hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er ridning sunt for kropp og sjel?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Er ridning sunt for kropp og sjel?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

prinsesseronja

Skrevet - 27/09/2006 :  00:29:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror også ridning er veldig bra. For mange med ryggproblemer er det bra ofte fordi ridning utvikler musklene rundt ryggraden og hjelper til med å støtte opp om skjelettet.

Ridning styrker også magemusklene som er med å støtte ryggen. Eller er det alle andre musklergrupper som alle her så pent har nevnt.

Ellers mener jeg ridning er bra for psyken fordi det for veldig mange gir en mestringsfølelse. Det å klare å ri en hest skikkelig, være med å utvikle en hest, hoppe et hinder vi synes er høyt eller ri lange turer i skogen tror jeg ridning hjelper på den mestringsfølelsen.

Vi har trossalt kontoll over flere hundre kilo, samtidig som vi vet det når som helt kan gå galt (sånn rent teoretisk).

Dessuten bruker vi mye energi i stallen og ved å bruke energi får man energi. Og når vi har energi orker vi mer, noe som også hjelper på psyken vår.

Dessuten; forskning viser at jenter som begynner å ri i tidlig alder blir mer selvstendige, flinkere til å si nei til ting de ikke vil i tenårene og oftere får lederstillinger.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/09/2006 :  02:30:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
JA - alle dere "jenter" med ryggproblemer - RI videre!

Vet ikke om det er til hjelp, men altså: IKKE tenk på at DU skal sitte PÅ hesten - du skal sitte I hesten (les stor I - NEDI) salen/på hestens rygg, og la hesten bevege DEG. Du skal være TUNG i baken, og omtrent tenke deg at du "sitter gjennom hesten" - hvis jeg klarer å formidle meg riktig - uten å "se" dere.

Du skal ikke "drive" hesten med ditt sete hvis det medvirker at du "bruker" ryggen, da det IKKE er med RYGGEN du skal få hesten frem. Oooff - dette er så vanskelig å forklare, når jeg ikke har dere "foran meg" på en ridebane, og kan "plukke dere" for "uvaner" i ridningen. Det er bekkenet som er "grunnlaget" - og så følger resten av kroppen naturlig med, og med drivende og forholdende innvirkninger, dvs. de HELT små signaler du gir hesten med dine legger og ankler, samt finstemte hånd-innvirkninger.

Jeg har (med gremmelse) sett ryttere som "tvangsrir" hester i såkalte "timer" på ridebanen. De "forlanger og forlanger" - og prøver å gi hesten MER og flere innvirkninger for å "få til" ØVELSENE. Og hesten blir mer og mer frustrert, da den prøver så godt den kan, men ikke får "belønning" i form av å få "fri" en runde eller to på frie tøyler.

Hadde jeg TURT å ri på noen av disse hestene - jeg stoler nemlig BARE på min egen hest,, og jeg MÅ IKKE falle av, da dette ville bli katastrofalt for meg, så TROR jeg at noen av hestene hadde fått en "aha-opplevelse" i det å "gi og ta" - oppgave og belønning...

Jeg ser altfor mye av at ryttere som skal "trene på banen" får hester som ikke "forstår", og så kommer det til "maktkamper" mellom hest og rytter. Det BLIR ikke bra....

De (få) gangene jeg rider Sunniva på banen (uten sal, men med salteppe m/strikkgjort) så forsterker jeg de muntlige ordrene: Skriiiit, trrravv, sttåå, gaaalopp, samtidig som jeg gir innvirkningene. Ordren "taaakk" og "rooolig" sammen med slakke tøyler får henne til å slappe av.

Jeg lar altså hesten slappe av mer på banen enn den tiden jeg "ber" om "øvelser" - dette i en oppvarmingsfase. HVIS jeg trener på et dressurprogram, så tar jeg øvelsene en etter en, og med "pauser", før jeg kan ri hele programmet i ett strekk.

Håper dere skjønner hva jeg mener - for hestenes skyld.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  12:56:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ridning er vel kanskje ikke den mest effektive hjelpen for å gå ned i vekt, om man måler det mot antall timer intensitet. Men ridning er likevel som annen idrett. Du vil i starten oppleve at tallet på vekta øker, fordi muskelmasse erstattes med fett. Etterhvert vil vekten minke, da fett hele tiden forbrennes, og muskelmassen ikke øker i samme grad. Dette krever selvfølgelig en viss grad av intensitet i ridningen, og å sleipe rundt på en tur i ny og ne vil antagelig ikke gjøre noen nytte i form av effekt iallfall.

