hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Egoistisk av meg...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Egoistisk av meg...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  13:51:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok satt meg ned med fire A4 ark, skrevet navnet til hver av hestene øverst på hvert ark, og brukt god tid til å skrive alle ulemper og fordeler ved salg/ ikke salg.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/09/2006 :  01:28:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehhh - mente ikke å "tråkke i noen salater".
Har gjennom årene sett mye "rart" - for å si det pent - når det gjelder hester og hestehold - samt hingster og hingstehold. - Uttalte meg på det grunnlag.

Er veldig positiv til seriøs og velplanlagt avl, og at noen tar jobben med å "få frem" hingster har jeg all respekt for. Har selv stilt 2-åring, som hadde "feil farge" (han er albino).

Men jeg har altså sett mer enn nok av skremmende hestehold, hvor hest og eier overhodet ikke passet sammen.

Og jeg har sett hester med alle mulige "feil og mangler" som ble ridd og plaget av ukyndige eiere, som hadde fått den såååå billig....

For å si det sånn: Det jo ikke DE hestefolka som skriver inn her...
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  12:38:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
anettex: Jeg er veldig enig med deg, det er derfor jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre.
Jeg tenker også på at de ikke får den sosiale delen med andre hester, og det synes jeg er veldig viktig.

Det er mulig det at hingster har et større behov for selskap enn andre, og jeg er kjempe enig i det at de blir lettere å håndtere når de får lekt med andre hester. Mine hingster går jo sammen hele tiden og jeg tror det er mye av grunnen til at de er så snille.

Det er bare det at jeg føler virkelig ikke for å selge Jack.
Veit det at jeg kommer til å angre meg bittert om jeg selger han.
Men jeg har jo ikke lyst til å selge noen av de andre heller!

Som jeg har skrevet, hvis det blir til at vi beholder hoppe og hingst så kommer vi nok til å prøve å få noen til å ha et par ponnier der. Om det går iorden er jo problemet løst.

Om vi beholder Mahjiino kommer vi til å stille han til kåring. Men når er høstkåringen?
Det var en "Araber mann" hos oss igår, og han syntes så godt om Mahjiino Mente at han kom til å bli bra. Moro å høre da Men får hvertfall ikke no mer lyst til å selge når jeg hører sånt
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  12:41:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville nok satt meg ned med fire A4 ark, skrevet navnet til hver av hestene øverst på hvert ark, og brukt god tid til å skrive alle ulemper og fordeler ved salg/ ikke salg.

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Ja det er nok lurt. Men det blir bare 3 ark da Varmblodshoppa selger jeg ikke uansett.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  12:43:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
T.Boysen: Da skjønner jeg Og jeg er 100% enig! Mye forferdelig heste/hingstehold rundt om kring! Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  14:11:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Faktisk blir det ingen høstkåring likevel.
Sakset dette fra forumet til NAHF:

Avlsplan/hingstekåring
Name: Tore Nikkerud, Formann, NAHF.
Date Posted: Sep 7, 06 - 12:35 PM
IP Address: 81.0.132.149

NAHF sendte sin reviderte avlsplan til NHS i mai og søkte om å få denne godkjent av NHS. Som dere vet skal NHS godkjenne alle avlsplaner for hesterasene i Norge.
NHS har kommet med noen anmerkninger og kommentarer som de ønsket å diskutere med NAHF.
Dette ble diskutert i et møte på Starum 6 sept.
NAHF vil nå gjøre noen viktige detalj-endringer i avlsplanen som så skal styrebehandles.
Vårt nye reviderte forslag skal deretter behandles i et avlsrådsmøte hos NHS i oktober.
Når dette er gjordt vil hele avlsplanen inkl. kårings-
systemet bli lagt ut på våre nettsider.
Som dere da forstår vil det ikke være praktisk mulig å arrangere høstkåring i år, men den vil innføres fra neste år, 2007.
Det er flere hingster som skal innkalles til ny kåring
og brev til disse hingsteeierne vil bli sendt ut i høst. Disse hingster vil bli innkallt til kåring på
Starum i mars,07, eller høstkåringa 2007.
(Antallet er relativt stort så praktisk blir hingstene fordelt på 2 kåringer.)

