hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er ridning sunt for kropp og sjel?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Er ridning sunt for kropp og sjel?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mammatil1

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  21:03:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemammatil1  Svar med kopi av melding
Hei der.
Jeg bare lurte litt på hvordan ridning virker inn på kroppen og hva den kan gjøre med oss.
Kan vi feks gå ned i vekt ved å ri og får vi fastere kropp med daglig ridning?
Er baRE litt nyskjerrig også er det litt greit å vite liksom

Håper jeg ikke spurte for dumt, håper på noen greie svar fra dere hestefolk
mvh karina

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  21:25:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja! Ridning og ellers all håndtering av hest og hestestell er bra. Bare tenk på alle de forskjellige musklene du bruker!

Ikke uten grunn at ridning blir brukt til handicap og terapi-ridning. Kroppen blir aktivisert og beveget, uten at personene trenger å gjøre så mye (de blir jo ofte leid). Ridning hjelper også for folk med ryggproblemer og stive kropper.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  21:30:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Hei der.
Jeg bare lurte litt på hvordan ridning virker inn på kroppen og hva den kan gjøre med oss.
Kan vi feks gå ned i vekt ved å ri og får vi fastere kropp med daglig ridning?
Er baRE litt nyskjerrig også er det litt greit å vite liksom

Håper jeg ikke spurte for dumt, håper på noen greie svar fra dere hestefolk
mvh karina

Artig spørsmål

Jeg jobber veldig mye med sits, balanse og dressurridning. Jeg har hatt en periode i sommer hvor jeg ikke har ridd så mye og merker det godt på kroppen. Motsatt effekt nå når jeg har begynt å ri igjen så merker jeg at magen er blitt hardere, lår og rompe føles spenstigere og ryggen føles sterkere....men som sagt, jeg rir mye dressur med hardt arbeid mest for meg selv for at hesten skal kunne bære seg riktig med lette signaler.
Jeg trner mye ved siden av men det er på Spenst og mere kondis. Jeg tror ikke ridning vil gjøre det lettere i vekt, snarere tvert imot da man produserer muskler og muskler veier mer enn fett men man vil bli fastere og jeg tror underhudsfettet blir forbrent til en viss grad.

Mannen min er godt trent, spiller både innebandy og fotball og er en spenstig kar. Han sier jeg er livsfarlig fra livet og ned. Dersom vi lekesloss og jeg får tak i han med bena eller mellom lårene(kan missforsåes)så kan han bare gi seg...jeg kan mose han paddeflat om jeg vil... Han sier jeg har en styrke som han ikke har merket hos jenter som driver med vanlig idrett men at jeg har mere rå muskelkraft og en utholdenhet som er så seig som lim. Sikkert pga all møkka jeg har trillet sier jeg da..

Jeg vet ikke hvordan formen min hadde vært i dag dersom jeg ikke hadde drevet med hest siden jeg har drevet med hest fra før jeg ble utviklet ferdig, dvs siden jeg var 6 år. Samt at jeg har fokusert på sits og balanse i mange år, sentrert ridning, og da jobber man veldig mye med konkrete muskelgrupper. Men det jeg vet er at jenter som har ridd i mange år har en tendens til å ha mere kompliserte fødsler enn andre. Pga muslaturen i bekken og lyske så er det så stramt at det ofte tar både lengre tid og er mer smertefult å føde et barn. Jeg vet ikke...jeg er 30 og har enda ikke noen dir planer om barn, men den tid kommer nok for meg og og jeg skal være flink til å trene under hele svangerskapet alikevel slik at jeg kommer fort tilbake i form etter fødsel igjen.....

