hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Biting/napping, noen gode råd?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Biting/napping, noen gode råd?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

oleo

» VIP

Skrevet - 18/09/2006 :  10:41:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heh - heh - artig vending på tema!

Fra hesteoppdragelse til tips om festing og "anbefalt" drikke...

Da skal jeg ihvertfall IKKE si noe om sistnevnte...
Men kan nevne såpass at siden det bare er 4 år siden siste operasjon, og rullestol og stokker ble nødvendige følgesvenner - så haaar det hendt et par ganger at jeg har "glemt" at jeg ikke kan gå - og har hatt episoder på linje med "ditt værste tryn fra hesten" - uten hest....

Og for å bli "seriøs" igjen - hester er like forskjellige i personlighet og gemytt som folk - og det finnes ingen "oppskrift" på oppdragelse. Det som gjelder, er at man VET mye om hvordan en hest reagerer og oppfører seg, og så gi den den oppdragelse som nettopp DEN hesten har nytte av - både for hestens del, og ikke minst for eieren.

"Sådan siger den gaaamle klokekonen"

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jo da, jeg tør og gir meg ikke så lett. Og grunnen til det er fordi jeg er her av en grunn, nemlig å lære og å diskutere om hest....

Jeg er enig i at det ikke finnes noen universal oppskrift på håndtering av hest, noe jeg har sagt flere ganger selv så da er vi alle enige om det, men jeg er også forsiktig med å starte med the hard way først, hvordan skal hesten få mulighet til å vise om den trengs mindre dersom man legger lista der fra starten av?? Og, spesielt med en hest man ikke kjenner, som er tilfellet for de fleste av oss her inne, vi kjenner jo ikke hestene til hverandre.
Så jo....jeg ønsker veldig gjerne å høre tanken bak det å sette på neserem for å lære en unghest å slutte å bite???

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/09/2006 :  23:17:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke behøvd å sette nesereim på en unghest for å hindre den i å bite, men for å gi den mindre rom til å gape. Og da bare en høy nesereim.

Hadde en liten smarting som fant ut at hvis hun gapte riktig høyt, kunne hun lure seg unna bittets virkning, for det bare "skled" fra side til side i munnen hennes når jeg forsøkte å lære henne opp i tømmekjøringens edle kunst. Hun så fryktelig dum ut der hun gikk med vidt åpent gap - og med et skikkelig lurt glimt i øyet...

Det VAR riktignok noen "kyndige" som mente at en skikkelig stram kryssnesereim ville gjøre susen, men jeg syntes det var i tøffeste laget for en liten dame som bare viste at hun slett ikke var dum - bare litt for lur - for seg selv og meg.

Løsningen ble en høy nesereim, først ganske slakk, og i løpet av et par dager var det slutt på gapingen. Siden har hun likt nesereimen sin.

Men kanskje en slik høy nesereim også kan virke dempende på biting?
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 18/09/2006 :  23:57:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ikke behøvd å sette nesereim på en unghest for å hindre den i å bite, men for å gi den mindre rom til å gape. Og da bare en høy nesereim.

Hadde en liten smarting som fant ut at hvis hun gapte riktig høyt, kunne hun lure seg unna bittets virkning, for det bare "skled" fra side til side i munnen hennes når jeg forsøkte å lære henne opp i tømmekjøringens edle kunst. Hun så fryktelig dum ut der hun gikk med vidt åpent gap - og med et skikkelig lurt glimt i øyet...

Det VAR riktignok noen "kyndige" som mente at en skikkelig stram kryssnesereim ville gjøre susen, men jeg syntes det var i tøffeste laget for en liten dame som bare viste at hun slett ikke var dum - bare litt for lur - for seg selv og meg.

Løsningen ble en høy nesereim, først ganske slakk, og i løpet av et par dager var det slutt på gapingen. Siden har hun likt nesereimen sin.

Men kanskje en slik høy nesereim også kan virke dempende på biting?

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jeg må bare spørre litt mer jeg da, er litt nysjerrig på denne teorien.

Når og hvordan forteller det unghesten at det Å BITE er galt ved at munnen er lukket?

