hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Egoistisk av meg...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Egoistisk av meg...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  18:33:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Vi har nå kommet frem til tunge avgjørelsen om å selge noen av hestene våre, det er ihvertfall mest sannsynlig at vi kommer til å gjøre det. Det tar for mye tid og ikke minst koster det en hel masse å ha fire stykker.
Men det som er så forferdelig vanskelig er å velge hvem av de som skal bort... Varmblodshoppa er safe, hun skal aldri selges igjen, men hvem av de andre skal få bli? Vi kommer til å prøve å sitte igjen med to.
Den hesten som betyr mest for meg etter Skyggen er nok Jack, men han er jo hingst.
Så, er det egoistisk av meg å beholde en hoppe og en hingst?
Da blir det sånn at de står på samme sted, bare de to, men de kan jo såklart ikke gå sammen. De for jo selskap av hverandre men får ingen kamerat å gå i samme luftegård med. Blir bare at de går side om side men kommer ikke bortpå hverandre.

Jeg har ikke lyst til å kasterere Jack før jeg har fått vist han ihvertfall, da målet mitt med han hele tiden har vært å prøve å få han kåret.

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  22:47:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hmm. Kjipt valg. Hvilket kjønn er de to andre? Hvilken hest er det hoppa du skal beholde går best sammen med av de andre tre? Jeg hadde nok tenkt litt på hvem som går best sammen. Hva med å sette ut hingsten på for til du har fått vist han??
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 05/09/2006 :  23:41:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg ser ingen problemer med at to hester går ved siden av hverandre i hver sin luftegård, så lenge de kan se hverandre.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  23:42:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
De to andre er også hoppe og hingst, har altså to hopper og to hingster.
Hoppa jeg skal beholde går jo sammen med den andre hoppa jeg har, de går greit sammen de, men hun jeg skal sitte igjen med er ei sjefete purke for å si det sånn.
Det letteste hadde vært å beholdt hoppene, men jeg har VIRKELIG IKKE lyst til å selge han ene hingsten min
Jeg har tenkt på det å sette ut på fôr, har annonsert også. Men det er bare det at han er 2år, og det virker ikke som det er så interessant å ha så ung hest på fôr. Ønsker ikke å sette han bort til noen hvor han bare blir gående som selskapshest heller.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  23:49:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ser ingen problemer med at to hester går ved siden av hverandre i hver sin luftegård, så lenge de kan se hverandre.

Opprinnelig postet av lino

Det gledet meg å høre
Hoppa mi hadde nok ikke gjort no av det, for det er sjelden jeg ser hu og den andre hoppa stå å kose eller no. Hu er litt for sær.
Men den hingsten jeg har lyst til å beholde er veldig glad i han andre hingsten min, de leiker og har det veldig fint sammen. Så han trives nok godt i selskap med annen hest.
Kunne jo eventuelt prøvd å få noen til å ha et par ponnier der, som kunne gått på utegang. Da hadde de jo hatt selskap i luftegården.
Den utegangsplassen vi har er for dårlig til å ha hester der, er for liten plass.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/09/2006 :  02:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du tenkt å drive med avl eller bare ha hester å ri . Evt. med ambisjoner om plasseringer i konkurranser?

Dine hingster må du stille snarest mulig. Får du sløyfe, har du et "problem" - men hvis ikke, er det bare å "kappa kappa", fort som mulig. Da har du en hest du enten selv kan trene, eller selge.

Det går ALTFOR mange "håpløse hingster" rundt om. Få dem kastrert eller "put down", hvis de ikke lar seg håndtere. Har sett/hørt om mer enn nok av "hjertegode" hestejenter som vil "redde" alt som kryper og går av "håpløse" hester.

Jeg er kanskje veldig "stygg" når jeg sier at minst 1 av 10 hester jeg har møtt, burde vært avlivet, da de ikke "funker". Istedet for at 1 - 2 av heste-eiere og hester IKKE funker sammen, så burde mange innse at "denne hesten funker ikke" - først som sist. Det er så mange andre hester "der ute" som kanskje heller søker en ny og god eier, mens disse altså strever livet av seg med "håpløse hester"...

Jeg er slett ikke en "horse killer", men er av den oppfatning at en god del hester IKKE har noe potensliale, mens mange ikke får SIN sjanse, fordi uerfarne eiere ikke "gir slipp" på hester som de ikke fungerer sammen med. - De "skal" liksom lykkes - som den rene "Wendy"..... For å si det sånn: "Hesteverden" er IKKE som Wendy....

