hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lærling i hestefag/jobbe med hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Lærling i hestefag/jobbe med hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

margit

Norway

Skrevet - 26/08/2006 :  17:09:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen! (Obs: langt innlegg )

Er det noen skikkelige hestemennesker der ute som er virkelig interessert i å lære noe?
Jeg vet nemlig om det perfekte sted å jobbe om man vil ri og lære mye. Spesielt om du er interessert i dressur.

Åsheim Ridning - skole for hest og rytter, er en seriøs stall ved Frekhaug utenfor Bergen (nordhordland), som driver med utdanning av hest og rytter. Stallen drives av Inez Rüppel, som opprinnelig er fra Tyskland. Hun driver hovedsaklig med Klassisk dressur og har mange eksamener fra Tyskland, og har blant annet ridd mye for en tidligere overberider ved Den Spanske Rideskolen i Wien.

Etter jeg måtte slutte som lærling hos henne, har hun vært på jakt etter nye mennesker som vil jobbe med og lære om hest. Det dumme er at veldig mange virker veldig interessert i begynnelsen, men så har de plutselig et tonn med rare unskyldninger om hvorfor de ikke kan komme likevel... Med andre ord useriøse mennesker som man kan klare seg uten i en stall. Jeg vil gjerne hjelpe til med å finne noen skikkelige mennesker som ser verdien i Inez og hennes kunnskap. Ikke bare er hun alvorlig dyktig, men i tillegg virkelig interessert i å lære opp andre.

Hun er ute etter 1-2 og kanskje 3 mennesker som er villige til å jobbe, kommer på jobb når de skal, være serviceinnstilt, interessert i å lære og hjelpe til. Jobben går hovedsaklig ut på å holde orden på bruket. Dvs. fôring, utslipp, stell, møkking, vedlikehold av anlegg, trening av kundehester, ta seg av elever mm. Inez driver med privatundervisning og tilridning/korrekturridning, i tillegg til oppstalling. Hun holder også med jevne mellomrom kurs, og får i tillegg besøk av berider-veninnen sin Natascha fra Østerrike, som kurser de som vil.

Åsheim Ridning er en stall som lukter kvalitet og ikke kvantitet. Derfor satser Inez på få hester, men gode hester med det beste av tilpasset utstyr, og en god ridebane. Det foregår kun kvalitetstrening av hest, på klassiske premisser, og Inez er nøye på at alt skal gå riktig og trygt for seg.

Når det er sagt, så kan det sies at hos Åsheim Ridning blir man tatt vare på, og menneskene der er helt fantastiske. En knall stallgjeng som hjelper til, og jeg har faktisk ikke vært i en stall med så 100% greie folk. Ingen baksnakking, ingen eksludering, bare gøy og hyggelig. Alt fra oppstallører, til stalljenter, hestepassere og fôrryttere er kjempegreie, og alle som en bidrar til å gjøre miljøet i stallen hyggelig og velfungerende. Det er med andre ord vanskelig å mistrives der, spesielt med så mange gode hester som de har der. I tillegg til Shagya hoppene og Shetlandsponnien til Inez, står det 5 hester til. Bl.a Connemara, Araber, Fjording m.fl.

Hos Inez får man som rytter og hestemennesker en sjanse til å virkelig utvikle seg. Inez har alvorlig lang erfaring som instruktør, og undervisningen er virkelig effektiv og seriøs. Hos Inez er det lite møkking, og mye ridning. Det finnes mange hester der som må jobbes daglig, og det er hoveddelen av arbeidet man får.

Her er et par bilder fra premieren på filmen 'Trigger' i Bergen. Da ble Inez ringt opp fordi de trengte en pen, hvit og trygg hest til et 'reklamestunt' utenfor kinoen. Dette er Pure Bred Shagya hoppen 'Sherry'.