Og hva med den dagen neseremmen taes av, er den da kurert? eller skal man bruke neserem resten av livet til hesten?

Jeg mener en ikke har noen som helst mulighet overhodet til å formidle at det å bite er galt så lenge hesten har munnen forseglet. Høy eller lav neserem, tror ikke noen av delene vil gi hesten signal på at dens adferd er uønsket.

Slike uønskede vaner/uvaner må formidles i det hesten tenker tanken på å utføre det. Dvs ...noen velger å klype hesten i det den biter eller jeg ville valgt å forlate den eller be den om andre oppgaver. Poenget er at konsekvensen må komme i samme øyeblikk som hesten utfører handlingen. Konsekvensen for min hingst var at alt han egentlig ønsket aller mest, nemlig å bli klødd og koset med, opphørte, og han koblet kjapt at dersom han skulle få alt det deilige så lønte det seg å være dannet. Jeg ga han valget...og han valgte akkuratt som jeg forventet.

Jeg snakker nå generelt...
Men...
Dersom man gjør dette/slike ting på en skånsom måte fra dag en så vil det etter all sannsynlighet bli en enkel og følsom hest å ha med å gjøre også i fremtiden. Alle har ikke samme mulighet som jeg har hatt, nemlig å ha folen tett inntil seg fra den så dagens lys... Men mange hester blir missforstått, ignorert, ikke respektert, ikke sett eller hørt, blir håndtert hard og altfor strengt i forhold til hva de egentlig trenger. Det er viktig å gi hesten en sjanse og gi den litt kreditt for å være hest..dyr...som tross alt er mer ærlige, spontane og naturlige enn hva vi mennesker er... En må prøve å forstå hvorfor de gjør som de gjør, se på grunnen til at ting oppstår fremfor å tenke løsninger med en gang...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/09/2006 :  05:44:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg "lukket" ikke munnen på hesten med den høye nesereima, men lot henne forstå at gapingen ikke var "grei" - og hun tok hintet. Har siden - i 20 år - gått helt utmerket på et slikt hodelag.

Men på en unghingst som BITER ville jeg først prøvd en slik "mild korreksjon" på, i tillegg til en skikkelig "hard" stemme hver gang han prøver seg.
Gi ham en "sjans" til å forstå hva du ønsker av hans oppførsel Men hvis han er "hard" i gemyttet, så bare MÅ du gi ham entydig og "krass" beskjed om at biting IKKE er lov - både med innskrenkninger i hodelaget, i din stemme - OG kanskje vet å sette ham skikkelig på plass med midler som kanskje KAN synes brutale (for utenforstående og uvitende tilskuere).

Har selv aldri hatt en "hard" hest, langt mindre en utfordrende unghingst, men i årenes løp har jeg hjulpet en del folk som har hatt problemer med å "sette grenser" for en hel haug av "uoppdragne fillegamper". - Noen ble bra, mens andre "ble borte fra stallen"......
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/09/2006 :  12:47:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jaggu er du tidlig oppe, T. Boysen! ;)

Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  15:56:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Eller veldig sent oppe...
Vil bare si at jeg syns det siste innlegget (og de andre og) til T. Boysen var kjempebra! Veldig fornuftig og bra innhold=)
Gå til toppen av siden

positivhest

Skrevet - 22/09/2006 :  19:58:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier meg enig i siste innlegg. Har selv kjøpt en hest som har blitt kløpet i mulen som unghest. Etter et år med trening har det nå lykkes meg å få ta ham på mulen uten at han trekker seg, men det er kun meg som kan ta ham på mulen. Med andre trekker han seg fortsatt. Mitt råd er: Begynn å trene hesten på boksen. Stå utenfor og gi den noe godt, oppskjærte gulrøtter er billig og greit. Gi den en og en bit hele tiden. ta 3 sek pause. Biter den ettter deg, gå ut av stallen et par minutter. Gå inn igjen og fortsett på samme måte. Hesten opplever å få belønning så lenge den ikke biter, og at belønningen forsvinner dersom den biter.
Sett fokus på alt det som er BRA hos hesten din, ikke på det negative. Ofte en AHA opplevelse for både hest og eier.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 22/09/2006 :  20:14:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Stå utenfor og gi den noe godt, oppskjærte gulrøtter er billig og greit. Gi den en og en bit hele tiden. ta 3 sek pause.

