hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Velfungerende barfothover!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Velfungerende barfothover!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  20:26:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan du anbefale noe desinfiserende Asbjørg?
Foreløpig bruker vi ikke boots, har gått veldig greit hittil.

Strålen har faktisk blitt mye bredere og flatere siden skoene kom av, selv om det kanskje ikke ser slik ut.

Det skal ikke være noen forskjell på sidene, men nå er det ikke akkurat verdens beste "hovfotograf" som har tatt bildene heller
Skal legge ut flere bilder så fort jeg har mulighet

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/08/2006 :  20:43:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen. Gøy å se fungerende høver, og høver som fungerer i Norske forhold og noen av dem på kalde raser. Bøkene og internettsidene vi ellers ser på er jo gjerne fra andre himmelstrøk. Jeg har vært noen dager på ferie, men skal ta ferske bilder av høvene til hesten min og legge ut. Nå har jeg også lært meg å forminske bildene... :-)
Jeg fant ut at jeg var for forsiktig med hesten min i forhold til bruk. I det siste har jeg ridd lenger og nå kan jeg se at høvene slites i en stadig bedre form, og hesten min er mer fornøyd enn noensinne. Så snart jeg ble kvitt WLD og sopp i strålen (iallefall veldig mye bedre) begynner høvene å se ut slik som bildene jeg stadig studerer av andre hester som fungerer.
Takk for bilde av hesten din Harneshaug. Det lignet mye på framhoven til hesten min synes jeg, og jeg skal slutte å stresse så mye med at hælene hennes foran er litt lenger enn på bakbena og at det er en liten knekk i hovveggen helt neders i tåa og heller ri og kose meg. Så lenge hun beveger seg bra er jo det det viktigste.
Jeg har lett for å bli perfeksjonist og stå hver uke å pusse litt og slipe ned halve millimetere. Nå skal jeg heller bruke tiden på å ri og la dem slites litt mer naturlig. Hun er jo ikke sårbeint nå og jeg må slutte å bekymre meg over at hun kan bli det igjen og ikke la vær å ri lengre turer av den grunn.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  20:48:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg synst ikke strålen "din" ser så alle verst ut, og virker sunn og frisk bortsett fra at den fremdeles er litt for smal og har denne lille sprekken. Ikaros sine er mye verre i perioder, men jeg må bare pirke litt Kaldblodshoppa Inga som jeg lånte en periode fikk aldri brede og "struttende" stråler. De så ganske smale og stakkarslige ut, men hun fungerte som bare det likevel Jeg har brukt Sur Stråle Buster fra Blue Horse, som jeg fant her: http://www.hesteshoppen.no/default.asp?pg=Info&pID=53&openMenu=true&menuID=47

Kjøpte den i butikken på Tiller i Trondheim, men de har den sikkert i andre butikker der i forhandler BlueHorse-produkter også. Synst den funker fint, og er lett å påføre. Bruker også hovtjære på strålene av og til hvis det er vått og klæsjete ute lenge om gangen. Det er veldig mange meninger om hva som er best for å kverke sopp og bakterier i strålene, og det som virker supert for noen har ingen virkning på andre høres det ut som. Kan nevne krystallfiolett, blåstein, eddik, klor, blåspray, VirkonS, hibiscrub tjære og en mengde ulike produkter mot sur stråle. Mye å velge i, men det viktigste er å ungå oppbløtte høver store deler av døgnet og å skjære vekk evt filler og gugge på strålene

Editert fordi linken var til et fælt bilde av Ikaros

Redigert av - Asbjørg den 18/08/2006 20:51:50 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  20:57:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synst ikke strålen "din" ser så alle verst ut, og virker sunn og frisk bortsett fra at den fremdeles er litt for smal og har denne lille sprekken. Ikaros sine er mye verre i perioder, men jeg må bare pirke litt