Her er Inez og Sherry i aksjon:

Meg på kaldblodshoppen Janne, som jeg trente mye for en kunde:

Flere bilder og mer info kan ses på internettsiden til Åsheim Ridning:

http://visibel.no/klassisk/aash_ridning.html

Virker dette interessant? Da kan du jo ta kontakt med meg på pm eller gnagsaar@hotmail.com, jeg forteller mer enn gjerne om Åsheim Ridning og om hvordan det er å jobbe der. Eventuelt ta direkte kontak med Inez. Nr. og adr. finner du på nettsiden!

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  16:48:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har de ikke lærling der da?
Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 04/09/2006 :  12:14:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Jeg var lærling der, og nå har hun fått inn en ny. Hun vil sannsynligvis ha opptil tre stk. samtidig.
I'd rather have a bottle infront of me, than a frontal lobotomy. Gå til toppen av siden

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  22:12:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette høres utrolig kjekkt ut! Jeg bor på Stord, en øy ca, 2 timer fra Bergen.. Å der er hestemiljøet lik null. Men lærling? Må du ha gått på hestelinje eller noe sånt da? Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  22:15:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
3 stk på det lille stedet? bevare meg vel..hadde søkt der, og fikk plassen, men takket nei pga av visse ting..
Henger ikke ut stedet overhode, men var ikke noe for meg..

Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  00:38:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette høres utrolig kjekkt ut! Jeg bor på Stord, en øy ca, 2 timer fra Bergen.. Å der er hestemiljøet lik null. Men lærling? Må du ha gått på hestelinje eller noe sånt da?

Opprinnelig postet av Icora_Iowa

Lærling kan du søke om å bli etter grunnkurs naturbruk og VK1 landbruk og naturforvaltning med hest som hovedfag. Denne linja har de blant annet på Stend i Bergensområdet og på Voss Jordbruksskole.
Inez tar ikke bare imot lærlinger, heller alle som er innstil på å lære, og seriøse. Hun har hatt folk fra bl.a aetat, også. Så hestelinje er ikke noe must for å kunne jobbe der!

I'd rather have a bottle infront of me, than a frontal lobotomy. Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  00:44:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
3 stk på det lille stedet? bevare meg vel..hadde søkt der, og fikk plassen, men takket nei pga av visse ting..
Henger ikke ut stedet overhode, men var ikke noe for meg..

Opprinnelig postet av kross

Ja, tre hele mennesker, tenk det!
Tro meg, det er nok arbeid for alle sammen. Spesielt hester, da alle helst skal jobbes hver dag. Det være frittløping, longering, leietrening eller ridning. Hun har nå 9 hester på stallen, og div. typer hester til trening.
Kanskje du var en av dem som hadde en unskyldning eller aldri dukket opp? Det er heller ikke alle som liker at ting skal være så plettfritt og nøyaktig som Inez krever i sin stall, når de ikke er vant til det fra før eller gidder å innstille seg på det.

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2006 :  11:22:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
OKei=) Går på skole akkurat nå, siste året mit før lærling. Går frisør, men hadde egentlig tenkt å gå på stend eller lignende, men det ble det ikke noe av:| Men vil hun ha folk der nå med engang? For kunne veldig gjerne tenkt meg noe sånt, Men går jo på skole aklkurat nå. Er ikke redd for arbeid og kunne tenkt meg å lære mye nytt om hest, siden det ikke er så bra muligheter her til å lære masse nytt! Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 09/09/2006 :  14:12:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Hun tar nok imot de som er seriøst interessert ja! Det fine med Inez er at alt du trenger å gjøre er å stå på og vise at du vil lære, og hun gir deg masse oppmerksomhet, og forteller hele veien en hel masse om hva hun gjør og hvorfor.
Dersom du går på skole og ikke kan komme så tidlig, så kan du sikkert komme senere på dagen, det finnes ting å gjøre da ogå. Men blir det ikke litt vanskelig om du bor på Stord?

