hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Natural horsemanship-et kurs i fysisk avstraffelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Natural horsemanship-et kurs i fysisk avstraffelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

positivhest

Skrevet - 20/09/2006 :  10:39:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært på kurs i natural horsemanship fordi det hørtes veldig ålreit ut. Man skal kommunisere med hesten på hestens premisser, vise gjensidig respekt og tillit, uten bruk av straff eller tvang. FLOTT!
I dette tilfellet er det LANGT mellom teori og praksis.
Jeg har sett flere hester bli mer og mindre systematisk slått i løpet av en helg enn jeg tidligere har sett i hele mitt liv! Jeg har sett en hest bli bundet/holdt fast for så å bli slått hardt flere ganger over ansiktet og andle deler av kroppen med tau med lærstykker i enden. Jeg har sett et føll bli slått gjentatte ganger med det samme tauet. Jeg har sett vettskremte hester.
Så og si alle hestene ble slått, kanskje med unntak av en som var lettskremt..........
Dette har ingenting med læring å gjøre.
Joda, det var kanskje et og annet poeng, i teorien vel og merke, som hadde et snev av fornuft og troverdighet i seg, men dette kan på ingen måte unnskylde en slik uverdig behandling av hester.
Jeg har arbeidet med positiv trening av forskjellige dyr i 15 år, er selv høyt utdannet instruktør, gått utallige kurs og deltatt i mange studier, men har aldri sett noen som benytter fysisk avstraffelse i en slik grad som på dette kurset.
Er dette fremtidens heste-Norge?
Det er lov å være kritisk til hva "profesjonelle" instruktører gjør!

Redigert av - positivhest den 20/09/2006 11:29:33

Lopke

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  10:42:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det er veldig lov å være kritisk... var dette et kurs med PWV? Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  10:52:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er vel også lov å være så kritiske at man sier fra og ikke står en hel helg og ser hester bli slått? Nå er det kommet utallige innlegg ang. NH og fysisk avstraffelse og "er det slik det skal være?"
Selvfølgelig er det ikke det og det er det INGEN som mener heller... si nå fra da for guds skyld i stedenfor å spørre på et forum i etterkant om opplagte ting. Unnskyld at jeg freser her men kan ikke folk klare å si noe DER OG DA for en gangs skyld i stedenfor å meske ut saftige historier her i etterkant som slettes ikke hjelper noen av hestene.
Nå vet ikke jeg hvem du har sett gjøre hva, men alle NH-rep jeg har sett har denne lærflapsen i enden, den smeller men gjør ikke vondt. Hesten SKAL vike for tauet ellers skal tauet treffe.
Jeg forsvarer IKKE å slå hesten, men du sier den eneste som ikke fikk "bank" var en som var lettskremt? Da holdt den seg unna tauet da og tok signalene som ble gitt...

Jeg beklager at jeg blir så sint men nå har jeg lest nok om "brutal trening" (sprang), uttallige "ridelæreren min slår hesten", "venninda mi gjør slik og slik".
Dere VET det ikke skal være slik SI FRA DER OG DA! Det hjelper ikke hestene og klage på det her.

Med vennlig hilsen og "unnskyld" Helen (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

positivhest

Skrevet - 20/09/2006 :  11:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å svare på ditt svar: Jeg sa fra der og da, i begynnelsen av demonstrasjonen, noe jeg kanskje burde opplyst om. Min feil. Jeg var også til stede på resten av kurset ev en enkel årsak: Jeg mener det upassende å uttale seg om noe dersom man ikke følger det fra begynnelse til slutt.
Dersom det ikke gjør vondt for hesten, hvorfor viker den da fra tauet?
Er det ikke slik at hester flykter/viker unna (avoidence-reaksjon) smerte eller ubehag?
Er det da riktig å binde den?
Dersom min "bestevenn", partner eller andre behandlet meg på en slik måte, ville det ikke inngi tillit og respekt, snarere frykt og redsel. Etter min mening er det nettopp frykt og redsel som ligger til grunn for denne metoden å trene dyr på.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  12:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan jo høres ut som du har vært riktig uheldig med valg av kurs/trener..
Min måte å trene NH på har ingenting med at hesten skal underkaste seg av redsel, synd at noen trenere skal ødelegge for de andre, og ikke minst "sverte" det NH står for.

