hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridehesters nivå i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Ridehesters nivå i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mae West

Skrevet - 27/11/2003 :  20:51:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må si at jeg er noe betenkt over nivået på ridning og ridehester i Norge. Er så mange rare såkalte ridehester og ridning. Mangfold er bra, men ikke enfold..

jeg kommer selv fra distriktsnoreg og har sett mye rart. Er ikke ute etter å hetse noen, men synes av og til at nivået blir lavere enn akseptabelt og forsvarlig. Det er foring som ikke henger på greip og utstyr som ingen stiller spørsmål om passer. Det er greit at man bryr seg mest om tur- og hobbyridning, men skal man ha hest må man jammen kunne vite om den er halt eller gi den markkur. Dette er elementært for de fleste som er i et mer ller mindre "aktivt hestemiljø". Dessverre fins det mange eksempler på "hesteelskere" som slett ikke vet dette en gang..

Var bare et lite hjertesukk. Hva med å opprette "rideknapp-system" ved rideskoler som inkluderer litt foring e.l. Det er sånne ordninger i mange andre europeiske land.

Ka dokker andre mein??

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  20:58:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Tror mange hadde hatt godt av å lære litt mer grunnleggende hestekunnskap ja... det går mange hester rundt omkring som fungerer som "leketøy". Dyr har for få rettigheter i det store og hele, burde vært et "førerkort" system for dyrehold - desverre noe som virker helt umulig å håndheve og gjennomføre.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 27/11/2003 :  21:54:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
er veldig enig md deg der. har sjølv sett ex på manglande ormkurar, "ryttaren i sentrum", rustne bitt, osv. Det mange ikkje veit er kanskje at hesten faktisk kan dø! om den ikkje får ormkurane den skal ha. Men ein kan ikkje alltid skulda på uvitenheten...

kjem sjølv frå distriktnoreg, og ser mye rart. Men kanskje må vi som veit bli flinkare til å sei ifrå. Eg veit det ikkje er lett, det er lett å få stempelet bedrevitar som tror ein kan alt..... og dermed få ein dårleg tone med hesteeigaren
Gå til toppen av siden

Mae West

Skrevet - 28/11/2003 :  12:23:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, veldig sant at man får stempel som bedreviter! Du skal ikke komme her, liksom. Særlig er det travfolk som legger seg oppi og synes det er for mye dilldall med ridehestene. Bittene er det jo ingen vits å skylle, ikke bruk for noe annet enn felleskjøpets champion-for osv. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  14:45:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Nå har jeg ingen kjempeerfaring med travfolk, men har jo stått på stall med flere. Og helt ærlig så synes jeg de er "åpne" for ride dill-dall. De innrømmer gladelig at ridehest og ridning har de ikke særlig peiling på (i forhold til oss ihuga dressurtanter i hvertfall).

Synes faktisk de værste kanskje er de "selvlærte" som har hatt nesa i ei bok for lenge. Greit nok at man lærer mye av å lese, men teori og praksis er to forskjellige ting. Noen er så bastante i sine påstander og meninger om hva som er "fasitsvar" for alle hester på jorda.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/11/2003 :  15:47:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå er vel i grunnen lesing og teorikunnskap bedre enn ingen kunnskaper i det hele tatt!?

Men ang tråden;
Noe av grunnen kan vel være at vi har et forholdsvis spredt befolkning i dette landet, og i grunnen ingen kvaltitetssikring i det hele tatt ved rideskoler osv. Slik blir det mye rart utav når bestefedre som hadde hest når de var små osv skal hjelpe tulla som har fått sin egen hest. Eller når de som driver rideskole knapt nok vet opp og ned på en hest.

Det er mange som ikke skjønner hvor vanskelig det er å tilpasse en sal, lage en foringsplan etc.
Så jeg syns kvaltitetssikring gjennom rideknapp osv slett ikke hadde vært dum. Vi har kanskje set den spede begynnelse gjennom grønt-kort ordningen. (det er lov å håpe)

Ellers er jeg enig med Vixi, jeg har opplevd mange positive travfolk, eneste gangen de fleste griner på nesa er vel når ridehester ikke kan gå på dette underlaget og ikke dette, samtidig som de kanskje ser at hodelag er dårlig tilpasset, at formengde ikke svarer til trim osv. (les: at mange bryr seg om helt feil ting)

Men husk at det er lov å si fra, men prøv å gjør det på en skånsom måte, mange tar seg veldig nær av å bli "tilsnakket", det er følelser i det meste som har med hest å gjøre, og dermed vil jo alle tro at de gjør det som er best for sin hest.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  17:58:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, veldig sant at man får stempel som bedreviter! Du skal ikke komme her, liksom. Særlig er det travfolk som legger seg oppi og synes det er for mye dilldall med ridehestene. Bittene er det jo ingen vits å skylle, ikke bruk for noe annet enn felleskjøpets champion-for osv.

Opprinnelig postet av Mae West

Har ikke truffet noen travfolk som er sånn... Hvordan tror du at mange travhester yter så bra hvis de ikke har en god fôrplan?

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Mae West

Skrevet - 28/11/2003 :  18:28:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Såvidt meg bekjent er det kun en av tre travere som engang kommer til start, så så bra er det vel ikke.. Kjenner kun få travere som har prestert., jeg, og en drøss som bare er blitt pølser el "ridehester". Men klart er det mange travfolk som har peil også, men om du ser på hvor lenge hestene er i gamet, er det jo relativt bedrøvelige greier. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  21:12:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Teoretisk kunnskap er bedre enn ingen kunnskap - JA. Mente vel mer de som tror de "kan" mye/ alt fordi de har lest det i en bok. Før man er for bastant med sine kunnskaper bør man kanskje ha prøvd i praksis. Å gi råd og veiledning basert på hva man tror og antar er en ting, værre med de som tror verden alltid fungerer som i boka.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/11/2003 :  21:17:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vixi:Ok, da er jeg vel litt mer med og jeg er også veldig enig forøvrig...

