hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kaniner?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Kaniner?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  20:13:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hadde det akkurat som deg det siste året jeg hadde kanin også... Var liksom bare å mate han og gi han vann, og da bare såvidt å klappe han litt. Stakkars kanin... Det endte med at vi kvittet oss med kaninene. Det meste vi hadde var 14 kaniner på en gang =O hoho, kaniner er søte dyr da <3

Kopi av melding:
*klipp* Kaniner trives ikke med og stå i samme bur, så om du skulle hatt en kanin til, så setter de stor pris på at de står i hver sitt bur..*klipp*
Opprinnelig postet av AsgrimSvarten.

Dette har ikke jeg hørt no om?! Har hatt flere kaniner vi, som har stått i samme bur, og de så ut til å like det de

Haoli <3 Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  22:08:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ærlig talt, kanskje du skulle vurdere å gi bort kaninen?
Etter mitt syn får den ikke oppfylt sine basis behov engang.
Da tenker jeg ikke bare på mat og vann, men mosjon og stimuli.

Hadde det vært din hest`s liv du hadde beskrevet, hadde vel de fleste reagert.
Kan ikke tenke meg at du vil la hestens hverdag bli slik.
24 timer i døgnet i bur.
Mutters alene.
For tide ingen kos, og selskap.
Ingen mosjon.og ingen stimuli?

Slike kaniner blir ofte apatiske, og "gidder" til slutt ikke leke eller røre på seg.
Er dette noe bra liv da, selv for "bare" en kanin?
Jeg synes ikke det.
Har sett alt for mange stalkaniner som bare sitter der i buret sitt.
Stallens maskott, som få bryr seg med.

Hvorfor er det greit at vi behandler de sånn?
Hva er det som gjør at vi ivaretar hestens behov 100%, mens kaninen kanskje får 10-20% av behovene tilfredstilt?

Har selv kaniner, 3 akkurat nå.
2 ( kasterert far og hans datter ) går løse i stallen, bortsett fra når hestene går inn og ut, da sitter de i kaningården sin.
Den siste har jeg fått av dyrebeskyttelsen.
Den skal kastereres til uka, og etter hvert skal den og være med de andre.
Foreløpig har han 12 kvadrat å boltre seg på hele dagen.
På sommeren er de ute så mye som mulig, enten i flyttbart gjerde, eller en av de 2 utegårdene vi har.
Faktisk har far og datter gått mer på beite i år enn hestene.
Helt til naboene begynte å mate en rev, da ble det for risikabelt.

Har hatt kaniner i 9 år, de har alltid levd i flokk, 4 på det meste.
SÅ det at kaniner ikke trives sammen er etter min erfaring ikke tilfelle.
MEN det forutsetter god plass, ikke et bur fra dyrebutikken.
Så om en kanin kanskje er i dårlig form, eller av en eller annen grunn vil være for seg selv, så er det plass til det.
Men stort sett så er det som Torhild skriver, de ligger sammen, pusser og steller.

Ble kanskje litt kvasst dette, men jeg brenner egentlig for akkurat dette.
Det er på en måte ingen kritikk av deg som person, for du har jo egentlig kommet fram til det selv, at du ikke gjør nok for kaninen din akkurat nå.
Men er det ikke mulig å gi den litt fritid?
Sette hunden i bur en times tid kanskje?
Jeg tror alle dyr trives best med en artsfrende, og at de fleste kan venne seg til å gå sammen.
Men da bør hannene kastereres, ellers kan det fort bli maaaaange kaniner...
Eller slossing.
2 kaniner sammen, trenger strengt tatt ikke kos og stimuli fra mennesker.
De koser jo med hverandre, på kaniners vis...

Opprinnelig postet av anettex

Ehh. Hvorfor så sint??
Det er jo nettopp derfor jeg spurte etter råd da. Fordi jeg veit at jeg kan gjøre forholda for kaninen bedre. Og jeg kan ikke slippe den løs på gården, for da stikker den. Av instinkt. Jeg har ikke kastrert kaninen min jeg skjønner du. Altså, synes hovedsaklig det er bortkastet. han er rolig og snill, og hvem setter vel hunn og hann sammen uten å ønske kaninunger? Dessuten står han ikke i et "dyrebutikkbur", og det er stort nok til flere kaniner. Så det er ingen hindring. Og å sammenlikne hesten min med kaninen var litt drøyt. Dessuten oppfatta jeg dette som sårende. Jeg tar bedre vare på kaninen min enn flere andre jeg vet om...