Lurer på om det bare er i sør det skal være mulig å kåre hingster etter det nye systemet jeg da...
Hadde jammen ikke forundret meg!

Anette Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  20:01:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg føler vel ikke helt at jeg har fått noe svar på mitt spørsmål til deg T. Boysen?
Jeg kan forøvrig være enig med deg i at det er mange som ikke skulle eid hingster ( eller hester i det hele tatt..), men i min erfaring ligger det ikke tanker om uskikkede "PennyWendy - fjortiser", men heller voksne "wannabecowboys" som ikke har noen forutsetning overhodet for å få til en god "dialog" med hesten/ hingsten.

Det jeg reagerte på i ditt tidligere innlegg var din uttalelse om hvor mange hester som skulle vært slaktet fordi eiere ikke klarer å håndtere disse hestene uten å påføre de atferdsproblemer.
Logikken i denne uttalelsen henger nemlig ikke på greip i min verden og det var av den grunn jeg ba deg om å bekrefte den da den for meg er helt uforståelig.
Når det er nevnt så kan jeg forøvrig påpeke at jeg har i den senere tid sett endel "PennyWendyer" som med hele sitt hjerte har ønsket å "redde" hester med milde atferdsproblemer - og klart det...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 09/09/2006 :  17:10:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei!
For å svare trådstarter, så ser ikke jeg noe problem i å beholde hingst og hoppe. Hvordan kan det være egoistisk? Er det egoistisk av alle de som eier 1 hest, å ikke eie en til som selskap til den de allerede har?
Den ene hesten din skjønner tross alt ikke at den i luftegården ved siden av har samme eier, og tenker at "pokker og, hvorfor beholdt hun ikke to av samme kjønn i stedet, så hadde jeg hatt selskap".
Ja, er fullt klar over at hester er flokkdyr. Men det er ikke nødvendigvis slik at de hestene som får gå i flokk ute hele året er noe mer lykkelige enn de som går en eller to sammen. Av forskjellige grunner. Det kan være at en hest går alene fordi den er purkete og slem mot andre, eller det kan være at hingsten er så verdifull at man ikke vil risikere skader ved å la den gå samme med andre. Jeg har ennå ikke klart å se at slike hester er noe mindre lykkelige enn andre.
Så behold de hestene du helst vil beholde, og som passer best til ditt bruk. Uansett hvilket kjønn de er.

Ang T boysen, så syns jeg du tar i ganske hardt. En ting er at du trolig mener at 99% av alle hingstene burde vært kastrert. Ok, det er din mening. Men syns du går litt imot deg selv når du sier at så mange hester burde vært slaktet fordi de ikke "fungerer", er gale eller annet.
Hvis du virkelig mener dette, som jo er helt opp til deg, så finner jeg det veldig rart at du lar ditt lille nurk av en hund leve, som tydeligvis ikke kan beskyldes for å ha godt gemytt? Eller har du ikke like strenge krav til hunder som til hester, ikke minst hingster?
Eller er det slik at det er lettere å kreve at andre skal slakte de umulige dyrene sine, men når ens eget elskelige vesen (enten hund eller hest) viser samme dårlige adferd, så blir det vanskeligere å ta den avgjørelsen fordi det faktisk er følelser med i bildet?
Hvor mange er det ikke som sier om andres hunder/hester, at de burde vært avlivet pga uønsket adferd, også den dagen ens eget dyr gjør det samme, så er det 100 bortforklaringer, på at det var jo ikke hestens/hundens feil.
Og det er faktisk ikke noe problem å få sterilisert en tispe, alle dyrleger jeg kjenner gjør det.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2006 :  10:21:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Irene A: Grunnen til at jeg spurte om det var egoistisk var at da ble kanskje de hestene gående alene, siden det bare er våre hester som står på stedet.
De som eier èn hest har vel kanskje som regel den hesten på stall hvor det er andre hester? Og da har den sikkert selskap i luftegården.
Finnes jo unntak da, det er jeg klar over.
Det er den sosiale delen med andre hester jeg tenker på at mine ikke får om de blir gående alene i luftegården.

