hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Se her! KRAFTFOR MENGDE
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Se her! KRAFTFOR MENGDE
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Susannnnn

Skrevet - 20/09/2006 :  21:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Morgen Middag Kveld
1l havre 1l havre 2l havre
1l pellets 1l pellets 2l pellets
1l bygg 1l bygg

Hva syntes dere om dette til en STOR hest?
Han gikk på betfor, havre og pellets før. Så bare pellets og havre, men da ble han så daff og slapp. Er det da riktig å øke mengden havre med en liter, og gi bygg i tillegg(i og med at det er veldig energifullt). Eller bør jeg gå tilbake til betfor?(Det gir vel ikke akuratt så mye energi?)

Hvor mange liter kraftfor gir dere til deres STORE hest?
(Den blir brukt hver dag og er på M/S nivå både i sprang og dressur)

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  21:14:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
mengden har ike så mye med stor eller liten hest å gjøre..

eller hvis du mener at stor er tjukk, har det jo det.

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  21:44:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syntes dette hørtes veldig mye ut jeg. De fleste sprang/dressurhestene jeg vet av som er "store", går på ca 5-8 liter om dagen. Jeg selv gir 4 liter (3 energi og 1 havre), men dette er fordi jeg har en unghest på 5 som jeg ikke trener fult. Ellers har jeg gitt 5 liter til mine voksne hester (3 energi og 2 havre). Men hva hesten bør ha av kraftfor er jo så individuelt, at det er umulig å gi et "riktig" svar.
Hege Gå til toppen av siden

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  22:24:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Såg veldig masse ut ja! Ifølge en travtrener som jeg kjenner , er det ikke bra å gi for mye kraftfor for då ødlegger du beina eller noe sånt. Om det e sant vet ikke jeg. Noen som har en teori om det?=) Gå til toppen av siden

Susannnnn

Skrevet - 20/09/2006 :  22:50:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er riktig å gi med tanke på at hesten skal LEGGE på seg, og få ENERGI/bli en god del kvikkere? Av kraftfor typer tenker jeg på..
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  23:10:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Betfor gir mye energi! Har hørt at det er det samme som bananer og mennesker (nå liker ikke jeg bananer da, men hørte dette av en jente som kan en del om foring og selv bruker betfor)..
Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  23:15:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Min "store spranghest" får minst 3-4 liter havre, 3 liter energi og 0,5 liter betfor til dagen, fordelt på frokost og kvelds. Altså 7 liter til dagen, varierer litt, i perioder med ekstra hard trening og mye stevner får hun mer, gjerne 8-9 liter til dagen.
Hun blir meget kvikk av dette kan en si;) Går i relativt hard trening også;)
Gå til toppen av siden

Rapzodi

Skrevet - 21/09/2006 :  00:34:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Generelt synes jeg det er mye og gi hesten 4liter kraftfor til et måltid - dette forde hesten har liten magesekk til å fordøye så mye mat på en gang. . Jo større mengder som trengs jo flere fôringer kreves og større krav stilles det til fôringsrutiner

For hester som trenger energi - kan enn kutte ned på noe av kraftforet og erstatte det med olje. Eks Maisolje er fint å gi til hestene, de liker det ofte litt bedre enn soyaolje. Det er energirikt og litt fetende. 3 dl olje tilsvarer omtrent energien fra 1 kg havre

Man skal alltid forsikre seg om at hesten får MINST 50% av energien fra grovfôret.

Forplanen til min hest som konkurerer på LA/MB nivå er

3l havre, 1 energi og 2 Gull. I en periode fikk den også 1l betfor. Dette er da fordelt på tre måltider, slik at den får 2 liter kraftor - morgen, middag kveld.

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  01:32:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du bør ABSOLUTT fore med betfor, ikke minst når du gir så mye kraft!!! Det er IKKE bra for magen og betforet gir også energi i tillegg til at det forbedrer bakteriefloraen i magen slik at hesten kan utnytte energien i kraftforet mye bedre. Med så store mengder kraft er det stor sjans for at stivelse vil lekke over i baktarmen og svekke mikrobene der som hesten er helt avhengig av.

For med godt grovfor, betfor, olje (ren energi) og kraftfor tilpasset det energibehovet hesten har. Det kan du regulere underveis, men jeg ville startet å fore betfor igjen straks....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/09/2006 :  02:08:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva type pellets forer du på da? Hva type høy får hesten, er det av god kvalitet?

Jeg hadde byttet bygg med olje, og evt. også byttet 1l av havren med olje og/eller betfor. Synes det var mye for, jeg som trener travhester er vant med store mengder kraft, men 10l er i meste laget til og med for meg
Gå til toppen av siden

.:Xena:.

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  11:08:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Hva med høyet?...var ikke så mangen som nevner noe om d...

Det er jo umulig å si noe om foringen så lenge du ikke vett verdien på høyet...

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes....
Redigert av - .:Xena:. den 21/09/2006 11:10:17 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  12:50:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor mye høy får hesten?? Dette var jo utrolig mye kraft.. Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 21/09/2006 :  19:50:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med så mye kraftfor kan ikke denne hesten ha plass til særlig mye høy/grovfor i magen Grovforet er jo det viktigste foret vi gir hestene

Enig med dem som sa bytt ut en del havre med olje for å spare magen litt. Er en grunn til at mange hester får magesår......

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 22/09/2006 :  10:44:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
råder dæ også til å kutte ned på kraftfôret, får mye kraftfôr kan forårsake magesår.. hvertfall det æ har lært:)

men vær forsiktig med olja, og venn hesten gradvis til, for det er kraftig kost..

og gi masse grovfôr, det er det viktigste, omså fritilgang:)

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  18:05:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Mange som har den forestillingen om at man skal gi mest mulig kraftfor, fordi "det er kraftfor som gir energi, høyet bare lager hesten tykk"

Jeg gir ganske mye kraftfor selv også, men etter det jeg har lært skal høy mette (altså være hovedforet) og kraftfor være det ekstra som gir energi.
Kjenner en som gir nesten 10 l kraft til liten ponni, og bare noen få kg høy:s Det syns jeg høres veldig feil ut...
Gå til toppen av siden

Susannnnn

Skrevet - 24/09/2006 :  19:59:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han får 10 kg høy om dagen. (inkl. ensilage til frokost)
Ønsket er å få hesten tykkere, og kvikkere.
Etter å ha foret på 3l havre, 2l pellets og 1l bygg pr dag i en uke, syntes jeg han fungerer fint. Vil fortsette å fore på dette nå tror jeg.
Men er det lurt å gi betfor også? Må jeg da kutte ned på noe av det andre kraftet, eller gi i tillegg? Og evn. hvor mye annbefaler dere for en vel 700kgs hest og vel så det..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.