hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innspenningstøyler, hvor stramme?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Innspenningstøyler, hvor stramme?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

zerkki

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  23:55:51  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei! lurer på om noen har erfaring med INNSPENNINGTØYLER.
Jeg vil bruke det under longering, men jeg vet ikke hvor stramme de skal være, eller slakke da Har lest mange hestebøker med fakta om utstyr, men ingen har skrevet hvor mye innspenningen skal være, om det er ulikt på begge sider... Jeg hadde blitt KJEMPEHAPPY hvis noen kunne forklart det slikt at lille meg kunne forstå det

jj... Hilsen Marte!

DevilMaister

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  01:17:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
De skal være slik at de er slakke når hesten går i form. Husk at hesten ikke skal ha nesa helt inntil bogen når den går i form. Den skal gå med neseryggen loddrett, eller heller med nesa litt forran enn bak. Det er vanlig å ha innspenningstøylene for stramme, så vær heller forsiktig. For slakk innspenning er til mye mindre skade enn for stram.

Det beste er å få noen som vet dette til å demonstrere på din hest. Så gjøres det ikke noe galt forhåpentligvis.

Ta en titt på bildet jeg la inn under debatten "Pessoa longe system". Der mener jeg innspenningen er passe, og hesten går i bra form. Nå ser det gjerne noe annerledes ut fra innspenning til innspenning, men når hesten går i form skal innspenningen være slakk eller slik at hesten kan ta støtte til tøylen uten at hesten blir tvunget ned i denne formen.

Longering er forøvrig veldig vanskelig, og en kunst. Føler meg ikke så bra på området jeg heller.. Vil uannsett anbefale "longering" av Paul Fielder. Veldig bra.. Det er et av heftene i hestehåndbokserien som Landbruksforlaget gir ut.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 23/11/2003 01:23:49 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/11/2003 :  11:54:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det går ikke å gjengi her hvor stramme de skal være.På bakgrunn av at du spør,skjønner jeg at du er veldig usikker på området,og mitt råd da er å se på en video,bok eller få litt assistanse i begynnelsen.

Du ser fort hvordan de skal være når du har jobbet en hest ned på tøylen fra før,for du ser det på fysikken og steget hesten får,samt hvor avslappet/samarbeidsvillig den er.
Gå til toppen av siden

zerkki

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  13:52:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen Takk for svar! føler meg mye klokere allerede for å si det sånn!

Hilsen mg

DevilMaister Gå til toppen av siden

Nettelhorst

Skrevet - 23/11/2003 :  19:25:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder longsjering må du bare passe på at hesten blir stilt riktig vei, altså en anelse innover.
Redigert av - Nettelhorst den 23/11/2003 19:31:49 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  01:15:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når det gjelder longsjering må du bare passe på at hesten blir stilt riktig vei, altså en anelse innover.

Opprinnelig postet av Nettelhorst

Riktig. Enten kan en ha innvendig innspenning litt strammere, ellers har jeg forsøkt å longere litt med innspenningstøylene like, og så festet longeringstauet i gjorden (på innvendig side), og så gjennom innvendig bittring. Dette er en forenkling av tømmekjøringslongering eller longering på lange tøyler. Har liksom ikke fått helt teken på å bruke to tøyler ved longering ennå, så da har jeg erfart at en tøyle festet med longeline på forklart måte er veldig effektivt. Da har en mulighet "å ri litt" med tøylene også om en trenger et lite tøyletak. Har dog bare testet dette på en hest, og da har dette fungert veldig bra. Antar det fungerer bra på de fleste andre hester også, gitt at longøren mestrer det selvfølgelig.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 25/11/2003 :  23:21:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uansett hva slags innspenning man velger, bør den være fleksibel. Pessoaselen er fleksibel fordi den er ganske bevegelig på hesten. De "gode gamle" longerings-innspenningstøylene har en strikk omtrent midt på som gir etter. Strikk kan også brukes, men jeg synes ikke den er så god fordi hele er av strikk.

Ellers veldig viktig som det blir sagt her at inspenningen ikke er for stram. Går hesten bak loddplanet med nesa, er det FOR STRAMT.

Hester som er unge eller ikke i så veldig god form, longeres gjerne med nesa langt fremover og nedover. De må ikke spennes i en høy form da dette medfører smerte i musklaturen til hesten hvis den ikke er sterk nok.

Det er forskjellige meninger om man skal stille hesten til innvendig side med inspenningstøylen. Noen mener at innspenningen skal være nøyaktig lik på begge sider, mens andre mener man skal stille litt innover. Har til og med hørt noen som mener at man skal ha den utvendige litt strammere. Personlig tror jeg at like eller litt stilt innover går bra, men man bør absolutt ikke stramme for mye innover.

Redigert av - eligj den 25/11/2003 23:23:17 Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 26/11/2003 :  13:14:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et tips hvis du er usikker er å begynne uten innspenning,da ser du hvilken form hesten har styrke til å gå i samt hvordan du klarer å aktivisere den.Mange synes det er vanskelig til å begynne med å ha kontroll over longepisken og foretrekker en kjørepisk med snert.Prøv å jobb over hesten for å få den til å jobbe skikkelig med bakbena,spesiet at du får et skikkelig innsteg på yttre bakben,så den ikke blir skjevt gående.Når du da ser hesten jobbe,ser du hvilken form den går i samt hvordan den jobber med ryggen.Spenn aldri hesten inn for mye,har den ikke styrke til å bære seg vil den bare gi etter i nakken.Personlig stiller jeg hesten inn ved longering.
Jobb aldri en hest innspennet i skritt,det er ikke bra for den.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/11/2003 :  12:30:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
oslojenta.. bare lurer på..hvorfor er det ikke bra å jobbe en innspennet heest i skritt?? Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/11/2003 :  04:24:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Det kan godt jeg også svare på...., det er lett å ødelegge steget/fremdriften og vansklig å få hesten til å jobbe frem og riktig.Mye enklere i trav, da har du hesten mer "fremme" og i takt.

Vet hester som blir jobbet mye på tøylen i skritt, kan få et pass-lignende skritt,(eller spenner seg) hesten klarer å jukse seg unna ved å ikke løfte bena slik den skal å bruke bakpart/rygg, i tillegg "knekker" den bare i nakken og går med svai rygg...De hestene har som regel et flatt og dårlig trav også, og spenner seg og blir motvillige når du krever feks.litt høyere samling og swchung.

Fra jeg begynte å ri ,lærte jeg at skritting på tøylen,skulle man være meget forsiktig med,og gjøre minst mulig.(Og dette sitter som brennt fast i hukommelsen ennå...he,he.)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/11/2003 :  14:36:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar!!!

....Jeg trodde det var en fordel for hesten å gå i samling hele tiden den hadde rytter på jeg, for å få ryggenopp .. altså ikke nødvendigvis med så knekk i nakken, men med bakbeina under seg og ryggen opp??
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/11/2003 :  05:41:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Tror du missforstår litt...hesten skal gå på tøylen i alle gangarter, men ikke jobb hesten så mye med dette i skritt.Varm opp litt i skritt på lange tøyler,for så å begynne å trave hesten ned på tøylen i lang form .Når den er varm,kan du øke samlingen og galoppere innimellom også.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/11/2003 :  07:08:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Under longering skritter jeg ikke hesten i det hele tatt under innspenning,men leier den en runde på tur først,og så begynner jeg å trave ned med en gang jeg er inne på banen med noe lengere form under innspenningen.

Men som jeg har skrevet tidligere,synes jeg du skal få en til å assistere deg de første gangene som kan dette.Da vil alt gå bedre for både hesten og deg.Lykke til!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.