hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Velfungerende barfothover!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Velfungerende barfothover!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  17:44:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden man ofte ikke ser skogen for bare trær, tenkte jeg det kunne være kjekt å ha en tråd om barfothøver som faktisk fungerer!? (-:
De som føler det funker for dem og hestene kunne legge ut noen bilder så vi får se, kanskje med noen trimmetips?
Jeg startet friskt med 1 hov, så ble jeg tom for strøm... )-: men denne er representativ for høvene til Ulskaug. Skal legge ut flere under når jeg får ladet kamera.

JEG ønsker å se bilder av høvene slik de er, det vil si IKKE nødvendigvis lysende hvite pga. nettop trimmet, men slik de ser ut til vanlig. Alle kan manipulere en hov til å se bra ut nytrimmet så gjerne et bilde tatt rett etter en tur ...
Høvene fungerer fint med et lite hakk i, noe det nødvendigvis blir etter en lang fjelltur!

De første bildene er tatt etter 3 timer på fjellet, har bare renset ut med hovskrape. På det siste har jeg tatt ned drakthjørnene litt da det er ca 6 uker siden sist... ellers har han så fin form på hoven at jeg lar resten være som det er. Har jobbet med den innvendige slengen dere ser og nå er den så liten at jeg er førnøyd.
Har ikke raspet den på 2 mnd og det ser ut som den vokser fint ned fra kronranden.

Come an! Få ut bilder av fine barfothøver (-:
(ta de fra bakken og langt nok unna så de blir tydelige og husk hoven må være TØRR!)

Etter 3 timer på fjellet...

Tatt ned drakthjørnene litt...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  17:53:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Flott å se så fine høver! Har dessverre bare et eneste bilde av barfothoven til Miss, men aner ikke hvor jeg har det.

Jeg har ikke noen trimmetips, siden jeg har folk som gjør alt for meg. Men jeg må si at jeg ikke angrer et sekund på at vi begynte med barfot, og jeg vil gjerne at min nye hest skal være det, såsant det fungerer.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

:o)

Skrevet - 16/08/2006 :  21:35:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
fram:

bak:

Disse søte små funker så å si på alt..

Redigert av - :o) den 18/08/2006 16:28:12 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  22:29:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og Renate skal ta "barfotbilder" av Horton så fort hun har mulighet
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  22:34:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
DET må du vet du! (-: Kjempeartig å se så fine tottiser!!!!!

:o) Artig med 2-farvede høver, er det isis? De så veldig fine ut, bakfoten var nydelig, helt lik Stella sin... de får en litt annen fassong enn "hestene"
Trimmer du selv?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  20:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er her ikke flere? Frøya, FrkElin, Asbjørg, Renate alle sammen???? Legg ut da (-:
Jeg er nysgjerrig!

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  21:01:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei
Var ute i stallen, sopa gulvet, vaska høver, klødde i fingrene etter å raspe litt, og skulle ta bilder av høvene til Ikaros i dag. Men etter to bilder var batteriet ferdig for dagen Så da raspa jeg hurtigvoksende høver så svetten rant i stedet!
Setter inn et bilde av høyre framhoven fra oktober i fjor forløpig:

Merkene i siden er etter easybootsene.
Kommer sterkere tilbake med flere bilder av både høvene til Ikaros, og kanskje et par av superhøvene til Inga hvis jeg finner

Fine høver på bildene som er lagt ut Men jeg lurer på hva den sprekken framme på Ulskaug-hoven er?

Redigert av - Asbjørg den 17/08/2006 21:04:27 Gå til toppen av siden

Skrevet - 17/08/2006 :  21:37:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Harneshaug: Ja jeg trimmer selv ja.. Han er en shettisblanding,vet ikke hva faren er..
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  21:49:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he... det er siste rest av "gale-islandske-baldur-idur-durid" ettellerannet islandsk hovslager som rakk å maltraktere høvene til Ulskaug på 2 min. sitt verk!
Han skulle stoppe en nedovervoksende sprekk og hans GENIALE løsning på det var å file over hoven helt inn til lærhuden!!! Skal legge ut bilde av den andre hoven også som ikke er vokst ned enda... på denne er merket straks borte.
Jeg gikk ut for å ta en røyk og da jeg kom inn... HJELP... vi havnet i en voldsom krangel, Lofotsk og Islandsk temperament smallt sammen og det var ikke pent..
Han kommer aldri tilbake hit mer for å si det slik, samme kan det være for jeg misshandlet hestene mine på det groveste og barfot kom til å bli forbudt innen 1 år.. så det så... (bare så du vet det!) IDIOT...

