hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kraft og utegang
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 kraft og utegang
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

rusket

Skrevet - 23/09/2006 :  18:46:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min står på utegang og har fri tilgang til grovfor (silo av god kvalitet)

Jeg har ikke hatt hesten så lenge, og frem til nå har han bare stått på beite, ergo ikke fått særlig med kraft, bare en "slant her og der". Men nå som han er satt på utegang og har blitt tatt i bruk mer daglig, så ønsker jeg å sette opp en forplan. Det vil kun bli gitt kraftfor 1 gang om dagen (av praktiske årsaker). Hesten vil ikke brukes spesiellt hardt.

Siden han står på utegang så beveger han seg vel mer enn om han skulle stått på boks halve døgnet, vil det si at han trenger mer kraft, eller veier fri tilgang til grovfor opp for dette?

Han er forresten 12 år gammel kraftig varmblods, vet han fikk oppdrett og havre hos forrige eier. På stallen hos oss kan jeg velge mellom oppdrett, havre, energi, bygg, og etterhvert - eggersmann.

Noen som har noen formening om hvor mye jeg bør gi, og av hva? Tar meg vel en prat med veterinær åkkesom, men jeg liker å høre litt synspunkter

simsalabim - oppvask forsvinn!

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/09/2006 :  19:57:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må nesten se om han er tykk eller tynn, sprek eller lat. Jeg har gitt hoppa mi 1/2 l Norgesfor kraft til dagen nå som hun går ute uten å bli ridd. Tar henne inn i midten av oktober, og begynner da sakte opptrening igjen. Men skulle hun gått på utegang i vinter, så hadde jeg nok gitt henne ca 2 liter pr dag, men dette er MIN hest... Hva din trenger er vanskelig å si uten å ha sett den.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 24/09/2006 :  11:26:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min er god og "rund", kraftig bygget. Han har jo fri tilgang på grovfor av god kvalitet. Jeg tenkte mer på om det var et større behov for mer kraft når de gikk på utegang, i forhold til at de beveger seg mer enn om de skulle stått på boks?

Rent hypotetisk, hvis hesten min skulle fått 2 l kraft per dag, ville det blitt for mye å gitt dette i ET måltid, i og med at jeg ikke får til å gi oftere regelmessig?

Akkurat nå vet jeg ikke HVA jeg skal gi han, hva som er hensiktsmessig. om jeg bare skal fortsette med oppdrett og havre som han fikk fra før. Har veldig liten erfaring med oppdrett, jeg var helt sikker på at dette var noe som mest ble gitt hester i vekst og drektige hopper?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/09/2006 :  14:57:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor gi oppdrett når han er 12 år??? Som du sier er dette noe som mest blir gitt til hester i vekst og drektige hopper.

Siden han går på utegang/fri tilgang av kraftfor, så gå det greit å fore 2 liter en gang til dagen. Men ville ikke gitt noe mer enn det, da ville jeg heller prøvd å dele det opp i to måltider.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  17:59:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke går kun på gress ennå.. og hun har lagt på seg!! Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 24/09/2006 :  18:43:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det er kaldt, dvs mer enn 10 minus, eller når det er vått og/eller mye vind, vil nok hesten trenge ekstra kalorier for å holde varmen. Når de står ute er det fint at de veier et par kilo for mye, heller enn for lite. Dette kan du justere med 0,5 - 3 dl olje pr dag, med gradvis tilvenning. Siden du vil gi et litt stort måltid er det greit at en del av dette er Bet-for. Bet-for innholder mye gode fiber som gjør det enklere for hesten å fordøye måltidet. Det kan også være greit når det er kaldt å gi lunken grøt, det setter de ofte pris på. Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  04:09:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Varmblodsvalakken min(9år) har gått på utegang med fri tilgang til grovfôr i halvannet år nå, og holder seg bedre i hold enn da han stod oppstallet og fikk opptil 4-5kg(!) kraftfôr om dagen.
Den siste uka har jeg økt til nesten en kg pellets, fordelt på to måltider. Etterhvert kommer jeg til å øke det til 2kg, som i fjor. I tillegg får han olje, pluss litt anna dill som b-vitaminer, yea-sacc, salt, hvitløk og gulrøtter. Jeg har brukt både komplett, energi, ekstrem og havre, uten å registrere noen stor forskjell om jeg brukte det ene eller det andre.
Ikaros er en over gjennomsnittet aktiv krabat, men han blir ikke tynn av å få lov til å bevege seg så mye han ønsker Tror mye av grunnen er at han nå går og småspiser hele tiden, og at fordøyelsen fungerer bedre enn da han slukte en haug med silo to ganger daglig uten mulighet for påfyll i mellomtiden. Jeg var også bekymra for at kiloene ville renne av når han oppholdt seg i minusgrader døgnet rundt. Nå bruker han riktignok dekken de kaldeste nettene, og om pelsen ikke er av "kaldblodskvalitet", så går det helt fint å ha han som utehest
Dette var hva jeg gjør, og synst fungerer fint Hvis jeg kunne velge av de fôralternativene du har, ville jeg valgt energi. Oppdrett er som du skriver, beregna på drektige/diegivende hopper og unghester i vekst. Voksne hester har normalt ikke godt av fôr som inneholder så mye proteiner som oppdrettsfôret. Skal du bruke havre og bygg, bør han få vitaminer/mineraler i tillegg. Mengden kraftfôr han kan få begrenser seg av at han får et måltid om dagen, og jeg har lært at 1,5kg kraftfôr er det meste en hest klarer å nyttiggjøre seg på en gang. Synst egentlig det er i meste laget det også jeg da, men det er mindre farlig med kraftfôr når hesten ikke spiser det på tom mage(en hest jo har aldri tom mage hvis den har mulighet til å slippe) Gi gjerne en dæsj(1-2dl) olje hvis hesten trenger mer energi, særlig når det er kaldt vil han trenge litt ekstra fuel Og en ting til: faste fôringstider er ofte mer praktisk for oss mennesker enn hva det er nødvendig for hesten. Skulle du ha anledning til å dele opp kraftfôret på to fôringer en dag, så gjør gjerne det for å få "spredd" det litt mer
Dette går nok strålende skal du se

