hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Island og hestehold
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Island og hestehold
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

embla1

Skrevet - 07/09/2006 :  18:23:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men jeg har gjort en ting ut av å lære ham å ha på grime og leietau samt bli leiet og skritt og trav(pass), dessuten å løfte hover og kunne bli tatt på. Noe mer er det ikke snakk om, men har fått hysteriske reaksjoner på at jeg i det hele tatt tar på ham... At jeg kunne tenke meg å kjøre ham inn som 3åring er helt ufyselig og det faktum at han ikke skal på unghestbeite (kanskje litt, me ikke flere år) er helt utenkelig.

Folk sier altså til meg at jeg kommer til å få en dum, frekk, ufyselig hest? Fordi jeg har lært ham å gå og stå i grime?
Det fatter jeg bare ikke...

Opprinnelig postet av Ellbell

Tja, den er denne hårfine balansegangen, da
Problemet slik jeg ser det er at det er så fryktelig lett og gjøre akkurat litt for mye litt for lenge med disse yngste. I den ideelle verden der alle hadde vært hestehvisker-eksperter og alle hestene hadde hatt hjerte og lynne av gull, hadde dette ikke vært noe problem.

Så lærer disse små så utrolig fort, en trenger liksom ikke trene særlig ofte på å stå og gå i grime. 3-4 "økter" på ikke mange minuttene, så er mye gjort, er min erfaring. De skal tross alt ikke perfeksjoneres til noe, bare få de første grunnleggende erfaringene av motstand og ettergift, for å si det sånn. Gjør man mye mer enn det, har det lett for å lage begynnende problemer. Og jeg syns da det er mye enklere å ha en lite håndtert en en "feil" håndtert unghest til tilridning.

Du ødelegger selvsagt ikke hesten din ved å venne han til grime, klapping/stryking og å ta opp beina. Du ødelegger han ved å terpe og mase, ikke gi han utfordringer, kjede han, gi han muligheter til å sette deg på plass litt og litt, og etterhvert mer og mer. Det er lett og få unge hester sløve for omgivelsene/oss. Hvis vi overlater til hesteflokken og se om oppdragelsen blir gjerne hestene mye mer reksjonsraske og våkne. Noen ganger kanskje mer enn mange ønsker. Sånn sett kan fornuftig håndtering i barneåra gjøre hestene mindre følsomme, sensible og vare. Og kanskje dermed mer forberedt på et liv sammen med oss mennesker som ofte mangler endel på følsomhet, våkenhet, oppmerksomhet osv overfor hestene våre. Desverre.

Jeg skjønner hva du mener med unghesten din, og jeg tror jeg også kan tenke meg hvordan moren hans er slik du beskriver henne. Sannsynligvis har du allerede nå lagt grunnlag nok til at unghesten din aldri vil bli så var, sky og følsom som moren. (Med mindre han er ekstremt slik av natur). Det skal ofte ikke så mye til.

Det er ikke sikkert du ønsker råd av meg, men jeg ville helt klart latt han gå i storflokk sammen med andre unge og eldre hester. I alle fall i en periode. Jeg tror det er med på å forme dem veldig positivt som hester, de blir stekere, mer selvstendige og oppmerksomme, ja rett og slett smartere Og du gir han muligheten til å leve et uhyre interessant liv, i alle fall utfra hestens synspunkt.

-embla-
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  21:48:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Men da er vi i grunnen helt enige
Tror nok han kommer til å få en del sommerferier i unghestflokk i det minste!

Skjønner hva du mener med masing og terping. Har bare hatt ham i grime toppen ti ganger på 3 mnd, da i 5-10 min i leietau ellers har han fått lov å være med løs på tur med grime når han var liten. Har ikke gjort noe stort, bare bittelite gi etter for press og nå kan jeg leie han helt fin når veterinæren og hovslageren er her - og det var det jeg ville også. Syns alt som har en reell hensikt er greit, men er ikke enig i den "pakke-hesten-inn-i-plastikk" - greia.

OT dette her men

Tilbake til topicet er jeg ofte mer sjokkert over hvordan hestene her hjemme behandles - tippet over på den andre siden. Hest er tross alt hest og da er det bedre å la dem være litt mer "husdyr" enn porselensdukker. Greit nok at Islandshest på Island står i litt trange bokser to og to, men tenkt på de ufattelig mange sportshestene her hjemme som står oppstallet året rundt, i boks med gitter og vegger og så alene i en paddock full av sand! De får aldri kontakt med andre hest de - det mener jeg er værre!

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  21:54:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Om du tar inn 4 ung hester av forskjellig lynne, så er det som oftest den hesten som var mest redd du sitter først på ryggen til og får best kontakt med. Den hesten som var snill og from og som en 'temt' hest, er ofte den du får mest problemer med. Nettop fordi den mangler respekt og de er ofte ei 'hard nøtt å knekke'.

Opprinnelig postet av gitte&starra

Dette har jeg også vært borti! var en uke på Blesastaðir på island i fjorsommer. Da fikk jeg tre hester jeg skulle grimetemme. Den som så ut til å være lettest ble den vanskeligste. Men det gikk jo til slutt:P Før jeg opplevde dette trodde jeg alltid at de hestene som kontakter deg og er snillest er de letteste å temme, men det var da absolutt ikke slik. Der jeg jobber no er det noen hester som ikke er heeelt villige til å komme med en gang, men jeg liker de best! De er de beste hestene. De er utrolig fine å ri:)

hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.