hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tror dere det er gratis og ri???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Tror dere det er gratis og ri???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ninjo

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  16:59:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
????

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  17:25:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm? om det er gratis å ri?

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  19:25:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
hehe, er vel forsåvidt det, hestene har ikke begynt å ta betalt, har de det? Ikke har de sånne hull som du kan putte penger i heller, eller? :P :D

(j/K)

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  12:31:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Godt svar MissEva

Egentlig skjønner jeg ikke helt spørsmålet til Ninjo heller.

I seg selv er det å holde en hest i drift med det utstyret og i den helsemessige standen som er forsvarlig for å bruke hesten til ridedyr som koster noe. Selve ridningen er noe som i seg selv ikke kan defineres som en kostnad, selv om det gjerne er det formålet vi har hest for. Utgiftene er der uannsett om du skal ri eller ikke.. Eventuelle ekstrautgifter for instruksjon, baneleie kan jo komme i tillegg, men selve ridningen er "gratis".

Man kan f.eks. si at det koster noe å ri om en leier en hest for ridning på et hestesenter etc. Men ellers vil jeg si som MissEva.. Nei, hesten tar ikke betalt for det.

Det koster å ha hest, og for å ha hest på for (antar det er noe her du sikter til siden debatten er lagt inn under "Hest på for") tar du din del av utgiftene og arbeidet som følger å ha en hest de dagene du betaler for. Du betaler hestens mat, og får trent hesten. Men å ha hest på for er veldig mye mer enn å ri, og jeg vil ikke da si at en betaler eller får ridningen. Ofte kan det vært til stor hjelp for eier om en utenforstående rir gratis.. Enten pga tidsmangel/avlastning for eier eller fordi vedkommende er på et nivå som vil være til stor fordel for hesten.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 02/12/2003 12:32:47 Gå til toppen av siden

Ninjo

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  20:45:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Det jeg mener er at jeg har sett så mange og er så mange som klager over at eierne av hesten tar betalt!
Da jeg lurer på om dere tror det er gratis!!!???
Ja det er en tjeneste men ikke for allen noen gjør det for penger!
Jeg har ikke for rytter selv men har hatt det men da gjorde jeg ikke det spesielt for pengen men jeg synes det er KJEMPE tilbud og ta ut hesten sin for 5-600,- 1 g i uka eller 1-1200 for to!!
Er så mange som sier det er skikkelig tyrt og de gjør bare deg en tjeneste og ri hesten di!!!
Det jeg mente
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  21:00:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Koster selvfølgeli8g penger å ha hest. Dersom du ønsker hjelp til utgiftene er det jo greit å ha forrytter. Og selvfølgelig ta betalt for det. Det jeg føler folk reagerer på (og som jeg reagerer på selv siden jeg er i "forryttersituiasjonen") er at folk skal ha forrytter, ta betalt og så styre hva forrytter skal gjøre. Alt for mange sender forrytterne sine ut på tur, og da er ikke det du betaler for det jeg mener er riktig. Betaler forrytter sin del av hesten skal forrytter få bruke hesten på lik linje med eier. Selvfølgelig i et rimelig forhold, og så bør en bli enig for hestens skyld. Men å betale for å ri på tur og ikke få gjøre det du ønsker å gjøre med hesten er ikke en forrytteravtale som jeg mener bør tas betalt for. Dersom hesteeier ønsker en som en kan styre er det en "slave" en er ute etter, og det bør en ikke ta betalt for.

Min mening.. Se andre debatter om dette i dette forumet. F.eks. "Forryttere trenger erfaring!" og "Forrytter og hestepasser".

