hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når begynenr du å bruke dekken?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Når begynenr du å bruke dekken?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2006 :  10:24:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Ved rundt 5 grader kommer jeg til å legge på dekken. Regndekken får han på om det regner veldig og lenge.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 27/08/2006 :  12:55:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her på vestlandet tordner og lyner det nå, og regnet øser ned. Synes litt synd på hesten min som er ute uten dekken nå, men hun er fremdeles på beite et annet sted, og det er alt for langt å kjøre dit for å legge på et dekken... Stakkaren... Den andre hesten jeg har nå, står heldigvis tørr og god på stallen her hjemme =) Og skal hun ut i dette været, er dekken en livsnødvendighet, helst skulle hun hatt svømmevest også! Volten er oversvømt, hallen er bløt og druknet, til og med i noen av stallene renner det inn vann! *SUKK* høsten kom fort og brytalt....
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  04:49:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Ja, her på vestlandet er det virkelig drittvær. Regner som en dusj ute:( Verste regnet på måneder! Huff...
Hesten min står også på beite, men heldigvis på stallen, så jeg tok henne inn og lot hun tørke og la på dekken. Men spørs om dekkenet holder i timesvis med regn (hele natten, til jeg kommer i morgen)... Har hatt dekken på henne den siste uka, syns det er så kjølig om natten og stå ute. De dagene det har vært sol om dagen, har mamma kjørt ut og tatt det av henne mens jeg er på skolen... Hun hadde nemlig litt snue den ene dagen, og etter det har det vært på med dekken, selv om hun står på beite (kommer hver dag og rir o.l da, ellers kunne hun selvsagt ikke stått med dekken uten tilsyn i flere dager)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/08/2006 :  01:09:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enkelt svar fra meg: bruker aldri dekken.

Har aldri brukt det, og de hestene jeg har hatt, har hatet dekkener. De ble rullet og slitt av, så det var mest dyreplageri å ta det på dem.

Sørger forøvrig for å ikke børste for mye, da fettlaget i pelsen er både regnfrakk og kuldebeskytter.

Og da snakker jeg om alle slags hester - ikke bare mine kjære, små nl-hester - men arabere, trakhenere, varmblods ridehest osv osv. osv.

Og duverden så mye penger jeg har spart på å ikke kjøpe "klær" til mine hester.....

He - he - nå høres jeg like "fanatisk" ut som de som diskuterer sko/barfot.....
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2006 :  15:51:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
ikke før ei dynk-våt islandshoppe har kommet hjem til -30 etter trening eller tur sent på kvelden, når solen ikke varmer.=)

riktig T. Boysen holder med deg der

hesten får ett fett lag som beskytter.

hårene til hesten kan snu seg i alle retninger, noe som hjelper hesten til å holde på varmen hvis det er kaldt og/eller vind. men legger du på ett dekken, får ikke hårene til å snu på seg, da kan hesten fort begynne å fryse, selv med det tykkeste dekken.
hesten får heller ikke dette fett laget hvis du bruker dekken!

men hvis du barberer hesten, har den jo ikke langt nok hår som snur seg og holder på varmen. men ett vinter dekken (uannsett pris), er IKKE varmere enn 2 ulldekken og ett regndekken.
jo flere lag med "tynne" dekken, jo varmere.
det er unødvendig å legge på to vinterdekken, det er bare det innerste som varmer uansett.

men det beste dekken er ulldekkenet.

Never give up on the things that make you smile!
Redigert av - KarenG den 30/08/2006 16:10:12 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/08/2006 :  16:15:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har så smått begynt å legge på tynt Bucas regndekken tidlig på morgenen da det kun er en 8-10 grader her.
Det er nå de setter grunnlaget for vinterpelsen,så ønsker man å redusere den eller slippe å barbere bør man starte nå hvis gradestokken viser ensifret.
Ellers tar jeg dekkena av utpå dagen når/hvis sola kommer.

Jeg vil ikke ha XXXXL pels på hesta mine som er vanskelig å holde ren eller klissvåte hester som aldri tørker-derfor begynner jeg så smått nå.

Her går hesta ute ca. 14 timer i døgnet men står inne om natten.
Våte hester avgir mye kondens og gir dårlig luft i en liten stall.
Derfor bruker jeg også dekken når det regner og slapser.

Hesta her er friske som fisker og aldri vært sjuke eller hatt hud/pelsproblem.
(Knock on wood!)

Redigert av - xxxx den 30/08/2006 16:21:09 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 01/09/2006 :  08:16:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dekken venter jeg litt med enda..

Til tross for at det har regnet endel i Stavanger tidligere i uka har det ikke vært særlig kaldt..

Er temperaturen under 10 grader begynner jeg å vurdere dekken. Har en varmblods og en kaldblodstraver, løpshester..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  19:20:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Har hestene gående ute enda, og har så smått begynt å hive på regndekken på natta. Dette av den enkle grunn at jeg ikke ønsker laang pels, og at det høljer ned med regn. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 03/09/2006 :  21:43:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min står i skrivende stund på beite i plaskregn i Trondheim og koser seg fint. Søker ikke ly, står og spiser og syns alt er flott. Om et par uker blir han flyttet tilbake til stallen hvor han skal stå på utegang, vil unngå dekken så langt det lar seg gjøre. Og jeg la og merke til at de hestene som står på utegangen nå stod midt ute på jordet - og ikke under taket da det regnet som værst.

Det er virkelig ytterst få hester jeg vet om som søker ly når det regner. Jeg får inntrykk av at mange bruker dekken fordi man ikke gidder "bryet" med å pusse av søle. Personlig syns jeg det er for dumt, litt søle har aldri tatt livet av en hest

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

stinej_87

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  21:51:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er virkelig ytterst få hester jeg vet om som søker ly når det regner. Jeg får inntrykk av at mange bruker dekken fordi man ikke gidder "bryet" med å pusse av søle. Personlig syns jeg det er for dumt, litt søle har aldri tatt livet av en hest

Opprinnelig postet av rusket

og mange vil unngå laaaang pels på hestene sine. veldig upraktisk når man har hest som er mye i bruk.
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  22:05:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av rusket

og mange vil unngå laaaang pels på hestene sine. veldig upraktisk når man har hest som er mye i bruk.

Opprinnelig postet av stinej_87

Og enkelte har på grunn av for lite uteareale ikkje moglegheit til å ha hestane på så mukje utegang som ønskeleg og blir tvunge til mykje dekkenbruk tidleg av hennsyn til hesten...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  23:57:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her i Trondheim har det nå blitt høst, så jeg har begynt med dekken. Babyen fikk vinterpels på beitet i sommer, men jeg prøver å hindre at hun setter enda mer pels. Hun blir jo svett bare hun traver en runde stakkars!
Hege Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/09/2006 :  00:11:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siterer Rusket:
Kopi av melding:

-Da er tydelivis to av mine hester (etter ditt synspunkt), av de ytterst få..

Blir det opphold snart tro??

De bruker det som skydd for sola.

Når frosten kommer begynner vi med tynne vinterdekken for bla.
å slippe lang pels og etterhvert mye kløing.

Og når det striregner i over 12 timer i strekk og blir sølete har de regndekken av flere grunner-både praktiske og hensynsfulle.

-"Det har ikke tatt livet av dem enda.."

(edit pga. bilder).

Redigert av - xxxx den 04/09/2006 01:29:53 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2006 :  00:31:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
så søte bilder:D
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/09/2006 :  00:47:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanonsøte bilder! Spesielt det første likte jeg godt. Helan og Halvan i party-telt =)
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.