hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - gjøre hva med folk som ikke tar nei for et nei??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 gjøre hva med folk som ikke tar nei for et nei??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  16:43:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

blir så irritert om dagen..Blir userriøst innlegg men..
på stallen der jeg har hesten min er det ei jente som maser hele tiden om å få ri hesten min.. joda, greit nok det, men når jeg sier nei så spørr hu igjen og igjen...skjønner ikke betydningen av ordet tror jeg..
Selv har hu hest selv som hun kan ri hver dag, men den var visst ikke så arti å ri fikk jeg beskjed om.. grunnen til at hu vil ri min er for at hun vil ha han til å hoppe høyere enn det jeg har gjort (50cm) men jeg vil ikke at hu skal ri han, for hu bruker både sporer og pisk og bruker dette konstant.. hesten min var helt sjenkeldøv etter hu hadde ridd han, derfor vil jeg ikke la henne gjøre dette igjen.. hu stresser opp alle hestene..
og hu klager konstant på forrytteren min, som alle andre synes rir hesten min bra, fordi hu ikke klarer å hoppe så høyt.. dette blir veldig irriterende for de som hører på..ikke minst for meg..

Så hvordan få denne jenta til å skjønne ett nei? få henne til å forstå at jeg ikke vil hu skal ri han grunnet dette? prøvd å sagt det til henne som sagt, men det forsvinner igjen...

føler alt er håpløst... til og med da jeg rir min egen hest leker hu ridelærer.... blir gaal..

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Lopke

Norway

Skrevet - 16/09/2006 :  17:19:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da må du kanskje si det med litt større bokstaver??

NEI!! DU SKAL IKKE RI MIN HEST OG DU FÅR HELLER IKKE LOV IMORGEN SÅ IKKE SPØR MER!!!!

og ignorer resten... noen er så bedrevitende at man blir kvalm av det... bedre å lukke ørene enn å diskutere for ikke alle vil høre uansett..

Kos deg med hesten og forrytteren din. Bra du har en fornuftig jente allerede. Pass godt på henne.
Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  18:33:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fortell henne akkurat hva du mener om ridestilen hennes, og fortell henne at du aldri kommer til å sette henne oppå hesten din igjen. si at forrytteren din rir bedre enn henne. vær frekk rett og slett.
mot bedrevitende og frekke folk funker det best. ikke vær snill!
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  18:40:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
uff..er for snill av meg,..er det som er problemet mitt tror jeg:) må lære meg å bli frekk til bake.. denne jenta er temmelig frekk så kanskje det er taktikken jeg bør bruke.. hu prøvde seg i dag; er det greit vi rir to på hesten din?? halloo sa jeg da, en fjording på 135 med KORT rygg med to ryttere?? tar ikke sjansen på det nei... værste er at jeg ikke vet om hu er så frekk så hu gjør dette uten at jeg vet om det..og om hesten min kaster henne av eller hesten blir skadet, hvem har skylda?? ååå blir så frustrert... trokke moren hennes bryr seg om dette engang... !!
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 16/09/2006 :  19:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor gammel er hu jenta her da?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  20:01:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
hu er 11....

rusket

Skrevet - 16/09/2006 :  20:59:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare barnet da med andre ord. Jeg ville ikke vært frekk og ufin mot en 11 åring (selv om jeg sikkert villa klikka hvis jeg var i dine sko også). Noen ganger må man bare vende det døve øret til, og i ditt tilfelle tror jeg at jeg ville gjort nettopp det. Mulig hu går lei av å mase hvis hu blir oversett og ser du ikke bryr deg

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  21:03:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det er mulig hun gjør det.. men problemet er at denne jenta er vant med å få det som hu vil, og dermed er jeg redd for at hu kan gjøre ting alikevel selv om jeg sier nei.. vil jo ikke tro det, men i følge de andre på stallen kan man visst ikke vite.. Hu er en typisk 11 åring for å si det slik, veeeldig veslevoksen:) bare håper hu forstår det til slutt.. hadde hu ennå skjønt at hester faktisk kan gå frem uten bruk av sporer og pisk så kanskje hu skulle få lov... men....:)

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  21:07:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hun er 11 år gammel forandrer det jo saken litt da. kontakte foreldre kanskje? hvis du er redd for at hun faktisk kan finne på å gjøre ting med din hest uten at du veit det. det kan jo være farlig for både henne og hesten din. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 16/09/2006 :  21:16:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis noen bare hadde tatt min hest og ridd han uten mitt samtykke så ville jeg blitt rasende, uansett hvem som hadde gjort det. Jeg trodde seriøst heller ingen gjorde sånt? Uansett, hvis du opplever at det skjer, gjør som kleppan best sier, ta kontakt med foreldrene. Det å stille en 11 åring til veggs bør foreldrene gjøre. Evnt ta en samtale med jenta i lag med foreldrene.