Og den pirkingen er jeg veldig takknemlig for

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 19/08/2006 :  13:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så bra tråd!! jeg vil og være med
foreløpig er d ikke så mye å legge ut bilde av.. og vet ikke hvordan jeg gjør d heller.. men tror jeg så det beskrevet i en annen tråd her.. så bare hold den gående til jeg og kan være med!! hehe
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  22:11:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei alle sammen. Gøy å se fungerende høver, og høver som fungerer i Norske forhold og noen av dem på kalde raser. Bøkene og internettsidene vi ellers ser på er jo gjerne fra andre himmelstrøk. Jeg har vært noen dager på ferie, men skal ta ferske bilder av høvene til hesten min og legge ut. Nå har jeg også lært meg å forminske bildene... :-)
Jeg fant ut at jeg var for forsiktig med hesten min i forhold til bruk. I det siste har jeg ridd lenger og nå kan jeg se at høvene slites i en stadig bedre form, og hesten min er mer fornøyd enn noensinne. Så snart jeg ble kvitt WLD og sopp i strålen (iallefall veldig mye bedre) begynner høvene å se ut slik som bildene jeg stadig studerer av andre hester som fungerer.
Takk for bilde av hesten din Harneshaug. Det lignet mye på framhoven til hesten min synes jeg, og jeg skal slutte å stresse så mye med at hælene hennes foran er litt lenger enn på bakbena og at det er en liten knekk i hovveggen helt neders i tåa og heller ri og kose meg. Så lenge hun beveger seg bra er jo det det viktigste.
Jeg har lett for å bli perfeksjonist og stå hver uke å pusse litt og slipe ned halve millimetere. Nå skal jeg heller bruke tiden på å ri og la dem slites litt mer naturlig. Hun er jo ikke sårbeint nå og jeg må slutte å bekymre meg over at hun kan bli det igjen og ikke la vær å ri lengre turer av den grunn.

Opprinnelig postet av frkelin

Ja ikke sant Dette ble en kjempeflott tråd og så UTROLIG gøy å se at det finnes høver som fungerer, synes det har vært nok negativ fokusering på barfot nå....
Jeg er helt enig med deg i at det er bedre å bruke tiden på å ri og kose seg og dermed få naturlig slitasje enn å holde på med fil og manikyr til øya går i kryss
At hælene er litt lengre fremme enn bak tror jeg er naturlig på de aller fleste hester iom at vinkelen på bakføttene er anderledes enn fremføttene. Bare tenk så enkelt som at hesten bøyer jo frem/bakfot forskjellig vei! Klart det blir annen tråvinkel og flate...

RENATE;
Et lite tips for å påskynde utvidelsen av hælpartiet og unngå/rette opp innsnevring er å ta ned draktstøttene slik jeg har gjort på det siste bildet av Ulskaug.
Jamie Jackson gjør det ikke, det er faktisk et eh... kremt.. Strasser"triks" men det fungerer utmerket og hjelper hoven å åpne seg bak. Jeg har gjort det jevnlig med Ulskaug og synes selv han har fått en veldig rund og fin form på hoven. I tillegg skaper det rom for strålen til å vokse og bygge seg opp, det blir ikke så trangt og man unngår lettere at det blir surt/smuldrer. Med en god hovkniv og rett teknikk er det gjort på 2min.

Annbefaler på det sterkeste hovkniver/rasper/diamantbrynje fra tyske Dicks!!!!! Utrolig god kvalitet og holdbarhet og med brynjen varer knivene i maaaange år.
Er ikke spes. dyrt heller, kjøp den beste modellen (ikke økonomi) og gjerne den korte og smale hovkniven da den er lettest og jobbe nøyaktig med og passer veldig godt til damer da det er tungt nok fra før he he....
Utstyret selges over nett på www.nessemaskin.no

ANNBEFALES!!! Styr unna mustad/FK sine produkter, sløve, tykke, dårlige arbeidsredskap, rett verktøy er halve jobben

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  23:29:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Ojoj, jeg burde slengt meg på denne tråden og, men har dessverre ikke bilder..:-(
Men kan nå ta noen bilder av jivi og hellegutt sine høver i morgen eller noe:-)

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2006 :  00:26:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Her kommer noen bilder av høvene til Ikaros. Tar med noen gamle også, for å vise hvordan høvene har forandra seg. De årene han var skodd var problemet at høvene hans ble så lange og utflytende. Han som skodde prøvde å få hoven brattere ved å la de ble så høye som mulig bak og å spikke undersiden av tåa så mye han våget. Resultatet var riktignok en tilsynelatende brattere hov med det samme, men det som denne hovformen gjorde var egentlig å presse tåa lenger og lenger fra hovbeinet. Etter at skoene ble tatt av i juni-04 ble strategien den motsatte av hovslagerens, nemlig å ta ned mest mulig i hælområdet, og raspe tåa kun fra utsiden. Tror jeg har skrevet om dette i x antall innlegg tidligere, men jammen fikk jeg ikke smetta inn samme historien en gang til, hehe

Her er framhøvene til Ikaros 2-3 uker at jeg tok av han skoene i juni 2004. Oppe ved kronranda kan man såvidt se brattere hovvegg komme til syne.

