hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppvarming...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Oppvarming...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  22:42:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
På oppvarmingen til dette stevne reagerte jeg på noe. Får det første så ser det ut som om det er mange som varmer opp til dressur! Eller noe lignende. De fleste sager hestene ned og de går jo nesten med hodet nede i brystet! Greit at de skal gå på tøylen altså, men det er jo måte på!

Så har vi de som har hardtrening ute på banen. Hopper 1m selv om de skal starte 80. Hopper 50 ganger, selv om hesten hopper fint. Også er det springe, springe, springe og hoppe, hoppe, hoppe.

Ser ikke poenget med det... Kan man ikke bare varme opp normalt!? Noen meninger om det?

<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com

MonCherie

Skrevet - 13/08/2006 :  23:17:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes at på oppvarming til sprangstevner skal man ikke hoppe mest mulig, men varme opp med øvelser til sprang, som forlengning, korting, volter, overganger osv. Man må jo selvfølgelig hoppe også, men ikke mest mulig som du nevner her. Noen hopper selv om hestene er godt varmet opp, eller om de ikke finner noe å gjøre. Men så er det individuelt hvor mye en hest trenger å varme opp da. Det kan være at dette var en veldig sprek hest som du så hoppe masse, men ikke vet jeg. ;)

Derfor kan det være litt greit av og til når treneren dukker opp og hjelper deg med oppvarmingen. =]

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:46:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Personlig tar jeg og varmer opp veldig mye i trav og litt i galopp og hindrene tar jeg 2 ganger per hinder (hvis hun går greit så klart) utenom oxeren som vi kun tar en gang. Hun er veldig hissig, men siden det er ponni syns jeg hun skal være hissig. Forresten blir hun bare hissigere og hissigere jo mer jeg springer med henne.
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:49:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Jeg slenger meg på det MonCherie skriver om å få hjelp av trener under oppvarming jeg. Det er alltid en kjempefordel, for treneren din kjenner jo hesten din, og vet hva den trenger, og når det er nok. Om det skulle oppstå problem, er det også veldig greit å ha treneren der, for da er jo sjansen for å få løst problemet mye større.

Ellers så jobber jeg alltid med å få hesten lydhør og fremover, få hesten til å tenke positivt og samtidig være avslappet. Overganger, tempovekslinger og vendinger er viktig. Og jeg tror kanskje at de som rir mye for trener - og som har hatt treneren sin sammen med seg på oppvarmingen noen ganger - er mer fornuftige enn de som ikke rir så mye for trener.

"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:52:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Har ikke alltid hatt trener med meg, men pappa er alltid med og hjelper! Treneren min har ikke alltid anledning. Hun hadde ofte på weekendkurs i helgene. Og en periode var vi ikke så gode venner så da ville jeg ikke ha henne med.
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  03:34:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Varmer opp en del i dressur jeg, men hopper ikke så mye. Syns det er viktig at hesten jobber i rett form og går på tøylen, selv om det er sprang og ikke dressur vi skal starte. Ikke for at det "skal se fint ut" eller noe, men for å varme opp hesten rett. Min hest fungerer mye bedre i sprang om den er gjennomridd i dressur. Sprang er jo hovedsaklig det som foregår mellom hindere, og det er jo dressur:p Klarer ikke jeg korte inn, forlenge feks i dressuren på oppvarmingen greier jeg det heller ikke innpå sprangbanen. Før har jeg selv tatt litt lett på dressuren, gitt blaffen i at hun vimsa opp med hodet i oppvarmingen osv og da hadde jeg heller ikke kontrollen innpå banen, noe som ofte førte til refuseringer og tull. Hesten fungerte ikke på bakken nemlig!
Men nå er jeg virkelig obs på at hun skal gå "perfekt"på bakken, både for å varme opp fysisk, men det har mye med kontroll og respekt å gjøre (noe treneren min har presisert, Cheri har tidligere tullet masse med meg, både i dressur og sprang, og nå har vi jobbet med problemet ved å jobbe henne rett i dressuren) Jeg har forstått hvor utrolig viktig det er at hesten fungerer på bakken, og da er jeg selvsagt nøyen på dette på en oppvarming før sprang. Rei både sjenkelvikninger, galoppbytter osv i dag på oppvarminger, nettopp for å "sjekke hjelperne" (at hun lystrer)... Jepp, konklusjonen min er at dressur er uhyre viktig for sprangen!
Når jeg red inn på banen til start (feks i dag) jobbet jeg henne ned i form for å få henne helt på plass før jeg startet. Før gjorde jeg aldri det, og gjett om runden var mer ukontrollert da. Rir ikke mot start før Cheri går ned og jeg har full kontroll på henne i dressuren...

