hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stallbandasjer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Stallbandasjer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ShyBoy

Skrevet - 01/09/2006 :  19:26:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilken effekt har egentlig stallbandasjer og på hvilke hester blir de brukt? Ser ikke helt poenget i det, så jeg er litt nysgjerrig på hvorfor folk bruker det.
http://www.mmdreamteam.piczo.com

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/09/2006 :  20:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten fyller i bena, er det vanlig å bruke stallbandasjer for å holde disse nede (det beste er jo selvsagt mye bevegelse/utegang, men ikke alle har mulighet til dette). Kan være flere årsaker til fyllinger. Mange bruker også stallbandasjer på etter en hard treningsøkt, for å holde bena varme og øke blodsirkulasjonen, som igjen motvirker fyllinger/hevelser osv. Men stallbandasjer bare fordi "alle andre bruker det" synes jeg er tull! Her på stallen har vi ca 40 hester nå (stort sett konkurransehester) og jeg tror det er bare 3 eller 4 av de som bruker stallbandasjer. Selv har jeg vært så heldig å slippe dette på alle hestene jeg har hatt opp gjennom årene.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/09/2006 :  21:05:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen bruker stallbandasjer (det vi kaller varmebandasjer),på hester som har dårlig blodsirkulasjon og lett får "tømmerstokkbein" etter en natt på boksen.
Har aldri måtte bruke det selv men kan jo forstå at man vil begrense hevelsene av hensyn til hesten.
For det er sikkert mer behagelig uten fyllninger..

Andre bruker det som varme og-støttebandasjer.
Det vil si at man setter det på etter harde treningsøkter eller stevneklasser for å avlaste tyngden på særlig framkodene.
Vi bruker det på reininghestene under stevnehelger,for det blir fort litt "av og på",med tildels eksplosive øvelser for så å måtte stå på boks i mange timer.
(Leier de seff så mye en kan på en stevneplass,men det blir mye inne i forhold til hjemme.)

Det kan "sammenlignes" med feks. om det verker i håndleddet mitt etter litt for mange timer (mer belastning enn vanlig),enkelte dager foran pc,n..
Da setter jeg av og til på håndleddstøtten min.(En støttebandasje med elastikk.)
Den hjelper og det er godt å få litt avlastning.

Redigert av - xxxx den 01/09/2006 21:14:29 Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  22:06:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Stall bandasjer gjør ofte mer skade enn nytte, blir alt for ofte tatt på for stramt og hindrer blodet og komme frem.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 02/09/2006 :  10:49:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Jog bruker stallbandasjer på forbena på min hest vær natt.Det gjør jeg fordi han har fått en liten fokalkning på det ene forbene.Jeg vet bandasjene ikke hjelper på forklalkningen,men det hjelper å på det å holde blodsirkulasjonen i gang,og avlaste kodene(forklakningen er i koden.Men han står også mye ute,og er mye ute å går hver dag.Men fyller fortsatt litt om natten.
Jeg smører også på arnika på forbena før jeg legger på bandasjer,fordi hesten min får enda bedre ben av det.

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 04/09/2006 :  21:31:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest sluttet å fylle i bena, og galler på bakbena hun hadde hatt så lenge jeg hadde kjent henne gikk ned etter at jeg tok av skoene og lot henne stå ute det meste av døgnet på et stort område med andre hester. Det er en av de fordelene som gjør at mange gidder å styre med barfothest.
Jeg har hørt at med stallbandasjer kommer fyllingene bare lenger opp på benet, men der er det mange som ikke legger så godt merke til den. Mange hester blir også avhengig av "støttestrømper" om fyller mer etter en periode med stallbandasjer, om man slutter å bruke dem igjen. Beste måten å bedre blodsirkulasjonen i bena er å la hesten bevege seg fritt og sørge for at hovfunskjonen/hovspillet er best mulig. Dvs, sko ofte med en god trim, ikke sidekapper og helst bare 3 søm. Kanskje med Hippogrip som er en fleksibel gummi/plast-sko, eller ha hesten barfot og heller evt bruke boots.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/09/2006 :  22:23:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min hest sluttet å fylle i bena, og galler på bakbena hun hadde hatt så lenge jeg hadde kjent henne gikk ned etter at jeg tok av skoene og lot henne stå ute det meste av døgnet på et stort område med andre hester. Det er en av de fordelene som gjør at mange gidder å styre med barfothest.
osv.osv.

-Spørsmålet i dette emnet (I stallen),var hvilken effekt stallbandasjer hadde (inne på boks over natten).
Ikke barfot ute på løsdrift..

Nok en gang innfiltreres et tema av "barfot-spam".
Vær så snill-slutt. Jeg mister all respekt.

