hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridehesters nivå i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Ridehesters nivå i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Guro
» VIP

Skrevet - 30/11/2003 :  16:15:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Om man ikke har ridelærer med trinn 1/2/3 eller tilsvarende så burde det iallfall være visse krav til ridelærere, hva angår egenprestasjon/erfaring eller utdanning.
Her måtte det da gå ann også å ha en eller annen form for serifisering, uten at alle må innom utdanning.

Ja, det jeg egentlig skulle kommentere var at jeg syns ikke det hadde vært så dumt om NRYF la litt mer vekt på å faktisk kartlegge rideskoler i Norge nei. Er det i det hele tatt noen form for godkjenning som må foregå!? Distriktsveterinær eller noen må vel godkjenne staller osv. Dermed vet vel disse hvor mange staller/rideskoler etc de har i sitt distrikt.
Syns slett ikke eligj sin ide var så dum. Herunder burde det da ligge; sikkerhet, stallforhold, ridelærere osv. som begrunnelse for karakter. (Hadde vært spennende)

For å bringe debatten tilbake til avl og oppdrett så er det vel ikke oppdretterne det er noe galt med men hesteeierne

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/11/2003 :  20:55:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at når det gjelder instruksjon på rideskoler eller liknende steder, så er egenprestasjon veldig lite relevant. Man behøver ikke være noen flink rideskolelærer selv om man har mange seiere å vise til. Man behøver heller ikke ha seiere å vise til for å være en flink ridelærer. Det er mye viktigere at man har både teoretisk og praktisk kunnskap både om ridning, hestehold og pedagogikk. Plasseringer på stevner sier egentlig svært lite om dette, mens trinn 1 på Starum sier ganske mye.

Instruksjon av privatryttere blir annerledes. Her mener jeg egenprestasjon, eller eventuelt prestasjonene til vedkommendes elever, kan være mer interessant som et slags mål på hvor dyktig personen er i ridning og trening av hest innen en bestemt gren. For eksempel en dressurtrener, må være dyktig og ha masse erfaring innenfor akkurat dressurridning. Om personen har greie på sprang, foring av hest, hestesykdommer, undervisning av barn, hvordan legge opp ridetimer med mange elever osv. kan være fullstendig urelevant. Men ansvarlig på en rideskole, bør absolutt ha kunnskaper og alle disse tingene.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/11/2003 :  21:05:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ok, det ble kanskje litt feil formulert. Mente vel i grunnen egenerfaring.
Da erfaring i større grad gjør deg i stand til å gjenkjenne feil hos rytter, og elementer det er viktig at rytter lærer. Slik kan f.eks erfaring med hest og en helt vanlig lærerutdannelse f.eks.

Ellers er det jo ikke nødvendigvis ridelærer på en rideskole som er "hovedansvarlig" heller. Men ikke misforstå, jeg mener likevel at enhver som underviser på en rideskole bør ha et minimum av kunnskap slik at man kan svare på eventuelle spørsmål, eller iallfall henvise til riktig oppslagsverk om det er vanlig kunnskap eleven spør om.

Nå har dette ikke noe med saken å gjøre i grunnen; men Starum har fått sin porsjon med kjeft for å utdanne ryttere og ikke ridelærere de også!

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  14:02:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hm, Starums metoder har vel ikke alltid slått så godt an ridemessig heller de.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/12/2003 :  14:44:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hehe, det er vel litt enevelde i Norge..og sunnheten i "innavl" vet vel hestemennesker i Norge alt om
(misforstå rett, det er dyktige mennesker på Starum, men jeg tror at Sveriges system med litt utskifting av de som lærer opp våre ridelærere ikke er så dumt..)

Guro
Gå til toppen av siden

Mae West

Skrevet - 02/06/2004 :  11:44:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Såvidt meg bekjent er det kun en av tre travere som engang kommer til start, så så bra er det vel ikke.. Kjenner kun få travere som har prestert., jeg, og en drøss som bare er blitt pølser el "ridehester". Men klart er det mange travfolk som har peil også, men om du ser på hvor lenge hestene er i gamet, er det jo relativt bedrøvelige greier.

Opprinnelig postet av Mae West

Og visstnok er det bare 3 - t r e prosent av alle travere som noen gang kjører inn ei krone..
Gå til toppen av siden

Mae West

Skrevet - 02/06/2004 :  11:56:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men..tror det er like mange uvitende i begge leire.. Så er det sagt

Årsaken til at jeg startet denne debatten, var at man, etter mitt syn, har et særlig ansvar overfor hester(som alle andre dyr). De er jo fullstendig prisgitt vår omsorg. Vi er jo gud(eller djevel..) i deres univers. Desverre er dyr generelt juridisk definert som ting og nyter et rettsvern deretter.. Det er jo sjelden man hører om at dyrevernet har grepet inn i annet enn ekstreme tilfelle. Det er mye som kan tilføre hesten stort ubehag, men som ikke nødvendigvis er synlig for det blotte (og ofte utrente) øye.. Så var det sagt også..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.