hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Frieseren!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Frieseren!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Katrine_Sandore

Skrevet - 13/09/2006 :  21:37:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Jeg må bare fortelle noe: jeg har for første gang vært så heldig å få møtt en frieser, og jeg er overrasket over hvor vakker den faktisk ER!

Eksemplaret som jeg har møtt, var en ny-kastrert hingst ved Navn Marco, som var kåret.. Men i skrivende stund husker jeg ikke hva landet heter, men jeg mener det var i "hjemlandet" til frieserne?

Jeg trodde frieserer avlen var rimelig streng, så hvorfor har de da kastrert en kåret hingst?

Jeg må forresten legge vet ett bilde av vakringen :

Jeg Liker Smileys, Jeg

AinaVj

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  23:16:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Hjemelandet til friesern er i holland. Det kan da være at den har fått en premiegrad på utstilling, men vil alikevel ikke være godkjent for avl. Det er nemlig en egen prosedyre for frieserhingster som skal avlsgodkjennes.

Jeg var innom vip'en din og ser at du går på natur vgs......Jeg har min frieser stående på 4h-gården rett på oversiden av skolen din. Får komme å ta en titt på min også da........

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 14/09/2006 :  07:04:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Oi, det må jeg se å gjøre ja
De er jo kjempe fine :)

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  23:08:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
Den vallaken du snakker om ble nylig sterkåret på utstillingen på Jølsen gård. Den vakreste hesten på hele utstillingen etter min mening. Den er ikke kåret som hingst, så der er du nok feil informert.
Den hesten er blitt diskutert mye om her på hestemarked og jeg syns vel ikke det er helt riktig ovenfor eier av hesten. Heller ikke å legge ut bilde, hvis du ikke har fått tilatelse fra eieren da.

Ja, friesere er vakre

Edit:for å redigere noen ord

http://www.korumdalen.no/
Redigert av - Korumdalen_Frieserstall den 14/09/2006 23:25:43 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  23:47:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kastrerer IKKE kårede frieserhingster... :) Så her er du nok feilinformert. Men det er nok mulig den nådde til første runde av hingstekåringen. Men det er det jo flere som gjør.. Dem som blir igjen og blir godkjent for avl.. disse hingstene ser vi nok ikke i Norge foreløpelig.. Til det er markedet for lite, treningen for kravstor og prisen MEEEEEGET høy.. Vi snakker mange millioner her altså..

Så dette er en flott ster vallak. Dem er det for øvrig flere av.. Til kåringen ble halvbror til Lopke (mulig to?) kåret Ster... Det er veldig flot å få Ster kåret HINGST i Norge..

Dessuten ble jeg mektig forelsket i Dieuwert tror jeg han het.. Har ikke sett så flott vallak før.. ALDRI! Marco er flott han og, nesten alle friesere er flotte.. med noen få unntak.

Ellers er jeg enig med Julie her.. jeg var ikke klar over det var denne hesten som var snakket om før. Trodde faktisk det var en helt annen.. og nei, man legger ikke ut bilder av andres hester til diskusjon på et forum uten eiers tillatelse..

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/09/2006 :  00:41:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men her skriver hun jo bare i positive vendinger, og om hun har tatt bildet selv, så er det vel ikke ulovlig å legge ut bildet? Altså om du hadde tatt et bilde av Lopke og Grasila og lagt ut, og sagt feks -se hvor de to vakre hoppene koser seg på beitet, så måtte vel ikke du spørt tanten din om lov først??? Eller???
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  01:11:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei.. men det blir noe annet. For det første så VET jeg at det er greit. Dette vet jeg, siden dette er tanta mi.. Blir en litt annen personlig setting som du sikkert ser.., for det andre så ja, hadde nok sakt ifra om jeg hev ut bilder av grasila på et forum ja...

Jeg forstod ikke innlegget som om at det var klarert. Ser ikke hun skrev hun hadde tatt bildet selv. Sikkert derfor det blir påpekt. Selvfølgelig er det flott å skrive positivt om rasen.. Det er bare ikke første gang folk hiver ut bilder uten tillatelse. Dessuten har det vært litt storm i et glass om denne hesten før så da ser jeg ikke grunnen til å fortsette diskusjonen..

