hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - GALOUBET A - en stjerne med traverblod
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 GALOUBET A - en stjerne med traverblod
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Irene A

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  22:20:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Galoubet A, en spranghingst og avlshingst av ypperste klasse var 50 % fransk traver. Hans mor var ren traver, og hans far var Alme.
Galoubet vant ca 16 internasjonale Grand Prix pluss mange andre klasser, og ikke minst har han avlet enormt bra. Hans avkom har også avlet bra. Jeg har sjekket opp en del stamtavler på avlsdyr på store utenlandske stutterier, og Galoubet A er en gjenganger.
To av hans sønner som jeg husker best er Baloubet du Rouet og Quick Star, som begge har hatt enorme framganger på sprangbanen, og begge har også avlet fram svært gode avkom.

Er det ikke litt spesielt at en av verdens beste avlshingster innen spranghestavl er 50% fransk traver? Galoubet holdt på å ikke bli kåret for avl, pga hans utradisjonelle opphav. Heldigvis slapp han igjennom nåløyet, hvis ikke hadde verden vært mange topphester fattigere.
Det samme gjelder Jappeloup, den lille vakre sorte hesten som sjarmerte de fleste med sitt mot og store framganger, blant annet i OL. Hans mor var ren traver.

Jeg syns dette er veldig spennende, men hva syns alle dere som er så imot krysningsavl? Her er det jo krysset ren traver, med ren fransk ridehest? Som igjen har vist seg å krysse enormt bra med avlsdyr fra mange avlsnasjoner innen spranghestavl?

Interesant å høre andres syn på dette

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643

Lopke

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  22:31:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo men fransk traver er jo ikke det samme som amerikansk traver. Så jeg tror ikke man skal sette forhåpningene for høyt å begynne å parre de norske varmblodstraverne og tro at man får en hest med like gode kvaliteter som en renavlet varmblods ridehest.

Fransk traver er opprindelig fra fullblod?? og er en mer ridetype hest en traverne ellers..

sånn har jeg da forstått det med FRANSK traveravl+ridehest=KAN bli bra..
Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 14/09/2006 :  23:29:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding
i fransk traver hører det med at det også er Frieser blod ;) pga frieserens gode trav ble den brukt på den franske traveren for å framheve traven ;)

did u know???
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  23:49:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
NOPE!! men det overrasker ikke :)
mitt lille orakel... he he..

Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 14/09/2006 :  23:51:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det sånn at det finnes flere og flere franske travere i Norge. HAr selv 2 stk (født i frankrike). Så da jeg begynne å krysse de med ridehester.??
Redigert av - linki den 14/09/2006 23:52:48 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  00:01:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
åh ja.. bare avle i vei du... he he.. Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  16:26:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jo men fransk traver er jo ikke det samme som amerikansk traver. Så jeg tror ikke man skal sette forhåpningene for høyt å begynne å parre de norske varmblodstraverne og tro at man får en hest med like gode kvaliteter som en renavlet varmblods ridehest.
Opprinnelig postet av Lopke

Hei!
Nei, fransk og amerikansk er ikke helt det samme. Men de beste franske, og de fleste gode traverne verden rundt er en krysning fransk/amerikansk.
I Norge finnes det mange franske travere, og i tillegg mange med fransk blod.
Og både fransk og amerikansk konkurerer på like vilkår.
Det er dessuten amerikansk blod i Galoubet A, og han kan spores tilbake til Hambletonian (en amerikansk avlshingst som har hatt stor betydning for den Amerikanske traveren).
Så Galoubets mor er ikke bare fransk traver

