hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Island og hestehold
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Island og hestehold
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

avur

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  16:27:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
De kan vel bruke torvstrø? Torv er det jo massevis av på Island.

Jeg har ennå ikke sett noen vanskjøttede hester på Island, men det er klart at det er trangt i de store stallene nær byen. Det er veldig mange hester på et lite område, og paddockene er ofte ikke noe å skryte av. Og på alle mine turer i Heiðmörk utenfor Reykjavík så jeg én gang en hest i skritt, én gang en hest i trav og én gang en hest i galopp - sistnevnte stakk, etter rytterens gloser å dømme :) Og jeg har gjentatte ganger diskutert viktigheten av løsgjørende og styrkende dressurarbeid med mine islandske venner, uten helt å få gjennomslag for mitt standpunkt... Men vanskjøtte hester, nei, det har jeg altså til gode å se. Jeg tror ikke islendingene behandler hestene sine verre enn vi behandler våre, men forholdene er veldig annerledes der, og det virker selvfølgelig veldig fremmed for oss.
Gå til toppen av siden

hestejente123

» VIP

Skrevet - 05/09/2006 :  19:48:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva koster en islandshest på Island? Gå til toppen av siden

embla1

Skrevet - 06/09/2006 :  00:15:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten kommentar til det med torvstrø, det har jeg aldri sett brukt (men vet det ble noe ekspereminter med på en stall på nordisland), og spekulert i hvorfor, fordi det er jo faktisk masse torv på Island. Min teori på det er at Island er utrolig sårbar i forhold til erosjon- hele øya er jo mer eller mindre en sandhaug som holder på å blåse til havs. Kanskje ikke så god ide å begynne og grave hull i den vegetasjonen som holder det hele på plass...?

Jeg har heller ikke sett direkte vanskjøtte hester på island. De aller fleste som har hester der (og det er mange!) setter sin stolthet i å ha velstelte, rene og trivelige hester på stallen vintermånedene. Men jeg har sett hester som jeg syns står alltfor mye inne over vinteren. Og jeg har også sett flokker av avlsdyr, hovedsaklig til kjøttproduksjon, hvor hoppeflokken tydelig har fått for lite mat mens de hadde diende føll. "Seriøse" avlere som avler kvalitetshester, har alltid alt i beste orden og vel så det alle steder jeg har vært i alle fall.

Så til hvor mye koster en Islandshest på Island....? Tja, du kan få et føll fra en slik "kjøttstamme" for nesten ingenting. Ofte kan hester fra sånne flokker ha morsomme farger som gjerne utlendinger faller for, og bonden kan selge sånne føll for kanskje et par-tre tusen. Kjøp adri et sånt individ! De er i generasjoner vært "avlet" på individer som aldri har vært temt/trnt og følgelig vet man ikke noe om lynnet i dem. Oftest er lynnet grusomt
Vanlige ride/hobbyhester er gjerne billigere enn her og utvalget større. Jeg ville likevel ikke kjøpt en slik hest til mye under 20-25 tusen. Hvis du skal ha den hit kan du legge på ca 12 tusen på prisen, det er det det koster i frakt og mva. (Du slipper toll hvis du søker og får tollfri kvote), så da er du nesten på norske priser.
Gode konkurransehester er ekstremt dyre på Island. Alle leter etter dem, etterspørselen på innenlandsmarkede er enorm for tiden. De kan koste flere hundre tusen.
De aller dyreste hestene er de mest populære avlshestene. De absolutt beste hoppene blir omsatt for rundt millionen hvis de i det hele tatt er til salgs. De absolutt beste hingstene noen millioner.

Så en kan vel trygt si at prisene på hester på Island *varierer*

PS er dere forresten klar over at hvis vi skulle hatt samme "hestetettheten" her som på Island i forhold til innbyggere, burde det minns ha vært 900 000 hester her til lands!! Det hadde vært noe, det

-embla-
Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  00:47:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Se for deg det a! Tenk så kult! For et nivå vi hadde hatt her da... ::drømme::
Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

embla1

Skrevet - 06/09/2006 :  00:58:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
...og det store felles stallanlegget som burde ligge rett på utsiden av Oslo, hadde hatt staller til rundt 18 tusen dyr!! Og med i alle fall 6 ovalbaner og et ridehus på 60*200 m. For ikke og glemme svømmehallen for hestene, og alle milene med rideveiersom var forbeholdt hester og ikke sykler og folk.... Og stevner hver helg... Show og oppvisning i alle fall en gang i mnd. Drømme, drømme, drømme.... Gå til toppen av siden

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  08:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe. Hørtes ut som en fin drøm og et helvetes stort anlegg ja
Men tenk for ett stort miljø vi ville hatt da?!? Da hadde nok flere begynt med den rette hesterasen og vi ville fått mere publisitet, noe vi fortjener på lik linje med trav sport/sprang/dressur.