Har sett en litt "skremmende" trend etter en del år med Wendy-blader, og det er at Tinkere, Haflingere, Friesese m.fl er blitt så utrolig populære, kanskje på grunn av at de er blitt fremhevet i disse bladene, og det kan bli til dis-fordel for de som driver seriøst med disse rasene.

Det er å sammenligne med disse små hunderasene, som nå er HYPER-populære, og at det foregår utrolig mye useriøs avl, samt smugling og degenerering av rasene.

Har selv en liten hund - Chinese Crested Powder Puff - og jeg har opplevd problemer med henne som jeg ikke hadde drømt om. Hun er MEGET skeptisk mot fremmende, og kan finne på å snappe etter dem. Det er HELT uvant for meg, som tidligere har hatt hunder som "elsket" alle (golden retriever og bearded collie). Nå har jeg altså en meget selektiv liten dame, som jeg IKKE kan stole på. Det er meget frustrerende!

At det ikke er lov å sterilisere tisper, er meget frustrerende for meg, da denne lille damen IKKE skal brukes i avl pga. underbitt og at hun er for stor for rasen. Det blir bare et "helvete" hver gang hun har løpetid, overfor familiens andre, lille hund, som er "gutt" 100%.

Tenker derfor slik at det er "bra" at alle hingster som ikke skal brukes i avl blir kastrert. Men hvorfor er det ikke samme "policy" når det gjelder hunder? Har sett mer enn nok på "Animal Planet", hvor alle "stray dogs" blir "tatt" før de evt. kan bli omplassert.

Heh - ser for meg at "Kastrering / sterilisering" kan bli et nytt tema på "MIX-debatt" - bare sett det inn i listen av emner, så kommer det sikkert mange innlegg.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  08:17:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er kanskje veldig "stygg" når jeg sier at minst 1 av 10 hester jeg har møtt, burde vært avlivet, da de ikke "funker". Istedet for at 1 - 2 av heste-eiere og hester IKKE funker sammen, så burde mange innse at "denne hesten funker ikke" - først som sist. Det er så mange andre hester "der ute" som kanskje heller søker en ny og god eier, mens disse altså strever livet av seg med "håpløse hester"...

Oi denne provoserte meg litt T.Boysen.
Jeg håper nesten at jeg har misforstått deg.
Mener du å si at hester som ikke "funker" ( regner med at du mener hester med atferdsproblemer forårsaket av mennesker) skulle vært slaktet alle som en for at eier skal kunne finne seg en ny og funksjonell hest?
Håper du svarer på mitt innlegg da jeg ikke vil komme med noen videre kommentarer før jeg er sikker på at jeg har forstått deg rett.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  08:23:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dine hingster må du stille snarest mulig. Får du sløyfe, har du et "problem" - men hvis ikke, er det bare å "kappa kappa", fort som mulig. Da har du en hest du enten selv kan trene, eller selge.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Så du meiner altså att kun hingster sommhar fått sløyfe er verdt å beholde som hingster fram til dei eventuelt blir kåra. jaha da skal eg sei deg att mange av dagens hingster her i landet ikkje hadde vore nettopp det. hingster. Eg kjenner til mange hingster som ikkje har fått sløyfe som f.eks 2 åring. Men ja som 3 åring og 4 åringer ja da har dei til og med stått i kvalitet. Det er flotte hingster det er snakk om ,men som gjerne har vore siene i utviklinga si osv.

Så ja eg er ikkje enig med deg der.

Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  10:21:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Oi denne provoserte meg litt T.Boysen.
Jeg håper nesten at jeg har misforstått deg.
Mener du å si at hester som ikke "funker" ( regner med at du mener hester med atferdsproblemer forårsaket av mennesker) skulle vært slaktet alle som en for at eier skal kunne finne seg en ny og funksjonell hest?
Håper du svarer på mitt innlegg da jeg ikke vil komme med noen videre kommentarer før jeg er sikker på at jeg har forstått deg rett.

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Signerer denne!

~Finn årsaken, Da har du løsningen~ Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  10:22:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av T. Boysen

Så du meiner altså att kun hingster sommhar fått sløyfe er verdt å beholde som hingster fram til dei eventuelt blir kåra. jaha da skal eg sei deg att mange av dagens hingster her i landet ikkje hadde vore nettopp det. hingster. Eg kjenner til mange hingster som ikkje har fått sløyfe som f.eks 2 åring. Men ja som 3 åring og 4 åringer ja da har dei til og med stått i kvalitet. Det er flotte hingster det er snakk om ,men som gjerne har vore siene i utviklinga si osv.

