hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hovsprekk......
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hovsprekk......
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

oleo

» VIP

Skrevet - 27/09/2006 :  00:41:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Avita, hoppa mi har slitt med en liten hovsprekk rett i front av hoven. Vet ikke hvordan jeg skal forklare med den er loddrett og er kanskje 3 cm lang...nederst er den 1 cm bred. Den ser ikke dyp ut mne jeg må raspe den slik at den ikke er i konstant press i bakken, dvs raspe den slik at den er kortere akkurat der enn hva hoven er ellers. Hun har hatt den lenge...kanskje ett år faktisk.. Jeg må raspe den hele tiden for at den ikke skal bli verre... Kan sees på min vip, se link: http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=15757&galleri=show&side=7

På bildet er sprekken faktisk litt bedre en den er nå..

Noen som har peiling??

Skal få tatt et nytt bilde i morgen så dere får se...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 27/09/2006 00:42:11

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 27/09/2006 :  03:20:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forstår det slik at du har raspet sleng hele tiden også? Er det mye sleng er det lett å få sprekker.

Det kan være bakterier inni der, det er ofte vanlig. Det beste da er å skjære opp sprekken og få bort alt dårlig horn. Bruke desinfiserende middel og la det gro ned. White Line Desease er noe som ofte kommer sammen med hovsprekk, det er en soppinfeksjon som sprer seg og kan gjøre sprekker verre. Derfor er det viktig å få skjært opp, for å få bort alt ødelagt hovn og desinfisere for å få bort sopp og andre bakterier. En flink hovslager skal kunne fikse det for deg.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/09/2006 :  14:51:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar.

Hun ble barfot for snart 1,5 år siden. Sprekken kom nesten med en gang. Hun som trimmet er en meget dyktig dame, utdannet hos Pete Ramey. Vi slet lenge med sprekken og jeg har ikke startet å trimme hesten selv før det siste halve året. Jeg er nøye på sleng og å følge rett linje fra kronranden.. Hoven er veldig ulik den andre fremhoven så jeg prøver bare å trimme den slik den aktuelle hoven tilsier å bli trimmet. Jeg har tatt mer og mer i tåa hele tiden fordi det er nettopp det jeg har tenkt, at hun har vært for lang, men nå er hun såpass kort at jeg vet ikke om jeg kan ta mer....heller ikke fordi jeg ikke får rett balanse i hoven dersom jeg tar mer. Jeg skal ta noen nye bilder etterpå og få lagt de ut...men er det riktig av meg å holde punktet under sprekken kortere slik at den ikke er i press i bakken???

Hva slags vinkel er det best å ta bilder??

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 27/09/2006 14:54:55 Gå til toppen av siden

Nina F.

Skrevet - 27/09/2006 :  18:02:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette ser dessverre ut som White line desease...
Kunne du lagt ut flere bilder, underifra, fra siden og rett fremme fra!?
Etter min erfaring kommer ikke slike sprekker av for lang tå (da blir det mer fliser), men heller fra en eventuell sideveis ubalanse.

Men når det er sagt, så tror jeg ikke at denne sprekken er til spesiell plage for hesten..

Nina
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  22:27:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Ser ut som en liten sprekk som kan være infisert av White Line Desease.
Slet virkelig med en skummel hovspekk på den andre hesten min. Den hadde White Line Desease, og hovslageren måtte grave seg ganske kraftig inn i hoven til Tyrol.
Bilde av sprekken her:

På dette bildet er sprekken faktisk veldig liten og nesten "borte" i forhold til når det var på det verste. Fikk beskjed om at hesten skulle stå med et omslag med Clorexidin hver dag minium 10 min. Clorexidinen dreper disse bakteriene, og holdt det hele under kontroll. Som du kan se på bildet har hovslageren min skjært seg helt helt inn til lammelene. Men som sagt, dette er bare nærmest en fis av det sprekken var.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/09/2006 :  22:39:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gulp..nå blei jeg svett...
Synes egentlig at sprekken til Avita ligner litt på sprekken på bildet...
Det er noe greier inni sprekken, prøver å rense ut men da må jeg kanskje prøve med klorhexidin nå...
Hun er virkelig ikke halt eller øm på det aktuelle benet..men jeg vil uansett ikke at hun skal gå med en slik sprekk...jeg må jo få den vekk.
Kamera sviktet jo så klart i dag...tar bilder i morgen.