Samma det...gøy er det....og sunt er det. Sunt for kroppen fysisk sett, sunt for sjela...masse frisk luft, fuglene kvittrer og sola skinner...sunt for å utvikle gode egenskaper som samvittighet, ansvar, empati og forståelse, både for dyrog andre mennesker

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  23:12:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ridning og arbeid er veldig sunt for meg iallefall:) Men blant annet pappa og en trener av meg som sliter med ryggen, kan verken fli eller ri i vonde perioder. Treneren min har faktisk hatt rideforbud i 6 mnd nå, og venter fortsatt på operasjon. Helt bra blir hun aldri, og det er nok desverre ridningen og stallarbeidet som har tatt knekken på henne..

Selv føler jeg meg i kjempe form (ikke kondisjonsmessig, men ellers) når jeg rir aktivt! Har hatt noen perioder uten egen hest, der jeg har ridd 1-2 dager i uken, og da har jeg stivnet helt og merket nedgang i formen generelt. Nå som jeg har hest og i stallen 5 dager i uken, er jeg nesten som en ustoppelig energibombe:D
Jeg har vært aktiv med idrett hele livet, så har vel et ok grunnlag for styrke og form, men nå er det mest muskler å se til:)

Hege Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  23:49:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det jeg vet er at jenter som har ridd i mange år har en tendens til å ha mere kompliserte fødsler enn andre. Pga muslaturen i bekken og lyske så er det så stramt at det ofte tar både lengre tid og er mer smertefult å føde et barn.
Opprinnelig postet av oleo

Jeg har også ridd "hele livet" men hadde en veldig lett fødsel. Var litt "uggen" i magen gjennom natten og morgenen, og spurte mine foreldre om de ville kjøre meg opp på sykehuset for å sjekke. Spiste frokost først, og var på sykehuset i 10-tiden. 12 minutter over 11 var ungen født (!) og jeg fikk beskjed om at jeg var den perfekte avlshoppe Kjapp fødsel, ingen smerter. Så dette tror jeg er individuelt fra person til person, ikke nødvendigvis med hvilken idrett du driver med...

Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  00:00:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man bygger visst ganske mye balansemuskler så det er sjeldent at man får disse store klumpmusklene som man kan få feks. ved å trene vekter ol. heller får man lange, sterke muskler. Tror vel de ferreste får trent noe serlig kondis når man rir, så sånn sett er det vel ikke den raskeste måten og gå ned i vekt på, men siden man bygger små muskelgrupper så vil jeg anta at det øker forbrenningen litt og over tid.

Ellers har jge vært uten hest et par perioder i livet og har da lagt på meg ganske mye veldig fort (gjerne ti kg på et halvt år), men det kan jo også ha med den generelle følelsen av at livet bare blir tomt og uinteressant uten hest....

Har hørt at man får muskler på steder der ikke andre har muskler, som feks en muskel på utsiden av kneet som vi bruker når vi sjenkler forsiktig og riktig (med tåa frem) og litt andre steder.... Der er vel beinmusklaturen og korsettmusklaturen(mage rygg) som får kjørt seg mest når man rir.
Gå til toppen av siden

mammatil1

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  00:19:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemammatil1  Svar med kopi av melding
Tusen takk for mange fine svar:) fått et litt mer innblikk i dette herre nå, men er mottakelig for flere kloke svar:)
Typen min vil nok merke at jeg blir fastere i fisken, jeg føler selv at jeg får brukt meg selv veldig mye, når jeg rir:)
At muskler jeg ikke bruker til vanlig, blir brukt i ridning feks. Er jo ganske god trim når en reiser seg opp og ned i trav da:) dere er vel enige i det? da får jo rompa og lår kjørt seg litt... heheh

Sett pris på det livet du har idag, imorra kan det være borte Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  01:05:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Men det jeg vet er at jenter som har ridd i mange år har en tendens til å ha mere kompliserte fødsler enn andre. Pga muslaturen i bekken og lyske så er det så stramt at det ofte tar både lengre tid og er mer smertefult å føde et barn.
Opprinnelig postet av oleo

Jeg har også ridd "hele livet" men hadde en veldig lett fødsel. Var litt "uggen" i magen gjennom natten og morgenen, og spurte mine foreldre om de ville kjøre meg opp på sykehuset for å sjekke. Spiste frokost først, og var på sykehuset i 10-tiden. 12 minutter over 11 var ungen født (!) og jeg fikk beskjed om at jeg var den perfekte avlshoppe Kjapp fødsel, ingen smerter. Så dette tror jeg er individuelt fra person til person, ikke nødvendigvis med hvilken idrett du driver med...

