norsktimene bl.a at en er vant til å skrive bokmål/nynorsk også på data (siden pc kommer mer og mer inn i skolen, flere skriver på pc på skolen) Merket selv at når jeg pleide skrive dialekt å pc så kom det dialekt inn i norsk-stilen også Mye bedre å øve seg på å skrive på det en skal skrive på! (genial dum setning:p)

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Andrea & Juni

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  12:14:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er vel det at de fleste vil at vi her inne skal skrive enten bokmål eller nynorsk, fordi at det er ubeskrivelig vanskelig å lese dialekter til tider, noe Ullsokken viste ganske bra her Så da er det mye bedre å skrive et skriftsmål som alle skjønner, istedenfor å måtte forklare det på nytt igjen pga at det er flere som IKKE skjønner det. Skjønner?

Opprinnelig postet av JiviDream

Hater å skrive bokmål jeg Skriver dialekt så mye som mulig! Selv noen ganger på skolen
Men skjønner hva dere mener med at det blir vanskeligere å lese dialekt, men jeg synes det er moro å lese dialekt jeg! Spesielt dialekten til de som kommer fra Stavanger eller der i nærheten Men det er jo meg.. Eller jeg skjønte ikke så mye at det Ullsokken skrev da

(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  13:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en av de som irriterer meg over folk som skriver dialekt. Da legger jeg enten igjen en kommentar på det ellers så gidder jeg ikke å lese emne og går rett ut igjen. Er ikke fanatisk opptatt av at alle skal skrive feilfritt bokmål, men orker ikke å lese hvis det er skrevet på en tung tialekt eller inneholder 100 store skrivefeil.

Jeg synes at alle bør innrette seg etter den uskrevne regelen her, nemlig å skrive bokmål eller nynorsk. Er ikke så veldig begeistret for nynorsk heller, men tar meg i nakkeskinnet og ser på det som god trening til nynorskeksamen, hehe.

~*~ Lill ~*~
Redigert av - lillings den 14/10/2006 13:11:25 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  18:54:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg elsker dialekta mi (ekte Arne Brimi dialekt), men likevel synes jeg det er alt for rotete å skrive dialekt i forum.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  19:40:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Skal ikke alle her inne ta å skrive av et stykke eller noe så ser vi hvor mange forskjellige stykker vi får xP
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  20:00:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det har vært oppe en dialekttråd før, søk.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  21:03:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
okey
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  01:35:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skal ikke alle her inne ta å skrive av et stykke eller noe så ser vi hvor mange forskjellige stykker vi får xP

Opprinnelig postet av CroniarthRoxanne

Syns det var et bra forslag. Blir bare kjedelig å ta opp en gammel tråd, nå som vi er godt igang med en ny? Husker det var en dialekttråd oppe ja, men... *kjekkere å begynne på ny*, bare min mening da

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.