hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - betaling!!!!!!!!!!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 betaling!!!!!!!!!!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

livlig

Skrevet - 28/11/2003 :  18:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en mening om folk som søker forryttere. De skriver at de tar 100 kr ganga og sånt... Hvorfor skal dere ha penger for at noen er så snill å hjelper dere med hestene deres
Dette er noe som har irritert meg lenge. Jeg sjønner ikke at noen kan ta seg betalt for å få hjelp. det er jo heller dere som skal betale folk for å hjelpe dere.
Har hatt hest selv og jeg har aldri tatt betalt fra en forrytter som skal passe hesten min. Da kan dere heller begynne med privat rideskole.
Vet dere hvor mange unge jenter og gutter som har lyst til å drive på med hest men ikke har rå. Hva med å gi de en sjans med å passe hesten din.

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  19:14:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg syns også det er litt domt når folk krever penger for hver gang.. har sett annonser med sånn 150kr gangen, d e jo sygt..

Jeg er for ordningen om halvfor. sånn ORNTLI halvfor, der de to rytterene har hesten ca 15 dager i måneden, dvs halvparten av tiden. Da blir det som om de deler på hesten og da må jo selvfølgelig forrytter betale noe i måneden eller når utgiftene kommer. Også er det jo greit hvis noen VIL betale for å ri hesten din et par dager i uka og også gjør stellet og er godt fornøyd med det fordi de ikke har tid til mer. Men domt å kreve penger av folk som bare er hjelpsomme for en egentlig.

Hvis både jeg og eieren til forponnien min er syke eller skal reise vekk blir vi glade hvis noen kommer å rir hesten for oss! Når hun hadde hjernerystelse og jeg hadde hatt tannoperasjon, spurte jeg noen om de kunne ri ponnien (tur/bane), 5 dager tilsammen, mens jeg jorde arbeidet med møkking ol. Det var jeg kjempegla for, ellers hadde han jo ikke blitt ridd på 5 dager og det er ikje så bra for ein ponni som ellers går i trening og er vant me å få ca ein fridag i uken.

Redigert av - Eva V den 28/11/2003 19:18:15 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  20:30:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg synes man gjør hverandre en tjeneste. Forryttere har som regel ikke råd til egen hest, og hesteeiere trenger en avlastning av og til. Hadde det ikke vært for hesteeiere som leier ut det mest dyrbare de eier, ville mange ikke kunne hatt hest i det hele tatt, men mange hesteeiere er også avhengig av å ha forytter for å få det til å gå rundt, så jeg synes det er helt riktig at foryttere skal betale litt av moroa. Og heldigvis har jeg forryttere som er av helt samme mening som meg, men likevel tar jeg ikke like mye som det faktisk koster å ha hest, da jeg ser etter den forrytteren som passer best for hesten, ikke den som har mest penger. Jeg tar betaling for de faste dagene forrytter har hesten, dager utover dette er gratis (for da gjør hun meg en stor tjeneste iom at jeg ikke har tid den dagen).

Må vel legge til at jeg ikke setter noen restriksjoner på hva forrytter skal gjøre, hun gjør akkurat som hun vil de dagene hun har hesten, og skulle det være kurs/stevner utenom disse dagene, må hun/han gjerne låne hesten til det.

Men en hestepasser blir noe helt annet, da gjør man alt drittarbeidet (omtrent hver dag) mot å få ri innimellom (på tur eller for instruksjon). Jeg liker å gjøre drittarbeidet selv, så jeg har aldri hatt behov for hestepasser, bortsett fra på stevner, men det er jeg og vennenne mine hestepassere for hverandre

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 29/11/2003 10:25:06 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/11/2003 :  21:14:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Dette og lignende debatter har vært oppe en del ganger før.
Men likevel;
En fôrrytter som da betaler har etter hva vi stortsett har blitt enig om før "samme rettigheter" som eier i forhold til hesten.
Dvs er du forrytter 1 dag i uka så betaler du 1/7 av kostnadene ved å ha hest, og du får 1/7 av moroa. Altså, du rir slik det passer deg, etter dine og hestens kvalifikasjoner selvfølgelig.
Da er det slett ikke unaturlig å betale 100-150 kr gangen. (I større byer koster det fort mer enn 3100 kr å ha hest hver måned..)

Derimot om du er "hestepasser" altså at hesteeier bestemmer hva du skal gjøre osv. så blir det mer til at du gjør hesteeier en tjeneste igjen. Og at betalingen helst kanskje burde gå andre veien.

Sånn jeg har det i dag som forrytter (1 gang i uka) så får jeg ri dressur (bakkearbeid, kall det hva du vil) så mye jeg vil, fordi eieren er mest spranginteressert, men samtidig rir jeg jo på tur om det er det som passer både meg og hesten best. Føler ikke at vi utnytter hverandre noen av oss, men at jeg er så heldig at jeg får ha en skikkelig fin hest som "min" en dag i uka.
(Hadde det forresten svært bra for forrige hest jeg var forrytter for også (det var forøvrig Holter sin..))