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  13:05:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke jeg skrev et sint innlegg.
Jeg har min mening om ting, og er ikke så veldig redd for å bli upoppulær for å utrykke den desverre.

Men ville du latt hesten din hatt et slikt liv?
Eller hunden.
Tror ikke det nei.
Så hvorfor ha et dyr som du ikke kan gi et bra liv?
Og neppe har noen glede av pga dårlig samvittighet.
Du ville neppe spurt om du syntes du ga den et godt liv.
Og visst alle andre du kjenner tar seg enda mindre av kaninene sine, ja da er det jo bare trist, de burde ikke hatt kaniner etter mitt syn.
Uansett så er det mye galt i verden, at andre gjør noe som er værre, unnskylder ikke oss synes jeg.

Hvem setter en hunn og en hann sammen om de ikke skal avle spør du.
Tja, de som synes at dyr ikke skal leve alene kanskje?
Har ikke kasterert min hann for at han var sur og vanskelig, men for å gi han livskvalitet.
Det har han i mine øyne rett til, selv om han er så uheldig å være født hann, og desverre også som kanin, i stede for hest.
Samme muligheten ønsker jeg å gi min andre hann, da han lever et ensomt liv, selv om han ser de andre og aktiviseres hver dag.

I vill tilstand lever kaniner i kolonier.
De lager egne huler, men har et eget samfunn.
Sånn sett er de akkurat som hestene, de trives i flokk, men liker å kunne trekke seg unna i ny og ne.
Hvorfor reagerer de fleste på en hest som bor alene, uavhengig av hvordan den ellers har det?
Mens en kanin skal liksom bare godta smuler i forhold?

Forresten så har jeg ikke antydet at du har et lite bur.
Jeg komenterte et annet innlegg som påstod at kaniner ikke trives sammen.
Og skrev samtidig hva jeg tror er viktig når kaniner lever i flokk.
Har på ingen måte antydet noe om buret ditt.

Du skriver at du ikke kan ha den løs, ikke på beite og det er ingen vits å aktivisere den for den "gidder" ikke å leke.
Altså høres det pr i dag ikke ut som om du kan forbedre livet dens.
En grein å gnage på er flott, men langt fra nok.
Beklager om du blir lei deg, men jeg står ved min mening.
Om du ikke kan legge forholdene for kaninen bedre til rette, så kvitt deg med den!

Vi mennesker tror visst at det er en menneskerett å ha dyr, men er det egentlig det?
Vi påtar oss jo et ansvar, å sette seg inn i dyrets behov, og ivareta de.

Anette Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  13:11:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Torhild.

Som ved alle operasjoner med narkose er det en risiko for at man ikke våkner opp.
Både for mennesker og dyr.

Kaniner er rimelig følsomme, likevel anbefales det faktisk å kasterere hanner, nettopp for å gi de et bedre liv, sammen med andre.
I tillegg blir mange hanner for opptatt av sitt teritorium, og aggressive.

Hadde en slike en her for dyrebeskyttelsen.
Dette var en kanin de hadde funnet ute løs en vinter.
Hvor lengde den hadde levd som vill er usikkert, men det kunne virke som det var en tid siden den var tam.
Den angrep når vi skulle ta tiss ut av buret.
Livet hans ble et eneste stress, da den hele tiden måtte markere, og passe sitt teritorium.
Til slutt lå han død i buret, virket som om han hadde hatt et slags anfall.

Jeg velger å ta den risikoen som en narkose er, for å gi kaninene et bedre liv.
Hva har man å tape, en ensom kanin som kun kan se de andre om han er heldig , kontra en aktiv og glad en som kan leve i flokk?

mina_bella

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  15:05:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

jeg har et bur ute som kaninene mine går i. der får de spise så mye gress de vil og sånn, og så kjeder de seg ikke! jeg har jo to da, så de kjeder seg ikke så mye uansett!!

Hilsen Mina
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  16:23:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Torhild.

Som ved alle operasjoner med narkose er det en risiko for at man ikke våkner opp.
Både for mennesker og dyr.

Kaniner er rimelig følsomme, likevel anbefales det faktisk å kasterere hanner, nettopp for å gi de et bedre liv, sammen med andre.
I tillegg blir mange hanner for opptatt av sitt teritorium, og aggressive.