Beklager evt merksnodige formuleringer. Sitter på nattskift og er temmelig surre-lure i mitt trøtte hode

Redigert av - Asbjørg den 25/09/2006 04:12:05 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 25/09/2006 :  07:23:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar

Det han får nå er 0,5 l energi (har nettopp begynt å gi, han har aldri fått det før, så øker gradvis). Men skal jeg BARE gi energi, eller skal jeg evnt slenge på komplett også?

crusabell

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  08:22:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er vel anbefalt å bruke bygg eller havre ved siden av energi. komplett er et fullfor og skal brukes alene.
hestene mine går forøvrig på utegang med fri tilgang på grovfor. de får energi/bygg, betfor+olje.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 25/09/2006 :  09:17:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okey, gir du mer av det ene eller andre, 50-50? Nå spør jeg kanskje dumt, men er ikke både energi og havre energigivende for, slik at det blir "smør på flesk", og sprek hest?

frkelin

Skrevet - 25/09/2006 :  09:56:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Energi inneholder litt mindre stivelse enn komplett, og du trenger mindre mengde av Ch.Energi for å nå døgnbehovet for vitaminer/mineraler, enn om du gir komplett.
For de som gir store mengder havre/bygg er det derfor bedre å kombinere dette med Energi enn med Komplett.
Dersom du skal gi nokså liten mengde kraftfor og dekke hestens behov for vit/min så er det best med Energi. Det er IKKE nødvendig å gi havre i tillegg når man gir Energi, men det går an.
Mye av grunnen til å gi en hest som har fri tilgang på høy, kraftfor i tillegg er jo å sikre tilgang på vit/min så jeg ville fokusert på dette og droppet rent korn i tillegg.
Når du har en sprek hest ville jeg brukt Ch. Ekstrem, Energi eller evt funnet en annen bra vit/min tilskudd og blandet dette med Betfor.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 25/09/2006 :  10:11:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten er ikke nevneverdig sprek egentlig, helt "normal". Men så får han jo ikke store dosene med kraft enda. Hva med da å gi 50-50 med energi/bygg, 0,7 av hver? Eller bør jeg fordele det annerledes?

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  14:04:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det er vel anbefalt å bruke bygg eller havre ved siden av energi. komplett er et fullfor og skal brukes alene.
hestene mine går forøvrig på utegang med fri tilgang på grovfor. de får energi/bygg, betfor+olje.

Opprinnelig postet av crusabell

Eller; Man anbefaler energi istedet for komplett hvis man fôrer med bygg/havre. Grunnen er at bygg/havre inneholder mye stivelse, og at det da er fordelsmessig med minst mulig stivelse i kraftfôret man bruker i tillegg. Ekstrem inneholder enda mindre stivelse enn energi, men det er ingenting i veien for å bruke begge disse fôrtypene alene

Det er mer og mer fokus på at stivelse ikke er bra for hestens fordøyelse, så ut i fra det er egentlig ch.ekstrem det kraftfôret fra FK som er sunnest. Andre igjen mener at pellets er giftig, og synst det er best å fôre på kun havre, hel bygg, betfôr eller andre upelleterte fôrtyper. Når man leser og hører om fôring så kan man bli veldig "fôrvirret" siden det er så mange meninger om emnet. Man finne det som passer SIN hest
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 26/09/2006 :  10:52:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ihvertfall forvirret

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  11:39:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor lage det så innviklet da? Om hesten er en "midt på tre hest", altså passe sprek, passe tykk osv, så er det jo enklest å gi komplett. Da trenger du ikke styre med litt av det og litt av det, fordi slik og slik... Komplett er jo som navnet sier et komplett for, og inneholder alt som en gjennomsnittshest trenger. Da trenger man ikke gi ekstra verken havre eller bygg el.l.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  12:53:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor lage det så innviklet da? Om hesten er en "midt på tre hest", altså passe sprek, passe tykk osv, så er det jo enklest å gi komplett. Da trenger du ikke styre med litt av det og litt av det, fordi slik og slik... Komplett er jo som navnet sier et komplett for, og inneholder alt som en gjennomsnittshest trenger. Da trenger man ikke gi ekstra verken havre eller bygg el.l.

Opprinnelig postet av TORHILD

helt enig..

men jeg hadde uansett ventet med å gi ekstra kraftfor til det trengs. Som du sier så er hesten kraftig og rund og står på fri tilgang. Det er jo ikke engang sikkert den trenger ekstra kraftfor..
Ikke vits å gi bare for å gi.. Hesten din spiser 15 timer i døgnet allerede nå. den får en sunnere opptagelse av maten ved at den får jevn dosis hele tiden.. så lenge ikke hesten er sløv eller tynd hadde jeg ikke gitt kraftfor overhodet. Og skulle det lbi hadde det da blitt komplett og/eller olje
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.