hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forallergi?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Forallergi?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

TORHILD

» VIP

Skrevet - 06/09/2006 :  00:44:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kaldblodsen vår har fått flere klumper på kroppen de siste dagene, og jeg lurer på om det kan komme av at vi har fått inn et nytt parti med høy nå. Men er det noe jeg bør gjøre, eller skal jeg bare overse disse klumpene?

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 06/09/2006 :  02:03:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan godt være høyet ja. Mange hester som får slike klumper, eller kuler? får det av proteinallergi. Det kommer da av kraftfor, har aldri opplevd at det kommer fra grovfor. Men allergi kan ofte gi utslag i slike klumper ja, noen ganger går det over, andre ganger må en forandre på foringen.

De pleier ikke ha betydning, og da kan du se det ann en stund om det går over av seg selv. I enkelte tilfeller dersom de oppstår i salleiet kan de skape problemer. Men jeg ville nå sett det ann i første omgang dersom hesten ikke plages.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 06/09/2006 :  10:08:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun plages ikke med det nei. Høyet vi hadde var tynt og stråete og lite næring i. Dette er mye kraftigere og bedre.... Men jeg har jo ikke lyst å kutte den på høymengden, for hun er ganske tynn...
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  10:25:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva med å gi henne litt olje i tillegg?? har en super artikkel i det nye HEST. Der de anbefaler rapsolje på det varmeste.. Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  14:57:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hvis høyet er proteinrikt, kan mange hester få kuler av det. I de fleste tilfeller forsvinner ikke kulene før de får mindre inntak av protein.
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  22:24:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du analyse, klassifisering på høyet? Det er som de andre sier ofte overskudd på proteiner som gjør dette. Min varmblodshoppe hadde slike, veldig mye i salleiet. Hun virket heller ikke plaget men de skal jo ikke være der.
Hun fukk alt for mye kraftfor hos sine tidligre eiere (travstall). Det jeg gjorde var å kutte kraftforet og gi betfor med olje i - da får hun energien, næringsstoffene og fettet som hun trenger.

Forøvrig fikk du feil svar på spørsmål ang. Betfiber fra FK under annet emne her. Jeg har svart der også!

Etter 1 mnd var kulene borte og hun får fortsatt betfiber+olje+multitilskudd og fungerer kjempefint på det.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 07/09/2006 :  00:58:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke: Hvorfor gi olje? Tenker du som erstatning for kraftfor da?

Dersom det er høyet, noe som kan virke sannsynlig, kan du forandre litt på kraftforet. Hvor mye kraftfor, og hva type kraftfor du skal gi, må du regne ut fra grovforet. Derfor er det viktig med analyse, slik at du kan få en nøyaktiv forplan. Slik som i dette tilfellet, hvor det sannsynligvis er mye mer protein i dette høyet enn det gamle, da må du regulere det i forhold til kraftforet. Evt. kan du gi mindre høy og spe på med halm. Et problem jeg ofte har støtt på når vi har foret med høy av god kvalitet, type H1, H2, er at vi da må begrense det litt. Vi kan ikke fore like mye høy, og kan ikke gi fri tilgang. I slike tilfeller kan det være greit å supplere med halm, evt. høy med mindre næringsinnhold.

Har lært noe nytt iallefall, at det kan være så pass med proteiner i høy at det reagerer på det altså. Tidligere har jeg bare sett det ved foring av mye kraftfor.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  01:33:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester omsetter fett meget godt, mer enn 90% fordøyelighet.
Fett har 3 ganger høyere energiverdi enn stivelse. Derfor kan det totale behovet for energi dekkes med mindre mengder tilført stivelsesrikt for.

Tilførsel av fett i rasjonen vil dessuten øke energiinholdet uten å virke drivende på glukosenivået i blodet.

Vegetabilsk olje gitt i begrensede mengder, forstyrrer ikke mikrobemiljøet i baktarmen på samme måte som overskudd av stivelse kan gjøre.

Tok meg den frihet å svare selv om du spurte Lopke... Det er i alle fall derfor man forer med olje!

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 07/09/2006 :  02:23:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Men mener Lopke, og du?, at man skal bytte ut deler av grovfor med olje? Bytte ut deler av kraftfor med olje, den skjønner jeg. Men jeg ble litt usikker på det Lopke skrev, bare at man skal gi olje. Gi olje uten å forandre på noe mer? Virket som om oljen i seg selv kunne forbedre situasjonen. Gi olje i tillegg til det hesten får nå, og at det skal hjelpe

Virker oljen inn på proteinene, det er i grunn det jeg lurte på. For det kan forstås slik (ut fra innlegget), selv om jeg aldri har hørt noe slik. Ok, jeg skjønner nok hva Lopke mente, men måtte bare spørre
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  12:02:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å he he.. jeg forstod det slik at hun mente å kutte på kraftforet og erstatte noe av det med olje (-:

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/09/2006 :  02:51:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det var det jeg også regnet med Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 10/09/2006 :  20:37:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har fått tilbud om å kjøpe et parti høy veldig billig etter dagens priser, problemet er det at hun som egentlig skulle ha høyet ike kan bruke det fordi hestene hennes får diarè av det. Regner med det kan være fordi det er for mye proteiner i det, eller kan det være noe annet? Bør jeg kanskje la være å kjøpe det? Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2006 :  22:16:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan meget godt være at høyet er for kraftig ja. Klasse H1 er egentlig ikke hestemat i det hele tatt. En måte å løse det på er å regne ut forenhetene i forhold til behovet for hver hest slik at de ikke får for mye og så fore med halm eller H3-4 høy i tillegg som tidsfordriv, men du MÅ i alle fall få vite foranalyse om hestene har blitt løsmaga av det! (-:

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2006 :  22:56:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hesten min får kuler av den pelletstypen som vi bruker på stallen..
Jeg kuttet det bare ut. og kjøpte en egen som han tåler..
Det er norgesfor som han ikke tåler. Nå går han på champion energi;)
Strålende fornøyd så langt..
Min får kuler på halsen, rundt salleiet og gjorden. Der han er varmest og sveter mest.. Men når jeg bytter pellets, så forsvinner de.
Kulene skrumper inn og blir til noen skorper som jeg peller av.
Hvis han får bygg så hovner lymfekjertlene hans opp til noen små ballonger.
merkelige greier
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 11/09/2006 :  08:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
kaldblodsen min har også fått slike kuler på hele kroppen. jeg tror det er såkalte proteinkuler,iallefall på min. de har fått grovfor av 1.slått +kraftfor. min får kuler av både betfor og havre,så nå får han kun litt bygg og mulitvit. eneste han ikke reagerer på. tenkte å gi det "vanlige" kraftforet når jeg får tak i 2.slåtts for igjen. Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  08:19:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hva med å gi henne litt olje i tillegg?? har en super artikkel i det nye HEST. Der de anbefaler rapsolje på det varmeste..

Opprinnelig postet av Lopke

trodde ikke rapsolje var så bra jeg.. trodde soya og solsikkeolje var best til hest. kan du ikke fortelle litt mer da,lopke?:) rapsolje er jo mye billigere så det hadde jo vært supert om det er like bra
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.