Så det at folk ser ut som de varmer opp til dressur på sprangstevner har nok masse med det å gjøre at dressuren er veldig viktig. Sprang er på en måte dressur, bare med hindere. Du befinner deg ikke over hinderne 10% av tiden på banen engang;) Resten er å ri hesten i dressur mellom hinderne;) Normal oppvarming for meg er i alle fall å jobbe hesten godt i dressur før vi starter... Ikke lenge nødvendigvis, som oftest beg. vi å hoppe etter et kvarter eller noe, men hun MÅ gå bra dressur for at ting skal fungere inne på sprangbanen:)

Veldig enig i det du sier om ryttere som hopper-hopper-hopper hesten altfor mye før start. Fungerer ting behøver man ikke slite hesten ut ved å hoppe om og om igjen. I likhet med deg tar jeg også hindere et par ganger hver. Først over det lille krysset, deretter okseren og rekken. En liten pause, så okseren og rekken igjen. Skritter godt de siste min. før start.

Det er foressten ikke alltid de med trenere med seg hopper mest fornuftig. De gangene jeg har hatt trener med har jeg hoppt mye mer, mer sånn masete "ta dette en gang til... en gang til " osv... Nå for tiden har jeg ingen trener med på stevnene, i og med at jeg har sluttet der jeg trente før og har ikke beg. på et nytt sted. Har jo self. trener men hun har foreløpig ikke vært med på stevner.. I dag feks red jeg selv og hoppet som sagt ca 5 sprang bare, for hesten fungerte utmerket=) Jeg syns ofte ting fungerer best for meg og hesten om vi varmer opp slik vi føler er best for oss;) (en trener som kjenner deg og hesten godt er self. bare positivt)
Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 14/08/2006 :  09:36:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er foressten ikke alltid de med trenere med seg hopper mest fornuftig. De gangene jeg har hatt trener med har jeg hoppt mye mer, mer sånn masete "ta dette en gang til... en gang til " osv... Nå for tiden har jeg ingen trener med på stevnene, i og med at jeg har sluttet der jeg trente før og har ikke beg. på et nytt sted. Har jo self. trener men hun har foreløpig ikke vært med på stevner.. I dag feks red jeg selv og hoppet som sagt ca 5 sprang bare, for hesten fungerte utmerket=) Jeg syns ofte ting fungerer best for meg og hesten om vi varmer opp slik vi føler er best for oss;) (en trener som kjenner deg og hesten godt er self. bare positivt)

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Hehe ja, har sett negative ting med trenere også. Eller ikke direkte negativt, men dem som setter opp hinderne høyt og ikke setter dem ned igjen når vi andre vil hoppe. Når de setter dem ned er det jo greit, for da kan flere hoppe samtidig, men når de begynner å sette hinderne sånn høyt, er det mange som å vente til de er ferdige.