Redigert av - xxxx den 04/09/2006 22:36:04 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/09/2006 :  23:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ler!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  08:59:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes faktisk at Nancy og Torhild er på grensen av respektløse her...:(
Frklin sitt innlegg er da like relevant selvom hun ikke har sko på hesten og har den i boks hele dagen.
Skjerp dere..
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 05/09/2006 :  09:18:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Barfot dreier seg ikke bare om høver. Det påvirker jo slike ting som fyllinger i bena og belastninger osv. Hesten min står inne om natta i vinterhalvåret. Allikevel har hun ikke fyllinger i bena uten sko, men hadde det med sko. Det kan være interessant for noen som er bekymret over at hesten deres fyller så mye i bena.
Stallbandasjer skjuler kanskje symptomene i mange tilfeller, men mange som tar av skoene oppdager at hele problemet løser seg og stallbandasjer blir ikke lenger nødvendig.
Jeg kjenner andre som ikke tok av skoene på hesten, men som lot den stå ute på et stort område, i flokk så hesten fikk bevegd seg mye mer, og hestene var ofte ute hele døgnet. De hestene mistet også problemet med fyllinger og galler i bena.
Det må da være lov å tenke litt nytt? Kanskje lære litt nytt. Høre om andres erfaringer og løsninger på problemet med at hesten fyller i bena om natta. Er det ikke det dette forumet er til for?

Redigert av - frkelin den 05/09/2006 09:20:56 Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  09:55:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Bruker ikke stallbandasjer på hesten min. Hun fyller i bakbeina, og før jeg kjøpte henne brukte hun stallbandasjer (om vinteren spesielt) for og forhindre dette (så vidt jeg forstod) Men da vi hadde veterinær for og sjekke henne før kjøpet, sa han at det hjalp ingenting og stå med stallbandasjer. Det hjalp visst ingenting! Så etter det har jeg hatt mine tvil, det er tross alt en flink, anerkjent dyrlege som har sagt det...
Ofte er det slik at folk tar på fordi "alle andre" har og "alle" tror det hjelper. Det virker jo godt og varmt og holder beina varme vinterstid, men mot fyllinger tror jeg ikke det hjelper!
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/09/2006 :  10:32:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Frklin sitt innlegg er da like relevant selvom hun ikke har sko på hesten og har den i boks hele dagen.
Skjerp dere..

Opprinnelig postet av Lopke

Neimen heisann, så streng du er i dag da! Jeg svarte vel ikke respektløst??? På det første innlegget svarte jeg saklig og greit, på det andre skrev jeg -Ler! for jeg måtte le av Nancy. Er det Nancy jeg er respektløs mot da, eller mot frkelin???

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  10:48:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Skjerp dere..

Opprinnelig postet av Lopke

Neimen heisann, så streng du er i dag da! Jeg svarte vel ikke respektløst??? På det første innlegget svarte jeg saklig og greit, på det andre skrev jeg -Ler! for jeg måtte le av Nancy. Er det Nancy jeg er respektløs mot da, eller mot frkelin???

Opprinnelig postet av TORHILD

spør hvem du ler av eller med..
Det virket bare litt barnslig og respektløst overfor frkelin som har mange gode innlegg (spesiellt om barfot).. Trodde det var greit å komme med forslag og ideer til alle emner selvom man av noen oppfattes som en barfot entusiast. At man da blir "hånet" som spam og man mister respekt, ja synes jeg var et litt unødvendig kommentar.. Når folk skriver" LER...etterpå, oppfattet jeg det som du synes dette var morsomt.. altså i negativ retning mot frkelin.. Rett meg om jeg tok feil..

synes bare det var unødvendig.. ikke annet..
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/09/2006 :  11:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rett meg om jeg tok feil.... Ja, du tok feil! Det var Nancy jeg lo av.
Gå til toppen av siden

Keijo

Skrevet - 16/09/2006 :  22:35:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si jeg og at det bli litt for mye barfot i mellom.., er vist løsningen på alt
Hvordan få brukt hesten når den går barfot da?
Her jeg bor er det umulig å få brukt hesten vinters tid uten brodd i skoen.
Hesten min fyller i bakbeina på natta og står med bandasjer bak, uten de er ho tykk som fy om morran.
Hesten går ute min 12 timer om dag på stort område, men står ikke lenge på boks før ho fyller.
På sommern går hun uten sko fra mai te sept på utmarksbeite, men om jeg tar ho inn pga noe og ho står uten bandasjene fyller hun da og.
Blir gjevnlig beskjert gjennom sommer`n når hun går uten og da for å ha det sagt og er ikke i bruk..
Uten sko får jeg ikke brukt ho, skoløs på blankis...noooooop!!!!
Og hesten skal ris hver dag og ikke bare når føre tillater det.
Ville sett ho i dressur trening på glatt bane uten sko ja....
Ikke mye effektiv trening, mest bare nå forferdelige stive muskler og spent hest..
Men at unødig bruk av bandasjene gjør mer galt en bra er jeg enig i, Men dette med barfot kan droppes i enkelte tema, for det er ikke bare å skaffe seg en barfot hest liksom og så bli alt sååååå bra..
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 17/09/2006 :  10:38:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg bruker stallbandasjer av og til på Eikdokka fordi hun har hatt en skade i ene fremfoten, da bruker jeg back on track Og ser forskjell!
Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.