hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprangtrening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sprangtrening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  22:22:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hmm, hadde ett slikt problem før, men var hos amund eide å trente, fikk dekk d problemet ganske fort.

Det han sa att eg skulle gjøre var at viss hesten svinga ud, skulle du dra i tøylen mot hinderet slik den ikkje spring ud. Til slutt finner hesten ut at nei her funker det ikkje å springe ud, sa då stopper den eller hopper over. Viss den stopper sier du "NAI" men en mørk " sint stemme" så kommer du på det på nytt, viss den stopper igjen går du helt bort til hindrert, stopper hesten gir du den eit lite rapp med pisken, stopper framfør hinderen ca 2-4 cek, går tilbake tre seg, fram igjen, tilbake tre seg og fram til hinderet igen. så prøver du det på ny igjen, så pleier det som regel å fynke Litt vrien måte å gjøre på men det fynker:)

Opprinnelig postet av edel900

Å dra i en tøyle høres veldig lite lurt ut.. Tøylene er ALDRI for å dra i, det finnes en mengde andre metoder å løse slike problemer på!

Skjønte ikke helt det du forklarer videre, men det klinget ikke bra i mine ører..

Hege Gå til toppen av siden

SiljeGården

» VIP

Skrevet - 04/11/2006 :  21:31:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Wops..Skive feil ja!:S ment 3 meter.. Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2006 :  01:46:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
hmm, hadde ett slikt problem før, men var hos amund eide å trente, fikk dekk d problemet ganske fort.

Det han sa att eg skulle gjøre var at viss hesten svinga ud, skulle du dra i tøylen mot hinderet slik den ikkje spring ud. Til slutt finner hesten ut at nei her funker det ikkje å springe ud, sa då stopper den eller hopper over. Viss den stopper sier du "NAI" men en mørk " sint stemme" så kommer du på det på nytt, viss den stopper igjen går du helt bort til hindrert, stopper hesten gir du den eit lite rapp med pisken, stopper framfør hinderen ca 2-4 cek, går tilbake tre seg, fram igjen, tilbake tre seg og fram til hinderet igen. så prøver du det på ny igjen, så pleier det som regel å fynke Litt vrien måte å gjøre på men det fynker:)

Opprinnelig postet av edel900

Å dra i en tøyle høres veldig lite lurt ut.. Tøylene er ALDRI for å dra i, det finnes en mengde andre metoder å løse slike problemer på!

Skjønte ikke helt det du forklarer videre, men det klinget ikke bra i mine ører..

Opprinnelig postet av Hege J

Jeg syns denne metoden høres helt normal ut. Med hester som svinger ut, stopper osv må en av og til være litt "brutal". Denne treneren det er snakk om er dessuten veldig flink og anerkjent, så han vet nok hav han driver med:) Har aldri ridd for han selv, men hesten min har vært trent for han i "alle år" før jeg kjøpte henne.
Hvis man ikke kan dra i tøylen når hesten forsøker springe utfor, hva skal man da gjøre? Drar hesten f.eks mot venstre tar man automatisk tak i høyre tøyle, ikke nødvendigvis dra altså.

Det andre hun beskriver er hvordan straffe hesten om den stopper. Er ikke det verste jeg har hørt. De færreste innen sprang lar være å straffe hesten om den stopper i situasjonen som edel900 beskriver.

Så jeg må si jeg ikke helt forstod hva som var galt med den "metoden" hun beskriver:) Mener ikke en skal DRA i tøylene, men som sagt drar hesten mot den ene siden/prøver å springe unna hinderet korrigerer man jo dette bl.a ved tøylebruk. Styre, dra, samme hva en kaller det. Målet er jo å få hesten til å ikke svinge ut!

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2006 :  12:06:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poenget var beskrivelsen, man skal aldri DRA i tøylene, men lede og støtte. Og man bruker ikke først og fremst tøylen til å styre hesten, men sjenkel og sete. Når hesten løper utenfor, er det som oftest skulderen man ikke har på plass, eller så gjør rytter en annen feil. Dessuten er det vel i ca 90% av tilfellene rytteren sin feil at hesten stopper, og dermed blir dette urettferdig ovenfor hesten. Man må heller ta tak i hver enkel situasjon, og da blir det litt feil å si at "man skal gjøre dette når hesten løper utenfor eller stopper".

Jeg kjenner til Amund, og vet han er flink, men om han har sagt dette, trenger man jo ikke være enig i alt han sier!

Hege Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2006 :  14:09:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Når en hest løper utenfor et hinder skal det som regel mer til enn sjenkel og sette til å få hesten til å ikke løpe utenfor. Roxanne gjorde dette før. Jeg begynte med å styre henne forann vært eneste hinder og det gikk over til stopping og så til hopping Nå har vi ingen problemer med dette mer!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.