hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høvene!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Høvene!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Magette

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  23:17:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
I butikkene selger de fullt av pleiemidler som skal hindre at høvene tørker ut. Er dette virkelig effektivt? Selv foretrekker jeg heller å vanne føttene hver kveld, enn å smøre de inn med fullt av kremer. Men etter at hovslageren har skodd hesten, tar jeg på hovsterker eller såkalt "neglelakk" over sømhola slik at de ikke skal utvikle seg til å bli sprekker. (det kan skje)
Har også hørt at det er stoffer i pleiemidlene som kan ødelegge hoven.
Hva mener dere? Hva bruker dere? Er det effektivt? Noen forslag?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:06:00

Ida KR

» VIP

Skrevet - 16/01/2003 :  00:36:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker aldri hovfett på høvene! Dette fordi pleiemidlene på lang sikt faktisk ødelegger den naturlige fuktighetsbalansen i hoven. Så hvis man ikke er innstilt på å smøre høvene til hesten hver dag resten av hestens liv, bør man heller la være å gjøre det i det hele tatt!

Det naturlige er som oftest det beste, også i dette tilfellet....
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  13:33:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med frik, det er dumt å bruke hovpleiemidler om man ikke må. Hesten blir "avhengig" av dem. Om dyrlege eller en flink hovslager anbefaler deg å bruke det, er saken selvfølgelig en annen. Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  16:37:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg bruker hovolje om sommeren. Sånn som i sommer var det svært tørt ute, og når jeg red mye på banen og på tur ble høvene tørre, så jeg ble anbefalt av smeden min å bruke hovolje. Så lenge høvene får naturlig fuktighet ute, er det ikke nødvendig med hovolje, men jeg pleier allikevel alltid å ta det på dagen før stevner o.l.

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 16/01/2003 :  21:40:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei hoppe med dårlige høver, smuldrer vekk om sommeren spesielt.

Smeden sa jeg skulle kjøpe Perubalsam på apoteket og smøre det langs "høvkanten" akkurat der håret slutter (øverst på hoven). Annen hver dag. Og dette funket! Hun har fått tilegg i foret og jeg har smørt med midler fra hestebutikken. Men jeg må anbefale: Peru balsam.

Fåes på de fleste apotek!
Gå til toppen av siden

Deftonah

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  10:05:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDeftonah  Svar med kopi av melding
heisann

den ene hoppa mi tinna, har spesielt ømfintelige høver. de tørker ut, og så sprekker de. men jeg spurte veterinæren hva jeg skulle gjøre, han ga meg en boks med noe pulver oppi. husker ikke hva det heter i farten.

men uanz, dette hjalp! anbefaler folk som smører og doller med unødvendige ting på hesten, å spør fagfolk hva som virkelig er nødvendig hvis den har et problem...

klemz Deftonah...;)
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  12:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kalkinnhold (og andre vitaminer) i foret er viktig for høvene. Vi kan jo se hva kraftforet inneholder, men høyet kan vi ikke se kvaliteten på. Egentlig må man få med analyse av høyet når man kjøper det, og regne ut forplanan etter dette. Jeg dyrker høy selv, og vet at det er mer enn fem år siden jordene mine ble kalket, jeg gjødsler også mindre enn jeg burde. Det er mye arbeid å kalke og dyrt å gjødsle, derfor gir jeg heller kalk og vitaminer separat, og gjødsler / kalker mindre.
Jeg har sett at rett etter beitet vil ikke hesten min ha vitaminer, men utpå vinteren, når han har fått høy en stund, spiser han vitaminene før kraftforet. Jeg tror hester "vet" selv hvordan næring de trenger. Jeg har kjøpt vitaminer / kalk på felleskjøpet, det har fungert kjempefint. Hesten min har bra høver.
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2003 :  13:12:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg pleier ikke bruke hovfett utenom hvis hesten evt. har problemer med toerre hover... Det er jo ikke naturlig for hesten aa bruke hovfett, men maa det til saa maa det til! Bare tar det ettersom hvordan tingene er:) Om sommeren feks. hvis det er veldig toert bruker jeg litt hovfett.. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2003 :  14:26:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Bruker ingenting rett på høvene. Alt hestene får går gjennom fóret. Bra høver på hele gjengen, alle uten sko... Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 23/01/2003 :  15:26:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Det å bruke hovfett nær kronranden er skadelig for hestens hov. Hoven er avhengig av fuktighet og det får den gjennom den litt "bløtere" delen helt oppe ved hårfestet. Smører man fett her, vil dette holde all fuktighet ute fra hoven, og hoven vil bli sprø og tørr.