Men om vi "bare" beholder to kommer vi nok til å beholde hoppe og hingst, for jeg klarer nok ikke å selge han.
Men da kommer vi som sagt til å prøve å få noen til å ha et par ponnier der, ordner det seg er problemet løst.
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 11/09/2006 :  11:22:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei igjen

Det er ingen enkel avgjørelse å ta, å måtte velge mellom hestene sine. Man blir jo like glad i dem alle!
Håper du tar en avgjørelse du kan være fornøyd med i ettertid.
Jeg forstår godt at det enkleste er å beholde to som kan gå sammen, hvis det i utgangspunktet bare skal være dine hester der.
Trodde først de skulle stå på stall sammen med andre, beklager mistforståelsen.
Spennende med hingsten din da! Han ser flott ut ((:
Lykke til med å få ham kåret

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2006 :  14:51:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Det er nettopp det, det er så vanskelig å velge.
Hadde vi sittet igjen med bare èn hest hadde vi satt henne på annen stall, men i.o.m at vi har lyst til å beholde to blir det så dyrt å ha de et annet sted enn der vi har de nå.

Tusen takk for det
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/09/2006 :  01:44:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott at du vil ta inn andre hester/ponnier til å gå sammen med hestene dine. Da kan jo "gutten" få vallak-kamerater å leke med, mens damen får bryne seg på andre mærrer. Det er ofte mer bråk mellom hopper enn hingster/vallaker.

Og altså - jeg er ikke en "hesteslakter"!

Har opplevd at de utroligste "vrak" har blitt topp hester, i de riktige hender. Men også at "den kjeeeempedyre" hesten innkjøpt til en uerfaren eier, er blitt totalt ødelagt. Og så finnes det alle nyanser imellom.

Og jeg mener IKKE at "99%" av alle hingster skal kastreres, tvert imot. Det er et stort arbeide og et stort ansvar å få frem en hingst. Jeg ønsker alle som har en lovende hingst lykke til. Vi trenger flere gode hingster, av alle raser her til lands.

Jeg hadde selv en hingst som jeg prøvde å få frem (født 1986). Viste ham som 2-åring, men han nådde ikke opp. Det var litt av en jobb å holde ham oppstallet - med alle de hensyn som må tas når man har en hingst, samt at han måtte trenes osv.

Når man har hatt med hester å gjøre siden 1970, så har man sett en del, for å si det sånn.
Og når man samtidig har erfart diverse av heste-eiere like lenge, så tillot jeg meg altså å reflektere litt om hester og folk som ikke passet sammen.

At jeg har en hund som er skeptisk til fremmede tar jeg helt ansvar for (det står i rasebeskrivelsen). Har hatt hunder siden 1971.

Ønsker JaMaBlueSky all mulig fremgang med hingsten, og ikke minst med "the lady of your heart".

Når jeg ser på bildene av hestene dine, er det de to nederste du vil beholde?
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 12/09/2006 :  09:23:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, jeg syns ikke det er noen grunn til å avlive hester som er "umulige" eller ikke har noe "potensiale", jeg mener det finnes et godt og riktig hjem til alle - hvis man gidder å lete. Jeg syns det er altfor mye kynisk slakting ute og går "å, han funker ikke på travbanen - pang"

Men jeg er derimot helt enig i at hingster som ikke skal brukes i avl skal kastreres, skal de gå rundt som hormonbomber å ikke få "brukt seg"? Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er plagsomt for dem!

JaMaBlueSky, har du funnet ut hvem du vil beholde?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2006 :  10:08:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
T.Boysen: Ja det er sikkert og visst at det oftere er bråk mellom hopper enn det er mellom hingster/vallaker. Hvertfall det jeg har sett mest av og erfart.

Tusen takk skal du ha Det er den hesten jeg sitter på og den brune og hvite som jeg skal beholde.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2006 :  10:12:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
rusket: Helt enig med deg i det du skriver.

Ja jeg har nok funnet ut hvem jeg vil beholde, det blir ene hoppa og hingsten. Men jeg har jo fortsatt ikke lyst til å selge de andre... Lett skal det ikke være.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.