Takk for hjelp så langt...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  22:51:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
En god ide kan være å få en hovslager til å åpne litt i sprekken slik du ser er blitt gjort med hesten min. Da er det mye lettere å holde rent.
Men Clorexidin kan anbefales på det varmeste. Billig, drøy og effektiv

Slapp av, det kommer til å gå helt bra. Du skulle sett sprekken til Tyrol på det værste du. Gikk det bra går hvertfall sprekken til hesten din bra

Edit: Hesten min var heller ikke halt selv på det verste. Hoven er død, men kommer de bakteriene inn i det myke, da kjenner hesten smerte.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ?
Redigert av - missixty den 27/09/2006 22:53:53 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  16:56:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Synst ikke denne sprekken så så fryktinngytende ut jeg heller Jeg ville tatt den buede enden på hovkniven og forsiktig skjært meg innover til bunnen av sprekken, så det ville blitt en ren grop der istedet for en skitten sprekk. Så lenge hesten ikke er halt så er det lite sannsynlig at den går inn til sensitivt vev. Sånn som det er nå kan det være et godt levested for sopp&bakterier inni der, og de er flinke til å vedlikeholde "boligen" sin om man ikke får tvunget dem bort. De liker det mørkt og fuktig, så rens opp sprekken så det kommer inn luft.
Grunnen til at sprekken i sin tid dukka opp er vanskelig å si ut i fra bildet. Men det er ikke sikkert at ubalansen som trigga sprekken er der lenger. Det kan være at hoven er helt som den skal, men at bugs holder til der inne og holder sprekken vedlike
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  18:39:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så mye rare greier hestene kan få i disse hovene sine!
Hvis en hest har fått white line desease, forsvinner det aldri eller kan det " fjernes" ??

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  18:58:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
WLD lar seg kurere, men i følge wld-ekspert Dan Guerrera vil det ikke forsvinne av seg selv siden bakteriene vanligvis spiser seg fortere oppover hoven enn hva den rekker å vokse. Var på et helgekurs med han for et snart tre uker siden, og fikk demonstrert hvordan man gjør det. Man må skjære bort infisert horn og ha på desinfiserende middel, eller helst soake høvene i et eller annet lurium man måtte fortrekke Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  19:22:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Clorexidin - billig, drøy og effektiv
Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Nina F.

Skrevet - 28/09/2006 :  21:40:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
WLD lar seg kurere, men i følge wld-ekspert Dan Guerrera vil det ikke forsvinne av seg selv siden bakteriene vanligvis spiser seg fortere oppover hoven enn hva den rekker å vokse. Var på et helgekurs med han for et snart tre uker siden, og fikk demonstrert hvordan man gjør det. Man må skjære bort infisert horn og ha på desinfiserende middel, eller helst soake høvene i et eller annet lurium man måtte fortrekke

Opprinnelig postet av Asbjørg

Dette er vel det eneste jeg ikke er enig med Dan om - jeg mener at WLD kan forsvinne uten å fjerne masse horn...men det tar tid og høvene trenger optimale forhold - blant annet spiller fôringen en stor rolle... Forøvrig er slike reseksjoner som Dan viser, IKKE noe man bør forsøke selv etter å sett det på et kurs...bare for å nevne det...ikke at jeg tror du oppfordret til dette

Nina
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 29/09/2006 :  00:01:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle svar. Jeg tok i dag kontakt med tidl trimmer og fikk litt konkrete råd. Jeg har nå laget en overdreven mustang roll, renset opp og tatt på et lite lag med krystallfiolett. Jeg har produkter fra Keratex.. Noen med erfaringer og innspill om dette på slik sprekk?
Mener dere at jeg bør sjære opp inni sprekken? Jeg blir helt varm av tanken.. Hvor langt og hvor mye?
Har tatt et par nye bilder, før og etter trimm i dag.. Tok litt sleng men hoven ser ikke veldig bra, sett i forhold til de tre andre... Lurer på om det kan være noe mer der.. Rar ru kant i llinjen rundt hovveggen.. Kjennes som jeg rasper på plastikk... Tilføyer at hoven ikke er vasket 100% ren..kun børstet.

Se link til galleri: http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=15757&galleri=show&side=7

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  00:23:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Du nevner dette med krystallfiolett? Hva er det? Er det en sånn en liten flaske fra Mustad med lille væske? I så fall jeg brukt den mye, og er super fornøyd med den. Selvom det en SVINdyr (til å være så liten) er den drøy

Kajsa

» VIP

Skrevet - 29/09/2006 :  00:29:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Oooh, den lille flasken fra Mustad er vel Trush buster? Den er riiimelig giftig og bør nok ikke brukes som annet enn siste-utvei-remedie. Den funker som F, det er ikke det, men ja - veldig giftig, irriterende, farlig ved innånding osv.

Krystallfiolett og Trushbuster er ikke det samme. Krystallfiolett brukes bl.a mot bleieutslett/eksem på babyrumper. Det er ikke i nærheten av trushbuster når det gjelder bruk og helsefare.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  00:36:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Trush Buster? Hmm, jeg tror den heter noe sånt som Rengör Strålen el noe. Fikk den anbefalt av hovslageren min og brukt den i 2 år. Eneste resultatet jeg har sett er at hoven har blitt bedre
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.