Hege Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  12:10:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja men det var bra du sa fra! All ære til deg for det (-: Poenget med tauet akkurat som med bitt, grime, pisk osv. skal det være et hjelpemiddel for å utøve et press som hesten skal vike for.
Hvor hardt press man må bruke kan variere alt etter hvor følsom eller godt trent hesten er. Det skal ikke medføre smerte men om hesten er helt døv for dine signaler lærer den at det medfører ubehag å ikke vike. Det synes jeg er helt ok iom at jeg ikke har noe til overs for hester som tramper ned folk.
Da jeg var på NH-kurs skulle jeg ha hesten til å gå bak meg og stoppe på signal. Han var en slik type "veldig-godt-å-henge-inntill-deg-og-bli-klødd" hele tiden og ville ikke stoppe før han stod med mulen nesten på skulderen min. Da skulle jeg løfte armene, rygge bak og veive med armer og tau for å korrigere han og få han til å rygge. Han vek ikke 1 cm og de første gangene måtte jeg rett og slett "slå" han i annsiktet, rygge rett på han, for å få han til å vike. Andre hester på kurset derimot var nok du løftet en skulder så stoppet de. Dette var litt lettere raser mens min særdeles sindige, trege døl så ikke helt poenget i dette (-: Han stod jo bak.. han trengte vel ikke stå laaangt bak?

Nå trenger jeg ikke å ta på noen av hestene mine for å flytte de, jeg bare peker og de viker, uten at de synes det er noe ille. Jeg tror de viker av den enkle grunn at de SKJØNNER hva jeg mener. Noen er tregere i oppfattelsen enn andre, akkurat som med oss (-; og noen ganger må man snakke i store bokstaver, men misforstå med rett!!
Jeg er IKKE for å banke hesten og hele poenget med NH kurset jeg var på var at hesten hele tiden skulle ha ET VALG!
Det var opp til oss å tilrettelegge øvelsene så bra at den ene utveien hesten hadde var det riktige valget og dermed lærte den hva den skulle gjøre.
Det var en tullerusk fjording der som var skikkelig uhøflig og ufin, dro med seg folk, trampet dem ned og holdt leven. Han fikk seg en god runde rundt et tre, ble drevet ganske hardt men han hadde hele tiden et valg/en utvei. Instruktøren var veldig tydelig på hvor hesten hadde en åpning, han fikk versegod å velge den.. Ble litt sår etter taugrima og hesten var sliten etterpå men ikke noen varige men. Ikke var han redd hverken instruktøren eller folk, men han gikk plutselig ann å leie.
Jeg hadde ikke lagt ut på den type trening selv men jeg hadde ikke hatt noen tvil om å overlate hesten min til henne, hun var fantastisk dyktig og jobbet godt med dyrene. De kunne hele tiden velge mellom ros/oppmuntring og korreksjon/ubehag.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 20/09/2006 :  12:41:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må bare si med en gang at jeg hadde neimen ikke nøyd meg med å si ifra der og da. Hadde jeg vært vitne til dette ville det fått etterfølger og store konsekvenser. Slikt bør anmeldes, helt seriøst... Hvordan skal man ellers få fokus på denne trenden hvor alle kan kalle seg for hestetrenere og horsemanshiptrenere?? Vi vil vel hestene godt? Ja, da er det vårt ansvar og informere om slike tilfeller som dette. Jeg blir så raaaaasende i skrivende stund når jeg leser slikt at jeg hadde ikke vært i tvil et sekund om hvor mitt neste skritt hadde gått...nemlig direkte til personen og deretter til media. Sånt må ikke få lov til å blomstre og høstes... Skulle gjerne visst hvem dette var men det tør jo ingen å si...så neste helg er det sikkert et nytt kurs og en kan banne på at sikkert halvparten av de vil jobbe på samme måte når de kommer hjem fordi de ikke vet bedre......og slik ruller den dårlige hestevelferden videre i vår samfunn.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  16:16:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Etter å ha lest flere historier slik som dette, vil jeg nesten si at den beste NH-treninga ligger hjemme hos privatpersoner, som har lest seg til info fra grunnleggende bøker, og viderefører dette til sine egne hester. Tror det er altfor mange som får et feil inntrykk av NH.. I min verden har ihvertfall aldri slag, redsel og pisking vært ord som får meg til å tenke på NH..

