hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - åringsaksjonen 2006
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 åringsaksjonen 2006
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

abaco

Skrevet - 17/09/2006 :  18:57:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter å ha vert på åringsauksjonen i går tror jeg man skal holde seg langt unna fullblods, i hvertfall hvis man skal avle for salg. Av de 25 første i ringen ble 11 solgt for 10 000,- 5 var strøket og 1 ble ikke solgt og flere ble kjøpt tilbake av selger. Etter dette gadd jeg ikke mere å dro hjem. Theatre Atiques åring etter Academy Award var et av få lyspunkter ... 250 000.- ok da går det an. tenke seg at jeg hadde muligheten til å kjøpe henne for noen år siden for en ikke alt for avskrekkende sum...men kjøpte henne ikke fordi både hun og de fleste av avkommene hennes er apekatt i hue . Angrer litt på det nå da folk er visst villige til å betale for avkommene hennes uansett.

Noen andre som vet hvordan det gikk med de resterende åringene????

Musical Missile

Skrevet - 17/09/2006 :  19:40:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ganske tragisk ja...men det finnes dessverre ikke kjøpere som er villige til å betale det oppdrettere vil ha. Og må ha for å kunne drive videre. Det koster jo rundt 80-100 tusen å bare drette opp en åring med alt av kostnader som skal regnes med. Men tror nok ingen av de som ble solgt for 10.000 kr virkelig ble solgt. mange ble bare ropt inn av trenere for eieren slik at de kan være med i neste års auksjonsløp.

Abaco: Var du der for å selge eller? Nysgjerrig på hvilken åring du eventuellt hadde med!
Gå til toppen av siden

abaco

Skrevet - 18/09/2006 :  11:53:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var der verken for å kjøpe eller selge i år. Bare nyskjerrig.
Var faktisk noen av hestene til 10000.- som ble solgt. Ei jeg kjenner kjøpte en, og ble ganske paff da ingen bød over og hun fikk hesten.
Selv har jeg kjøpt hest for 4000.- + moms etter auksjonen i "99. Oppdretteren gadd ikke å reise hjem med usolgte hester, det koster jo en del å sitte på dem i påvente av kjøpere også. Såfremt man ikke VET at hesten er i toppklasse eller er villig til å sette den i trening selv er det like greit å selge for det man kan få samma hvor surt det måtte være.
Det var et par av hestene der jeg kunne ha tengt meg. men jeg har 7 stykker på stallen med smått og stort så jeg tror det får holde..
Gå til toppen av siden

amelita
» VIP

Skrevet - 18/09/2006 :  12:17:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var der å kun for å titte i år, men jeg må si meg enig i at det ikke var serlig oppløftende det jeg så. Får håpe det blir bedre til neste år da skal vi ha to åringer på auksjonen om alt går som planlagt.
Dro hjem etter nr:22 selv, så aner ikke hvordan det gikk med resten.
Har forresten og vert med på å kjøpe billig hest etter en auksjon selv. Kjøpte Kea i 1999 av stall EOS.
Gå til toppen av siden

aragorn

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  12:25:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjeeeelp..tenker jeg som sitter her med endel føll,unghester og drektige hopper.
Hvor skal dette ende? Eller retere sagt ;hvordan skal dette ende?

Hva koster det å føde opp en hest?

Først kommer sprangpengene til hingsten.
Så kommer det kanskje endel veterinærutgifter og transport.
Hoppa skal ha mer og dyrere fòr,i tillegg til hyppigere ormerkurer.
Hun skal hvile og kan ikke bidra i annen aktivitet("produksjon").
Og sikkert endel annet som jeg ikke kommer på...
Så kommer føllet, og med det ihvertfall endel egne utgifter på fòr etc.

Selge for 10.000?
Selv ikke et shettis-føll gir overskudd da.....
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 18/09/2006 :  13:43:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, det gir ikke akkurat mot til å satse mer på avl av fullblodser... Det finnes rett og slett ikke kjøpere. Selv om man skulle tro det var motsatt da de har haugevis med penger å løpe om. Bare se på 3 års-årgangen iår. Der masse penger er fordelt på heller få hester. Ved å kjøpe norskfødt sikrer man seg nesten en del av disse. Problemet er vel å få folk til å innse dette. Men så lenge svært få "storhest-eiere" satser på norskfødt kommer problemet til å være der. Blir det ikke flere eiere i sporten snart så kommer den rett og slett til å svinne hen.

Fikk se resultatene fra auksjon idag, kun 5 solgte. Resten ble kjøpt tilbake, selv om de ALLER fleste av disse var pene individer med spennende stammer. I motsetning til ifjor var det jo godt utvalg blant farshingstene til åringene også.

Men hvorfor går man ikke ut i mer ride og travhest baserte miljøer og opplyser om de store mulighetene norskfødte hester har? tror ikke jeg har sett en eneste annonse for auksjonen utenom i trav&galoppnytt. Går jo an å tenke litt nytt noen ganger, hvis ikke noe skjer snart så er det ikke noen vits å ha auksjon.
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 18/09/2006 :  14:18:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje det hadde vært bedre hvis auksjonen hadde vært på Øvrevoll?

På trav hadde vi det på Bjerke. Hadde knall auksjon der.

Jeg som vurderer å satse litt på fullblodsavl... Får kanskje tenke mer rideavl da...

Dere som har peiling på fullblods, hvor lett blir det å selge avkom etter hoppa mi Musical Point (us) e Musical Fappi.

