hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Voksesmerte hos hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Voksesmerte hos hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tebj0

Skrevet - 22/08/2006 :  22:45:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lest flere steder om hester som har/har hatt voksesmerter når dei var unge, men finner ikke noe fakta om dette.
Noen som kan fortelle litt hva dette egentlig er. Hvor får egentlig hesten vondt/problemer?
Kan man har voksesmerter i en alder av 5-6år?
Kan hesten brukes eller er må dens stå i ro?
Sikkert mange dumme spørsmål dette her, men er litt grønn på dette her

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2006 :  23:21:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
voksesmerter er rett og slett smerter i ledd og knokler fordi hesten vokser så mye..dette skjer periodevis,så man kan ofte se på unghester at de er støle i kroppen og bruker lang tid på å reise seg blandt annet.hesten får da generlt vondt i kroppen,å noen kan det ende med irritasjoner.jeg har aldri hørt om voksesmerter på hester i en alder aav 5 til 6 år,da de fleste er ferdig med de største vekstperiodene da.altså sluttet å vokse i høyden.jeg pleier å variere litt med å bruke hester med vekstsmerter eller ikke.noen liker å bli aktivisert,f.eks gå en tur.mens andre bare vil ligge i ro..men aldri noen hard trening uansett altså.så dette må man nesten avgjøre etter hvert individ..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/08/2006 :  00:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Endel hester for spesielt vondt i rygg og bakpart, noe som kan forhindre bruken. Personli synes jeg at hestene skal ha lett trening selv om de er inne i en vokseperiode, hestene har alltid godt av å bevege seg. Bare ta det rolig, og ikke krev mye. Det er som regel i perioder på 2-3 uker der ehsten vokser mye og den har smerter, deretter følger en periode der de ikke vokser og de kan brukes normalt. Følg med på hester for å finne ut når vokseperiodene er. De ligger mye i denne tiden, og blir ømme og stive.

Vokseperioden er på det 'verste' når ehsten er 2-3 år. Har i grunn ikke hørt om hester som har hatt voksesmerter etter det, men hestene vokser fremdeles mange år til, så det er kanskje ikke helt umulig. Men jeg vil i grunn ikke tro at det er grunnen til evt. plager en 5-6 år gammel hest måtte ha.
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  08:11:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hesten min viste tydlige tegn på dette og da var han 4,5 år og varte til han var ca 5,5 da vokste han 10 cm...Fra 170 til 180...
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.