hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - min trege fjording=(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 min trege fjording=(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  16:01:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
har en TREG fjording på 18 år... har hadd ho i en 7 år nu.. fikk ho når æ va 6-7 år=)men må desverre bruke pisk på henne.er det noen som kan hjelpe meg med dette probleme..har en shettis som står i lag me henne..det er søstra min sin.. har fått tips om havre,og bygg. men hvor mye skal jeg gi henne??håper på svar har også msn.. rosalind_janita@hotmail.com.

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  16:44:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Desverre så er det noen fjordinger som er litt trege Men ofte kan det være at de rett og slett ikke har det noe særlig gøy. At de syntes det er kjipt å gå ut. Har du prøvd å skifte litt type ridning. Litt havre vil også få litt ekstra fart i rumpa, men det hjelper ikke om hun er deppa. Er hun tjukk? så ta henne av gress, dette er et typisk fjording problem og de får den lille ekstra magen på den allerede store magen! en fjording er best i slank tilstand. Få opp humørt hennes, gjør litt forjskjellig, få opp kondisjonen, er hun i dårlig form vil alt være tungt og kjedelig. Gjør turene litt ekstra spennende, ri sikk sakk, opp og ned bakker,m gjennom skoger, vann strand. Hopp litt, tren litt dressur. Mounted games. Du kan jo trene dette slevom du ikke skal noe spesiellt! Kanskje du skal prøve å legge fra deg denne pisken. Er det en privat hest bør du jo helst slippe å bruke denne hele tiden. Hun kommer til å slutte å reagere på den! Du må nok få opp dampen på hennem, ha litt intervall trening, løp og stopp.mFinn ut hva hun trives med. mest sannsynlig liker hun heller ikke å dasse avgårde :)
sooove ja takk Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  17:44:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Fjordingen jeg har, var ganske treig når hun kom til meg. Da var hun ikke brukt så mye. Kondisen var dårlig, så hun syntes det bare var slit å dra ut på tur. Begynte å gi henne for, samt kondis trening. Nå har hun veldig bra kondis, og gleder seg over hver tur. Nå er hun veldig livlig av seg, og har mye framdrift. Kjempegøy! Så ta det veldig rolig i begynnelsen, ri i variert terreng(om du har mulighet til det), svømmetrening, tømmekjøring osv. Klatre gjerne. Men ta tingene gradvis! Varier treningen, og sakte men sikkert så blir hun nok litt kvikkere Og, begrens beitingen, de blir veldig lett ''tung'' i magen..
Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  23:41:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg kjenner godt igjen problemet. Hadde selv en fjording som ikke eide kondis, og alt vi fant på var kjett og slitsomt. Det første jeg fant ut, var at han ikke fikk gå på ett fordig beite, samtidig som vi trente mye..varierte bane ,tur og klatring. I dag har han blitt i bedre form, men magen er der fortsatt... Han får i dag havre.. jeg har nettopp begynt med dette og derfor får han bare tre håndfulle av meg for å venne seg til dette..
håper du får fart på henne, for det er utrolig slitsomt å måtte pushe på hele tiden.
Selv så måtte jeg bruke mye pisk, men brukte den KUN på mitt bein, så lenge han hørte smellet så ble det fart på han.. Begynte så å longere han uten pisk, og dette fungerte bra,.. satte meg opp på han, og slipper i dag å måtte bruke pisk i det hele tatt..
trening, trening og atter trening samt en god dose tålmodighet må du nok se frem til...
Lykketil uansett.. :)

beklager rotete innlegg..litt trøtt

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  23:52:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hun innkjørt?
Mange fjordinger synes det er gøy å kjøre.
Vi hadde ei fjordingmærr her i stallen som kunne være både lat og sta og en smule stri, men når vi kom med sælan, så toppa hun ørene og omtrent løp inn i sjækene og DRO i vei.
Jeg kjørte henne i flere nyttårs-fakkeltog, hvor hun trakk breislede full av unger med fakler.
Ja, faktisk er jo fjording-rasen en arbeidshest i utgangspunktet. Ridehest-typen er kommet senere.
Og - det er aldri for seint å begynne å kjøre en hest.
Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  11:24:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
Min hest hadde det samme problemet... Men han er ganske liten.. ga han 4 liter kraftfor om dagen for å få fart på han.. men det hadde motsatt efekt.. han ble bare tykkere og tregere.. nå har jeg satt han på 2,5 dl til hvert måtid tre ganger om dagen.. det fungerer super.. håper på at hahn skal gå ned litt så kan jeg heller trappe opp mengden etter hvert.. Han får nå for fra eggersmann som virker som et for som har ypperlig kvalitet og prøver du high energy fra eggersman så skal du nok lykkes med å få fart

Lykke til hva enn du gjør..

FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.