Hvor finner jeg resultat listen på auksjonen?
Gå til toppen av siden

amelita
» VIP

Skrevet - 18/09/2006 :  16:09:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt umulig å spå hvor mye du vil kunne få for et avkom under hoppa di.
Kommer også ann på hvilken hingst du velger. Her i Norge er det ikke mye å ta av hatten for, så du bør nok ta en titt på hva som er i Sverige eller danmark.
Kan jo hende det dukker noe bra opp til kåring på Øvrevoll i november, men jeg tviler sterkt.
Det har vært år hvor det har nesten vært umulig å selge åringer under bra hopper og andre år har det vært forbsusende høye priser på åringer under middelmådige hopper.
Men så dårlig som det var i år kan jeg ikke huske at det har vært tidligere, auksjonen i år fikk meg virkelig til å tenke på et ordtak jeg hørte av en oppdretter i Irland " fools breed horses for wise men to buy...." og det stemmer...... Lurer på om jeg kanskje skal begynne med frimerker i stede...
Får håpe det blir bedre til neste år for etter dette her kan det ikke gå annet enn oppover...eller?????og at de flytter auksjonen tilbake til øvrevoll.
Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 18/09/2006 :  19:19:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp dette var tragisk! det hjalp jo ikke stort med at de beste hestene ble strøket deriblant avkommene til shaisa, chiquette, omara osv osv.
Dette var hopper jeg var ordentlig spent på til og med da de løp ventet jeg på hvordan avkommene blir. Så jeg tror egentlig at det var en stor skuffelse bare der. Jeg kan trøste dere med at de fleste hestene på denne auksjonen (untatt de til stall eos, jeg vet grunnen der og den er lit spesiell) kommer til å bli solgt for en relativ dyr penge. man for dem nok ikke under 30 000 eller mye mer for de som har lit god avstamming. Ingen oppdretter med vettet i behold selger hester med så stort tap, det kan jo ennever se. Og så vidt jeg vet er det heller ingen som er spesielt rike slik at de bare kan kaste penger ut av vinduet til de grader (untatt nagell erichsen self.).

Men for å være helt ærlig vet jeg ikke hvorfor dere alle både i denne diskusjonen og den andre avls diskusjonen som foregår er sååå veldig opptatt av dansk fødte fullblods hester?? I danmark er det mye verre kvalitet på hester en det er her i norge vel å merke så snakker jeg nå kun om fullblods /gallopavl. Og auksjonen i danmark er jo en skam, dog ikke så ille som den som var nå. Dette er egentlig en veldig stor skuffelse for meg. Jeg er veldig interesert i avl og har spådd at denne auksjonen kom til å bli et av de beste noensinne da kvaliteten over hoppene var såpass høy. Og de virkelig god stammede hoppene slik som: Cowrie, romola, theater antique ( og ja hun har gitt noen fantastisk bra avkomm) omara, shaisa osv. enedelig er gått i avlen. Men må si at skuffelsen var veldig stor da jeg så at de har tatt og bedekket hopper slik som ninon og en haug med andre virkelig gode hopper med kromos! Den hesten hadde jeg aldri giddi å sett på en gang ikke snakk om å avle med han! Ingen av hans avkom har gjort noenting selv om de var etter gode hopper.

Så som konklusjon dere må ikke være redd for at de stakkars hestene ble kjøpt for 10 000 kroner det ble dem ikke i virkeligeheten de ble kjøpt tilbake av eiere og solgt for relativ store penger i det priavte og til slutt finner alle hestene en eier i løpet av vinteren. Men jeg må jo innrømme at sånne "auksjoner" som det var i år er bortkastet penger og energie for alle. Og vi må jo alle være enige i at det med bolstad stutterie ikke var det mest velykede stedet heller. Og tenk de hadde ikke en gang gratis lapskaus :)
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 18/09/2006 :  20:49:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at de hadde det på Bolstad var vel for å se om det å ha det et nytt sted kunne trekke litt flere folk. Noe det dessverre ikke gjorde. Så neste auksjon finner nok sted på Øvrevoll.
Hestene til EOS som ble trukket tilbake ble nok gjort dette fordi det de seneste årene har vært stor diskusjon om hester som kom på ausjon for å bli bydd "skambud" på for bare å komme med i auksjonsløpet. Ergo bare gå igjennom ringen for å komme med i dette løpet neste år, siden de egentlig ikke er tilsalgs. Jeg synes det var bra at de tar konsekvensen av dette og heller trekker åringene som egentlig ikke er tilsalgs.

Men å si det at auksjonen iår var verre enn noen gang, er å ta i. Det har nemlig vært like ille de siste årene. Og verre blir det vel...dessverre...
Jeg synes ikke kvaliteten på hoppene (for det var vel de reaching nirvana mente?) er verre i Danmark enn her i landet. Mye rart som blir avlet på her i landet også. Og Damark har fått frem mange kvalitetshester de seneste årene, synes å jeg...Her i landet er det få virkelig gode hopper som forblir her i landet med tanke på avl. Nettopp fordi markedet for å få solgt de er såpass dårlig. Hopper som Pretty Girl, Kimola, Zuccini Wind, Tawoos, Laila Alawi og flere med har alle blitt solgt til utlandet når avlskarrieren starter.
Gå til toppen av siden

amelita
» VIP

Skrevet - 19/09/2006 :  14:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel ingen her som jubler over dansk fødte fullblodser som sådan, det er vel heller snakk om at det er litt flere hingster å velge på ved å ta en titt til våre naboland.
Uansett hvordan en vrir og vrenger på det er det et ganske begrenset hingstemateriell her i Norge.
Så i stedet for å betale for en hingst jeg er sånn passe fornøyd med her hjemme så bruker jeg heller litt mer penger å finner en hingst jeg liker i utlandet, men siden ikke jeg er lagd av penger jeg heller, så blir det Sverige eller Danmark.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.