Her er høyre framhov tre måneder etterpå. Hovveggen som vokste ned når tåa ble jevnlig korta inn forfra for å unngå at den ble enda mer strukket- var vesentlig brattere enn den skodde hoven hadde hatt. Så litt merksnodig ut en stund...

Slik ser samme framhov ut nå i august-06. Tåa har fremdeles en tendens til å "flyte" utover hvis jeg ikke rasper inn jevnlig. Men den er vesentlig kortere enn før. Og det beste er at Ikaros nesten helt har slutta med den evindelige snublinga si:)

Høyre framhov sept.-04 sett fra undersiden. Alt for avlang- og strålen var stakkarslige greier. De to siste skoingene var det en meget dyktig hovslager som utførte- og han hadde allerede forbedra høvene mye! Korta ned hælene/draktene et par cm- og strålen våkna litt til liv igjen etter å ha vært en blek- bortråtna sak langt inni hoven.

HF i august-06. Sålen bærer preg av for lite slitasje og er litt rufsete, men ellers så er jeg ganske fornøyd med tottelottene hans nå:) Men kom gjerne med kommentarer om dere synst noe bør endres, er lett å se seg blind på høver man ser til daglig

Redigert av - Asbjørg den 20/08/2006 00:28:48 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2006 :  00:46:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
OÆOW! For en forskjell, kjempeflott! Ser du har fått han mer ned på hælen enn meg, men vi skal vel ende opp rundt om der... Ulskaug har jo bare vært barfot siden februar så vi tar tiden til hjelp (-:
Strålen har virkelig kommet seg og jeg synes hele hoven bærer preg av av "tørr styrke" som jeg kaller det... Den ser ut som den er tålig, skjønner?
Ser vekstretningen går veldig fremover, derav tåen som flyter ut. Om du hadde åpnet enda litt mer bak for å manipulere strekk i vekstretningen bakover? Kunne det vært noe eller? Kanskje det i kombinasjon med innrasping av tåa ville styre veksten mer loddrett ned... rasper du helt inn på den hvite linjen?

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2006 :  01:28:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Takk for tilbakemelding
Sett fra undersiden rasper jeg tåa helt inn til den hvite linjen, men jeg burde kanskje raspa inn litt mer noen millimer lenger opp også(?) Bilder er veldig avslørende! Når man er ute og rasper høver og etterpå går inn og ser på bilder av de, så er det nesten som man får lyst å gå ut og ta en runde til med raspa
Er enig i at de fremdeles har en tendens til å ville vokse framover. Særlig hælene(er det lov å skrive det ennå?) på innsiden av framhøvene vil veldig gjerne framover, og han får også lett balleforskyvninger her. Han er fransk i beinstillinga framme, og jeg tror det har mye av skylda for dette. Med å åpne høvene mer bak, mener du å ta ned hjørnestøttene mer? Slik som på bildene av Ulskaug-høvene? Skader ikke å prøve Så skal jeg bli enda flinkere til å korte inn tåa.
Høvene til Ulskaug ser veldig bra ut til å ikke vært trimma på 2 måneder! Ikaros ville hatt pailabber forlengst! Rir nok alt for lite, blir bare 2-4mil i uka, og delvis på ikke-slitende underlag. Så jeg får vel bare stå på med raspa
Gå til toppen av siden

Milda+Tilla

Norway

Skrevet - 20/08/2006 :  13:26:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMilda+Tilla  Svar med kopi av melding
Kupper tråden litt jeg, siden det er så mange barfot mennesker innom her:) Jeg vil gjerne ha kaldblodshoppa mi barfot. Det er mange grunner til det, og er ganske komplisert å forklare men, jeg skal prøve:

Jeg bor på gård, og her har jeg og familien min hestene våre. Har travfamilie, mens jeg interiserer meg mer for dressur, barokk og lignende. Det er faren min som skor hestene, og det har jeg vært fornøyd med fram til nå. Men, ettersom jeg lærer mer og mer om hestenes høver og ben har jeg innsett at han egentlig ikke er så veldig flink. Høvene til hesten min er ikke så bra som de helst skulle ha vært, og jeg vil gjerne ha en flinkere til å sko henne. Eller, aller helst at hun skal gå barfot. Men faren min er totalt imot det, og han er ikke lett å overtale. Noen som har en "plan" med argumenter o.l., gjerne med bilder og sikre kilder (fakta) som viser det er bra å være barfor hest?

Hvis jeg nå skulle være så heldig å få lov tenker jeg å ta av skoene til vinteren, da det er mykest ute. Har også tenkt til å skaffe boots. Hvilke boots er å anbefale?