Min oppfatning av hva som må til for å få en hest lydig og tillitsfull, er repetisjon. Repetisjon, repetisjon og atter repetisjon! Uten å bruke vold som framgangsmiddel..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  17:26:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Personlig kan jeg si at jeg startet min kjennskap til NH med et ukeskurs i Alvdal hos PWV. Masse AHA og ufattelig vondt i magen over hvor mye URETTFERDIG jeg var mot min første hest.

Men dette er nå ni år siden.
Jeg har beveget meg milevis fra det jeg lærte den gangen.
Jeg har ikke gått noen flere kurs med noen, men allikevel har jeg nok utviklet meg i en totalt annen retning enn det mitt første kurs gav meg.
HESTENE er mine læremestere.
Jeg har observert dem i timesvis og studert lederhestenes adferd og signaler.
Javisst kan jeg korrigere!
Ganske så kontant og kraftig også!
Men kun til dem som TRENGER så kraftig korreks.
Det forteller hesten meg selv også, jeg bommer aldri der.
Der jeg må gå på med fire harde rapp over bringen for å få en hest ut av mitt område kan jeg bare vende meg halvt og sende et skråblikk på en annen.

Det aller viktigste man kan gjøre når man håndterer hest er etter min mening å SE HESTEN.
Hvordan er hesten? Hvilken personlighet har den?
Hvor følsom er den?

En annen ting vi skal være klar over er at selv den tøffeste hest blir myk som smør når den har innsett og akseptert ditt lederskap..

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 21/09/2006 :  21:25:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er viktig for at hesten skal lære noe er vel at enhver reaksjon er logisk for hesten. Det skal alltid finnes en "løsning" en enkel utvei, et rett svar. Og en vanskelig, ubehagelig løsning som hesten lærer at det ikke lønner seg å velge. Den ubehagelige, slitsomme løsningen skal hesten "gjøre mot seg selv". Og vi skal gjøre det så enkelt som mulig for hesten å finne den rette løsningen. Hesten skal lære seg reglene og vite at de gjelder alltid! Sånn virker ganske enkelt verden. Så skal hesten lære at jeg først sier forsiktig ifra og gir den mulighet til å reagere - og at jeg er rettferdig og høflig, slik sosiale hester er mot hverandre.
Problemet på endel slike kurs er at instruktøren skal vise så stor fremgang i løpet av kort tid. Ofte er det en (bedre) mykere løsning, men den tar lenger tid for hesten å oppfatte.
Et annet problem er at noen av dem som kaller seg NH-trenere ikke er så dyktige i mine øyne, men liker showet og å tvinge et stort sterkt dyr til å gi seg for overmakten.

I en læresituasjon trenger hesten tid til å stå å tenke. Man legger først på forsiktig press, og så øker man presset gradvis og lar hesten tenke ut hvordan den kan unngå dette presset. Så lenge man ser at hesten tenker og leter etter løsningen synes ikke jeg man trenger å øke presset, men heller bruke tålmodighet. Men, dette ser jo ikke så imponerende ut...
Hester, og mennesker og andre dyr lærer best når de ikke er stressa eller redde. Men for å trene en hest må man fange oppmerksomheten dens. Dette kan gjøres med høyt press, eller tålmodighet.
Unntaket mener jeg kanskje er hester som oppfører seg slik at de er farlige. Hesten er ikke redd for en murvegg - men den vil heller ikke gå rett på en murvegg og regne med at den flytter seg. Hester som har lært at mennesker flytter seg trenger å lære at det er like håpløst å gå inn i et menneske som å gå inn i en murvegg. Jeg mener det også har med sikkerhet å gjøre. 2 ting:
1: Hester flytter hverandre for å vise hvem som er sjefen. Den som flytter den andre = sjef.
2: Hvis hesten min skvetter og blir redd vil jeg at "gjennom meg" er den siste veien hun vil vurdere å flykte. Det skal aldri være en utvei å løpe meg ned.
For at det skal bli logisk for hesten er det kun når hun beveger seg mot meg - inn i min "intimsone" - at hun kan møte svært ubehagelig motstand. Hvis hun ikke beveger seg mot meg møter jeg henne ikke hardt. Dermed er det hun som går inn i "murveggen" dvs min skarpeste kant eller viftende tau - og ikke jeg som slår henne. Det er hesten sitt ansvar å unngå luftrommet mindre enn 30cm fra meg - uten at hun er invitert. I dette luftrommet kan hun møte ubehagelige overraskelser.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/09/2006 :  23:51:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frkelin..Hvorfor har ikke du noen vip eller profil??
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2006 :  09:04:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har bare positive erfaringer fra NH kurs (og jeg har vært på endel), aldri tvang eller fysisk avstraffelse. MEN; Jeg velger trenere med omhu, drar ikke på kurs med hvem som helst, og det er mange kjente trenere som aldri hadde fått tatt på hesten min.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