Så ja eg er ikkje enig med deg der.

Opprinnelig postet av Lucinda:

OG denne!

~Finn årsaken, Da har du løsningen~ Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  10:46:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Jeg ser veldig godt poenget til T.Boysen.. men det var jo ikke det som var spørsmålet her da..

hvis du tror at dine hester kan fungere hver for seg i hver sin luftegård har de nok selskap av hverandre.. du kan jo servere junior en ball eller trestokk eller noe og leke med skulle han kjede seg..

jeg er enig i at hingster ikke skal være hingster bare fordi det er tøft.. men det høres jo ut som om du har et mål med hingsten din..

synes ikke det er det minste egoistisk.. du må jo ha de hestene du vil ha!!

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  10:52:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
T.Boysen: Jeg har tenkt til å bruke hingsten min i avl om jeg får han kåret ja.
Jeg skal stille han til kåring som 3åring, nå er han bare 2.
Jeg hadde veldig lyst til å stille han ut nå i sommer, men det har sine grunner til at jeg ikke har fått gjort.

Hvorfor skriver du om håpløse hingster? Dette er noe som ikke hører hjemme noe sted når det gjelder mine hingster. Det sier jeg ikke bare fordi de er mine, men fordi de er to UTROLIG SNILLE hingster! Blir t.o.m mye håndtert av jenter på 12 og 14år, det sier jo litt.
Så her er det ikke snakk om gale, uhåndterbare gutter nei.
Jeg ville ikke hatt en uhåndterbar hingst engang jeg, takke meg til!

Og hvorfor snakker du om hester og eiere som ikke funker sammen?
Jeg selger ikke noen av hestene mine fordi jeg ikke passer sammen med de, går veldig godt sammen med alle fire jeg.

Er ikke sikkert alt det du skrev var rettet til meg og mine, men siden du skrev det i denne debatten så svarer jeg på det du skriver.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  11:00:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ser veldig godt poenget til T.Boysen.. men det var jo ikke det som var spørsmålet her da..

hvis du tror at dine hester kan fungere hver for seg i hver sin luftegård har de nok selskap av hverandre.. du kan jo servere junior en ball eller trestokk eller noe og leke med skulle han kjede seg..

jeg er enig i at hingster ikke skal være hingster bare fordi det er tøft.. men det høres jo ut som om du har et mål med hingsten din..

synes ikke det er det minste egoistisk.. du må jo ha de hestene du vil ha!!

Opprinnelig postet av Goytil

Jeg forstår også hva hun mener, men det var ingen diskusjon rundt det å ha hingst jeg ønsket.

Jada, leker kan han få Dessuten er vi mye hos hestene, så kjede seg skal han slippe å gjøre, hele dagen ihvertfall.

Synes heller ikke det er det minste tøft å ha hingst, men jeg har som du sier et mål med gutten min. Å skulle det bli sånn at han ikke blir kåret så kastererer jeg.

Godt å høre at det ikke er egoistisk av meg å sitte igjen med hoppe og hingst.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/09/2006 :  11:37:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Å holde hest ER egoistisk. Svært få av oss gjør det for andre grunner enn at det gir oss noe.
Samtidig er det en dyr hobby, og det å ha fire hester i Norge er kostbart (veldig kostbart faktisk), så å skulle velge vekk noen av hestene for å kunne fortsette å ha noen av de er sikkert ikke lett, selvom det er nødvendig på nåværende tidspunkt.
Jeg tror derfor at man må ta et standpunkt i forhold til hvem man tror man kan klare å overlate til andre uten å legge seg for mye oppi. Hvis det er slik at du selger denne hingsten (Gambler's Jackpot ikke sant?) til noen og disse skal prøve å stille den. Vil du da kunne slå deg til ro med det arbeidet de gjør? Eller vil en evt negativ kåring gjøre seg utslag i tanker om at "hvis bare jeg hadde hatt han da hadde alt gått så meget bedre". Om det er resultatet så foreslår jeg at du beholder hesten og gjør så godt du kan med å få den kåringsklar.

Det går ann å kjøpe noe som krever mindre mat iallfall (selvom også tidsfaktoren var inne her) som selskap om det skulle vise seg at den unge herren kommer til å kjede seg. Kanskje kan han få gå på sommerbeite med noen kompiser iallfall. Slik at han ikke blir understimulert på hestekontakt. Samtidig er det jo også svært mange hingsteholdere som har hingster som knapt nok får stå side om side med en annen hest, så jeg tror det blir litt hva man føler på selv.