Beklager hvis det har stått mye om dette før, pc'en klikker hvis jeg bruker søkefunksjonen, så jeg skriver det inn her.

MVH Milda Gå til toppen av siden

Rystad

Skrevet - 20/08/2006 :  21:33:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmmm
Nånn som kan førtell meg korsn eg får inn bilda her???
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2006 :  22:11:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jada lillesøster, siden du ikke bruker søke-knappen
Du går på medlemmssiden din og så på galleri.
Velg det bildet du vil ha med å trykke ctrl-knappen og høreklikk
Velg så kopier kobling
Gå tilbake til emnet der du vil svare
Igjen ctrl-knappen og klikk, velg sett inn kobling

Da skal du få opp nettadr til bildet http//www.bllablabl osv
Nå må du gå inn foran adr, hold nede "alt" knappen mens du trykker parantes da bli tegnet slik [ inni der skriver du img og så en ] her må IKKE være mellomrom

Så går du til slutten av bildeadr. og skriver [ /img ] mmen hunsk INGEN mellomrom, jeg lager de bare for å vise (-:
Lykke til

Blekkur

Skrevet - 22/08/2006 :  00:03:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har islandshest som har stått i sommer pga spatt. tenkte å barfottrimme han nå siden han har gått lenge barbeint. Hvordan fungerer det på vinterføre. Sklir hesten på snøføre, bor på snørikt område, eller klarer de seg bra. Må man kjøpe boots og hvordan får man tilpasset det? Han har alltid vært veldig snublete. Kan barfottrimming hjelpe på det? Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2006 :  01:50:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg bor på gård, og her har jeg og familien min hestene våre. Har travfamilie, mens jeg interiserer meg mer for dressur, barokk og lignende. Det er faren min som skor hestene, og det har jeg vært fornøyd med fram til nå. Men, ettersom jeg lærer mer og mer om hestenes høver og ben har jeg innsett at han egentlig ikke er så veldig flink. Høvene til hesten min er ikke så bra som de helst skulle ha vært, og jeg vil gjerne ha en flinkere til å sko henne. Eller, aller helst at hun skal gå barfot. Men faren min er totalt imot det, og han er ikke lett å overtale. Noen som har en "plan" med argumenter o.l., gjerne med bilder og sikre kilder (fakta) som viser det er bra å være barfor hest?

Hvis jeg nå skulle være så heldig å få lov tenker jeg å ta av skoene til vinteren, da det er mykest ute. Har også tenkt til å skaffe boots. Hvilke boots er å anbefale?

Opprinnelig postet av Milda+Tilla

En god start er å skaffe seg mest mulig informasjon. www.barfothest.com inneholder en god del nyttig info, og www.tofshesteutstyr.no selger de to bøkene som Pete Ramey og Jamie Jackson har skrevet. Å kontakte en barfottrimmer er lurt, for det er vanskelig å bare lese seg fram til hvordan høvene skal trimmes.
Det som kanskje er vanskeligst for deg er å få faren din til å innse at kanskje ikke skoingen han utfører er det beste og det eneste riktige for høvene. Hvis du snikinnfører litt info etterhvert uten å mase, så kanskje han fatter interesse? Kjøp feks. en av bøkene, og "glem" den igjen på stuebordet så han finner den og smugleser litt

De fleste bruker easyboots, og er stort sett fornøyde med dem. Boa- er også ganske vanlig å bruke, og disse er enklere å ta på, men kan virke litt store og klumpete.

Kopi av melding:
Har islandshest som har stått i sommer pga spatt. tenkte å barfottrimme han nå siden han har gått lenge barbeint. Hvordan fungerer det på vinterføre. Sklir hesten på snøføre, bor på snørikt område, eller klarer de seg bra. Må man kjøpe boots og hvordan får man tilpasset det? Han har alltid vært veldig snublete. Kan barfottrimming hjelpe på det?
Opprinnelig postet av Blekkur

Barfot på snøføre er ikke noe problem Ofte bedre enn sko, da det ikke blir kladder under høvene. Blankis er like ekkelt for piggfri hester som for oss, så da er det kjekt med boots&brodder, eller å sko for en periode. Hester som snubler har ofte for lang tå. Rasper man inn tåa fra utsiden kommer ovverrullingspunktet lenger bak, og hesten snubler ikke så lett. Hesten min snubla hele tiden før, men har slutta etter at vi begynte med barfottrim

PS!Lag gjerne en ny tråd hvis dere har nye sprørsmål. Blir fort litt rotete med mange forskjellige diskusjoner i en tråd

Redigert av - Asbjørg den 22/08/2006 01:53:32 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.