hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Draaaar i vei
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Draaaar i vei
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  18:07:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Rir en hest om dagen som jeg har begynnt å hoppe med, jeg har ikke hoppet på noen år , men hesten er dyktig, har gått GP tidligere.Han har vært inne i en stoppe periode nå på stevner ol, men han har ikke stoppet med meg ennå, har hoppet opp til 125 med han , skal ut å starte han nå, vi har et ørlite problem og det er at han drar skikkelig i vei, han har visstnok gjort dette mye på stevner med div ryttere. jeg har ridd han på bakken i flere uker, og han er kjempefin der, så jeg tror neppe dressur er løsningen.

Når han kommer på flere hindre begynner han å løpe og han blir kjempehard i munnen, jeg har prøvd å gi ut på tøylen, ta og slippe på tøylen, samle han opp mellom ( noe som er vanskelig da han drar i vei) halvparader, han bare blokker ut alt og går på. Jeg vil gjerne klare ha denne hesten under kontroll da vi får problemer på større baner, galoppbyttene blir ikke heller ikke rene når jeg ikke får samlet han ordentlig opp.

Jeg red han på pelham sist sprangtrening ( av den enkle grunn at alle bittene jeg prøvde var for små ) Jeg har ikke ridd på pelham før og liker ikke bittet noe særlig ( foretrekker trinsebitt) red da på ganske løs kontakt for var redd for å ta han for mye i munnen. Hvis man tar han for mye i munne nfør hindrene stopper han også ( dette er noe de andre rytterne og trener sier, jeg vet ikke da jeg ikke har hoppet han så fryktelig mye og ikke har opplevd noen stopp ennå) Det de sier er at om man ikke venter på han så stpper han, så jeg må sitte helt rett og vente til han er klar til å satse og ikke komme for langt frem etter hindrene.
Det er ikke så veldig lett å skulle få til alt samtidig siden han drar så innmari avsted, alt blir bare surr og i full fart :|

Noen tips??

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  20:21:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg tror noen hester bare er sånn..
De liker å hoppe, og kan lissom ikke komme fort nok til hindrene.

Men jeg merker veldig på hesten min, om jeg lar han løpe litt på oppvarminga blir han ganske heit. Men om jeg hele tiden tenker dressur og kort galopp går det mye bedre. Men han er fortsatt heit da..

Men vet ikke om det er så mye å gjøre egentlig..

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  20:37:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om han girer seg opp før et hinder - la vær å hoppe, lag banen slik at du kan styre unna hinderet og jobbe ham på en volte, forsøk på nytt å hoppe - girer han seg opp igjen så er det rett ut på volten og jobbe.
Viktig å bruke "roligstemmen" før hinderet.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  23:11:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
takk for svar :) Det er mest etter hindret han drar i vei, før første hinder går det fint. Jeg vet ikke om jeg får svinge han vekk fra hindrene for hun som red han tidligere svingte unna hindrene og det var da han begynnte stoppe, men kanskje om man legger inn volten lenge før i såfall?

Gå til toppen av siden

Wiindy

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  23:22:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWiindy  Svar med kopi av melding
Masse cavalettier osv, så han må gå rolig?
Savner deg Windy<'3<33 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  23:24:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
takk for svar :) Det er mest etter hindret han drar i vei, før første hinder går det fint. Jeg vet ikke om jeg får svinge han vekk fra hindrene for hun som red han tidligere svingte unna hindrene og det var da han begynnte stoppe, men kanskje om man legger inn volten lenge før i såfall?

Opprinnelig postet av Bea

Ja legge inn voltene så fort du kjenner at han begynner å "dirre" og har mulighet til å legge de inn.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  23:28:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Hesten min kan dra og bli litt sterk i sprangen, sånn at det ikke alltid er så lett å få kontakt med han. Jeg byttet fra muffebitt til d-ringsbitt med kobberruller, og det har funket supert! På det klarer han ikke å låse seg sånn på bittet. For oss har ihvertfall det vært løsningen:)
"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  23:47:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ozzy&Kristina: jeg vil vel påstå at det er å "dekke over" årsaken til problemet, ikke løse det.
Men det er nå min mening.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  07:55:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Skal ha trening igjen i dag, så får se hvordan det går da :)

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  08:41:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg hadde byttet bitt jeg iallefall. Hesten min går også på D-bitt med kopperuller. Hun går jo fint på det, men jeg tror hun har lett får og dra i vei, men så er jo ikke det noe stort problem siden det bare er ponni.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  13:05:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
han går forresten fint på cavalettier ol, er kun når det blir store hindre i en bane. Jeg håper nå ikke det bittet som avgjør ridningen, og håper derfor på tips til å kontrollere hodet hans, og ikke sette på mer utstyr etc.

Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  13:16:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner GODT hva du mener...Hesten min også er sånn "verdens" høfligste i dressuren.Han er lydig og utrolig ridbar...Han går da på tredelt.Han gjør alle øvelser,og bommer og kavaletter er aldri noe problem.men om jeg begynner å hoppe på tredelt,blir han så SINNSYKT sterk.Han bare tar tak og drar forrover.Jeg vet det jo er pga. han synes det er døds morro.Alltid spissa ører,og om jeg holder han igjen,begynner han å stampe o.l Og på stevner er han bare desto værre.Da finnes ikke den lydigheten jeg har på et tredelt bitt når jeg rir dressur lenger.Jeg må derfor ri med gummi pessoa på stevner.Jeg har sånn pessoa med bare en ring nederst,og han tøylen i denne.Da har jeg en kontrolerbar hest.Men jeg må alltid passe på å ikke ta for mye i han,for da mister han galoppen.Men jeg vet at om jeg TRENGER å ta en halvparade,så kommer alltid reaksjonen uten en dra kamp først.
Hjemme på sprang trening,prøver jeg å ri med så mildt bitt som mulig.Om vi skal hoppe mye og stort,MÅ jeg ri med pessoaen,men ellers rir jeg på tredelt om vi bare skal hoppe linjer og slikt,og om vi skal hoppe baner på ikke så høye hinder,rir jeg med sånn trinse med stenger på sidene.Dette funker hvertfall supert for meg!

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Wiindy

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  13:30:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWiindy  Svar med kopi av melding
Det er jo egentlig bedre å ha et sterkere bitt, da du ikke trenger å ta for mye, enn å ha en vanlig trinsebitt, hvis du da må sitte å ta mye, for å få kontroll, uten å miste mye galopp?
Savner deg Windy<'3<33 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  13:57:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
han er jo like sterk på gummi pelham...

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  14:01:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hvor hadde du tøylen?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  14:46:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
hadde sånn som går i mellom så det ble på begge ringene. ( husker ikke hva det heter) mange har det på pessoabitt..

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.