Opprinnelig postet av TORHILD

Det gjelder nok ikke alle nei...men vet om et par som har fått høre dette av leger. Legene opplever at fødende som har ridd store deler av sitt liv litt gjengs over har litt mer smerte og at det noen ganger tar lenger tid.
Håper ikke det skjer med meg...jeg gruer meg nok fra før

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  02:45:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heh - siterer "legekunstens far" Hippokrates, som for ca. 3000 år siden sa: "Ridning er medisin for kropp og sinn!"

Behøver jeg si noe mer????

Som rideterapeut har jeg sett og undervist hundrevis av "ryttere med spesielle behov", både fysiske og/eller psykiske tilstander, og INGEN har hatt "vondt av" å ri - tvert imot!
Bare positive erfaringer - omtrent uansett hva som har vært "diagnosen".

Jeg kunne skrive side opp og side ned om de positive innvirkninger ridning har for de aller fleste som har fått terapiridning/rideterapi/handicapridning.

Og så har jeg også hatt en god del undervisning for - eh - "normale" ryttere. Ja, faktisk er de vanskeligere å undervise enn de som har "spesielle behov".... TRO MEG!

Men jeg kan - fysioterapeutisk faglig - påstå at ridning er en av de idretter som aktiverer og trener flest muskler i kroppen. Og TRO meg, både alpinister, hoppere og løpere i sprint og langdistanse ville bli MEGET støle hvis de tok seg en skikkelig ridetime!! (He he - det skulle selv JEG klare å få til, selv om jeg sitter i en rullestol midt på banen og gir instrukser!)
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  09:53:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å, ja, det er sunt både for kropp og sjel, og, som T.Boysen sier, man bruker muskler som andre, godt trente mennesker, ikke vet at de har engang!

Jeg har en venninne som var plaget med en slags merkelig "låsning" i ryggen, som ingen greide å finne ut årsaken til, eller fikse helt 100%. Da hun oppsøkte en veldig flink manuellterapeut (som ordnet opp i sakene, forøvrig), sa han at han syntes det var rart at hun skulle være plaget med ryggen på den måten, siden hun red så mye, for da skulle man normalt sett ha en veldig sterk rygg...
Så hun fikk beskjed om å fortsette å ri så mye hun bare greide.
Veldig bra for kjernemusklaturen.

Så her er det bare å gi gass, folkens!

Husk nå bare på å løfte vannbøttene på riktig måte, så ikke vinninga går opp i spinninga, heheh...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  11:52:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja :)

Ridning er absolutt medisin: nå har jeg hatt en 2 måneders pause fra ridning og har i mellomtiden: vært forsjølet to ganger, hatt feber begge gangene, hostet, hatt halsbetennelse, hovne mandler, ørebetennelse, urinveisinfeksjon, sterk hodepine, muskelsmerter, osv. Har vært å ridd to ganger nå og følte meg mye bedre når jeg red :) Så det så! For meg er det skikkelig medisin for sjel og kropp å være ute å ri.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  12:38:45  Vis profil  Svar med kopi av melding

Liten historie om anatomi og fysikk.....og hva riktig ridning kan gjøre.

Vi har en jente i stallen som har vært sykmeldt i langt itd pga store smerter i ryggen. (la oss kalle hun Kari). De finner ikke ut 100% hva det er men hun har hatt utallige timer med akupunktur, kiropraktisk og massasje uten særlig hell. Pga dette har hun ikke vært i stand til å ri..dvs selve ridningen går greit men hun er da helt invalid etterpå. Hun har ridd med veiledning og instruksjon og var nær ved å gi opp.

