hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprangtrening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sprangtrening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

PonniTeam

Skrevet - 07/10/2006 :  17:22:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonniTeam  Svar med kopi av melding
hei. jeg har tenkt og få hesten min god i sprang, men har ett problem.
Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram Jeg har ikke noen mulighet til og få trener til og trene meg, så jeg må nesten trene meg selv.
Hesten min har en tendense til verge for ett hinder, hvis hun ikke får sett, luktet og "prøvd ut" først. Det må jeg nesten få av henne hvis jeg etterhvert skal starte stevne, for det er jo umulig att hun får ri en ekstra gang over sprangbanen for og "prøve ut" hindrene!
Men først og fremst lurer jeg på om noen har ute har noen tips eller treningsplan om hvordan jeg etterhvert kan få henne flink, eller i hvertfall flinkere

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  17:58:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Begynn lavt iallefall. Kanskje til og med bare med bommer på bakken. Tenk langsiktig og ikke gå for fort fram. Det går fortere ned enn det går opp. Det kan jeg iallefall love deg. Men det beste hadde vært å ha en trener!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  18:26:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Boken "Sprangridning" og lignende bøker, kunne vært lurt å tatt en kikk om du ikke har noen mulighet til å trene for instruktør. Også nettsider som www.hippson.se har gode tips.

Ellers er jevnlig sprangtrening (min 1 dag i uken- max 2-3 dager i uken) viktig om du vil starte konkurranser. Noen hester er mer kikkete enn andre, men ofte er det rytter som kikker og/eller gir andre signaler som gjør at hesten refuserer.

Hege Gå til toppen av siden

SiljeGården

» VIP

Skrevet - 17/10/2006 :  13:27:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei:)
jeg leste spørsmålet ditt og tenkte at jeg kunne gi deg noen tips:)
føst og fremst må du starte med lave hinder, fo å lære tekniken! få noen til å være med deg på banen for å se på deg og si til deg når du gjør ting feil.. For da lærer du på dine feil:) mn dressur er også en vældig stor del av sprang, fordi at dressur er jo grunnleggende for all ridning. Så jeg ambefaler deg å ta noen dressur øvelser også, så hesten og du lærer å bruke skjenkler, gå rett linjer++ du kan for eksempel: ta volter, trene på skjenkelvirkninger, lære deg å bruke lår og rompe+++ :)
I sprangen må du huske at blikket dit må være på hinderet og rett fram når du kommer forran hinderet, bruke sjenkler så hesten ikke hopper skjeft, kom deg tilbake med en gang etter hinderet, frem med tøylene så hesten får strekke halsen++:) en fin øvelse er at du setter opp 3 hinder( små, ca 50, siden du ikke har hoppet så mye?!?) ca 1,5 m imellom vært hinder, mn d må du prøve ut litt selv om va som passer til hesten din. I denne øvelsen lærer du deg å komme deg tilbake og du merker hvor viktig d er å bruke skjenkler! for viss du ikke gjør d kommer hesten til å stikke ut fra hinderet.. Ellers er d bare å øve på små hinder og husk at d er viktig å rose hesten din og slutte når han/hun gjør d bra:)
Dette er noen øvelser du kan gjøre, mn d har absulutt vært best at du har hatt en instruktør..
Håper at noe av dette helper deg med å komme deg vidre:) Lykke til!
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  16:30:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
en fin øvelse er at du setter opp 3 hinder( små, ca 50, siden du ikke har hoppet så mye?!?) ca 1,5 m imellom vært hinder, mn d må du prøve ut litt selv om va som passer til hesten din.
Opprinnelig postet av SiljeGården

1,5 m? Det er da altfor trangt! Det minste du kan ha mellom to hindere er rundt 3m og det er stuss, noe som ikke anbefales til uerfaren hest og/eller rytter iom at det er tungt og kommer man feil inn forplanter det seg utover i serien.... 1 steg til hest er rundt 7m (variere, bl.a hinderets strl, underlag, hindertype osv spiller inn)
Jeg stusset bare litt når du tipser henne om å hoppe med 1,5 m mellom, for den avstanden går ikke;) Hvis det ikke er en skrivefeil da?

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  19:35:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Når jeg setter opp stuss til ponnien min setter jeg opp (eller pappa da siden det er han som setter opp stussene) noe mellom 240 og 270 cm. Vi sto å kranglet om lengden sist gang siden treneren min hadde sagt hvor langt det skule være, jeg var fast bestemt på 2,7 og pappa 2,4. Tror vi begynte med 2,4, men etter vært som det ble høyere hinder måtte han ta ut lengden, så begynte vel jeg også å klage på at det var får kort og det var derfor vi bommet. Ble litt OT dette da, men nå fikk du også vite en liten ting fra daglilivet mitt xD
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  21:30:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Det vi gjør med Evita, er å legge en bom på bakken (Ene siden oppe ved gjerde, så den blir 20-30 cm høy) og en hinderstolpe med en bom (samme som den første, bare på hinderstøtten..).
Det virker bra, for da lærer hun seg å ikke stoppe etter første hinder, men at hun skal fortsette.
Støtt opp med sjenklene og trav/galopper etter hinderet også.

Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  10:57:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når jeg setter opp stuss til ponnien min setter jeg opp (eller pappa da siden det er han som setter opp stussene) noe mellom 240 og 270 cm.
Opprinnelig postet av CroniarthRoxanne

Tok avstanden utifra hest jeg;) Er jo noe kortere på ponni... Nå husker ikke hva "standar-avstanden" til stuss for 2-er ponni er, men 2,7 høres greit ut. Ikke tettere i alle fall. Hest er jo 3-3,5 og veldig mye mindre trenger det ikke være for ponni.

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

-Kvika-

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  20:05:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Kvika-  Send %s1% en ICQ melding-Kvika-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kvika-  Svar med kopi av melding
Hei.
Kan noen hær forklare meg hva "stuss" er fornoe?

Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  20:16:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Er ikke det sånn at hesten tar sats der den lander? Altså at den ikke tar noen steg mellom hindrene.

Men lurer på en ting jeg og. Hvie jeg skal løshoppe Evita, som er shettis, hvor stor avstand skal det være mellom hindrene da? Ikke stuss, men bare et kryss og en oxer eller noe sånt, litt fra hverandre så hun tar to-tre steg mellom eller noe sånt.

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  22:58:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja stusshinder er uten steg mellom hinderene, og er en styrke/spenst øvelse som krever god samling, og bør derfor ikke gjøres for lenge av gangen, men man kan godt bruke den 2-3 ganger i uken. Man bruker enten kryss eller rekk, av varierende høyde (fra ca 30 cm opp til rundt 1 m for de mest erfarne).

Enten 1 eller 2 steg er fint til løshopping. Begynn med to små kryss og se an avstand etter hesten, de trenger som oftets større avstand enn når de har rytter på.

Hege Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  20:56:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Ponnis løshoppa nesten hver lørdag før, og syns det er kjempemoro, men det er bare jeg som ikke har gjort det før.. Tror ikke eiere bryr seg så mye om avstanden, for store hesten dems (norsk varmblods ridehest) løshopper noen ganger sammen med ponnis xD

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  10:19:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror ikke eiere bryr seg så mye om avstanden, for store hesten dems (norsk varmblods ridehest) løshopper noen ganger sammen med ponnis xD

Opprinnelig postet av Gnyr2

Hvor tette er hinderne da? En bør "bry seg om avstanden" om det bare er et-to steg mellom... Altså liten avstand. Er det derimot feks 5-6 steg mellom er det ikke såå farlig om hest og ponni går på samme avstand, jo lengre avstanden er jo lettere er det å regulere;) Er det 5 steg for hesten kan ponnien ta 6 steg feks. Er det derimot bare et steg, så blir det enten langt for ponnien eller kort til hesten. Selfølgelig kan man trene på det og, hesten greier jo korte inn eller forlenge, men det er lettere om avstanden er naturlig.
Sånn hovedsaklig syns jeg en bør bry seg om avstander. Ikke bare slenge opp et par hinder med tilfeldig avstand;)

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  18:19:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Ja, jeg sier det samme. Derfor alltid pappa er med meg når jeg setter opp kombinasjoner
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

edel900

» VIP

Skrevet - 20/10/2006 :  20:51:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm, hadde ett slikt problem før, men var hos amund eide å trente, fikk dekk d problemet ganske fort.

Det han sa att eg skulle gjøre var at viss hesten svinga ud, skulle du dra i tøylen mot hinderet slik den ikkje spring ud. Til slutt finner hesten ut at nei her funker det ikkje å springe ud, sa då stopper den eller hopper over. Viss den stopper sier du "NAI" men en mørk " sint stemme" så kommer du på det på nytt, viss den stopper igjen går du helt bort til hindrert, stopper hesten gir du den eit lite rapp med pisken, stopper framfør hinderen ca 2-4 cek, går tilbake tre seg, fram igjen, tilbake tre seg og fram til hinderet igen. så prøver du det på ny igjen, så pleier det som regel å fynke Litt vrien måte å gjøre på men det fynker:)
Gå til toppen av siden

edel900

» VIP

Skrevet - 20/10/2006 :  20:52:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm, hadde ett slikt problem før, men var hos amund eide å trente, fikk dekk d problemet ganske fort.

Det han sa att eg skulle gjøre var at viss hesten svinga ud, skulle du dra i tøylen mot hinderet slik den ikkje spring ud. Til slutt finner hesten ut at nei her funker det ikkje å springe ud, sa då stopper den eller hopper over. Viss den stopper sier du "NAI" men en mørk " sint stemme" så kommer du på det på nytt, viss den stopper igjen går du helt bort til hindrert, stopper hesten gir du den eit lite rapp med pisken, stopper framfør hinderen ca 2-4 cek, går tilbake tre seg, fram igjen, tilbake tre seg og fram til hinderet igen. så prøver du det på ny igjen, så pleier det som regel å fynke Litt vrien måte å gjøre på men det fynker:)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.