hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kaniner?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Kaniner?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  22:01:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Ja, det gikk opp et lys for Andrea i dag. Jeg har en kanin, Tom-Tom, og u dag ble jeg klar over at jeg faktisk ikke har hatt tid til annet enn å fôre han den siste tiden. Altså, han må ha et meget kjedlelig liv. Er jo i buret sitt 24 timer i døgnet. Stefaren min sier at kaniner ikke har samme tidsbegrep som oss mennesker, men det må da bli kjedelig i lengden... Eller? Han står i et langt bur ute der han kan se seg lit rundt osv. Har de stort behov for oppmerksomhet og kjærlighet fra oss mennesker. De er jo i bunn og grunn ville dyr. Det beste ville jo vært artsfredne, men jeg har ingen mulighet til å ha en kanin til.
Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få mer ut av dagen til min lille kanin?? Vil jo nødeig at han skal kjede seg...
Takknemlig for svar.

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o

Skogstrollet

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  22:14:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkogstrollet  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkogstrollet  Svar med kopi av melding
Kaniner trives ikke med og stå i samme bur, så om du skulle hatt en kanin til, så setter de stor pris på at de står i hver sitt bur.. Kanskje han hadde likt at du kjøpte ett sånt kanin bånd til han, og gresset han litt ute, så han fikk sprette litt rundt og oppdage nye steder?;) Hehe.. Har ikke så god peiling på kaniner egentlig..

bare ett lite forslag.. :)

Catharina & Svarten. Gå til toppen av siden

|| Marthe

» VIP

Skrevet - 23/09/2006 :  22:15:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har kaniner selv. Noen ganger har jeg også bare hatt en enkelt osv. Kjøp eller lag ting som kaninen kan gå over, under, imellom+++ Eller hvis du har tid start med kaninhopping med den. Kjempegøy for både deg og kaninen :D Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  22:26:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hva med å lage et gressebur til å ha i hagen? Så får den se litt mer, spist litt og hoppet litt rundt.

Min kunne jeg sleppe ut i hagen også hoppet den rundt for seg selv. Andre var litt skye, så jeg hadde på bånd mens de hoppet rundt, slik at jeg lett kunne få tak i dem. Alternativt kan du springe rundt med båndet selv, men kaniner er ikke som hunder og er litt impulse i bevegelsene sine. Dvs den sitter helt i ro i to minutt og plutselig farer den av sted og springer sikk sakk før den plutselig stopper og legger seg ned. Ikke så lett å følge med!

Ellers er jo som faren din sier kaninen ikke som oss og trenger å få noe ut av dagen. Så lenge den får mat, mulighet til å bevege seg og å reise seg opp på to av og til, samt en god seng å sove i er den fornøyd. Litt kos er ikke å forakte heller, men kaniner som er vant til å bo alene bør ikke introduseres til nye kaniner ettersom de bare kommer til å sloss.

Men vær obs på andre dyr hvis du lar kaninen hoppe rundt. Katten vår, som vanligvis bare ligger å døser, kom plutselig springende og heiv seg over gamlekaninen min en dag og beit seg fast i strupen på den. Helt jævlig for meg som satt der å prøvde å få den dumme katten til å slippe, mens jeg så kaninen sno og sprelle til den døde :(

Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  23:14:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Tusen takk for mange gode idè'er.
Det me å begynne å hoppe med han, er utelukket da han ikke gidder:P Dessuten har jeg omtrent ingen tid til overs. Hektiske dager med skole, daglig trening av hesten, hunden samt at jeg må fordele noe av tiden min på venner, og arbeid.
Å la han løpe fritt er ikke aktuelt da hunden blir spenna gal.
Om jeg hadde hatt en plass i hagen der han kan beite hadde Balder hoppa over hver gang jeg hadde sluppet han løs. Eller bjeffet seg til døde. (Gal hund)
Jeg har hatt 10 kaniner tilsammen samtidig, og han har gått i samme bur med en annen kanin. Så ut til å trives.
Får håpe det blir bedre til vinteren når stallen er bydg. (Om stefaren min fortsatt holder det han har lovet meg lenge). Ha blir det god tid til han, da han står i stallen. Tar hesten og kaninen samtidig. -To "fluer" i èn smekk

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/09/2006 :  23:21:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kaniner trives ikke med og stå i samme bur, så om du skulle hatt en kanin til, så setter de stor pris på at de står i hver sitt bur..
Opprinnelig postet av AsgrimSvarten.

Hvor står det at kaniner ikke liker å være sammen med andre??? Mine gjør iallefall det! De sitter og småklør på hverandre, og av og til ligger de strekk ut side om side. Trives kjempegodt sammen!

Gå til toppen av siden

Skogstrollet

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  23:56:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkogstrollet  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkogstrollet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kaniner trives ikke med og stå i samme bur, så om du skulle hatt en kanin til, så setter de stor pris på at de står i hver sitt bur..

Hvor står det at kaniner ikke liker å være sammen med andre??? Mine gjør iallefall det! De sitter og småklør på hverandre, og av og til ligger de strekk ut side om side. Trives kjempegodt sammen!