Men en ting er vi enige om, det er en flott hest.. :)
Gå til toppen av siden

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  11:17:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
Marco og Dieuwert er den samme hesten:)Defor syns jeg det har vært litt mye snakk om den hesten den siste tiden. Marco er kallenavnet på Dieuwert. Men nok om denne saken;) Flott er han hvertfall!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  11:33:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
aha!!! da er jeg med... ja han er nyyydelig! På bildet her lignet det ikke helt den hesten på jølsen, men da var jo alle hesten så flotte og stylet.. Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  12:02:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Kjente ham nesten ikke igjen på bildet jeg. På Jølsen var han jo rett å slett sexy, så langt det er mulig for en hest å være det, ha ha ha
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!!
Redigert av - Stall Nakkim den 15/09/2006 12:14:18 Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 15/09/2006 :  13:10:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Vel, jeg har tatt bildet selv, og jeg har lov til å legge ut det tror jeg, så lenge det er tatt selv.

Jeg har på ingen måte snakket negativt om han, men nevne han fordi han er den første frieseren jeg har sett, og er stolt av det

Jeg visste ikke at det har vært diskusjoner om han før, men det var egentlilg ikke han jeg mente å diskutere, men bare om hvorfor man vil kastrere kårede hingster generelt.

Så jeg beklager så mye om jeg har gjort noe galt, jeg kan ihvertfall ikke se at jeg har gjort noe galt, men beklager om jeg tar feil.

Lopke

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  13:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
man kårer hingster, vallaker og hopper og føll.. Hingster som blir kåret Ster 1 premie får muligheten til å vurderes til avl.. Dette er veldig vanskelig. De må gjennom et langt treningsforløp osv.. dyrt er det og da treningen foregår i holland. Ut av de kårede hingstene er det en liten promille som blir avlsgodkjent. ergo finnes det mange kårede hingster som ikke er avlsgodkjente.

Det er vel helst sånn at hvis hesten ikke er kåret så avler man ikke på dem heller (hopper).
Det er forkjellige kåringsgrader..

En avlsgodkjent hingst er altså en veldig spesiell hingst ut av de beste premierte hingstene med bra papirer.. Denne hesten kom nok ikke så langt likevel. Og beholde en hest som hingst når den ikke kan brukes i avl er det ikke mye grunn til..

Hingsten vurderes som 3 års og igjen som 5 eller 6 tror jeg. hvis hingsten ikke har laget gode nok føll blir den avkåret. Altså kan ikke avle mer. Da sitter man igjen med de beste hingstene som er bevist avler best. De blir også DNA testet for eksem og røde og hvite gener, da dette er uønsket.

Derfor er det veldig viktig at hoppen er kåret og har papirene iorden hvis man skal avle. Da man er 100% sikker på at hingsten er kvalitet uansett. Selvom man må se på hingsten og sin egen hoppe med kritiske øyne for å f.eks unngå å avle på svakheter...

frieseren er en sårbar rase og det er innviklet å sette seg inn i alle reglene. Men de er der for en grunn, derfor er det så synd når folk driver å avler med hva som helst, ukårede hingster, hopper med hvite avtegn, Føllbokshopper (voksne) og importerer fra useriøse aktører.. Det er det desverre en del av nå.. har sett flere jeg vet er useriøse selge til det norske markedet. Og det er synd for norge har faktisk en veldig høy standard på hestene sine til idag. Det så vi og på kåringen i norge kontra den i Sverige og DK.
Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 15/09/2006 :  22:19:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding
Nå er du tøff Marianne ;) vet vi er enige der, men pass på så du ikke sårer noen nå da ;) ( MN <3 LOPKE )

he he, en sko kan trykke selv om den ikke har hæl :P'

har aldri fått med meg denne diskusjonen om denne hesten som er avbildet over... det eneste jeg vet er at man skal være forsiktig med hva man sier, for friesermiljøet i norge er lite.. veldig lite, så man skal nok feie sin egen dør før man feier andres ;)
flott er han uansett, var flotteste hesten på Jølsen i år uten tvil!!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  23:35:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
forstod ikke noe jeg nå... kan du sende en PM?? har jeg drita meg ut?? Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 16/09/2006 :  00:03:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding
er på MSN Marianne, og nei du har IKKE driti de ut vennen :) Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 18/09/2006 :  01:13:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Jeg forstod heller ingenting, og om det var ett hint til meg, tok jeg det ikke.
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.