Fra å ri 1-2 dager i uka, har jeg siden nyttår gått over til å ri hver dag. Aldri som mål for å gå ned i vekt, men for å rett og slett holde på med det morsomste jeg vet, nettopp ridning. Jeg har av den grunn ikke hatt kontroll på tallene på vekta, men har opplevd at garderoben min (og det også lærstøvlene.. Uff, de er for dyre til å bytte ut..) har blitt mye "større". Og folk har kommentert det. Det er ene og alene ridningen sin skyld, og det hele har til og med skjedd helt ubevist. Har ikke spist annerledes (kanskje bare litt mer uregelmessig, og litt flere boller når jeg ikke har rukket å finne noe mer fornuftig mat), men bare ridd mye mer enn normalt. Jeg tror det er snakk om nesten 10 kg for min del, og man klager vel ikke på det Ingen ting er bedre enn at man går ned i vekt "av seg selv".

Selvfølgelig ville tilsvarende timer på spinningsykkelen eller i badebassenget kanskje vært ennå mer effektivt, men langt fra så morro at jeg hadde funnet på å holde på med dette hver dag (derfor er kanskje ridning det mest effektive for meg). Samtidig vil nok også nivået og måten du rir på også være avgjørende. Noen blir jo aldri slitne av å ri. Enten fordi formen er så bra, eller man kanskje ikke bruker kroppen riktig/maksimalt i ridningen. At man ikke får så mye ut av å peise rundt kan jeg jo se for meg..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 27/09/2006 :  15:40:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forstår hva du mener Boysen! jeg skal begynne med sentrert ridning nå, fordi jeg hører dette er "halleluja" for de som sliter med ryggplager.

Jeg er ikke blandt dem som sitter og driver og driver når jeg rir (slentrer foreløpig for det meste på tur nå). Dette må jo (i tillegg til å mase på hesten) ikke være spesielt behagelig for rytter heller?

Jeg har innsett viktigheten av bevegelsene til en hest, at den må passe til dine egne bevegelser. Jeg kunne aldri ridd en hest med stooore bevegelser, da ville ryggen stivna etter 2 minutt. Jeg har og erfart at det å bruke gelseat-saver over salen gjør underverker for vonde rygger, da kan jeg faktisk ri en halvtime i strekk uten at jeg er krøpling dagen etter.

Og et tips for de som plages med ryggsmerter når de rir; prøv den bomløse salen fra freeform. Den er fabelaktig for ryggen, jeg red 1 1/2 time i strekk med den uten å kjenne noenting. Og da var det 4 mnd siden jeg hadde ridd sist. fantastisk god rompepolstring!! Halleluja!

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/09/2006 :  03:13:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh - vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men det er altså HESTEN som skal bevege DEG!

OG - du og hesten må "passe til hverandre" for å få det til.

For å si det med MIN erfaring: Jeg kan bare ri på èn av 100 hester - og den hesten har jeg heldigvis funnet, som dere kan se.

Mange heste-eiere har "tilbudt" meg å ri på deres hester, men jeg kan da, etter å ha SETT på hestenes bevegelsesmønstere - kjapt kunne si: "Nei, den hesten kan jeg IKKE ri." Ikke at hnesten var vrang eller utrenet - det var bare at jeg SÅ at denne hesten ikke samsvarte med mine bevegelser.

Det er derfor det er så viktig i terapirdning at hest og rytter "passer sammen". Dette er faktisk en av de viktigste forutsetningene for at terapiridning skal ha sin viktigste funksjon.

Og jeg må også si det - på det sterkeste: Hest og rytter/eier MÅ passe sammen!!

Hvis ikke "kjemien" er i orden, så kan du bare "glemme" hesten. Du kan ikke TVINGE en hest til å bli din" - NEMLIG!!

Skjønner dere dette????
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  09:33:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Og bare tenkt på hvor støl man faktisk blir mellon bena når man ikke har ridd på lenge. Sånnsett syns jeg det er kjempemorro om en venninne av meg som ikke driver med hester får ri en gang, også kan jeg si til henne dagen etter når hun ikke greier å gå: hva sa jeg? når hun ikke tror på at hun blir så støl av "det lille".

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/09/2006 :  23:26:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke uten grunn at terapiridning, handicapridning og helsesportridning er ansett som en av de aller beste treningsmetodene for funksjonshemmede - og har vært satt i system, og har fått til gode utdanninger for å få kvalifiserte folk til å lede dette. OG så må man utdanne hestene!

Ridning er ikke en "slanke-idrett", men en måte til å trene omtrent alle muskler i kroppen, man må lære seg balanse, koordinasjon og konsentrasjon - SAMT å lære seg å kommunisere med et dyr. For mange mennesker er dette en "luke til verden", som ellers ikke ville blitt åpnet uten hestens hjelp.

En av mine pasienter på Gaustad sa dette: "Hest = Helse + Humør" - kan det sies bedre???
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.