hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Natural horsemanship-et kurs i fysisk avstraffelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Natural horsemanship-et kurs i fysisk avstraffelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Wichtoria

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  18:15:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har fått med meg at det er to forskjellige ting, dere gjør jo ikke annet enn å skrive det. =p

Det funker for meg hvertfall. Om hesten kødder, får den ikke oppmerksomhet, jeg går som regel vekk fra den.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/10/2006 :  19:41:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg må si at jeg ofte funderer når folk skriver at de aldri straffer fysisk når de holder på med hester. Er vi da igjen over på dette med hva man legger i ordet straff, og kanskje også hva man legger i ordet fysisk?
Er det straff når jeg kakker litt hardere med sjenklene for å si: "jeg sa FRAM altså"? Eller er det OK? Når er det straff som hesten skjønner, og når er det straff vi tror hesten skjønner.
Jeg syns det ofte også er viktig å definere.

Om man velger å overse uønsket adferd og premiere bra adferd så går det kanskje ann. Fint om noen gidder å forklare meg. For min egen del: om søte lille goss-goss finner på at han skal "virre rundt" inne i boksen mens jeg har bedt han om å stå rolig så har jeg ingen gode løsninger utover å fortelle hesten at "jeg sa du skulle stå rolig, og jeg foreslo at det gjør vi her borte". Altså flytter man hesten dit man ville den skulle stå, og roser når den har stått der pitte litt...

Jeg går heller aldri unna når hesten "kødder" hvis den "køddingen" kan gå utover meg. Hvis jeg heller opp mat til hesten og den "angriper" maten så kan jeg jo gå vekk med maten og stresse hesten veldig masse. Eller jeg kan flytte den unna meg og si at den ikke får lov å "angripe" maten. Jeg innbiller meg at min versjon innebærer lite psykisk stress. Men om den ikke gjør det så står folket fritt til å fortelle meg hva/hvor/hvordan for å bedre mine hesteholdsevner :-) (og nei, ironiknappen er ikke på, den er helt av, hvis jeg gjør noe graverende dumt, så vil jeg gjerne vite det).

Guro
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  20:04:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel - når jeg skal fore hesten så stiller jeg meg såklart i veien og markerer at den ikke får komme til maten før jeg har gått.
Det er jo noe helt annet, eller?
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/10/2006 :  20:49:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror wwkaja og jeg er ganske så like i vår måte å omgåes hest på.
Jeg bruker heller aldri fysisk straff og lar hesten selv finne ut hva som lønner seg i sin omgang med mennesker. Jeg har derimot klare grenser men de blir aldri markert fysisk..

Jeg har en hingst av en særdeles hingstette karakter.... I dag trente vi versader på volte og jeg bruker klikker med godbit. Ja, så gal er jeg, jeg lar hingsten min spise av hånden min...!!! Han blir så ivrig at han går versader så fort han har fått sin belønning...helt på eget intiativ..
Han har fattet konseptet fra dag en, han prøver aldri å rane eller forsyne seg selv på noe vis. Når han fikk middagen sin i dag forsøkte han å spise av bøtta før jeg fikk satt den på gulvet... Da tok jeg bare bøtta i den andre hånden og gikk bestemt mot han... Han flyttet seg bakover/ til siden m en gang og lot meg slippe til og ventet til jeg hadde gått vekk. Jeg bruker ikke noe mer krefter eller stryke på han enn hva jeg gjør på pappa's lille sin hund som veier 5 kg...

Mange kan si gosse gosse plutti plutt...og at dette er det samme som dulling, flettet hale og rosa utstyr. Hestene mine lever et så nøkternt og naturlig liv som det overhodet er mulig å tilby en hest i fangenskap. Men jeg er meget nøye på enkelte ting, som tilpasset utstyr, för og hestens helse.