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  00:44:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Ganske tydelig at det er to leire her - de som har og de som ikke har egen hest. Selvom vi nok alle har en viss forståelse for hva "de andre" mener og ønsker tviler jeg på at det er mulig å komme fram til særlig enighet.
Alle er enige om at det er forholdsvis store utgifter involvert når man har hest, særlig for de som har hest i/ved større byer. Noen har såpass lave utgifter eller god råd at de ikke trenger ta hensyn til om en hjelperytter/hestepasser kan betale. Da står man jo ganske fritt til å diktere når og hvordan vedkommende kan og skal ride og stelle hesten.
For de fleste derimot er det nødvendig med en forrytter som bidrar til utgiftene ifm hesten. Enten en andel av stalleien, eller en prosentvis andel av alle utgifter med hesten (stalleie, smed, veterinær, utstyr, tilleggsfor mm). Da er det naturlig å lete etter en person som er pålitelig, ansvarsbevisst og har erfaring med hest - og man står fri til å velge noen som passer for både hesten og eieren.
I endel tilfeller passer det fint å dele på "alt" - med den frihet og det ansvar det gir forrytteren. I andre tilfeller er det hesten som setter begrensninger. Kanskje er det en konkurranse- eller løpshest i trening, eller en (ung)hest under utdannelse? Isåfall er det naturlig å legge begrensninger på hva en forrytter får gjøre.
Og det er faktisk en hesteeiers "rett" til å prioritere seg selv og egne ønsker. Hvis man finner noen som synes det er hyggelig å ride på tur og ikke føler seg utnyttet selvom de må betale så er jo ikke det noe problem!??!? Og er man for streng eller dyr får man jenke på kravene til man finner en rytter man er fornøyd med og en økonomisk løsning man kan leve med!
Og det blir jo det samme for de som ikke har egne hester. Har du sånn flaks at du finner en super hest og hyggelig eier som gir deg frihet til å ride som du ønsker, uten å ta penger for det. Kjempebra! Men hvis ikke må man velge om man vil bruke pengene sine på ridetimer/rideskole, eller til å ha en forhest på eiers premisser.
Selvsagt, som så mange påpeker, så finnes det en del "ego" hesteeiere som ikke helt har forstått at det er hestens beste som skal gå foran... Antar at eksemplene er mange nok til å kræsje hele serveren
Men dessverre finnes det andre eksempler også - selv fikk jeg en hyggelig og søt forrytter som skulle ride to ganger i uken, hvorav en gang på time. Kun dressur for hesten var forsiktig satt igang igjen etter en alvorlig seneskade. Andre timen hun red ham hoppet hun - høyt - og skaden gikk opp. Jeg satt da med en hest som måtte leies i 2 mnd og deretter skrittes i 1 år (!) før han kunne settes igang igjen. Og det hører dessverre med til historien at forrytteren sluttet etter 2 uker fordi det var så kjedelig... Og her furter jeg ikke over manglende inntekt, men at hun ikke engang synes det var naturlig å gi en hjelpende hånd.
Som resultat er jeg VELDIG klar og tydelig overfor enhver som skal ride for meg - bruker en forrytteravtale - om hva man får og ikke får gjøre. Avtalen er basert på en mal, og tilpasses hver enkelt avtale. Den gir både meg og forrytteren klare rettningslinjer å forholde oss til - og den er skrevet for å ivareta begges rettigheter.
Naturligvis får man økt frihet ettersom man viser seg ansvaret verdig, og jeg har hatt hestepassere og forryttere som har ridd stort sett som de ville, bla på sprang eller dressurtimer og stevner.
Når hesten er frisk og utlært er det ingen grunn til å være "gjerrig"...
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  18:38:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Enig med spoff og elx...
=D Gå til toppen av siden

habbo

» VIP

Skrevet - 03/01/2004 :  02:10:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hey!!

nei d e ish egratis å ri!! viss du har en hest på heilfor.. og rir den kver dag som om d va din egen.
så syns eg ishe att eieren av hesten skal betale for att du har hennes hest!!!! att du for alt gleden av d hun/han betaler...!!! men er jo noen som ishe vill selle hesten sin!! for er så glad i den osv..
da kan du gå inn for en av tale med eieren ann hun/han kan betale litt! men du kan ishe forventa att eieren skal betale alt...!!! va er vidsen da? å ha hest på heilfor er på en måte en øvelse for å ha egen!!
derfor syns eg forrytteren skal og betale!!

klemz!
Gå til toppen av siden

Ninjo

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  21:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Blondie
Har sett veldig mange som skriver at de synes det er så domt av eierne skal ha betalt vis de rir hestene...de synes at det er en stor tjeneste...
Men uansett noen tar det for hjelp med utgifter og lufte rom fra ridning..
Jeg synes IKKE det er domt av eiere og kreve penger for ridnig..
Får man lov til og starte og ta timer med hesten synes jeg det er BILLIG meg 100-200kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er så mange som synes det er så fryktelig dyrt men og ha hest er fryktelig dyr for det finnes så mange usynelige utgifter som man ikke regner med!!Som at skoen plutselig faller av da blir det pentaling til smeden og av og til må man betale for at de kommer også ...nytt hodelang...ny medesin ...masse som komer framm!!
Gå til toppen av siden