Men du Embla, kan du ikke vise oss hvem du er?!? Er lissom litt mere ålright å vite hvem du er....
Jeg har spekulert i flere hestfolk på om det kan være du, siden du tydeligvis har veldig peiling, så må du jo være en persom som er godt inne i sporten
Hva med å gi oss ett aldri så lite hint?!?

Gjør livet til en fest,ri islandshest

Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  20:39:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Da jeg jobbet på sørisland i sommer ble vi med for å temme unghester den første dagen, skal si jeg fikk sjokk..
Men sannelig kunne jeg ri rundt på en godt temt hest en uke etter på..

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  20:46:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Da jeg jobbet på sørisland i sommer ble vi med for å temme unghester den første dagen, skal si jeg fikk sjokk..
Men sannelig kunne jeg ri rundt på en godt temt hest en uke etter på..

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  21:35:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Foretrekker dog at hesten min ikke opplever noe som er så stikk i strid med alt den har lært seg i sitt korte liv og blir sjokkinnridd, sjokkhengervand og sjokkvendt til mennesker...Bare for at den skal se litt mer opp og fram ut i ettertiden

Men for all del, hesteholdet er veldig forskjellig og vi foretrekker jo disse røffe polvottene våre fremfor fisefine store brune som har blitt dallet og dullet med hele livet og hele "avlen"...og vi har jo disse røffe hestene pga hestefolket på Island så - thanx

Men, som sagt, når hesten min skal ris inn skal den ikke temmes, bare ris inn...

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  23:39:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Greia er vel den at de fleste hester som taes inn fra 3-4 år i frihet på Island (og i Norge for den del, ser bare på min egen, han måtte deffinitivt temmes i sin tid) MÅ nettopp temmes, de er tross alt å regne som villhester etter så lang tid i frihet uten særlig kontakt med folk.
Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  23:59:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
hmm.. er enig med Embla's laaaange tekst jeg:P hehe.. tok litt tid å lese gjennom den, men kom gjennom til slutt:) hehe.. Hvis vi regner ut hvor mange staller på island som vanskjøtter hestene sine og sammenligner med staller i Norge vil jeg mene at tallet blir større i Norge..!! Det er utrooolig mye hestemishandling i Norge.

Angående det med hard behandling av hest på island:
Jeg greier å finne ut om en isl.hest er norskfødt eller ikke bare ved å være i nærheten av den i fem minutt.. De norskfødte er som regel myye frekkere! (finnes jo unntak) Så når de er "harde" mot hestene på island er det fordi hestene skal ha respekt for mennesker og "vi islendingene" vil ikke at hesten skal tråkke over oss som om vi ikke eksisterer.. Så det er jo ikke vondt ment når vi er harde mot de. Jeg mener de hestene som er norskfødte og blir temt av nordmenn som ikke kjenner til " den islandske temmemåten " er for dårlig temt. Vi har en hest på stallen her som rett og slett driter i folk om han er sulten og ikke gidder å jobbe det er ofte jeg rett og slett har lyst å ringe slakter'n og bli kvitt den hesten, for han kommer ikke til å vise oss respekt.. Og det er jo fordi han ikke har fått vist kem som er sjefen. Han er norskfødt.

hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  10:46:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Mine erfaringer har i hvertfall ledet meg inn på min vei i måten å behandle Flipi til han skal ris inn. Syns ofte "respekten" undergraves av frykt og at hestene ikke helt forstår - at de underkaster seg av frykt. Ser ikke på det som noe positivt...
Hesten min er født og oppvokst på Island. Hun ble importert som 9åring.
Hun er sky og tilbaketrukken, stoler ikke på fremmede og skaper ofte en del vanskelige, om ikke direkte farlige, situasjoner pga oppførselen sin. Når jeg kjøpte henne måtte man sette av opptil en halvtime for å fange henne, jeg kunne ikke klappe henne på halsen omtrent. Mye av livet hennes har vært basert på at mennesker er litt ubehagelige å være sammen med derfor holder jeg meg unna. Syns det er trist at hesten skal være redd når jeg tar i henne. Heldigvis mye bedre nåMen nå har jeg også eid henne i 3 år. Syns da "respekten" er bygget opp feil.