Jeg tror folk missforstår dette med positiv forsterkning. Hesten har meget klare rammer men det ytes ingen fysisk straff eller annen mentalt nedsykende straff dersom rammer blir tøyd. Jeg tror det er enda lettere å motivere en hest til å vise sin oppriktige personlighet dersom omgangen men mennesker og treningen er basert på tillit, respekt og vennskap...
Folk må gjerne bruke krefter og botkastet energi for å dressere sine hester...det er ikke alltid det er det som skal til....og jeg synes synd på de hester som det faktisk aldri var nødvendig å være så streng mot....som aldri fikk/får mulighet til å vise hvor lite som skulle/skal til.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/10/2006 :  00:18:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Så altså: jeg er ikke fysisk i min avstraffelse før jeg slår hesten?
Så lenge jeg bruker kroppen som "våpen" ved å gjøre meg stor, eller ved å vende hesten etc så er jeg ikke fysisk?

For meg handler positiv forsterkning ikke om å utelukkende være positiv, men også fortelle hvor grensene går, jeg føler at jeg gjør det med "fysisk straff" hvis jeg pirker med pisken for å si "mitt rom varer faktisk helt hit det", eller hvis jeg føler at jeg må gjøre meg stooor for å få oppmerksomheten dit den hører hjemme.

Jeg understreker at jeg ikke nå er vrang, spikker fliser eller noe som helst. men mitt begrepsapparat er ikke alltid vidt nok.

Som i så mange andre diskusjoner som handler om å håndtere store dyr, så tror jeg vi alle er ganske enig innerst inne, vi bare sier det på forskjellige måter. Og jeg er ganske sikker på at langt de fleste av oss mener at det mest fordelaktige er om vi alle har harmoniske hester som er godt oppdratt, slik at vi ikke utsetter oss selv eller de andre rundt oss for fare ved å håndtere dyrene.

Guro
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 04/10/2006 :  01:08:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så altså: jeg er ikke fysisk i min avstraffelse før jeg slår hesten?
Så lenge jeg bruker kroppen som "våpen" ved å gjøre meg stor, eller ved å vende hesten etc så er jeg ikke fysisk?

For meg handler positiv forsterkning ikke om å utelukkende være positiv, men også fortelle hvor grensene går, jeg føler at jeg gjør det med "fysisk straff" hvis jeg pirker med pisken for å si "mitt rom varer faktisk helt hit det", eller hvis jeg føler at jeg må gjøre meg stooor for å få oppmerksomheten dit den hører hjemme.

Jeg understreker at jeg ikke nå er vrang, spikker fliser eller noe som helst. men mitt begrepsapparat er ikke alltid vidt nok.

Som i så mange andre diskusjoner som handler om å håndtere store dyr, så tror jeg vi alle er ganske enig innerst inne, vi bare sier det på forskjellige måter. Og jeg er ganske sikker på at langt de fleste av oss mener at det mest fordelaktige er om vi alle har harmoniske hester som er godt oppdratt, slik at vi ikke utsetter oss selv eller de andre rundt oss for fare ved å håndtere dyrene.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Hva du legger i ordet fysisk er litt uklart for meg men saken nå var jo da å være fysisk i sin omgang med hesten. Da må jeg også være fysisk i din betydning av ordet, som da får Oleo til å vike ved å gå mot han... Løsningen på at han kom mot meg kunne like gjerne vært at jeg dasket til han i bringen, dyttet han eller brølte til han. Men hva er poenget med det når det holder å vise det med min holdning, helt uten at han noen gang har fått erfare hvordan hverken håndflaten eller neven min føles??

Som jeg skriver tidl så har jeg grenser jeg også...og jeg glemmer ALDRI at hingsten min er en ung hest med drifter og instinkter og at han må lære alt hva et miljø kan by på helt fra starten av.. Jeg glemmer aldri at hoppa mi er en hest heller men hun har 12 år på denne kloden som sin fordel og mye av hennes hverdag er i kjente og trygge miljøer...

