hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av utenlandsk hingst i sportsponniavl??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Bruk av utenlandsk hingst i sportsponniavl??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

aisha

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  12:54:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideaisha  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke veldig bevandret i hesteavl, men myser litt på sportsponniavl.

I Norge er det et begrenset utvalg av kårete hingster for sportsponniavl og jeg har derfor kikket litt til utlandet. Men da begynner vanskelighetene, for i EU-land har man jo avskaffet kåring av hingster. Hvordan skal jeg da vite hvilke hingster som kan brukes og få registrerbart avkom i Norge

Jeg søker ikke fortrinnsvis en sportsponnihingst men muligens noe med fullblods- eller varmblods ridehestinnslag men som selvfølgelig kan gi sportsponniavkom (altså ikke altfor diiigert og hestete )

Hjelp?

aragorn

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  14:03:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan benytte en utenlands hingst på flere måter;

Dersom du skal importere sæd,ta kontakt med Norsk Ponniavlsforenig. de vet hvilke krav som stilles.
Deretter må du søke Mattilsynet, og gjøre det de krever.
Husk at det kommer endel avgifter bla mva i tillegg til det su skal betale. MVA også på frakt!

En enklere variant er å ta med deg hoppa til hingsten ,og få den bedekket der, feks Sverige eller Danmark.

Uansett koster det en del penger, og jeg råder deg til å ta kontakt med den Sportsponniansvarlige i Ponniavlsforeningen, som evt kan veilede og råde deg igjennom en slik prossess.

Tonje

PS. Vi har et nydelig sportsponniføll til salgs. Han er virkelig et hingsteemne. Welsh og araber. Ta kontakt for info dersom du vil

Redigert av - aragorn den 03/09/2006 14:05:03 Gå til toppen av siden

aisha

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  14:20:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideaisha  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Nei, hingsteemne er nok ikke aktult for meg, men søt var han! Pappaen hans har en kåret sønn under en new forest hoppe som er halvsøster av min hoppe så det var kanskje han jeg burde brukt Men jeg er ikke så begeistret for araber

Jeg har vært i kontakt med sportsponniansvarlig (eller det vil si - jeg har prøvd...), men det var ikke lett å få noe svar derfra.

Og det er egentlig ikke det praktiske jeg lurer på for det får man alltids til, det er mer hvordan jeg skal finne en hingst som gir godkjente avkom i Norge når han ikke er kåret i Norge?!
Gå til toppen av siden

aragorn

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  21:23:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Avkommene blir automatisk godkjent i Norge ,dersom hoppa er bedekket i utlandet. Dette blir likt med å ta inn en drektig hoppe fra utlandet.
Før i tiden var jo en bedekning gjort i utlandet,detsamme som at hingsten var godkjent der.
Dette har vært gjort bla med Favoritas,som var godkjent for avl i bla Sverige,men ikke i Norge.
Dersom hoppa ble bedekket i Sverige,måtte man automatisk godkjenne avkommet i Norge siden hingsten var godkjent i det landet bedekningen var utført.

Ved import av sæd skal Ponniavlsforeningen eller Starum godkjenne dette på forhånd for at du skal kunne registrere avkommet.

Hjalp det svaret?

Tonje
Gå til toppen av siden

aisha

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  22:58:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideaisha  Svar med kopi av melding
Ja, det hjalp masse!!

Det er jo utrolig mye å velge i utenfor Norges grenser, men fordelen med norsk hingst er jo at man kan reise og få se han live - litt rimeligere enn hvis man skal to turer utenlands.

Favoritas er forresten veldig lekker

Mvh Kamilla.

(Digger de andre hestene deres forresten - min hoppe "skulle egentlig vært" en paint men lommeboka inneholdt litt for mye støv )
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2006 :  10:00:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Jeg har importert sæd fra utlandet og bedekket en av hoppene mine! Og jeg kan skrive under på at det er dyrt! Først kommer hingsteavgiften (varierer jo), så kommer frakten, så mva og til slutt dyrlege regning for insiminering!