Inntil da så ville jeg oversett jenta så godt det lot seg gjøre, husk at du er den voksne her, try to be the bigger person

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  21:40:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja men moren er akkurat likedan som datteren.. men moren er rettferdig så dersom datteren rir min hest ulovlig og jeg finner det ut og sier det til moren, tror jeg nok jenta får tilsnakk.. hu har som sagt to ponnier selv hu skal trene så hadde jeg vært henne ville jeg da ikke mast med noen om å få ri enda en..
men tusen takk for råd her, det hjelper meg godt oppi dette her da jeg selv ikke klarer å tenke reelt pga denne fustrasjonen :O)

rusket

Skrevet - 16/09/2006 :  22:04:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen ganger hjelper det bare å få ut frustrasjonen

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/09/2006 :  01:00:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har opplevd lignende mange ganger, dessverre. Unge jenter som IKKE kan begripe at de ikke får ALT som de selv vil.

Man kan da være så "pedagogutdannet" som bare det - jeg har pedagogikk fra universitetet, er utdannet mensendieck-fysioterapeut, har masse kurs om "behandling av mennesker" gjennom årevis av jobbing i psykiatrien, og masse erfaring med terapiridning og undervisning i ridning - MEN så kan bare EN slik masete ungjente omtrent få meg til å gå fra konseptene...!!

Det nytter nemlig ikke så si noe sånt som: "Nå skal vi snakke litt sammen" - og servere den ene pedagogiske "svisken" etter den andre. Det går inn det ene øret, og ut av det andre. Nytteløst!

Man må rett og slett "brøle" ut: NEI, du får IKKE ri på min hest!!!!!!
Og så må foreldrene få KLAR beskjed om at hvis noe skjer med henne, så er DE ansvarlige!!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2006 :  11:35:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg tror at noen ganger må man være obs på barn som ikke virker som de forstår ordet nei. Slike barn kan ta seg til rette bak ryggen din og lyve om det. Det er litt viktig at det finnes så mange vitner som mulig til at du sier konsekvent NEI til henne, slik at hun ikke kan lyve og si du har sagt ja senere. Desto flere som vet at hun ikke får lov å røre hesten din, desto flere er det som kan snakke til henne når du ikke er der dersom hun skulle prøve seg på et tyvlån.

Juridisk står foreldrene hennes ansvarlig for eventuell skade hvis hun skulle ta seg til rette uten lov, men det hjelper lite dersom du står der med en skadet hest.

Du kan gjerne ta problemet opp med stallansvarlig slik at det blir så klart som mulig for hele stallen at denne jenta ikke har din tillatelse til å røre din hest.

Barn mangler evne til konsekvenstenkning og greier ikke se at deres handlinger kan få andre resultater enn de tenkte seg på forhånd. Dermed må man ha regler og klare grenser.
En 11 åring som overvurderer seg selv greier ikke innse at hun/han mangler både kunnskap og erfaring. Og noen foreldre har også blind tro på sitt barns kunnskaper og evner. Spesielt dem som ikke har kunnskap om hest selv.. De tror ofte at deres barn er utrolig dyktige med hest og kan takle nær sagt hva som helst.

Jeg ønsker deg lykke til med dilemmaet ditt og håper det løser seg for deg.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/09/2006 :  11:46:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
cowgirlcris... lenge siden sist... ville bare minne deg på at vi har en samling i helga til OHS.. hadde vært koselig om du og kom. Vi blir maaange.. rundt 50 stk.. Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2006 :  12:43:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner jeg blir litt irritert.. de fleste jeg kjenner kjøper ponnier til ungene sinde.. jeg syntes dette er så utrolig unødvendig.. det er jo hyggelig for barn og ri men gi de ridetimer da.. ikke ponnier.. de steller jo ikke ponniene skikkelig selv.. de bare rir dem innimellom når de kommer på det.. så da lærer de jo heller ikke hva det vil si og ha hest..

jeg sier ikke at alle unger er slik, men jeg synes ikke unger skal få ha hest før de kan betale for det selv.. her skal ingen ponni i hus nei..

Jeg synes du skal be denne lille jenta ryke og reise i litt store ord.. maser hun sier du NEI.. ri dine egne hester bortskjemte drittunge eller lær deg og ri skikkelig .. da skal du se hun får noe og tygge på..

jeg husker svakt hvordan jeg var før jeg begynte og stelle hester utenom rideskolen.. og jeg var nok ganske kjepp høy.. hadde jeg ikke vært så sjenert hadde jeg nok vært ufordragelig.. he he.. merker at jeg glimter til innimellom enda også.. he he..

det er vannskelig og få ting inn i små hoder som alt er pumpet full av hvor fantastiske de er.. men som sagt tidligere her.. vær veldig klar så alle vet det at denne jenta ikke skal røre din hest.. om du ikke vil være slem så finn på en skikkelig dårlig unnskyldning.. he he..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.