Positiv forsterkning stimulerer og motiverer en ønsket adferd, samt at det stimulerer hesten til å utvikle sin personlighet fremfor at hesten kanskje ikke blir sett og må oppføre seg som en robot. (En robot med sjel, tanker og følelser.) De fleste uønskede ting kan fjernes minskes ved ignorering... Dersom det dukker opp situasjoner som er farlige så har vi menesker den lille biten ekstra i vår hjerne som gjør at vi handler.. Vi handler først og fremst ved å forsvare oss så deretter å gjøre noe med situasjonen. Jeg har reagert med å både å skrike, dytte og bli sterk jeg, for å forsvare meg..i en akutt situasjon. Etterpå kan man sette seg ned å tenke hva som egentlig skjedde...kanskje var det en situasjon med en hest som aldri har hatt rammer eller som aldri har fått lære det motsatte av det den nettopp gjorde...altså det vi da kaller en møkkahest eller en ramp.. Kanskje var det en situasjon med en hest hvor det faktisk var en missforståelse eller at det var et menneskes skyld...som vi da sikkert kaller gærn eller tullette.. Som regel er det jo ikke hestens feil men mangel på konkrete beskjeder fra oss mennesker, rammer og trygghet. Rammer og beskjeder en hest forstår.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 04/10/2006 01:16:15 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/10/2006 :  02:00:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oleo: jeg spurte i grunnen hva din definisjon av fysisk var, slik at jeg kan forstå.
Jeg spør om grensen for fysisk går i det øyeblikket man "berører hesten" eller om det er noen annen definisjon ute og går.

Jeg prøver å tenke over det fakta at jeg skriver på et internettforum når jeg kommuniserer med mange andre hesteinteresserte mennesker, og jeg prøver hardt å ikke misforstå. Derfor stiller jeg heller noen spørsmål for mye enn noen for lite ;-)

For meg er det i grunnen stor forskjell på å "gå unna når hesten finner på noe kødd" som feks wwkaja skriver først og på det å "gå mellom" som senere skrives.
Selvom jeg ikke er fjern for å prate med bokstaver i størrelse World Trade center, så er jeg heller ikke dummere enn at jeg først prøver meg på bokstaver i miniatyrstørrelse. Det det handler om for meg nå er at jeg ikke forstå hvordan man kan "gå unna" hver gang man opplever uønsket adferd. Jeg skjønner ikke helt hvordan hesten skal forstå hva som er galt. I mange tilfeller omgir jo mange av oss seg med hester som ikke nødvendigvis er våre egne, og at vi derfor kjenner dem lite kanskje. Jeg ser ikke for meg at en hest som feks har muligheten til å gjøre noe mer spennende enn å være sammen med meg skal forstå noe som helst om jeg bare skal "vende den ryggen og overse den" om den gjør noe galt. Da må man vel ha lagt ned en rimelig stor jobb i å overbevise den om at det er mest poppis i hele verden å være sammen med en selv først??

Jeg vet at jeg er litt tunglært, og kanskje ikke alltid forstår altmulig rart. Og jeg er forøvrig helt enig i at stortsett så er det mangel på konsekvente beskjeder og rammer som gjør mange hester til "mannevonde" eller "håpløse". Men jeg bare skjønner ikke heeelt hva man kan ignorere og hva man ikke kan ignorere. Ja, jeg er sikkert rimelig dum akkurat nå :-S Men for meg er det ytterst lite aktuelt å overse ting som kan være potensielt farlige hvis de får utvikle seg, med mindre jeg forstår litt mer av hvorfor jeg gjør det....

Guro
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 04/10/2006 :  12:58:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja...og jeg må ha det litt inn med teskje

For å svare konkret på det du spør om så mener jeg at fysisk korrigering passeres dersom du bruker neven, håndflaten, slag, slag med pisk osv osv..men jeg er like mye imot mental nedpsyking og evig kamp om at hesten skal underkaste seg. Å berøre hesten blir jo på en måte fysisk men ikke på en slem måte.

Jeg snakker jo ut ifra mine egne hester, mine erfaringer med hest, samt min lære, mitt syn og mitt syn på hva som er et godt hestehold.