positivhest

Skrevet - 22/09/2006 :  09:43:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig glad for alle innspill som har kommet etter mitt innlegg. Flott at jeg oppnår det jeg ønsker, spesielt fra Natalie S som poengterer nettopp det at ikke alle kjente trenere gjør noen god jobb, og frkelin som poienterer at mange trenere vil ha raske resultater og lager et show av det hele.
Jeg ønsker å sette fokus på nettopp det at man selv må vurdere hva som er formåltjenelig for sin egen person og sin egen hest, uten å "sluke rått" det profilerte trenere sier og gjør.
Der finnes mange studier på læring, og jeg skal se om jeg finner et fora her der jeg kan prøve å forklare hva disse går ut på.
Igjen: tusen takk for alle innspill. Håper på flere:)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/09/2006 :  02:43:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter mine begreper har "Natural Horsemanship" ingenting med "naturlig hestehold" å gjøre, men med "Innsiktsfull heste-omgang" - det er litt vanskelig å finne et godt, norsk uttrykk.

Hva med "hestevett", "auge og sinn for hest". I norsk litteratur finnes det mange beskrivelser av VENNSKAPET og den unike forståelsen og samkvemet som kan oppstå mellom en hestekar (heste-kvinnfolk) og deres hest. Den tåredryppende historien og sangen om "Vesleblakken" er vel en av disse beskrivelsene for en slik samhørighet. (Ja, jeg griner hver gang denne visen spilles...)

Jeg har liksom ikke så mye tanker om de som gjør "samkvemet mellom hest og eier" til et "show" og noe "spektakulært" og kommersielt.

Når jeg kommer inn i stallen og hesten min løfter hodet, spisser ørene og humrer når hun hører stemmen min, og møter meg med et fredelig og mildt blikk - ja, da er det akkurat det jeg ønsker meg. Kall det hva du vil - "hestevennskap" kanskje....
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  14:20:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Haha.. Jaja.
Jeg bruker ikke fysisk straff i det hele tatt. Og da mener jeg ikke i det hele tatt. Ikke en gang et napp, en liten smekk, eller et rep som smeller.
Men, dere får ha det gøy med det naturlige hesteholdet deres.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  16:07:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Haha.. Jaja.
Jeg bruker ikke fysisk straff i det hele tatt. Og da mener jeg ikke i det hele tatt. Ikke en gang et napp, en liten smekk, eller et rep som smeller.
Men, dere får ha det gøy med det naturlige hesteholdet deres.

Opprinnelig postet av wwkaja

?? Skjønte ikke helt dette innlegget....

Det kan fort bli farlig om man ikke tar tak i og korrigerer uønsket atferd? Hvordan gjør du det uten noen form for press? Jeg utøver heller ikke "fysisk straff" men er ikke redd for å si fra, enten med stemme, vifting med tau eller pirking med pisken. Hvordan ellers kan man formidle at en atferd er uønsket?

-edit- naturlig hestehold har ingenting med natural horsemanship å gjøre.... det er to helt separate ting.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 03/10/2006 16:08:46 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.