En annen ting som jeg også har tenkt på er - norkfødte hester, ikke bare Islandshester har da normal oppførsel. Greit, de trekker seg ikke unna mennesker, men det er sjeldent jeg møter hester som tråkker deg ned! De aller fleste hestemennesker med litt vett skjønner jo at hesten må ha folkeskikk og behandler den deretter. Tinkeren jeg rir var litt busete før, nå er han en engel og jeg har ikke gjort noe annet enn å ri dressur og være streng. Skjønner ikke hvorfor det ikke gjelder på Islandshest også...

Når det er sagt er jeg dog ikke tilhenger av dilledalle...Hestene skal ikke pusles med, den skal jobbes med. Hesten skal ha respekt for deg, men ikke underbygget av redsel...

Også snakket jeg med en Islandsk hestekar for ikke så lenge siden som mente jeg burde sette Flipi på unghestbeite til jul og la han stå der til han var fire. Deretter ta han inn i en boks og la han stå uten mat og vann i en til to døgn. Så komme inn med mat og vann og viola ville hesten være klar for innridning...hmmm

embla1

Skrevet - 07/09/2006 :  12:48:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, må synse litt igjen, jeg

På Island er det faktisk ikke lenger sånn at unghestene går mer eller mindre halv-ville til de plutselig en dag jages inn og temmes a la en gammeldags rodeo...

Nesten alle som prøver å avle og få fram gode ride/brukshester har føllene inne på stall den første vinteren. Der vennes de til den daglige rutinen, å innordne seg blandt de andre føllene (de står oftest i store føllbokser 5-10 sammen), se mennesker og deres aktiviteter i stallen, osv. De blir gjerne bundet opp noen få ganger, til de er vant til det. ellers blir de ikke leietemt eller hold i noen grime. De får lov å lukte på og utforske folk, men de får ingen positiv respons på "klenging" og ivrig oppsøkende virksomhet....

Etter føllvinteren venter 3 år på utegang i flokken. Der får de være hest, lære seg sosiale regler i flokken og respekt for eldre hester. Deres kontakt med folk er når rundballene blir kjørt ut om vinteren,ved flytting mellom beiter, og ved oppsamlinger noen ganger i løpet av året for ormekur og hovpleie.

Hester er ikke veldig dumme, og de har en god hukommelse, så når de blir tatt inn for at livet som ridehest skal begynne for alvor, gjerne som 4-åringer, husker de veldig mye av de tidlige erfaringene fra føllvinteren. De er nervøse først, men nyskjerrigheten pleier å ta fort over, og de blir fortrolige med sine nye liv etter utrolig kort tid. Som Lukas skrev, noen bruker bare dager eller et par uker på å gå fra sky, lite håndtert unghest til fortrolig "ridehest". De kan selvsagt ikke mye på så kort tid, men de har allerede lært at mennesker er ganske ålreite og litt gøy å være sammen med. Hester som klarer dette på bare noen dager/uker, har oftest virkelig godt lynne.

Har dere spekulert i arv og miljø når det gjelder lynne? Det er jo noe spesielt med en islandshest av god kvalitet som gjør den til verdens beste hest, i alle fall i våres øyne. Det har mye med psykiske egenskaper å gjøre. Dette kalde hodet ved håndtering, og den grenseløse energien når man er kommet på ryggen av den. En stolthet og selvstendighet i vesenet, men samtidig vennlig og tilfreds med å være sammen med oss.

Jeg tror mange av disse egenskapene kan vi takke islandsk selektive avl og temmingsmetodene tidligere. Hva tror dere skjedde med en hest som i gamle dager ikke lot seg temme etter kort tid? Som var hysterisk nervøs, eller viste agressive tendenser som å bite og sparke, eller bukket, stakk, steila osv? Jo, den endte nok sine dager saltet og lagt i tønne etter at den hadde fått sine sjanser. Kanskje etter kort tid i våre øyne, som er villige til å investere måneder og år i å få til en hest, fordi det er hobbien vår. Men ikke for en som trengte hesten praktisk, og trengte pålitelige ridedyr uten å måtte trene og temme dem i åresvis.
Vel, mye er forandret på Island også, men takket være denne "lukinga" er det skjeldent man treffer på fryktelige vanskelige hester å ri inn lenger.