Hadde en slike en her for dyrebeskyttelsen.
Dette var en kanin de hadde funnet ute løs en vinter.
Hvor lengde den hadde levd som vill er usikkert, men det kunne virke som det var en tid siden den var tam.
Den angrep når vi skulle ta tiss ut av buret.
Livet hans ble et eneste stress, da den hele tiden måtte markere, og passe sitt teritorium.
Til slutt lå han død i buret, virket som om han hadde hatt et slags anfall.

Jeg velger å ta den risikoen som en narkose er, for å gi kaninene et bedre liv.
Hva har man å tape, en ensom kanin som kun kan se de andre om han er heldig , kontra en aktiv og glad en som kan leve i flokk?

Jeg var ikke mot kastrering jeg, jeg bare svarte på innlegget til jeglikerhester, og det var hun som påstod at kastrering var farlig for kaniner.

Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  16:35:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Anette: Jeg forstår hva du mener. Men kaninen min har ikke alltid hatt det slik som nå. for en liten måned siden gikk han sammen med en annen hannkanin. De var ikke kastrert forresten.
Trivdes sammen. Han døde desverre.
Nei, det er ingen menneskerett å ha dyr. Personlig mener jeg at man ikke kan eie et dyr. Kan man eie mennesker? Niks...
Og det med at kaninen ikke gidder å leke, mar mer spøk enn alvor. Bygger ut buret i dag, og legger diverse leker i.
Og en ting til: Jeg vil ikke kvitte meg med han. Det er derfor jeg heller forbedrer forholdene... Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg kvitter meg ikke med en venn. Dyr eller menneske, venn uansett...

Takk for tips alle sammen.

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

jeglikerhester

Skrevet - 26/09/2006 :  18:00:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var jeg som sa at det var farlig å kastrere kaniner og det står jeg fast ved. Kjenner folk som har mista kaninen sin pga. dette. Kaniner og gnagere tåler ikke narkose like godt som andre dyr og mennesker. Narkose er alltid en risiko, som regel ganske liten, men for kaniner er den større. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  14:15:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Som sagt ble begge mine to kaniner kastrert. Gikk kjempebra til begge to.

Men det er jo sant som du sier, det er en risiko, og en sjanse for at det ikke går bra.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  16:36:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry Torhild om du oppfattet det slik at jeg trodde du var imot kasterering av kaniner.
Det trodde jeg ikke.
Ville bare svare deg og andre, og samtidig forklare hvorfor jeg gjør det.

Jeg synes nå som sagt at det er verdt risikoen, for det er en risiko ingen tvil om det.
Farlig?
Da hadde det neppe blitt anbefalt av både oppdrettere og veterinærer.
En ting man bør passe på, er å bruke en veterinær med smådyrerfaring, ikke en "kudoktor".
Har faktisk kasterert den ene chinchillaen min også, og de er hakket værre enn kaniner.
Gikk helt supert, og så snart stingene er borte, er livet i ensomhet forhåpentligvis over.
Bruker samme veterinærkontor til alle mine dyr ( katter, hunder, kaniner, hester og chillaer ).
De har flere veterinærer, alle med sine områder.
Er veldig godt fornøyd!

Forresten hadde ikke mye blitt gjort, om man bare skulle tenke på risiko.
Jeg velger å vurdere risiko opp mot forventet livskvalitet etter et slikt inngrep.

Forresten, når vi er inne på farlige ting, så holdt katta mii på å blø ihjæl etter kastrasjon.
Han revna på kvelden, og vi fant han i en dam av blod.
LIkevel vil jeg ikke nøle med å kasterere en katt ved senere annledning.

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  16:42:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg synes nå som sagt at det er verdt risikoen, for det er en risiko ingen tvil om det.
Jeg velger å vurdere risiko opp mot forventet livskvalitet etter et slikt inngrep.

Veldig enig i det du skriver! Selfølgelig er det en risiko, men jeg ville helt klart tatt denne risikoen mot at dyret får bedre livskvalitet;)
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  16:43:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott om du kan gjøre forbedringer for kaninen Andrea.
Men hvorfor ikke ha to, om din er så snill og enkel?
To kaniner er ikke dobbelt så mye arbeide, ikke etter mitt syn.
Heller tvert imot, for da trenger jeg ikke bruke like mye tid på den sosiale delen av dyrets stell.