Ninjo

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  21:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjenn...
Synes også at de som har hest på helfor , kan ha for-rytter...og ta penger for det!
de må jo også betale ALLE utgifter...men ???
Blir jo som dems egen hest!!
Er jo mange som har hesten i flere år på for!
Har du det??Blondie
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  21:34:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Angående at folk som har hest på helfor også skal kunne sette vort hesten et par dager i uka er jeg helt enig med deg i Ninjo. Men deler en utgiftene, deler en ansvar og glede ved hesten.

Dersom en tilbyr en avtale til forrytter hvor ridningen er en avtale om deling av utgifter og deling av gledene ved hesten er det greit å ta betalt. Da kan forrytter benytte hesten på lik linje med eier. Dette gjelder baneridning, turridning, stevner og ridning for instruksjon. Det er den dagen forrytter skal betale like stor andel som hesteeier (iforhold til dager en rir hesten), og få mindre utbytte i hesten at det er galt å ta betalt. Fortiden har jeg en kremavtale når det gjelder ridning, men har jo vært på utkikk etter forrytteravtale tidligere. Bor i Oslo, og jeg har inntrykk av at mange krever at du så og si "slaver" for eier samtidig som du skal betale. Å ri en hest to dager i uka på tur er ingen rettferdig deling av godene dersom du betaler din andel, og hesten faktisk ikke er en turhest, men en konkurransehest. Nå er det folk som ønsker å ha hest på for for å ri på tur, og det kan være mange gode dealer disse kan få. Men når dressur er min hovedinteresse er det uaktuelt å primært være turrytter, og kanskje få ri på banen en gang i ny og ne. Da er det "slave" jeg gjør for eiern, og da bør det være gratis.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ninjo

Norway

Skrevet - 24/01/2004 :  23:08:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..
Ja , jeg synes det er rart av folk og forlange at for rytteren BARE får ri på tur de dagene de har hesten
Setter man hesten ut et pardager i uka til en annen synes jeg mån skal gjøre det til en peron de kan stole på og dermed få dem til og ri hvor de vil også få mulighet til og starte hesten
Gå til toppen av siden

Nettelhorst

Skrevet - 05/02/2004 :  11:43:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg flytta til Oslo nå i høst, studerte mye og tenkte at å ha hest på for, er en fin måte å komme seg ut på. Jeg ble faktisk ganske overrasket da jeg så hvor mye man betalte. Jeg har selv hatt forryttere da jeg hadde hest, og ble faktisk super glad når noen kunne ta hånd om hesten min de dager jeg ikke hadde tid. Tenkte ikke på å ta betalt en gang, og har selv aldri betalt. Men jeg er helt enig med spoff når det gjelder å dele på alt ansvaret det er å ha hest, da blir det på en måte som å eie halve hesten. Men det er jo helt klart dyrere å ha hest i Oslo, og større marked for at folk skal betale enn på små steder. Gå til toppen av siden

redwell
» VIP

Skrevet - 09/02/2004 :  19:01:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei..
jeg har hatt hest på fôr nå i nesten 2 år og jeg har gått inn avtale med eieren av stallen om pris.
hun kom med et forslag som jeg syntes hørtes ganske greit ut:
kvartfôr: 650kr i mnd (ri 2 ganger i uka inkludert 1 ridetime)
halvfôr: 1250kr i mnd(ri 3-4 ganger i uka inkludert 1 ridetime)
helfôr: 2400kr i mnd( blir som å ha egen hest inkludert 1-2 ridetimer)
jeg syntes dette var en bra løsning, og det var ikke så dyrt heller.. jeg vil anbefale eiere av staller om å gjøre det samme: å sette opp et forslag i stallen om fôrryttere å se hvaslags tilbake meldinger som kommer, her hvar det veldig mange som begynnte som fôrryttere etter eieren av stallen satte opp et forslag for de fleste trodde at det var mye dyrere..
Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  16:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
shønn ik helt koffer folk tar betalt førr at nån ska hjælp dæ me å betal f.eks stall leie, for ol. og hjelpe deg med å ri... lixom... først spare man peng på at andre betale litt av utgiftene, så ska du ha mer peng??? Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.