Nei, man ønsker ikke en redd hest på Island, men en setter nok mer pris på en hest som lukker seg litt inne i seg selv og "bare er der" ved håndtering, ikke nødvendigvis en kjælegris som elsker og bli klappet.
Jeg skjønner ikke helt påstanden om at skye hester kan i en temmeprossess underkaste seg pga redsel, som det ble sagt i en post her? De kan kanskje gi opp å prøve og løpe fra sal og rytter i en sånn "rodeotemming", men det er heller pga utmattelse og oppgitthet, eller noen pga opplevelsen og læringen av at "dette kan jeg ikke flykte fra", og dermed gi seg, dvs lære i dette tilfellet. De kan ikke "underkaste" seg pga redsel og så temmes; en redd hest er blokkert for læring.

Oftest blir lite temte, skye hester fanget ved å omringe dem, f eks i et hjørne. De aller, aller fleste står stille og lar seg fange. Da det går helt galt i den situasjonen, er hvis hestene virkelig er ville, dvs ikke hatt noen kontakt med folk hverken som føll eller senere. Eller hvis lynnet er så ekstremt skjørt at de nærmest får hjerteattakk. Eller hvis lynnet er sånn at de i denne ekstremt pressete situasjonen går til det skrittet å tenke "angrep er det beste forsvar". Vel, akkurat den siste kategorien ligger meget tynt an når det gjelder sjansen for ende opp med poteter og saus... Har opplevd det en gang, med ei hoppe som ble så desperat at hun tenkte det er best å drepe dem alle for å komme seg vekk... Det var ikke noen trivelig situasjon, for å si det mildt.

Så hestene på island utsettes for stressende situasjoner, spesielt i overgangsfasen unghest-ridehest. Hvordan de takler denne fasen, sier veldig mye om lynnet deres, og er kanskje det beste argumentet for at det er så viktig å se avlshester i dom allerede som 4-åringer. De som får gode dommer så tidlig, har ikke bare veldig naturlige egenskaper for gangartene, men må naødvendigvis ha lynnet i orden også.

For langt igjen, og noe OT....

-embla-

PS sjekk http://hestablog.com Litt nede på siden finnes det mange videoer om temaet. Klikk på bildene.

Redigert av - embla1 den 07/09/2006 16:19:01 Gå til toppen av siden

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  13:47:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Embla der ja

Om du tar inn 4 ung hester av forskjellig lynne, så er det som oftest den hesten som var mest redd du sitter først på ryggen til og får best kontakt med. Den hesten som var snill og from og som en 'temt' hest, er ofte den du får mest problemer med. Nettop fordi den mangler respekt og de er ofte ei 'hard nøtt å knekke'.

Og ja. Jeg vil heller ha en hest som er litt sky og stolt, enn en som er frekk og gjør som den vil....ett eks: Om du setter meg på plass, så setter den deg på plass...Ikke alltid gøy det heller

Gjør livet til en fest,ri islandshest

Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  16:43:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Er forsåvidt enig i alt du sier Embla1, syns det høres veldig bra ut

Tror kanskje min oppfattning av en god vei er en mellomting.
Jeg syns flokk og utegang er viktig, men mener fremdeles at þyrla ville hatt det bedre om hun ikke var så sky...

Flipi går i flokk og lærer hestenormer. Det meste av håndteringen foregår som regel når man håndterer de andre hestene - inn og ut av beitene og samt når jeg i ny og ne tar en tur på mamma'n. Dessuten når vi har besøk av hovslager og veterinær. Men jeg har gjort en ting ut av å lære ham å ha på grime og leietau samt bli leiet og skritt og trav(pass), dessuten å løfte hover og kunne bli tatt på. Noe mer er det ikke snakk om, men har fått hysteriske reaksjoner på at jeg i det hele tatt tar på ham... At jeg kunne tenke meg å kjøre ham inn som 3åring er helt ufyselig og det faktum at han ikke skal på unghestbeite (kanskje litt, me ikke flere år) er helt utenkelig.

Folk sier altså til meg at jeg kommer til å få en dum, frekk, ufyselig hest? Fordi jeg har lært ham å gå og stå i grime?
Det fatter jeg bare ikke...

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.