Som jeg sa tidligere, jeg har klare rammer men markerer de aldri ved hverken å bli sint eller å dra til hestene mine. Dersom jeg blir nødt til markere meg med eks tau eller en truende holdning ovenfor en hest så gjør jeg hva som må til. Men...hittil har jeg aldri hatt behov for det da ignoreringsprinsippet fungere så bra. Hingsten min har en eller annen gang prøvd å nappe på meg eller småbite...leke og herje litt...på meg. Jeg har som wwkaja da vendt meg vekk fra hesten. Jeg har jobbet hardt med tillit og kos på Oleo fra han ble født og han har kun positive erfaringer med folk. Han setter så pris på stell og puss at på han fungerte det helt supert å gå vekk fra han når han ikke oppførte seg. Alt det deilige opphørte og når han da oppførte seg bra igjen kom alt det deilige tilbake. Det tok meg to forsøk å gjøre dette..han tok det med en gang. Han har aldri gjort så mye som et forsøk på å bite eller nappe senere. Han roterer med mulen når vi koser....og når jeg klør han så har han lyst til å klø tilbake. Jeg må gi han såpass tillit så jeg velger å tro at han ikke vil bite....og velger å la han snuse og ¨kose¨ på meg frem til det motsatte er bevist.

Jeg har holdt igjen hodet hans dersom det er noe han ikke har villet for å si, jo..du må! Jeg kan også bli like sta og egen som det de kan bli...og det hender vi diskuterer småting men det løer seg alltid.

Han hadde en tendens til å sprette i lufta og løpe fremover for en tid tilbake..gjerne i sammenheng med noe han syntes var skummelt. Jeg holdt på å få han i ryggen en gang og jeg løftet helt instinktivt opp en arm i lufta...med enden på tauet flaksende. Det traff han aldri men det var nok til at han stoppet. Slike tilfeller så får man som jeg har sagt en naturlig reaksjon og hver og en takler slikt på hver sin måte. Men når det kommer til konkret trening så ignorerer jeg all adferd jeg ikke ønsker...og belønner det jeg ønsker.

Bare det å lære en unghest å stå stille i 30 min for å trimme høver er en kunst...de har maur i rompa og fluer i hodet. I starten trakk han til seg hoven hele tiden. Jeg fkk en stalljente til å klø han i baken, som er det deiligste som finnes.....hver gang han holdt hoven i ro. Da var han kanskje 4 månder. Etterhvert gjorde jeg alt alene mens han fikk en ikea pose med høy å gomle på så lenge. Med korte økter i starten så ble det lenger og lenger for hver gang og i dag står han musestille til jeg er ferdig med alle bena. Jeg har aldri gjort noe med det at han trakk til seg foten men jeg har gjort veldig mye med de gangene han holdt den i ro. Derfor er det enkelt for en hest å velge...

Hoppa mi har jeg faktisk klart å minske krybbebitingen hennes ved å ignorere når hun sluker men å klø og kose masse når hun ikke sluker. Hun får lov å sluke alt hun vil...jeg har aldri straffet henne for det, jeg tror det hjelper hesten å redusere stress innvendig... men hun velger ofte å la vær å sluke for å få mer kos og stell. Da ser jeg på stellet og kosen som en stressdempende effekt også...

Så ja...en kan ignorere alt en ikke ønsker å utvikle...men som sagt, en reaksjon kan få en reaksjon..og reaksjonen i seg selv kan være nok til at hesten lærer.

Jeg er litt tung i panna jeg og..så om du ønsker mer spesifikke forklaringer så må du nesten rulle ut et eksempel for meg

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 05/10/2006 00:02:41 Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 04/10/2006 :  17:20:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg omgås med hestene på ca. samme måte som Oleo, og det var forresten et bra innlegg. :)
Jeg er ikke så flink til å ordlegge meg riktig, hehe..
Jeg gjorde faktisk akkurat det samme med unghesten jeg har holdt på med det siste halvåret! For å få henne til å holde beinet stille når jeg løfter det, klør jeg henne ved skulderen, noe hun elsker.
Etter dette har hun stått lengre og lengre i ro.
Jeg bruker også for som belønning til det jeg har lært henne, som det å ligge, rulle, bukke og gi fot på kommando..
Og hun tigger aldri. :)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/10/2006 :  19:17:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det å ignorere fungerer bra dersom hesten gjør noe for å få oppmerksomhet. Men det er ikke alltid tilfellet. Hva metoder vil man bruke da?