Hva med å gjøre et forsøk på å annonsere de to siste, se om du får en grei sum, sammen med greie eiere til dem, og gjør du ikke det får du heller begynne å tenke på alternative planer for hva som må selges/settes bort etterpå.

Dette var ikke noe kjempegodt svar, og helt sikkert ikke den fasiten du ønsker at noen skal komme med ;-) Men jeg tror det bare er du selv som kan se om det finnes tid og penger til å ta Jack fram til kåring når du har solgt unna to andre. Det koster tross alt masse både i tid og penger å få en hingst presentabel, og kunne framvise den på mest mulig forbilledlig måte.

Ønsker deg lykke til iallfall :-)

Guro
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  13:36:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Guro: Ja det er som du sier veldig kostbart å ha fire hester.
Hadde jeg hatt masse penger hadde jeg gjort alt som stod i min makt sånn at jeg slapp å selge noen av dem.

Det er Gamblers Jackpot ja. Jeg tror nok ikke jeg ville "brydd" meg med hvordan de nye eierene gjorde ting og tang mtp kåring og sånn, jeg ville nok faktisk blitt litt lei meg/skuffet om han hadde blitt kåret hos nye eiere. Dette fordi jeg har stått på veldig når det gjelder å få stillt denne hesten til kåring, det har hele tiden vært ønske mitt å klare å få han kåret. JEG vil liksom ha den "æren" å vise godgutten min.
Litt teit og dårlig skrevet, men det er nesten sånn jeg mener det.
Blir litt av det samme som når jeg solgte travhoppa mi i fjor(kjøpte henne tilbake nå i mai da). Hvis hun hadde blitt brukt til trav hos nye eiere og blitt kjempe god på banen, ville jeg nok blitt litt misunnelig på en måte.
(Nå hørtes jeg litt ut som en bortskjemt dritunge)

Det der med å ha hingster som ikke ser noe til andre hester synes jeg ikke no om, jeg synes det er ille nok det jeg vurderer, å la han gå alene i luftegården. Men hvis det blir sånn at jeg beholder de to så kommer jeg nok til å prate med mamma om å ha en eller to ponnier som kan gå på utegang hos oss. At noen andre har de hos oss.

Jeg har annonsert alle tre for å se hvem jeg får henvendelser på. Om jeg hadde funnet kjempe ålreite folk som også vil gi meg det jeg mener Jack er verdt, kan det jo hende jeg hadde vurdert å selge han.
Men uansett når det gjelder alle tre så er kun det beste godt nok, ingen av de havner hos den første og beste eller den som byr høyest.
Imens jeg har de ute for salg er jeg også åpen for andre muligheter, som fôrordning eller noe.

Skulle ikke Jack bli kåret kommer jeg nok ikke til å selge han forde, om det er han jeg velger å sitte igjen med.

Synes det var et kjempe fint svar jeg, og tusen takk for det
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  13:38:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke prøve å gi deg noen råd, da det er vanskelig å sette seg inn i din situasjon.

Men jeg hadde ikke beholdt hoppe og hingst.
Ser at mange mener at hester kan stå i hvert sitt gjerde om de bare ser hverandre.
Men hva da med den sosiale delen for hesten, spesielt for hingsten?

Hadde mine 2 ( 5-årig araberhingst og 9-årisg shettisvallak ) i separate gjerder noen uker i vinter, pga at ponnis ble forfangen og skulle ha mindre mat og aktivitet.
Det gikk jo greit, men trivselen var langt fra den samme, selv om gutta kunne snakke over gjerdet, og stod vegg i vegg og kunne snakke over stallveggen ( som ikke er høy, og ikke har gitter ) ellers.
Kunne aldri tenkt meg å ha det slik permanent!
Lykke var stor da vi kunne slippe dem sammen igjen.

Tror kanskje at hingster har et større behov for selskap enn andre?
I hvertfall tror jeg at hingster blir mer omgjengelige, og lettere å håndtere når de får lekt med andre hester.

Min forrige hingst oppstallet jeg på ridesenter de første årene.
Han stod ute hele dagen, så de andre hestene , men fikk ikke være med dem.
Til slutt vantrivdes han så at vi måtte flytte derfra.
Da kjøpte vi ponnis, og det var lykken!

Jeg ønsker ikke en hingst som lever et usosialt liv.
Har hestene i hvert sitt gjerde i blandt, og av og til ute til forskjellige tider.
Men det er for treninga, da jeg missliker sterkt hester som ikke kan gå alene...

Forresten, skal du vise arabergutten din på høstkåringa?

Anette Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.