hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kraft og utegang
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 kraft og utegang
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

gardskjerringa

Skrevet - 26/09/2006 :  19:39:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener dere med olje??
Har hesten på utegang og han får kanskje 5 dl kraftfor om dagen (tror det er komplett fra FK)..kanskje han trenger litt olje til vinteren? Blir sjelden brukt (1 dag i uka er målet). Kanskje mer til vinteren om jeg får tak i travsele til han...
Begynner å gi selolje nå i oktober, er det tilstrekkelig?
Og når frosten kommer får de silofòr, like greit med fri tilgang til det også? Er det mer fetende enn høy og grass?
Prøver å gi han fri tilgang til høy, men han spiser det jo opp ganske fort...Fòrer minst tre ganger om dagen og fyller godt et nett, men jeg har jo ikke veiet det da...
Ble mye dette..og i en annen tråd, beklager!!
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 27/09/2006 :  08:50:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
det er vel anbefalt å bruke bygg eller havre ved siden av energi. komplett er et fullfor og skal brukes alene.
hestene mine går forøvrig på utegang med fri tilgang på grovfor. de får energi/bygg, betfor+olje.

Opprinnelig postet av crusabell

Eller; Man anbefaler energi istedet for komplett hvis man fôrer med bygg/havre. Grunnen er at bygg/havre inneholder mye stivelse, og at det da er fordelsmessig med minst mulig stivelse i kraftfôret man bruker i tillegg. Ekstrem inneholder enda mindre stivelse enn energi, men det er ingenting i veien for å bruke begge disse fôrtypene alene

Det er mer og mer fokus på at stivelse ikke er bra for hestens fordøyelse, så ut i fra det er egentlig ch.ekstrem det kraftfôret fra FK som er sunnest. Andre igjen mener at pellets er giftig, og synst det er best å fôre på kun havre, hel bygg, betfôr eller andre upelleterte fôrtyper. Når man leser og hører om fôring så kan man bli veldig "fôrvirret" siden det er så mange meninger om emnet. Man finne det som passer SIN hest

Opprinnelig postet av Asbjørg

tja,blir forvirret selv jeg av alt som sagt. men ifølge felleskjøpet da(ikke at jeg synes de er supereksperter,men) så er energi ment å gi sammen bygg/havre. men det går helt sikkert an å gi det alene og. man finner vel fort ut hva som fungerer på ens egen hest

ch.ekstrem synes jeg var fryktelig dyrt! det var de faktisk enige i på FK også. så det bør være veldig bra og veldig sunt. er fornøyd med energi jeg,så holder med til det
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 27/09/2006 :  11:28:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror jeg fortsetter med energi og gir havre i tillegg, siden jeg vet han tåler begge deler.

Pleier dere legge havren i bløt?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 27/09/2006 :  13:58:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Begynner å gi selolje nå i oktober, er det tilstrekkelig?

Nei, ikke som for. Du gir selolje fordi det er bra for ledd, men det er ikke egnet som for. Bruk vegetabilske oljer, slik som soya, solsikke, raps. Det kan være en god ide å gi oljer om vinteren, hele året igjennom egentlig. Men hesten vil trenge ekstra nå på vinteren, og olje er rent fett og derfor godt til å hester på utegang som trenger litt ekstra om vinteren.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 27/09/2006 :  16:21:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
blir det forresten mindre stivelse når foret legges i bløt?

frkelin

Skrevet - 01/10/2006 :  09:27:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det gjør ikke det. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 02/10/2006 :  19:25:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
okey, de lærde strides tydeligvis
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.