Ikke for tørr flis inne og riktig fôr er det som skal til for at hoven skal bli sunn og frisk.

Og husk også på at hoven vokser sakte - får hesten en skade helt oppe ved kronranden tar det måneder før dette vokser ut igjen. Det samme gjelder hvis hoven blir smurt med fett her oppe - det vil ta måneder før hoven får en bra kvalitet igjen. Så hvis dere absolutt skal smøre inn hoven med ett eller annet, pass på å få riktig preparat anbefalt av fagfolk.
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2003 :  14:50:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester har jo helt forskjellige høver...
Hviss det har vert tørt ute lenge,tar jeg på hovfett utpå hoven..
Synes det er veldig effektift,siden da slipper man sprekker osv.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2003 :  15:08:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker aldri hovfett el. lignende på hesten min. Er så redd for at høvene skal bli avhengig av det... Prøver heller å ikke ha for tørr flis i boksen og la henne gå mest mulig ute... Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2003 :  01:38:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har aldri brukt hovolje/ fett e.l. på mine. Stort sett har de hatt veldig bra høver. De får jevnlig behandlig av hovslager, får barfotperiode på beite på sommeren, går ute der det er ganske fuktig til tider noen timer daglig.

En hovslager jeg hadde tidligere anbefalte vannbad rett etter skoing. I følge ham var det det første døgnet etter spikking at hoven best tok opp fuktighet. Han sammenlignet det med sugerør, som etter en tid nærmest lukket seg. Har ingen aning jeg. Hesten hadde tørre og sprukne høver når jeg fikk den, men de ble da bra de også uten bruk av oljer og fett.

Biotin er ellers en fin ting for mange.

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 21/05/2003 :  15:13:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
En hovslager jeg hadde foor anbefalte meg aa bruke hovolje paa hoovene(husker ikke helt hvilket merke). Det viste seg at hoovene vokste i SUPER FART, resulatet ble at han maatte skoes hele tiden! Ordentlig slitsomt, og dyrt ble det for meg og. Saa spurte jeg hovslageren om det var meningen at de skulle vokse saa fort. Da sa han at det var en vanlig effekt, men at det var bra for hoovene til hesten. Paa den tiden skjoonte jeg ikke saa mye om hoover og slikt... Men saa en dag kom treneren min(som ogsaa er/var hovslager), og forklarer at hovslageren nok bare vil ha mere penger, fordi hoovene var helt fine de, og det var absolutt ikke noodvendig aa bruke hovolje. Han sa ogsaa at skoene ikke var satt paa veldig godt, det saa nesten ut som det var meningen at de skulle falle av!

Saa byttet jeg hovslager, og resultat var mye bedre;) Naa sier ikke jeg at alle hovslagere som anbefaller slike produkter bare er ute etter penger, men at NOEN FAA slusker der ute er litt graadige. Tenk litt over saken om hesten mister skoene ofte og hovslageren nesten venter paa aa bli ringt... Heldigvis er det som oftest gode hovslagere man har da
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2003 :  15:58:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av et innlegg jeg la inn i debatten: "Noen spørsmål!!"

Jeg skal ikke utgi meg for å være noen ekspert på høver og hovolje, for det er jeg overhode ikke.

Men jeg søkte litt på nett for å se etter hva andre egentlig mener om saken..

Relevante spørsmål i Torkil Heidenberg's (hovslager) ekspertpanel på hest.no:

Flere relevante spørsmål besvart av hovslager Jan Krogh på Heste-Nettet.dk:

Ellers fant jeg følgende..

Etter min vurdering vil jeg utifra dette konkludere med at hovolje er bra for tørre høver, men hører ikke hjemme under daglig pleie. Jeg har noe erfaring med bruk av olje på tørre høver selv, og det har fungert greit, men jeg er ingen ekspert på feltet. Jeg har kun brukt olje hvis det har vært nødvendig, og min erfaring er at hester stortsett har fine høver som ikke trenger olje. Jeg er dog god troen på hva hovslagere har å si om saken..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.