hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvem skal betale veterinærundersøkelsen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hvem skal betale veterinærundersøkelsen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  16:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig.. i DK er det oftest sånn.. kjøper betaler om den er uten anmerkningner. Gå til toppen av siden

Little Bee

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  11:54:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLittle Bee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLittle Bee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel, nå har jeg bodd i Danmark i over 4 år, og dette kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i!

Bodd i danmark, eller jobbet på salgstall?

Kopi av melding:

Det er helt alminnelig at kjøper betaler dersom hesten går igjennom dyrlegesjekken uten anmerkninger, og at selger betaler dersom ikke.
Tenk deg da, at dersom du skal kjøpe hest, og du finner tre hester på rad, som du gjerne vil kjøpe, men ingen av dem går igjennom dyrlegen.. den ene har spatt, en har flere leddmus, og den tredje har faktisk hjertefeil..Ugh! hva nå?? Nå har du jo kanskje brukt over 10 000 på dyrlege! Nettopp på grunn av dette skal selger betale dersom hesten ikke går igjennom vet.sjekken! Og hva så om det er dyrt for selger??
Opprinnelig postet av Henriette444

Ja, på salgsstaller kan det ofte være normalt at selger betaler om hesten ikke kommer gjennom vet. sjekken. Men det er av én enkel grunn.. de leverer hestene tilbake der de kom fra og bytter dem i nye hester! (f.eks Holland, evt. Tyskland osv.). Når det gjelder privatpersoner så mener jeg fortsatt at det er kjøper som skal betale sjekken. Kanskje fordi det er det jeg har vært vant med hele tiden, men uansett så føler jeg det mer riktig.. På salgsstaller er hester en næring, og da blir det annerledes.

Posted by Bee
Det er ikke alltid de som hopper høyest som er flinkest til å ri.. Eller de som tror de kan alt, som kan mest..
Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 15/09/2006 :  12:13:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har bodd her i over 4 år, og rir selv aktivt, og jeg kjenner flere som selger hester (professionelle altså).
Hvor er det du har jobbet da??? Som ikke har den omtalte praksis??
og det er slett ikke alle som "bare sender dem tilbake der de kommer fra". De fleste seriøse salgsstaller, som kjøper inn hester for videreutdannelse og så videresalg, kjører nettopp samme praksis! De kjøper kun "feilfrie" hester inn!

Jeg ser ingen forskjell om det er en privatperson! Er det ok å lure folk fordi du ikke har firma?? Fordi du vil ved å nekte å betale dersom der er feil på hesten, inndirekte oppmuntre folk (med muligens begrensede kunnskaper om emnet) til å ta sjansen på å kjøpe hesten uten f.eks. røntgen...
Min mening er at det du foreslår er både umoralsk og uærlig, men fint for deg at du kan selge uten risiko! ...eller kan du det?? I Danmark kan man heve et kjøp inntil 2 år etter om man finner skjulte feil eller mangler (f.eks. røntgenfeil), og kreve kjøpssum, oppstalling, skoing og dyrlege (kort sagt alle utgifter man har hatt på hesten i løpet av 2 års perioden) tilbake fra selger... så istedet for 2-3 sure tusenlapper når hesten har feil, så økonomisk ruin noen år senere...hehe..jeps sikkert lurt! Jeg tror dette er et EU-direktiv, så det kommer sikkert til Norge også.

redigert pga trykkleifer

Redigert av - Henriette444 den 15/09/2006 12:22:56 Gå til toppen av siden

Little Bee

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  11:40:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLittle Bee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLittle Bee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har bodd her i over 4 år, og rir selv aktivt, og jeg kjenner flere som selger hester (professionelle altså) og det er slett ikke alle som "bare sender dem tilbake der de kommer fra". De fleste seriøse salgsstaller, som kjøper inn hester for videreutdannelse og så videresalg, kjører nettopp samme praksis! De kjøper kun "feilfrie" hester inn!