For frakt betalte jeg ca 7000+ fra Belgia til Harstad! Kjøper en færsk sæd, blir frakten billigere, men da har en jo litt dårligere tid med å insiminere hoppa! Litt forsinkelse i postgangen, og dosen er ubrukelig! Mva for hingsteavgift og transport kommer i tillegg!

I år betalte jeg litt over 9000 i veterinærutgifter og oppstalling for å få hoppa insiminert! Og hvis en da tenker på at hoppa ikke tar seg første gang, kan denne delen bli VELDIG dyrt!

Så billig er det ikke!

Hva med å vurdere shagya-Araber? Denne rasen er jo en mer ridehest araber og en meget god brukshest!

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

hhh

Skrevet - 04/09/2006 :  23:20:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Det er ingen stor avl av sportsponni i Norge, og det er kanskje vanskelig å finne passende hingster med tanke på type, størrelse m.m. Går man ut av landets grenser er det helt klart flere å velge i. Grunnen til at det ikke er så vanlig i ponniavlen er nok økonomien, det er ikke økonomisk "forsvarlig" å satse for mye i et ponniavkom. En bedekning med en sportsponni i Norge kommer på kanskje kr. 3000,- for bedekning, og med minimale veterinærkostnader utenom p.g.a. naturlig bedekning. (ingen m.v.a., ingen avgifter for inseminering, m.m) Sportsponnier har absolutt en verdi, men da helst "ferdige" ponnier som er ridd og gjerne startet. Som føll og unghest er det vanskelig å selge til en bra nok pris, som kan forsvare høye utgifter til bedekning.

Jeg tror den billigste og enkleste måten å bruke en f.eks. svensk hingst, er å ha hoppa i Sverige i avlssesongen. Man må ikke ha hoppa stående på samme stasjon som hingsten, transporten mellom stasjonene fungerer som regel godt innen landet.
Jeg har ofte brukt import-sæd på ridehest, både frossent og fersk, og det er sjeldent noe stort problem, -MEN det er absolutt mulig at "alt" går galt, med masse utgifter uten resultat. Det er mye som skal klaffe, -tapping, sending og brunst. Det kan fort bli veldig dyrt!

Uansett hadde nok jeg brukt noe av det som finnes i Norge i første omgang, og sett hvor lett hoppa blir drektig og hvordan hun avler.

Hilde

PS
Angående avskaffing av kåring, så har de fleste land fortsatt en avlsvurdering hvor de blir bedømt på lik linje som før, og de fleste avlsforbund oppfordrer til å vise hingstene. De gjør eksteriørbedømmelse, veterinærundersøkelse og bruksprøver som før
Gå til toppen av siden

aisha

Norway

Skrevet - 09/09/2006 :  00:30:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideaisha  Svar med kopi av melding
Hei!

Men du skjønner det at den eneste hingsten jeg kunne tenke meg å bruke i Norge er halvbror til min hoppe Han er så fin - helt sort, tror du vet hvem jeg mener

Neida, det er et par aktuelle hingster i Norge også men så er det vanskelig for meg som ikke er kjent med linjer/hingster/avkom/etc å vite hva som vil gi det beste resultatet med min hoppe (det er vanskelig uansett men de som har holdt på en stund har jo en viss anelse). I tillegg synes jeg det er dumt å gjøre noe "halvveis" når man først skal gjøre det - hvorfor ikke prøve å lage et virkelig godt føll med det beste tilgjengelige materialet istedenfor å bare lage en middelmådig turponni?!

Jeg har vært i kontakt med en oppdretter i Sverige som kjenner Dancer-hingstelinjen godt og hun har anbefalt meg et par hingster i Sverige. Dette er importer fra Holland som har vist å gi gode avkom og også da med hopper fra de samme farslinjene som min hoppe. Den samme informasjonen er jo vanskelig å få om de norske hingstene da de ikke har 50 hopper i året og vi ikke har det samme materialet til rådighet her.

Men hvis du har noen gode forslag i Norge er jeg lutter øre
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.