Opprinnelig postet av TORHILD

Hos en kanin oppdretter..

Kusinen min har akkurat fått seg kanin, og de har hørt rundt med maange folk, og alle sa det samme, kaniner trives best for seg selv..

Om det stemmer helt er jeg jo ikke sikker på da, men det var ihvertfall det de sa.

Edit for og legge til at kaniner ikke er flokkdyr..

Catharina & Svarten.
Redigert av - Skogstrollet den 23/09/2006 23:57:52 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  00:12:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Enig. Kaniner trives ikke best alene!

Jeg har hatt kaniner i 11 år nå, og sitter igjen med at alle kaniner trivest med litt selskap. Problemet noen ganger er at ikke alle går sammen, men slik er det med oss mennesker, og hester også!
Hannkaniner går sjeldent sammen, ikke når de blir kjønnsmodne.
Men jeg har hatt hunnkaniner sammen i åresvis, og som Torhild sier så sitter de og klør på hverandre og storkoser seg.

Så jeg tror nok at det der er helt feil..

Andrea: Dersom det er plass kan du legge ut litt "leker", rør han kan løpe inni og igjennom, bruk fantasien og lag ting han kan more seg med. Men den er nok fornøyd med bare skikkelig mat, ly og "uteliv", så jeg tror neppe han lider om du ikke har tid til å dille med han hver dag :)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 24/09/2006 00:14:43 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  01:21:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Når det gjelder kaniner sammen med andre kaniner, så går det som regel greit hvis de er vant til hverandre fra ung alder. Hunn og hann går som regel også greit, men da blir det masse unger. De kombinasjonene jeg har hatt er søster og bror (det ble det unger av), mor og datter (funket utmerket, om enn litt slossing om hvem som var sjef) og hunn og hann kanin av ulik rase (verdens søteste "par"). Hadde også en hannkanin som var dønn forelska i nabokaninen, som også var en hann. De spiste seg ut av burene sine for å ha romantiske møter i natten.. Skikkelig knoll og tott, de to, verdens beste venner. Dyr er rare.

Grunnen til at mange nå sier at kaniner trives best alene er at man har forsket på adferden til ville kaniner og kommet fram til at de ikke er flokkdyr. De bor i hvert sitt hull, lever i ensomhet og er bare med andre kaniner for å formere seg. Men det betyr ikke at to tamkaniner godt kan kose seg sammen.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  01:28:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når det gjelder kaniner sammen med andre kaniner, så går det som regel greit hvis de er vant til hverandre fra ung alder. Hunn og hann går som regel også greit, men da blir det masse unger. De kombinasjonene jeg har hatt er søster og bror (det ble det unger av), mor og datter (funket utmerket, om enn litt slossing om hvem som var sjef) og hunn og hann kanin av ulik rase (verdens søteste "par"). Hadde også en hannkanin som var dønn forelska i nabokaninen, som også var en hann. De spiste seg ut av burene sine for å ha romantiske møter i natten.. Skikkelig knoll og tott, de to, verdens beste venner. Dyr er rare.

Grunnen til at mange nå sier at kaniner trives best alene er at man har forsket på adferden til ville kaniner og kommet fram til at de ikke er flokkdyr. De bor i hvert sitt hull, lever i ensomhet og er bare med andre kaniner for å formere seg. Men det betyr ikke at to tamkaniner godt kan kose seg sammen.

Opprinnelig postet av Eva V

sant det, de er ikke flokkdyr. De er kolonidyr om jeg ikke tar helt feil!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  09:59:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Supert med svar:)
Tror det er liten vits med leker i buret hans. Late kaninen gidder vel ikke løpe:P Men det er verd et forsøk:)
Snart får han en hel boks for seg selv, om stallen blir bygd.
Vurderer å skaffe en kompis til han. Han er utrolig rolig med andre kaniner. Kjempesnill, og så som han begynner å komme ut i åra er han enda roligere. Det er så trivelig med kaniner i grunn. Når jeg har tid kan jeg sitte med han leeenge i armene mens han gjemmer hodet inn mot anmen min, lukter meg i annsiktet osv. Koselig liten skapning detta<3

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  12:18:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Ang to kaniner sammen så kan jeg fortelle litt av mine erfaringer.

Jeg og min søster fikk tak i to kaniner sommeren 2001. To gutter som stod i samme bur. Så en desemberkveld samme året merket vi at noe var som det ikke skulle. Den ene kaninen hadde på egenhånd forsøkt å kastrere den andre. Dette skjedd på en fredag etter kl 18.00. Ble en fin og saftig vetrinærregning ja. Begge kaninene ble kastrert. Fikk høre at hannkaniner som ikke er kastrert ikke går sammen. Ting som dette kan hende.

Livet gikk videre, de stortrivdes sammen. Koset seg og hadde det helt topp. For vi i år merket at en av dem hadde fått et stort hårløst parti på ryggen, hvor det også var litt småsår. Jeg snakket litt med andre som kan mer enn meg om kanin. Kom fram til at vi måtte skille dem. Gjorde dette, men da ble alt plutselig mye mer vanskelig og arbeidssomt.