Det er faktisk nettopp slik praksisen på de seriøse salgstallene er! (men selvfølgelig gjelder jo aldri noe absolutt alle!) De har avtaler med de store salgstallene i Holland/Nederland og delvis også Tyskland. Disse stallene formidler stort sett ungehester som har startet f.o.m 1.10 klasser og opp (andre hester er selvsagt også og finne). Er du stor kunde der nede får du byttet inn alle hester som ikke går igjennom vet. sjekk. Og vet du grunnen til at det stort sett er sånn? Tenk å fullsjekke hver hest for 3000 kr, det blir fort mange penger når du ser på hvor mange hester de omsetter i året! I tillegg er det heller ikke toll mellom Holland og Danmark, og fra Jylland tar det ca. 6 timer å kjøre, noe som gjør det veldig enkelt. De kjøper også selvsagt mange hester samtidig.

For å nevne noen store seriøse salgstaller (som jeg har jobbet/vært på); Grauff, Gulstad, Ganderup, Søren Møller, Cassøe.. Disse betaler vet. sjekken om hesten ikke går gjennom, men går hesten gjennom betaler kjøper. Ingen av disse tar vet. Sjekk på hestene før de kjøpes i Holland, evt. andre steder da dette hadde blitt fryktelig kostbart for dem, og det er såpass enkelt å få byttet dem inn i nye hester!

For å nevne det så har Karsten Ganderup 300 hester bare i Danmark! Han er seriøs, starter 1.50- 1.60 klasser og selger hester av alle typer. Tror du han har tatt vet. sjekk på alle disse??

DERIMOT! Ingen av salgsstallene lurer noen kunder, da det som skjer er følgene: Folk kommer til stallene for å se på/prøve hester. De finner en hest de liker, og det blir bestilt vet. sjekk etter eieres ønske (røntgen el. kun bøying. Helsesjekk foretaes uansett). Hesten blir røntget og bøyd opp- den går ikke igjennom. Selger betaler vet. sjekken og tar hesten med tilbake til Holland og bytter den inn i en ny hest. Kjøperen på den hesten som viste seg å ikke gå igjennom blir tilbudt å prøve en ny hest, evt. at selger får en gitt tid til å finne en ny aktuell hest om de fortsatt er interesserte.

Kopi av melding:
Jeg ser ingen forskjell om det er en privatperson! Er det ok å lure folk fordi du ikke har firma?? Fordi du vil ved å nekte å betale dersom der er feil på hesten, inndirekte oppmuntre folk (med muligens begrensede kunnskaper om emnet) til å ta sjansen på å kjøpe hesten uten f.eks. røntgen... Min mening er at det du foreslår er både umoralsk og uærlig, men fint for deg at du kan selge uten risiko! ...eller kan du det??

Hva er det du snakker om? Synes du vrir litt VEL på meningen min her nå! Selvfølgelig er det ingen forskjell på å lure noen om man er privatperson eller firma! (selvom det dog er juridisk verre om du er et firma). Selv om jeg sier jeg synes at kjøperen skal betale sjekken (du har lov til å mene noe annet, uten at det jeg mener nødvendigvis er feil!), så betyr da ikke det at jeg mener det er greit å lure noen. Det er da overhode ikke noe umoralsk og uerlig å mene at kjøperen skal betale sjekken uansett. Mener du da at alle selgere som vil at kjøper skal betale sjekken uansett om hesten går igjennom eller ikke lurer kjøperne da, og at de er både uerlige og umoralske?? Hvis hesten feks har hatt tidligere skader du vet om er du jo pliktig til å fortelle om dette uansett, og har hesten hatt en seneskade så kan jo kjøperen bare forberede seg på at hesten kanskje ikke vil gå igjennom vet. sjekken, evt. få noen negative resultater som følge av dette. Det er da likevel kjøperen som velger å ta sjangsen, når man har informert om dette.

