hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sluker luft
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Sluker luft
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 16/05/2005 :  23:27:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke helt om hoppe mi sluker luft enda heller er så usikker på hva som telles, og egentlig hvordan det foregår!

hoppa mi biter i en kant og lissom drar tenna oppåver..
eks. hviss vi tar en ispinne inne i munnen, biter i den midt på og drar ispinnen ut av munnen.. er det som sluking, for det er på en måte slim hoppa mi gjør... og jeg vet ikke om det regnes som sluking

Hva tror du?

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/05/2005 :  23:39:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste i "Horse & Rider" om forskningsprosjekter som er gjort ift. det med hest og kjedsomhet/ uvaner. Daniel Mills, principal lecturer i " behavioural studies and animal welfare" på university of Lincoln, uttaler at det ikke er "smittsomt" med hverken krybbebiting eller andre uvaner. en hest som krybbebiter på døren sin vil i noen tilfeller oppmuntre andre hester til å undersøke sine dører, men dette vil ikke føre til krybbebiting mener Mills. Han sier også at det ligger i hestens oppførsel om den er en krybbebiter, og at krybbebiting veldig ofte kommer av svulster i mageregion og smerter. Mills sier videre at fibermangel også er vanlig hos hester som krybbebiter. Han sier videre at hester ikke opplever kjedsomhet, veving er et resultat av frustrasjon over manglende sosial kontakt med andre hester, og det holder ikke at de kan se hverandre, det er den fysiske kontakten som mangler.

Klippet ut fra et av mine tidligere innlegg

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 17/05/2005 :  00:24:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm...både enig og ikke med det...

Høres veldig fornuftig ut...

Men har selv hatt hest som har hatt uvanen med å "veve",og denne spesielle hesten gikk på utegang om dagen(åpen boks) og stod med åpen boks-dør om natten(øverste del) med kontakt med nabo-hesten,de kunne også nå hverandre da...
"vevingen" begrenset seg noe en tid etter jeg fikk henne hjem til meg,men fosvant aldri helt. Værst var det når andre hesten var sluppet ut om morgenen,og hun ventet på tur...eller rett før kveldsen kom. På meg virket det da som hun rett og slett ikke helt visste hva hun skulle gjøre med energien når hun ble litt oppspilt,noe som da resulterte i "veving". Nå er ikke jeg særlig "fan" av diverse metoder for å få slutt på slike uvaner(som henge opp ting i åpningen de dunker seg på ved veving,el krybbebiterreim ved luft-sluking) ,så jeg prøvde rett og slett å overse det til en viss grad... Så lenge det ikke ble for ille,lot jeg bare være å merke meg med det.

Hesten jeg har nå,har heldigvis ikke noen av disse uvanene,men har tendenser til å være urolig ved påseling,da spesiellt når vi skal ut med vogn... Er selvfølgelig irriterende at hesten står og skraper med foten,men pleier være nok å gi beskjed ved å "kremte" høyt,evt en dunk på brystet hvis han ikke gir seg med det første...

Min erfaring er at det ofte er hester som kjeder seg,har mye energi og ikke helt vet hva de skal gjøre med den,som får disse uvanene...
Eller ofte også for å få oppmerksomhet...
Da er det ofte det beste å gi dem noe mer å gjøre på,og overse/korrigere mildt når det blir for ille...

Krastine:har du mulighet til å gi hesten mer utegang,kan det iallefall ikke skade... Ellers tror jeg ikke du skal bekymre deg...høres mer ut som hesten din kjeder seg litt,og gjerne gnager på treverket av den grunn Du kan evt prøve å smøre på middel for å hindre at den tygger opp treverket... det får du kjøpt på de fleste heste-butikker

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 18/05/2005 :  16:12:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lene: Hoppa mi går ute døgnet rundt nå i den siste måneden, men når jeg tar henne inn for en børst og mjøl etter en ridetur, så biter hun av og til i krybba... men nå i det siste har jeg tenk på det at det kan være at det er noe som ligger på tennene, noe som irriterer, en mjøl/havre som legger seg til, og bruker den måten for og få det av!

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.