Så fikk jeg høre det, kaninene skulle dø. Mamma og Pappa hadde bestemt det. Men ved hjelp av en utrolig snill person fant vi ei jente som kunne overta dem. Bor 20 min herfra.

Var utrolig trist å måtte gi dem bort, men jeg vet at de har det godt der de er nå. Men likavel savner jeg dem noe utrolig <'3

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

jeglikerhester

Skrevet - 24/09/2006 :  13:07:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du har hannkanin er det nok best å bare la den bo alene. To hanner bare slåss til de dreper hverandre, i hvertfall utifra mine erfaringer. Og hvis du får en til hunnkanin så blir det mange unger for å si det sånn. Tror ikke akkurat kaninen lider av å være alene. Er vel litt forskjellig fra kanin til kanin, men jeg har hatt ganske mange kaniner og jeg har synes at de som deler bur med andre kaniner har vært mer "lykkelige", så jeg tror kanskje det er best for dem å bo sammen med andre. Men det er jo ikke alltid det er like lett.

Nå har jeg bare en kanin og den bor jo da alene. Tror egentlig han trives med det, men han blir jo veldig glad når noen kommer og gir han litt oppmerksomhet da. Han bor i et stort utebur så jeg tror han har nok å gjøre. Det står på plenen så han kan gresse fritt. Sånne bur er så greie for da får kaninene bevegd seg mye. Ellers så hender det at jeg slipper han løs av og til, det setter de stor pris på. Men det kan være et evig stress å få de inn igjen.

En ting som kan være lurt er å gi kaninen kvister å gnage på, så har den noe å holde på med.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  19:02:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ærlig talt, kanskje du skulle vurdere å gi bort kaninen?
Etter mitt syn får den ikke oppfylt sine basis behov engang.
Da tenker jeg ikke bare på mat og vann, men mosjon og stimuli.

Hadde det vært din hest`s liv du hadde beskrevet, hadde vel de fleste reagert.
Kan ikke tenke meg at du vil la hestens hverdag bli slik.
24 timer i døgnet i bur.
Mutters alene.
For tide ingen kos, og selskap.
Ingen mosjon.og ingen stimuli?

Slike kaniner blir ofte apatiske, og "gidder" til slutt ikke leke eller røre på seg.
Er dette noe bra liv da, selv for "bare" en kanin?
Jeg synes ikke det.
Har sett alt for mange stalkaniner som bare sitter der i buret sitt.
Stallens maskott, som få bryr seg med.

Hvorfor er det greit at vi behandler de sånn?
Hva er det som gjør at vi ivaretar hestens behov 100%, mens kaninen kanskje får 10-20% av behovene tilfredstilt?

Har selv kaniner, 3 akkurat nå.
2 ( kasterert far og hans datter ) går løse i stallen, bortsett fra når hestene går inn og ut, da sitter de i kaningården sin.
Den siste har jeg fått av dyrebeskyttelsen.
Den skal kastereres til uka, og etter hvert skal den og være med de andre.
Foreløpig har han 12 kvadrat å boltre seg på hele dagen.
På sommeren er de ute så mye som mulig, enten i flyttbart gjerde, eller en av de 2 utegårdene vi har.
Faktisk har far og datter gått mer på beite i år enn hestene.
Helt til naboene begynte å mate en rev, da ble det for risikabelt.

Har hatt kaniner i 9 år, de har alltid levd i flokk, 4 på det meste.
SÅ det at kaniner ikke trives sammen er etter min erfaring ikke tilfelle.
MEN det forutsetter god plass, ikke et bur fra dyrebutikken.
Så om en kanin kanskje er i dårlig form, eller av en eller annen grunn vil være for seg selv, så er det plass til det.
Men stort sett så er det som Torhild skriver, de ligger sammen, pusser og steller.

Ble kanskje litt kvasst dette, men jeg brenner egentlig for akkurat dette.
Det er på en måte ingen kritikk av deg som person, for du har jo egentlig kommet fram til det selv, at du ikke gjør nok for kaninen din akkurat nå.
Men er det ikke mulig å gi den litt fritid?
Sette hunden i bur en times tid kanskje?
Jeg tror alle dyr trives best med en artsfrende, og at de fleste kan venne seg til å gå sammen.
Men da bør hannene kastereres, ellers kan det fort bli maaaaange kaniner...
Eller slossing.
2 kaniner sammen, trenger strengt tatt ikke kos og stimuli fra mennesker.
De koser jo med hverandre, på kaniners vis...

Anette Gå til toppen av siden

jeglikerhester

Skrevet - 24/09/2006 :  19:15:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo ikke alltid like smart å kastrere kaniner da.. Mange av dem tåler ikke narkosen. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/09/2006 :  19:30:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt om hester også som har dødd av narkosen under kastrering jeg, men man gjør det jo likevel.... For så stor prosent er det vel ikke blandt kaninene????
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.