Kari var en av oss tre som dro til England til en av Mary Wanless sine dyktige elever...Elaine Butler. Mary Wanless praktiserer sentrert ridning og er av europas mest anerkjente instruktør i sentrert ridning, i alle grener. (for de som ikke kjenner til historien var vi tre venninner som dro til england for å lære mer i rettning dressur i begynnelsen av 2006).

Kari var klar over sitt problem og var innstilt på å være med på turen som en ren tur og en ferie og var forberedt på å kose seg med hestene og se på mens vi red. Elaine sa ganske tidl til meg at Kari skulle ri når hun kom, da iElaine var helt sikker på at med denne ridningen så blir kroppen brukt så riktig at Kari ikke ville få vondt.
Kari prøvde med en liten bismak i munnen og fulgte nøye instruktørens veiledning.
Første gangen vi var i England var vi i en uke....og Kari red flere hester om dagen..hver dag hele uken. Vi dro tilbake etter en måned og var i ti dager. I dag rir Kari etter disse prinsipper på egen hest og har aldri hatt problemer med ridningen i ettertid...

Hun har blitt lært opp til å ri.. for å ri hesten frem...mens fokusen på rytter har blitt helt borte. Hun måtte legge om hele sin ridestil og vi lært så mye om kroppen vår sammen med hesten at det vil sitte i kroppen, i sinnet og i blodårene våre for alltid. Helt fantastisk...

Redigert da jeg fant spor av dysleksi..som jeg ikke har og igjen er enda verre

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 26/09/2006 21:32:52 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 26/09/2006 :  14:50:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ah, dette var oppløftende nyheter for meg Oleo! Jeg har ryggskade, prolaps for 2 gang, og jeg kan bli helt ødelagt etter en liten ridetur. Men begynner etterhvert nå (når lommeboka ikke skriker), å ri til sentrert ridelærer.
Gøy å høre at det har virkning

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

_Bekka_

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  18:54:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange gode svar her, veldig artig å lese igjennom! Gjør at jeg gleder meg enda mere til å komme i gang igjen, har hatt 4 1/2 måned (!) nå uten hest på "normalbasis" da jeg solgte min gammle hest og har brukt lang tid på å finne en ny...
Har merket når jeg har vært ute å prøvd hester at formen ikke var som den engang var, og det er skikkelig kjedelig! Selv om jeg har passet på å holde meg i form ved å sykle, jogge, trene styrke minimum 4 ganger i uka.
Så jeg tror absolutt at ridning er sundt for kropp og sjel! Så f.o.m helgen blir det hest 7 dager i uka og i tillegg annen fysisk aktivitet min. 3 dager per uke.
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  20:02:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror absolutt ridning er bra....Du får jo mye mer muskler i ben og armer/hender osv. For å si det rett ut, å ri kan jo være veldig tungt til tider!
Min far har slitt litt med vond rygg, mens når han har ridd har det gått over.

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  20:50:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle kan vel vere enige i at det er skikkelig sunt for kroppen å ri, men enno viktigare er det å få med kor sunt det er for hovudet.

Det å drive med hest stimulerar alle sansane til menneska, syn, lukt, hørsel, berøring og smakssans i større eller mindre grad.

Rett mej om ej tek feil, men er ikkje dette ein av grunnane til at terapiridning er så effektivt?

Omtrent alle opplever ein generell følelse av meistring i forbindelse med hest-noko som uavhengig av korleis ein ellers er som person berre er positivt.

Som tidlegare nevnt byggjer og denne idretten opp under evnane til å vise empati, ansvarlegheit, evnen til å tenke på årsakssamanheng etc.
For ikkje å snakke om kor sosialt det er!
Nesten uansett kor i verda ein befinn seg så vil ein sjå spor etter hestar og finne mennesker som snakkar samme "språk" fordi dei og er bitt av basillen:-)

Konklusjon: hest er best:-D

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.