Guro

edit:
her er den debatten som tar opp dette som per tiden har vært mest aktiv tror jeg (og som treffer emnet aller best).

Ellers har vi forresten en finfin søkefunksjon her som er mulig å bruke...

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning

Redigert av - Guro den 28/11/2003 21:16:02 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  23:05:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Men asså, betale 150kr for å ri en hest en gang i uka... da er det jo billigere for folk som vil ri en gang i uka å ri på trening på skolehest og da får man instruksjon i tillegg. Skolehester kan man jo også dulle med og møkke hos/strigle og sånt hvis man har lyst til å være med hest utenom ridning. Jeg mener selfølgelig ikke at folk som bare har tid en gang i uka bør ri skolehest, skolehester er ofte heilt uaktuelle på noen steder, sier bare at det blir jo billigere hvis man uansett har tenkt å trene og skolehestene ikke er så ille. Så kan man heller være steller/turrytter for noen som ikke har så god tid et par ganger i uka i tillegg. Det er ihvertfall ganske vanlig er, jeg red sprangtime på skolehester stelte/rei på tur privathest før jeg fikk hest på halvfor. Syns det virker som en greit orning egentlig, betalte jo bare for ridekursene(ca 1000kr per kurs(10timer)) og siden jeg hjelpte til i skolestallen fikk jeg ofte det også litt billigere. Men der er jo ikke alle som bor nær rideskole da. :P Jess sgasje bable i vei å mase merr nå, leggeti.. :P
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  23:12:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
å ri en hest på rideskole og å ha en hest på halvfôr er to helt forskjellige ting. rideskolen bestemmer ofte hva som skal gjøres med hestene som ri's på, og i helgene får man som oftest kun ri på tur. har man en hest på halvfôr bestemmer man mer selv hva man kan gjøre, man har mer ansvar og det blir veldig likt å ha egen hest. å ha hest på halvfôr fær man får seg egen er en veldig bra ordning, da ser man om man har tid og ork, og hvilken hest som passer en. man ser også hva man har lyst til å gjøre, da mange skoler legger mer vekt på en gren fremfor de andre. og vil man ha "egen hest" får man ta de kostnadene som kommer med, og da kommer det fort opp i 100-150kr per gang.....

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Ninjo

Norway

Skrevet - 30/11/2003 :  17:47:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Betaler 5000,- i månten + skoing og veterinær.
Og når jeg da har for rytter 1 g i uka for 150 per gang er ikke det mye!
Mange har for rytter for trenger pengene!
Og da tar de etter stall leia og hva de vil ha!
Mange som vi ha t på halv-for da de ønsker og ri på privat hest og ha muligheter til og starte med privat hest og ri ossen de vil eventuelt ta privat timer osv
Kansje ikke du vil betale for og ri men sånn er det!
Mange må betale for og ri!
Finnes sikkert mange som ikke ta betalt men da trenger de tid til annet!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 01/12/2003 :  01:37:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Livlig og MissEva:
Ærlig talt!! Tror dere det er gratis å ha hest eller??
Hvorfor er det urimelig at en fôrrytter som får 'låne' hesten for en dag, betaler på lik linje med hesteeier? Fordi fôrrytteren møkker, og må børste hesten før/etter ridning? Tror dere hesteeieren 'slipper unna' møkking og stell også eller? Det hører faktisk med, og hvis dere synes det er så grusomt å gjøre andre ting med hesten enn å sitte oppå, så synes jeg dere skulle finne dere en annen hobby.
Våkn opp!!

Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  12:26:18  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
frik:
ærlig talt, det er ikke nødvendig å bli så hissig da.
jeg er enig med det du sier at det ikke er gratis å ha hest, tro meg det vet jeg. men er det ikke litt mer hyggelig om du hadde en "liten hjelper" som vil hjelpe deg med møkking, stelling og ridning, som er villig til å stille opp når det måtte være? det tror jeg nok den personen som ikke har råd til å være forrytter syns. de som ikke er villige til å betale eller ikke har råd, er gjerne villige til å gjøre det mange kaller "drittarbeid" for å kunne få ri.
jeg hadde i vert fall aldri klart å ta penger av hun som hadde hesten jeg hadde 1-2 dager i uka. hun gjorde absolutt alt med han som skulle gjøres de dagene hun hadde han. og som betaling fikk hun ri. hadde jeg blitt spurt om å være forrytter hadde jeg garantert sakt nei. da er det billigere å ri en time i uka på rideskole hvor du få instruksjon og kansje lærer mer om ridning.

det fins nok av folk som setter så stor pris på stalljentene/guttene at de får ri så mye de vil GRATIS og noen ganger får de litt betalt for å være i stallen å hjelpe til med "drittarbeidet".
så frik, det er ikke ment som å være et personlig angrep mot deg å din mening, men det er nok ikke bare vi som må våkne opp, det tror jeg du også du må. prøv å se det den andre veien også ikke bare din vei.