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  21:56:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hehe, regner med "gale-islandske-baldur-idur-durid" fikk passet påskrevet Godt det ikke ser ut til å gi noe varige mèn da, og at høvene ser flotte ut nå Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  22:05:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Yes baby! Du kan tro... (-: Jeg var dessuten et hode høyere enn han og bare brettet opp ermene så han fikk se mine imponerende arm-muskler og drøvelen min i det jeg brølte han ut av stallen. Det som gjorde at det rant over var at han slo hammeren i mulen til Ulskaug da han "pusket" på skjorteryggen hans.
Stakkars "lille" hesten min fløy i taket i skrekk og stirret så uforstående på meg at det bare rant over... det kombinert med at
"kvinnfolk og hest"-talen ble servert... trenger jeg si mer?

Skrevet - 17/08/2006 :  22:29:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg var så godt i gang, og kjedsomheten og nysgjerrigheten tar meg..
Denne sprekken/hakket i hoven hans,hva kan det være? Bilde er et år gammelt men er merke i hoven ennu..

( HA! lite bilde..)

Redigert av - :o) den 17/08/2006 22:44:34 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  22:52:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hi hi... du er flink du (-: Ikke godt å si ut fra bildet men jeg vil tro det er slik voksemønsteret til hoven er. Om den er lik etter 1 år, ikke forandrer seg eller er til besvær er det ingenting å bekymre seg for. Om man ser på bildene av mustangene i boken til Jamie har disse villhestene også slike striper/ujevnheter i høvene. De er helt ufarlige og mer som et særpreg enn en defekt... (oi...Helen det var ei tyyyynn forklaring, men jeg mener bestemt høvene skal få fungere slik de er og at et kosmetisk vakkert utseende ikke alltid betyr at hoven er bra (-:

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  16:47:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Denne sprekken/hakket i hoven hans,hva kan det være? Bilde er et år gammelt men er merke i hoven ennu..

Opprinnelig postet av :o)

Slike sprekker kan gjerne komme av en gammel skade oppe i kronranda. Det kunne ha vært en hovsprekk som har gått helt opp og skada lærhuden som produserer ny hovvegg, eller det kunne vært et sår der pga tråkk, spark eller lignende. Hvis høvene en gang får feil fasong slik at faren for hovsprekker i dette området er der, er det sannsynligvis akkurat i denne kløften sprekken vil komme siden det sprekker i det svakeste punktet. Men så lenge høvene er så fine og velbalanserte som nå skal det mye til for at det oppstår hovsprekker
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  18:44:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok her kommer to bilder av Horton`s høver dog av dårlig bildekvalitet og ikke verdens beste "hovfotograf" (meg)+ at jeg skulle hatt med et bilde fra siden( men det kommer senere).
Når dette bildet er tatt ( i går) har han gått uten sko i litt over to måneder.
Angrer nå vettet av meg fordi jeg ikke tok bilder den dagen skoene kom av for her har det vært stor forandring
Det viste seg at hesten har en helt annen hovform enn det hovslageren ville ha det til.
Han skulle hatt en mye brattere vinkel enn det han har hatt med sko, dette har også resultert i plager og smerter i manke-/ skulderområde, nedoverbakker på asfalt var et selvmordsforsøk i seg selv da han skled pga av den gale formen/ vinkelen på hoven.
Hesten har fått en mykere gange ifht. den litt "statiske" måten han beveget seg med sko, et sunnere utseende( blanker pels, klarere øyne), betydelig bedre humør under trening/ ridning.

Jeg tror egentlig jeg kunne fortsatt i det uendelige på dette her da dette er noe som interesserer meg voldsomt, men jeg skal slutte av her og legge inn mine to bilder som beklageligvis er av litt dårlig kvalitet.

Edit for å legge til at disse høvene var senest i forrige uke både på en tretimers og en femtimers tur på alt underlag

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 18/08/2006 18:46:55 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  20:15:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Så flott at det fungerer så bra etter at skoene ble tatt av Horton Bruker dere boots, eller går det greit uten?
Hoven på bildet kommer sikkert til å forrandre seg en god del ennå, og bli rundere og bredere. Ser ut som det er en liten sprekk i midtstrålefuren. Vanskelig å se, men hvis det er litt "guggent" der inne så er det lurt å putte nedi noe desinfiserende Strålene er ganske smale ennå, men hele hælpartiet kommer nok til å utvide seg etterhvert. Å holde strålen i orden er viktig, for en infisert stråle er vond å tråkke ned på, og dermed ungår hesten å legge så mye tyngde bak på hoven. Lave hæler/drakthvørner er viktig, men hvis det å holde de så lave som man ønsker fører til at hesten blir mer sårbeint, må man vurdere å la de være litt høyere enn hva man egentlig ønsker. Vanskelig å se ut i fra bildene, men fra undersiden ser de hvertfall passe høye ut. Men er innsiden bittelitt høyere enn utsiden, eller er det bare bildet som lyver eller øynene mine som tøyser?
Legg gjerne ut flere bilder
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.