Dersom man har en litt frampå unghest, vil ikke dette kunne oppfordre til biting?
Jeg personlig ville ikke stått utenfor boksen og gitt unghesten min godbiter. Ikke til noen hest egentlig.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/09/2006 :  02:04:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er litt forskjellige teorier og praksis med dette å gi hesten godbiter fra hånden.

Det kommer en del an på hesten også. Hvis den tigger og napper, skal den ALDRI få godbit fra hånden, men fra troa eller bakken. Snu deg bort hvis den tigger og overse den mest mulig. Men altså - hvis den BITER, så sett den på plass med det middel som er relevant for denne hesten, enten stemme eller andre midler.
Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  19:34:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan prøve å være raskt ute med å klype ham igjen dersom han biter. Ikke slå. Bare ta tak i huden hans og vri rundt. Ikke for hardt men så han kjenner det. Det er det de eldere hestene gjør når de setter på plass unghester. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  19:37:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du kan prøve å være raskt ute med å klype ham igjen dersom han biter. Ikke slå. Bare ta tak i huden hans og vri rundt. Ikke for hardt men så han kjenner det. Det er det de eldere hestene gjør når de setter på plass unghester.

Opprinnelig postet av RenateogKillan

Klyper de eldre hestene de unge tilbake i mulen dersom de biter???

lucky june

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  21:16:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kaldblodsen min har i sommer hatt jobben med å "oppdra" åringen og jeg har aldri sett hun har vært i nærheten av å prøve å bite henne i mulen...
De gangene hun har satt åringen hardt på plass har hun lagt på ørene og evt gjort tegn til å bite etter åringen bak, aldri i ansiktet.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/09/2006 :  22:06:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten opplever å få belønning så lenge den ikke biter, og at belønningen forsvinner dersom den biter.

Jeg vet hva du er inne på, og jeg har tro på bruk av denne metoden -positiv forsterker- for å rose hesten, lære den ny adferd, belønne den når den hart vært flink, gjort noe riktig, etc.

Men for meg er ikke "å ikke bite" en adferd som i seg selv mener fortjener å belønnes, å "ikke bite" er faktisk en adferd jeg forventer...

Å bite er en såpass alvorlig handling at ethvert hest som gjør noe slikt bør straffes på en måte, mener jeg. Å overse en hest som har bitt blir som å overse et barn som slår, og jeg er ikke for noen av delene. De må lære at dette ikke er akseptabelt. Klart godbiter er et nyttig hjelpemiddel, men ville ikke brukt kun dette. Har et bitt funnet sted, tar jeg hester så det synger, slutter ikke bare å gi den snop.

De skal få godbiter når de er snille ja, men slipper ikke unna straff når de har vært slemme, mener jeg.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/09/2006 :  22:12:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Du kan prøve å være raskt ute med å klype ham igjen dersom han biter. Ikke slå. Bare ta tak i huden hans og vri rundt. Ikke for hardt men så han kjenner det. Det er det de eldere hestene gjør når de setter på plass unghester.

Opprinnelig postet av oleo

De klyper (biter) tilbake i det nærmeste de får tak i, mulen, halsen, rumpa.. Og de klyper 10 ganger hardere enn vi klarer å klype..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  22:43:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av oleo

De klyper (biter) tilbake i det nærmeste de får tak i, mulen, halsen, rumpa.. Og de klyper 10 ganger hardere enn vi klarer å klype..

Opprinnelig postet av Tone_

Ja, enig! Jeg har mange ganger sett min hoppe (11) bite kraftig i de yngre hestene om de prøver å feks trenge seg forbi e.l. Den andre hesten min, som var sjef i flokken, var så "slem" at han kunne ta tak i nakken til andre hester og bite kraftig, gjerne springe etter og holde fast... Hester behandler hverandre røft.
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.