- stine -
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  15:32:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er nok enig med frik denne gangen! Forryttere er de som på en måte *eier* hesten den dagen de har den. Det er virkelig ikke gratis og ha hest, og vi som jobber for å få det til å gå rundt med hest og hele bøttebaletten må da kunne kreve litt vel? Jeg tok 200 kr mnd, forrytteren hadde hesten 4 ganger i mnd. Det syns jeg var underpris der og da... Men en hestepasser, som får ri gratis, har ikke de samme rettighetene som en forrytter vil jeg si...
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  19:22:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Livlig og MissEva:
Ærlig talt!! Tror dere det er gratis å ha hest eller??
Hvorfor er det urimelig at en fôrrytter som får 'låne' hesten for en dag, betaler på lik linje med hesteeier? Fordi fôrrytteren møkker, og må børste hesten før/etter ridning? Tror dere hesteeieren 'slipper unna' møkking og stell også eller? Det hører faktisk med, og hvis dere synes det er så grusomt å gjøre andre ting med hesten enn å sitte oppå, så synes jeg dere skulle finne dere en annen hobby.
Våkn opp!!

Opprinnelig postet av frik

EEEHHH??? javel....? ka DET va. Eg har stelt skolehest i 4 år, vett veldig godt ka stell av hest e uten å ri i det heile tatt e, takk. Har ikje hest sjøl og har aldri hatt det, heller. Har som sagt vert skolehest steller og privathest steller og er nå forrytter. Herregud, e d någe eg ikje bryr meg om e det å absolutt måtte ri heile tiå. Møkker som regel i en boks hver dag og har ALDRI klagt over det, syns det er helt rettferdig Godt fornøyd me å bare stelle. Du må passe på ka du seie!
Ka eg sa e at d e urimelig og ta betalt av folk så gjør deg ein stor tjeneste. D e ikje alle plasser d kryr av folk som kan ta hesten din og da blir du jo selvfølgelig takknemelig når noen er så snill å gidder. Les i hverfall GJENNOM det eg har skreve før du uttale deg!

Gå til toppen av siden

Ingrid Julia

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  20:07:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er veldig enig med Frik her!
Jeg tar det som en selvfølge at folk betaler litt når de har hesten min på for, det er dyrt å ha hest! Men rir de en dag jeg er syk, eller ikke kan, får de selvfølgelig ri gratis for da gjør de meg en tjeneste. Men når du har hest på for "eier" du jo den den dagen, og må jo selvfølgelig betale for det.

-Ingrid- Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  08:30:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hvis jeg skulle lånt ut hesten min fast noen dager i uka hadde selvfølgelig den som skulle disponert hesten betalt! Tror ikke alle helt har skjønt at det koster flesk å ha hest, og hvorfor skal vi som er hesteeiere betale alle utgifter og den som er fôrrytter benytte seg av hesten gratis? Hvis du synst det er så ille å betale, så la være å låne hesten da vel, og innse at det koster å ha hest.
Er du heldig, så finner du noen som ikke har tid til å holde på med hesten sin selv, og betaler alle utgiftene selv om det er andre som bruker hesten.
Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  09:48:37  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
ehhh. jeg tror nok alle som driver med hest vet at det dyrt. men ærli talt! jeg syns dere som har en såkalt forrytter burde være glad for at dere har en som hjelper til med å ha hesten deres en gang eller fler i uka. skjønner i vert fall ikke hva dere skal med hest når dere ikke kan ha den selv å må ha andre til å ha den for hjelpe dere til å betale. nei seriøst. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  11:23:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Er også veldig enig med Frik. Setter man f.eks. ut hesten sin på halvfor betyr det faktisk at man skal dele hesten 50-50. Det betyr også at man skal dele utgiftene.

Ordningen med hest på for er fin for de som vil prøve å ha hest før de kjøper sin egen, de som ikke har mulighet til å ha en hest alene p.g.a. tid eller penger o.s.v. Med tanke på hva hest og utstyr koster i innkjøp må man faktisk jobbe ganske så mange timer for å komme i 0. Så kan man legge til oppstalling, fôr, skoing, veterinær, forsikringer etc.

Trenger man en flittig hjelper så skaffer man seg en hestepasser (man bør i alle fall).

Kort definert så betaler en forrytter for å disponere hesten, mens en hestepasser jobber for muligheten til å være sammen med "sin" hest.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  11:57:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Okei! Om alle dere hestepassere er så lite opptatt av å ri, hvordan kan det da ha seg at det ikke fins et menneske i hele verden som vil bli hestepasser til åringshingsten min? Han er snill, grei, kjælen osv. Vel, folk gidder ikke fordi det ikke går an til å ri på han. De som syns det er supert å bare kose og stelle og møkke og bare dille rundt, finnes det ytterst få av. Bare sånn at dere som er slik en hestepasser skal være, ikke tror at vi trakker på dere.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.54 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.