Ellers må jeg si at jeg tviler på om særlig mye mer enn ca 1 av 3 ridehester lever opp til forventing osv. også. Bare at hos oss ridemennesker er det litt vanskeligere å bedømme om hesten lever opp til forventingen eller ikke...

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning

Redigert av - Guro den 28/11/2003 21:18:07 Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 28/11/2003 :  21:24:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er desverre mange tragiske greier ute å går ja...tannrasping er jo desverre også en ting som mange hestefolk ikke aner hva er for noe. Rideknappen, grønt kort osv er jo en begynnelse, men fôring, hovpleie og tannpleie er vel ikke nevnt med et ord? Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2003 :  01:19:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Mitt inntrykk av de fleste travfolk er at de har god peil på det som måtte være. Om foring, skoing, trening osv osv. Hun jeg har ene hesten oppstallet hos har drevet med trav i mange år, og jeg har enda tilgode å se en som kan så mye om foring feks.
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2003 :  14:22:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste travtremerne er da glupe nok til å skjønne at hvis hestene skal prestere må de ha ordentlig fôr? Oslojente skriver jo at travtrenerne gjerne innrømmer hvis de ikke kan noe, imotsetning til mange "dressurtanter" .
Er ikke ute etter å dømme noen Bruker selv verken champion, bruker kraftôr. Kan hende dette er feil, men mesteparten av folk jeg kjenner sier ikke noe på dt, og hesten yter maksimalt. Er helt enig med deg i at det burde bli en rideknappordning, men tenk på at det er masse fok som ikke rir på rideskoler og det blir vanskeligere for dem... inkludert meg...
Men det hadde vært utrolig bra hadde det kunne vært sånn

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2003 :  19:53:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det er mange hester som ikke får det stell og fôr som de har behov for, selv om de aller fleste har det bra. Vil ikke sammenligne trav- og ride-folk, tror de fleste som er aktive innenfor et miljø har rimelig bra peiling på hva de driver med, selv om det sikkert finnes untak.
Har inntrykk av at det et er verre med de hestene som bare går der og i bestefall blir brukt litt innimellom. Enkelte har hest bare for å ha hest liksom, feks. for å beite ned graset om sommeren eller i tilfelle ungene blir veldig hesteinteresserte.
Kjenner ei som fikk en hest i gave, selv om hun egentlig ikke har tid til den. Og en gave selger man jo ikke.... Og to islandshester vi lånte over sommeren en gang hadde ikke fått tilstrekkelig med mineraler. Når de fikk en saltstein utpå beitet sloss de om å gnage(ikke slikke!) på den, åt den opp på et døgn og etterpå åt de opp jorda under som sikkert smakte litt salt. Oi, dette ble visst litt "off topic"

Synst det er en god ide at rideskolene kunne hatt kurs som omhandla mer enn bare ridning! Mange som er interessert i å lære mer, men de blir liksom bare i veien når de prøver å få med seg hva som skjer med hestene utenom ridetimene. Ser ofte spørsmål som: "Jeg har ridd i fire år, kan jeg nok til å kjøpe min egen hest?" Sånt er umulig å svare på, å ha hest krever mye mye mer enn å være flink til å ri!
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 30/11/2003 :  13:48:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Det er trist med hestar som berre blir brukt på somaren/hausten som kløvhest til jakta. Heile vinteren står mange hestar inne i ein mørk bås, uten å få koma ut. Så vert det sommar og dei må kanskje gå lange turar på vidda. Veldig bra at dei vert brukt, og får på tur osv. men eg ville nå tru hestane ikkje hadde store muskulaturen til å gå i vekesvis etter å ha stått heile vinteren... Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/11/2003 :  14:23:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne debatten har kanskje glidd litt vel langt unna Avl/oppdrett, men la gå.

Jeg har ikke grønt kort selv, men en venninne av meg vært på kurs og fortalt litt om hva de lærer der. Det høres ut som veldig nyttige ting, men de som tar grønt kort er jo de som skal ut og starte stevner fra distriktsnivå og oppover. Det er selvfølgelig veldig bra at man har en viss sikkerhet for at disse rytterne har en viss kunnskap om en del viktige ting, men det er nok veldig mange hobbyryttere som faller utenom.

Jeg tror det er veldig viktig å få ut utdannede ridelærere på rideskolene rundt om kring. Som det blir sagt, er det nesten ingen kontroll av rideskoler i Norge. Man har en autorisasjon, men det er få som har denne autorisasjonen. Mange steder i landet har man ikke særlig mye valg, og foreldrene vet kanskje ikke en gang at det finnes en autorisasjon. Det hadde vært bra om NRYF hadde klassifisert alle rideskoler, slik at man kan plassere dem på en skala fra "helt håpløst" til dagens autoriserte rideskole.

De fleste ryttere er innom en rideskole en eller annen gang. Mange går kanskje bare ett kurs, men hvis dette ene kurset hadde vært av god kvalitet, så tror jeg man kunne oppnådd noe. Nå er det vel nye forskrifter for ridesentere på trappene, jeg mener å ha lest at det kommer krav om utdannet ledelse eller noe slikt. Men dette er noen år frem i tid.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.