Vil dere gå bort fra/ignorere en hest som biter fordi den 'kjemper' (i mangel av bedre ord) om rangplassering?
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/10/2006 :  19:38:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Takk Irriducibili :-)
(fint at noen andre trår til når man selv ikke helt klarer å uttrykke seg :-)

Guro

Edit for å legge til: tusen takk Oleo, da tror jeg at jeg skjønner litt mer hva du tenker, og kanskje er vi ikke så langt fra hverandre i hestebehandling likevel ;-)

Redigert av - Guro den 04/10/2006 19:41:49 Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 04/10/2006 :  20:31:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, jeg har aldri gått for å være hestens leder.
Om hesten har bitt har jeg ikke gjort noe, og heller prøvd å finne ut hvorfor den biter. Er det pga rang ignorerer jeg det som regel, fordi den hesten finner ut at jeg ikke gir meg selv om den glefser etter meg.
Mitt syn..
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 05/10/2006 :  00:44:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det å ignorere fungerer bra dersom hesten gjør noe for å få oppmerksomhet. Men det er ikke alltid tilfellet. Hva metoder vil man bruke da?

Vil dere gå bort fra/ignorere en hest som biter fordi den 'kjemper' (i mangel av bedre ord) om rangplassering?

Opprinnelig postet av Irriducibili

Jeg tenker svært lite på dette med rang og lederskap...jeg tenker egentlig ikke over det i det hele tatt... Jeg har måttet bli streng og bestemt men i bunn og grunn så tror jeg rammer og rettferdighet er de viktige elementene som gjør et hestehold komplett men som alle analyserer ihjæl og streber etter på en forvirrende måte.

Så lenge hestene mine respekterer meg når jeg markerer noe så har jeg vel egentlig oppnådd det man ønsker...helt uten å ha tenk tanken leder en eneste gang.

Om man snakker om en unghest.

For å ta min hingst som eksempel. Han er veldig glad i mennesker.......hatt en oppvekst jeg anser som så riktig sett i det lys at de er i fangenskap. Han har gått på diger løsdrift siden han så dagens lys, hatt en familie og en flokk rundt seg på 17 stk individer som alle gjør sin jobb ovenfor den lille. Han har jevnaldrende lekekamerater og får løpe, spise, leke, kose, hvile og sole seg akkuratt så mye han ønsker. Sett i sammenheng at han nyter selskapet med mennesker så intenst utenfor sitt ¨hesteliv¨ så ser det veldig naturlig og sunt ut. Jeg har sett føll som er flasket opp...de får et forhold til mennesker som ikke alltid er like sunt. De blir ofte sosialt sett, med andre hester, tilbakestående og noen av de jeg har erfart kan blir farlige i sin omgang med folk. De er rett og slett så forvirret at de ikke vet hvor de føler seg mest hjemme. (Nå er jeg sikkert helt på bærtur igjen....føler selv at jeg mister tråden men shit au). Bla bla bla...

Unghester og hester som får disse faktorer... pluss et par til som helse, utstyr, trening og for....oppfylt, har en naturlig og ærlig holdning mot folk. Derfor tror ikke jeg et sekund på at en unghest vil bite deg...for å bite. Jeg tror de er hest på hesters vis til de har lært det motsatte. Vi må lære å forstå hvorfor og hvordan. Jeg heller da til at hvorfor en unghest biter er fordi den vil leke og undersøke. Man kan velge å være med på leken men på dine presmisser, ikke hestens. Eks..Dersom man da som mange foreslår, klyper, biter, dasker eller slår de så har man egentlig sagt at man er med på leken....og du justerer styrken av leken fordi du legger listen på leken langt over der hesten la den fordi ditt mål er å straffe. Hesten lærer seg at leken kan være smertefull og helt ulogisk og den vil til slutt lære seg teknikker som å bite fortere og hardere, den vil lære seg å smette unna og leke sisten...den vil kanskje lære seg en lek som blir mer voldsom. Derfor....valgte jeg å gå vekk fra Oleo når han bet for å signalisere at jeg ikke leker den leken, den er ikke intressant. Vi kan heller kose og klø, pusse og stelle, gjøre ting som får fokusen på andre ting... For han som da setter så pris på vårt samvær så blir det veldig lett for han å velge..mest fordi han har skjønt spillereglene men også fordi det gangner han mye mer.