At en selger vil at kjøper skal betale vet. sjekk har da nødvendigvis ikke noe med hvor ærlig/uerlig selgeren er! I alle fall ikke i mitt tilfellet, eller andre jeg kjenner. Venninna mi så nettopp på en hest til 100.000. Hun bestemte seg for at det var hesten hun ville ha, fikk den bøyd opp og røntget. Uheldigvis viste det seg at den hadde forkalkninger i det siste leddet som ble røntget. Hun måtte likevel betale sjekken som kom på 5200 kr (ligger på ca. 3000 i DK). Kanskje jeg bare skal ta en telefon til den selgeren jeg da, og si at hun både er uerlig, umoralsk og lurer folk??? Hadde hun derimot visst om det, og unlatt å si det, ja DA hadde hun vært uerlig og umoralsk!! Men det er IKKE det det er snakk om her, i alle fall ikke fra min side!!

Posted by Bee
Det er ikke alltid de som hopper høyest som er flinkest til å ri.. Eller de som tror de kan alt, som kan mest..
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  12:59:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Om jeg skulle solgt en hest ville jeg gjordt det på denne måten:

Først få min faste vetrinær til og sjekket hesten, og betalt for det selv.
Så hadde jeg informert kjøperen om at hesten er godkjent/ikke godkjent av vetrinær, og sagt at kjøper selv kan velge og la en annen vetrinær av eget ønske gå over hesten.
Som kjøper betaler for.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 18/09/2006 :  15:03:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For å nevne noen store seriøse salgstaller (som jeg har jobbet/vært på); Grauff, Gulstad, Ganderup, Søren Møller, Cassøe.. Disse betaler vet. sjekken om hesten ikke går gjennom, men går hesten gjennom betaler kjøper

Er det ikke nettopp dette jeg har sagt er standard da?? At selger betaler om hesten ikke går igjennom??

Kopi av melding:
Hesten blir røntget og bøyd opp- den går ikke igjennom. Selger betaler vet. sjekken

Ja, igjen...Standard!

Kopi av melding:
Venninna mi så nettopp på en hest til 100.000. Hun bestemte seg for at det var hesten hun ville ha, fikk den bøyd opp og røntget. Uheldigvis viste det seg at den hadde forkalkninger i det siste leddet som ble røntget. Hun måtte likevel betale sjekken som kom på 5200 kr (ligger på ca. 3000 i DK).

Dumt å ikke kreve at selger skal betale! Og hadde det vært meg, og selger ikke ville betale (avtalt på forhånd selvfølgelig), ville jeg tenkt : synd, trist, leit, men du får ikke selge den hesten til meg ihvertfall (og så ville jeg valgt den fra før den overhodet ble undersøkt)!

Kopi av melding:
At en selger vil at kjøper skal betale vet. sjekk har da nødvendigvis ikke noe med hvor ærlig/uerlig selgeren er!

Nei, ikke at en vil at kjøper skal betale, men å nekte å betale om der er feil på hesten, er drøyt! Selv om man gjerne vil tro at folk er ærlige, er det jo ikke så enkelt å vite om de er det, og kan du bevise det i ettertid??
Det er jo enkelt å si at "hesten min er sunnheten selv, den har aldri vært syk eller skadet, den har aldri vært overbelastet, og du vil ikke få problem med den!" "Men du skal selv betale røntgen om du vil ha det!" Så håper jo kanskje den uærlige selger at kjøper skal velge røntgen fra, og dermed ikke oppdage feil han/hun mistenker er der, og om kjøper likevel vil ha røntgen, så sier selger "har du sett på slikt, det hadde jeg aldri trodd, men du skal jo likevel betale, det har jeg jo sagt"

Kan du fortelle meg at ovenstående aldri kan skje noe sted??

Og for ordens skyld:Når jeg leser innlegget ditt, sitter jeg igjen med følelsen av at du er noe fornærmet, så jeg vil bare poengtere at jeg ikke har anklaget deg personlig for å være uærlig, men at det å nekte å betale om der er feil på hesten, vil være uærlig, og at i mine øyne, vil få en selger til å fremstå som useriøs! Og ja, jeg vet at jeg brukte ordet "du", og det kunne sikkert virke litt ufint, sorry
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.