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  10:48:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Alltid er det noen som trekker frem de samme fremgangsrike spranghestene, men aldri er det noen som stiller seg følgende spørsmål: Er hesten suksessrik som spranghest FORDI den har traverblod i årene, eller TIL TROSS FOR at den har det? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  11:25:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
veldig bra poeng avur.. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/09/2006 :  02:43:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Både franske og amerikanske travere har fullblods i seg. Det går langt tilbake. Amerikanske hester har også Morgan hest i seg bl.a. Du finner mye rart om du går lengre tilbake i stammene Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  08:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Både franske og amerikanske travere har fullblods i seg. Det går langt tilbake. Amerikanske hester har også Morgan hest i seg bl.a. Du finner mye rart om du går lengre tilbake i stammene

Opprinnelig postet av Irriducibili

Mener at jeg har lest et eller annet sted at det også er araber i den amerikanske varmblodstraverstammen?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  08:35:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Alltid er det noen som trekker frem de samme fremgangsrike spranghestene, men aldri er det noen som stiller seg følgende spørsmål: Er hesten suksessrik som spranghest FORDI den har traverblod i årene, eller TIL TROSS FOR at den har det?

Opprinnelig postet av avur

Mulig at denne har vært oppe mange ganger før, men ikke som jeg har sett ihvertfall. Det som jeg syns er mest interessant med denne hesten, som jeg også føler kom fram i første innlegget, er at den i TILLEGG til å være en meget bra konkuransehest også er en særdeles god avlshingst, og den er far, farfar eller morfar til en stor del av dagens topphester. Det er ikke noe "blaff" eller noen tilfeldighet. Så ja, det er mulig man kan si at hesten var suksessrik på sprangbanen TROSS sitt traverblod. Men det samme kan ikke sies om dens resultater i avlen. Den har vært for bra til det.

LisaFi

Skrevet - 19/09/2006 :  12:44:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Poenget med å krysse inn traverblod i dag, som i den linken Lopke la ut for en stund siden, var vel å få litt bedre bein på ridehestene, da travhestene tydeligvis er noe mer hardføre sånn sett. Så selv om det kanskje skulle gå litt på bekostning av f.eks galoppegenskapene til et evt avkom, vil det i bunn og grunn slå positivt ut likevel, fordi man har en hest som tåler mer, og altså kan trenes mer etc.

Så det trenger slett ikke være sånn at travblodet er så himla positivt for f.eks sprangegenskapene til hestene, men for at de skal TÅLE sprangtrening/konkurranser bedre. Viktig at det ikke blir FOR prestajonsrettet avl også, tror jeg, viktig at noen tør å tenke annerledes enn "hopen", da det er allsidigheten i stammene som skal gjøre dem hardføre og solide. Jeg tror ikke det er uten grunn at mange veterinærer nevner blandingshunder (og hester) som noen av de sunneste, nettopp fordi de er fri for "sykdomsbærende" linjeavl etc. Linjeavl kan være positivt i hensikt å få fram spesielt ønskede egenskaper ( dvs prestasjonsavl, f.eks norsk kladblodshest som kun kåres etter traver-egenskaper, dessverre), men det bærer ofte med seg andre ting også, som kan være mindre ønsket. I den franske ridehestens tilfelle, altså svakt beintøy. I den norske kaldblodstraverens tilfelle kan vel nevnes draktbruskforbeining som en "familiesykdom" om jeg ikke tar helt feil.. :(

Muligens avl på et litt annet nivå enn i Norge, denne innkryssinga av andre slag hester for å prøve å få bort "feil" som er kommet via sterk prestasjonsrettet avl.

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  12:51:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Enig med deg Lisa. Husker jeg leste et intervju av Alvin Schockemöhle (husker ikke hvordan navnet skrives...). Han var jo tidligere en av verdens beste sprangryttere, og er nå stor oppdretter av travere (bare nevner det for de som ikke vet). Han poengterte hvor imponert han var over holdbarheten og treningsviljen til traverne, selv de helt yngste. Han var overbevist om at ridehestene hadde blitt knekt/ødelagt med en gang med samme treningsopplegg, men at traverne tålte dette veldig bra. Og det må jo være positive egenskaper for hvem som helst?
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.