Jeg føler jeg pakker inne dette altfor komplisert..

Redigert av - oleo den 05/10/2006 01:17:40 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/10/2006 :  01:44:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres bra ut, men det var ikke helt det jeg var ute etter. Ofte når unghester biter er det for å leke. Understimuli i noen tilfeller, der de prøver å få ut energi ved å leke/herje med deg. Da er dette noe positivt for dem, og om du går vekk blir det negativt. Derfor kan det å ignorere slik adferd være bra for å få slutt på den. Disse hestene gjør det for oppmerksomhet, og når den forsvinner er det ikke noe poeng for dem å fortsette.

Hester flest føyer seg uten store diskusjoner. Og de som ikke gjør det kan du ofte jobbe deg frem til fredelige løsninger med. For hester av natur ønsker å samarbeide og finne en løsning. Derfor er de så lette å jobbe med. Men noen ganger møter du på en rangsterk hest. En hest som er vant til å være sjef, og en som ikke uten vider ønsker å følge dine beskjeder. Vanlig trening betyr å gå opp i press, det er denne metoden de aller fleste bruker. Disse hestene har derimot ikke noen planer om å vike. For de mener at det er du som skal vike for dem. Hvordan snu en slik situasjon? Det finnes mange måter å prøve å overbevise hesten om at dine veier er de beste å gå. Det vil være lettere, mer komfortablet for hesten om den følger deg. Men i noen få tilfeller møter du veggen. Hester som truer og angriper fordi de ikke under noen omstendigheter har planer om å gi fra seg lederskapet. Da må man ofte bruke store boksver, og man må ikke være redd for å bruke det. Hvis ikke blir du overkjørt. Jeg har blitt angrepet av illsint to års hingst, som ikke var villig til å gi slipp på sitt lederskap uten kamp. Og kamp var det som måtte til. Han angrep ved å hoppe mot meg samtidig som han slo med frembena. Jeg hadde pisk, og den fikk han plantet kontant i bakpart samt han ble drevet kraftig på volte umiddelbart. Han fikk et kontant, kraftig svar på tiltale. Hesten angrep aldri igjen når vi diskuterte lederskap. For det måtte repeteres, mer enn en gang testet han grenser for å se om jeg fortsatt stod fast på mitt. I slike tilfeller tar jeg ikke fem øre for å bruke vold. Kan jeg fastsette lederskap på en rolig omgjengelig måte, så gjør jeg det. Og det er som regel aldri noe problem. Men nå er jeg en av dem uheldige som har møtt en hest som heller angriper enn viker unna. Hadde denne hesten blitt håndtert riktig fra fødselen av hadde den neppe vært noe problem, men med en slik hest med en slik vilje, må du ta hardt i. Hester som er slik er farlige. En hest som er vant til å få bestemme selv er ingen trygg hest, og noen ganger, slik som her, har de blitt ekstreme.

Poenget er vel at ikke alle hester er ute etter å leke. Ikke alle er redde eller har dårlige erfaringer med mennesker. Ikke alle er uskyldige individer. Noen har en annen agenda, og må håndteres deretter. Å ignorere slik adferd kan skape en farlig situasjon. Og en må ikke være redd for å sette foten ned. Kan man oppnå godt samarbeid med hesten uten vold er ingenting bedre, men enkelte ganger er det desverre ikke mulig, og det er da man må tørre å trå til. De som ikke gjør det skaper farlige hester.

Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  07:17:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, jeg har drevet litt med en araberhingst på stallen, og har aldri brukt noe fysisk på han, selv om han har steilet og gjort seg stor.
Jeg vil bare frem til at man MÅ ikke bruke fysisk for at hesten skal fungere sammen med deg.
Men for deg er det jo mer naturlig å være som du er med din hest.
Det blir jo naturlig hestehold, gjøre det man føler er rett.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.