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2006 :  14:57:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
jo, men tenkte mer på å flytte ner visst eg skal, eller f.eks en sommerferie, e jo en stund til men. Hen ligger det? Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 10/09/2006 :  15:42:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Det er jo alltids en mulighet. Det ligger i Nordhordland. Nærmere eksakt grasdalen på holsnøy, nær Frekhaug og Knarvik. Kart på hjemmesiden :) Ellers kan du jo søke på stedet her www.kvasir.no/kart

LivogZara

Norway

Skrevet - 11/09/2006 :  21:55:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jaja.ikke dukket opp eller hadde unnskyldning? jeg reiste 10 timer for å komme dit, og likte hva jeg så, men betingelsene er helt på jordet..lønna er ikke noe å skryte av, man får ikke lønn engang, kun stipend...og kontrakten der er ikke noe å skryte av...

Sorry at jeg er så rett på sak,..

At hun krever at alt skal være strøkent er ingen påriblem, men hadde problemer med kontrakten..
Mer sier jeg ikke, for da henger jeg bare ut stedet...

Gå til toppen av siden

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2006 :  14:53:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aah, far min bor i knarvik, ikke så langt fra Åsane, der knarvik du mener?:) Men eg har en hest, så om det hadde vært mulig å tatt henne med? Å må eg betale stalleie isåfall, ka blir mine arbeidsoppgaver? Å får eg undervisning i gjengjeld? Ble vel litt masse spm som du egentlig hadde svart på, men bare sånn at eg ikke misfostår?=) Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  13:52:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Jepp, det er der! Rett over broen, som forøvrig er fri for bom, endelig :D
Som 'lønn' får man diverse naturalytelser. Bl.a. fikk jeg ha hest hos henne gratis om jeg ville (betale mat selv), men jeg hadde jo ingen hest :) Jeg fikk en del ridetimer ja (gratis), altså privatundervisning som ikke er av den billigste sorten, fordi man faktisk lærer noe og ikke rir rundt i en gruppe der man får oppmerksomhet ca. 10 min. av en time... Hehe. Så ja, det blir ridning. Jeg fikk ridetimer utenom arbeidstiden, samtidig som i arbeidstiden, siden hun måtte trene hester og satt meg opp og instruerte meg på dem, istedet for å ri dem selv. På den måten fikk hun trent både hest og lærling, hun er veldig praktisk anlagt ;)
Man får vanlig stallarbeid, ta seg av kunder og elever osv.
Det er et ganske genialt sted å jobbe, etter min mening. Jeg var borti så utrolig mange andre lærlinger som var på store staller med titalls hester, og alt de gjorde var å møkke!!! De lærte absolutt ingenting, det var faktisk ganske trist. Ingen som tok ansvar for at lærlingen lærte noe, selv om de hadde godkjenning som lærebedrift..! Det er ganske alvorlig. Det er utdanning det er snakk om.
Hos Inez fikk jeg oppfølging mer som en beriderlærling, jeg kunne sikkert tatt fagprøven etter et halvt år hos henne, så hva som er galt med kontrakten, det skjønner jeg ikke. Hun tar læreplanen seriøst og er opptatt av å dekke alle målene.
Det er vanskelig å fortelle mer egentlig, jeg prøver bare å hjelpe Inez med å finne skikkelige folk, for hun har hjulpet og tatt vare på meg mye.
Søkere må egentlig bare reise dit og prøve selv om det er interessant. For meg var det midt i blinken :)

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  22:01:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres jo kjempe ut! Vi har då høstferie om 2 uker, har ikke datoen i hodet akkurat nå. Men isåfall då kunne jeg jo kommt bort å vært der vertfall en uke!=) Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  12:30:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Ja, det kunne du nok!
Du kan sende meg en mail her: gnagsaar@hotmail.com
Så kan du jo eventuelt ta kontakt med Inez, må nesten være sikker på at du kommer :)

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.