hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er din mening om Feltritt...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hva er din mening om Feltritt...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tone_

Skrevet - 21/09/2006 :  12:45:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
feltritts hester er faktisk de hestene der det er færrest slitasje skader på.. pga allsidig trening... det er flest hester i dressuren fatkisk har har store slitasje skader.

Opprinnelig postet av badminton

Godt mulig det er noe i dette, slitasjeskader kommer jo av mye ensidig trening og kontinuerlig bruk av enkelte muskel/leddgrupper. (Trav er jo et eksemnpel på en idrett med stor fare for belastningsskader..)

Men belastningsskader kan repareres, så sant en er observant og behandler tidlig. Det finnes også mye en kan gjøre for å forebygge belastningsskader.

Men så har en de alvorlige skadene, som oppstår hyppigst i grener der en utsetter seg for ekstreme utfordringer, f.eks. feltritt.. Fall ned en bratt grøft, senestrekk etter å ha sklidd ned en såpeglatt bakke etter et farlig plassert hinder og beinbrudd etter at hesten har føket på trynet er vanskeligere å reparere, og har langt alvorligere konsekvenser..

En kan bare til en liten grad forebygge disse alvorlige skadene (ved å ta på bandasjer, div. beskyttende utsyr, o.l) men det er en stor begrensning for hva en kan gjøre så lenge banen skal være utfordrende, hindrene bratte og det skal gå fort..

Det er den høye prosenten av disse alvorlige skadene som får meg til å være skeptisk til feltritt/terrengritt..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  22:47:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Har du noen tall på hvor mange hester som får varige skader/blir avlivet som følge av feltritt? Virker som om du har peiling, så bare lurer. Tror nemlig de fleste feltryttere er veldig bevisste på nivået sitt, man starter ikke en utfordrende klasse med mindre man er helt, helt klar for det. Når man kommer på det nivået at det er såpass risikofylt, er det ikke småunger på gale ponnier der ute, men erfarne hestemennesker som vet hva de driver med.
Det er da ganske mange hester som blir avlivet som følge av sprang/trav/galopp osv også? (prosentvis) Om på en mer indirekte måte enn et fall.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  23:26:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man har faktisk ikke lov å starte høyere klasser før man er kvalifisert til det, kvalifisering gjøres gjennom et bestemt antall gjennomførte og godkjente starter i lavere klasse før man kan gå opp en klasse. Dette pga sikkerhet, noe som såvidt meg bekjent ikke gjennomføres i så veldig mange andre grener. Når det kommer til de "skyhøye" hindrene i de høyeste klassene, så har de en max høyde på 120 som i seg selv ikke er så høyt. vansklighetsgraden her ligger like mye på tempo og teknisk. Var å så Badminton i vår, og meg bekjent var det ingen stygge skader på verken hest eller rytter der - dette er tross alt å regne som verdens tøffeste feltritt.. De fleste skadene har ofte kommet under steeple delen, derfor var denne nå kuttet ut.
Synes det er feil å henge ut feltryttere på internasjonalt nivå som "kalde, kyniske hesteforbrukere", dette er konkurranseryttere på lik linje som alle andre på samme nivå. Hestene får jevn og allsidig trening som klargjør dem for deres prestasjoner, ingen ryttere stiller til start med en hest de ikke mener er klar, og ingen satser verken sitt eget eller hesten liv på prestasjoner. JA, ulykker skjer, men det gjør det i alle idretter, men er vel kanskje sånn at men hører mer om det ang felten - ikke vet jeg, synes ikke jeg hører så mye om det jeg. Respekterer at alle ahr sin mening og at folk ser på felt som en ekstremsport, men vær så snill - ikke kall oss dyremisshandlere for at vi lar hestene våres gjøre noe de elsker nemlig å hoppe i terrenget!

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/09/2006 :  23:40:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har du noen tall på hvor mange hester som får varige skader/blir avlivet som følge av feltritt? Virker som om du har peiling, så bare lurer.

Nei, tall har jeg ikke.. (Har du?) Kanskje spekulasjonene mine ikke stemmer med virkeligheten? Meningen jeg har om feltritt stammer hovedsaklig fra det jeg har observert fra feltrittgrenen (hovedsaklig høye klasser) samt diskusjoner med kjenninger som har vært litt borti feltrittsmiljøet.

Ser en feltrittstevner på TV ser en oftere hester som stuper og tryner enn på f.eks travløp eller sprangstevner..

Nei, jeg har ikke peiling!! Derfor er det feil av meg å fordømme feltritt.. Men jeg må si jeg er svært skeptisk til det. Og ville si meningen min siden det var det det ble spurt etter i denne tråden, samt kanskje skape en diskusjon. Kanskje noen som driver aktivt med feltritt klarer å få meg til å endre mening..?

Kopi av melding:
Tror nemlig de fleste feltryttere er veldig bevisste på nivået sitt, man starter ikke en utfordrende klasse med mindre man er helt, helt klar for det. Når man kommer på det nivået at det er såpass risikofylt, er det ikke småunger på gale ponnier der ute, men erfarne hestemennesker som vet hva de driver med.

Ja, og det er jo bra..at de vet hva de driver med. Men når tid er en hest egentlig helt, helt klar for en veldig risikofylt bane? Kan en noengang vite med sikkerhet, at dette hinderet vil hesten klare? Når er en hest så godt skolert at en tar sjanse på å hoppe over et bratt, sleipt trappehinder, selv om hesten er godt trent, med en voksen, erfaren rytter på ryggen..

Kopi av melding:
Det er da ganske mange hester som blir avlivet som følge av sprang/trav/galopp osv også? (prosentvis) Om på en mer indirekte måte enn et fall.

Ja, det er det..regner med det er slitasjeskader du tenker på. Trist dette og, men som jeg bevnte, belastningsskader kan det i det minste gjøres et forsøk på å forebygge og rehabilitere, i motsetning til akutte skader.

Tone_

Skrevet - 21/09/2006 :  23:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes det er feil å henge ut feltryttere på internasjonalt nivå som "kalde, kyniske hesteforbrukere"

Kopi av melding:
vær så snill - ikke kall oss dyremisshandlere for at vi lar hestene våres gjøre noe de elsker nemlig å hoppe i terrenget!

Enig... men det er vel ingen her som har sagt/gjort noe av dette?

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2006 :  08:46:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, har ikke blitt gjort det her, men har dukket opp før eller senere i mange andre diskusjoner. Var ikke ment som et angrep mot deg, men som et "hjertesukk" før det kom fra noen..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.