Forresten så har jeg nok et litt annet syn på ting enn du.
Mulig det er for at jeg er 20 år eldre?
Det å kvitte seg med et dyr er ingen enkel sak.
Men for meg er det en stor del av et ansvarlig dyrehold.
Det å gi slipp på dyret om jeg ikke kan gi det et bra liv.
Synes det er viktigere, for jeg vil si at man svikter denne "vennen" mere ved å ha den for sin egen samvittighets skyld.

Så den dagen jeg tilbyr kaninene et liv innestengt alene i et bur, uten mosjon , kroppskontakt og stimuli, ja da skal jeg gledelig enten gi de bort, eller ta livet av de.
Dette gjelder for alle dyra mine faktisk.
Tror ikke et øyeblikk at det bare er jeg her i verden som kan gi de et godt hjem nemlig.

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  17:07:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Nå har jeg ikke lest hele denne tråden, men har du kaninen inne eller ute? Hvis du har den inne: Hvorfor ikke ha et marsvin som selskap? Da trenger en ikke tenke på kjønnet, og et marsvin trenger mindre mat og stell enn en til kanin. Kaniner flest er kjempehappy med selskap fra et marsvin:) Har du kaninen ute, blir det nok for kaldt for marsvinet om vinteren...

Dette med og gi bort kaninen. Jeg syns Andrea sin kanin har det bra (utfra det jeg har lest)... Kanskje ikke optimalt, men hvor mange prosent av fangenskap-kaniner har det? Ingen bruker like mye tid på kaninen som på hesten, kanskje det er urettferdig, men det er bare sånn!
Har den stort bur, får godt med mat, rent bur og litt kos iblant. er det bedre enn mange andre kaniner. Som Andrea sier selv, tar hun bedre vare på kaninen sin enn folk flest (de fleste hadde vel ikke giddet anstrenget seg og spørre om råd her, siden det er "bare en kanin")
For det første er det vanskelig å gi bort dyr. I dyrebutikken kan en kjøpe en liten, søøøøt unge (fellen mange går i, blir som å kjøpe en vare en syns er fin). Hvor lett blir det å gi bort en "alminnelig, voksen kanin"? Har man garanti for at det nye hjemmet er bra? Jeg selv er meget skeptisk til å gi bort dyr, nærmere 50% av folk jeg kjenner som får seg dyr, går lei med en gang og gir ikke dyret det det trenger. Hadde aldri hatt samvittighet til å sendt bort feks kaninen min, for så å høre at "nei, jeg gikk lei, slapp den løs i hagen og plutselig tok hunden den". Tror rett og slett ikke det er nok folk som kan gi kaninen 100% perfekt liv, noen må nøye seg med å få oppfylt 70% av kravene. Sier ikke at det er rett, i drømmen får alle dyr det perfekte liv, men vet at kun en liten prosent av mennesker som gir kaninen ALT den trenger. Jeg kjenner i alle fall ingen som bruker mange timer hver dag til kos og stell med en kanin.

Jeg tror kaninen din har det helt greit;) Selskap av en annen kanin eller marsvin ville selvsagt vært svært positivt;) Du kan jo slippe kaninen løs i huset (under oppsyn, kaniner ødelegger svært raskt skinnsofaen og elektronisk utstyr, snakker av erfaring:p) eller i hagen. Kjøp en sånn kaninsele, så kan du gå tur med den;)

Lykke til, og jeg tror absolutt du tar godt vare på kaninen din=)

Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 27/09/2006 :  17:32:40  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Hvor mye koster det sånn ca å kastrere en hannkanin?
Og går en kastrert hann kanin bra sammen med en hunkanin som ikke er sterilisert? Eller hvis han kaninen ikke er kastrert, men hunkaninen er?

[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  19:20:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
På klinikken her koster det 845 kroner å kasterere en hann.
Så det er jo en del, mye mer enn de fleste gidder bruke på en kanin.
Min kastererte han har levd i årevis med sin frue og deres to døtre.
Han går til og med samemn med den ukastererte hannen.

Som sagt, det å framheve at andre steller dårlig med sine dyr, gjør vel ikke at vi kan drite i våre?
Det blir for dumt.
Naboene lar sine formere seg vilt og uhemmet, de parrer med hele familien sin, og får unger med 1 åre og 3 føtter.
En annen bekjent lot sine sulte til døde, da ungen var lei.
Så da må det vel være fritt fram for meg å behandle mine enormt dårlig, siden andre jeg kjenner har gjort såpass grove ting.
Og snakk om å være dobbel, gi hesten det beste av alt, men synes at en kanin får klare seg med smuler...
HUFF!

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.