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  10:09:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Det er nok veldig inviduelt fra hest til hest...Jeg kan ikke jobbe min hest spessielt med dressur arbeid før en klasse.Da bare legger han seg på bittet,og løper.Det passer meg best å la han gå litt med hode i været.Men nå rir jeg med gummi pessoa på stevner da,så da får han en litt feil "knekk" i nakken under oppvarmingen.Men det gjør ingen ting,siden jeg BARE rir med det på stevner...Når det gjelder hoppingen,hopper jeg ALDRI høyere enn det jeg skal starte!Skal jeg starte 1.10,hopper jeg aldri mer enn max 1.10.Gjerne ikke mere enn 1m-1.05m.Det gjør så jeg føler meg sikrere.Men har jeg med trener,hopper jeg gjerne akkurat det jeg skal starte(f.eks 1.10)For da føler jeg meg alltid tryggere på det jeg gjør.Men jeg hopper aldri mye.Jeg hopper kanskje 3-4 ganger på krysset,2-3 ganger på rekken og 2 ganger på oxeren.
Det er grusomt kjedelig når det er noen som bygger så forbanna høyt på oppvarmingen,for da må alle andre vente til de er ferdige.

Jeg husker i Sande en gang,som jeg varmet opp,så var det en annerkjent trener(skal ikke nevne navn)Som hadde en av sine elever på oppvarmingen.Han satt opp rekken 10 cm høyere enn det klassen som eleven skulle ri var.Så kom det ei annen på hindret,som rev det.Det var da rett før jeg skulle inn på banen,og jeg spurte han om han kunne sette opp hindret,for det var ingen andre på banen.Han hadde da gått over til oxeren,og sa bare "ser du ikke at jeg holder på med eleven min nå?" UNSKYLD MEG??Det går vel ann å hjelpe til litt.Den bommen hadde sikkert tatt han 2 sek å legge på plass!!Blir oppgitt over sånne ass!!

Litt rotete innlegg men=p

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  10:39:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Ja! Ikke sannt! Kan jo ikke jobbe ponnien min ned på tøylen uansett. Altså jeg kan det hvis jeg rir skikkelig i kanskje 1 time... Hun har ikke helt nakke til det (sier de). Får mye kaldblods, får kraftig nakke og får kort. Men hun går jo bra uten og gå på tøylen så det er jo greit
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  11:49:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Men litt OT...
Roxy gulle...Jeg hadde lagt deg til på MSN jeg...Men har du fått ny msn eller no??
Jeg vil jo høre hvordan det går på treninger med Solveig=D Om du skal fortsette å trene for hu da..

www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  12:22:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hmmm... Sitter der nå.Har ikke bytta. Får det er croniarth_roxanne@hotmail.com du har lagt til? Pleier ikke sitte der så ofte da Men håper vi snakkes da
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  12:45:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Hm...du hadde vist godtatt meg,men jeg er å omtrent hele tiden.Er ikke der hele tiden da,men står på borte osv.=)
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  14:49:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Oki
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  03:07:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Veldig enig i det dere sier om at det er irriterende når oppvarmingshinderne blir satt mye større enn klassen oppvarmingen forgår til er. (kronglete setninge:p) Det burde vel vært en regel på det at hinderne på oppvarmingsbanen ikke skal bli satt høyere enn klassen. Og det at trenere og sånn inne på banen, nekter å hjelpe andre enn sine egne elever (feks om en river, er det da så big deal å legge opp bommen igjen... om denne personen er den eneste på banen og vedkommende som river ikke har trener med seg)... Syns godt folk, både ryttere og trenere, bør samarbeide på oppvarmingsbanen. Ikke bare sette opp, nekte å hjelpe osv...
Var en gang på stevne før sommeren, da skulle jeg ri 1 m og hesten var i en dårlig periode med masse stopping. Oppvarmingshinderet var en bred okser på 110, jeg ble jo skikkelig nervøs pga hesten var så stoppete på den tiden og 1 m var høyt nok da... Og ingen satt den ned igjen, ikke frem til jeg måtte ri inn til start i alle fall...

Men syns heller ikke det er så gøy når hinderne er lavere enn klassen. Ok med et lavt kryss, men rekken og okseren bør holde 1m om klassen er 1m feks. Syns det er litt dårlig "oppvarming-skikk" og forandre hinderets høyde, enten det gjelder opp eller ned. Man er ikke alene på banen! Det er litt frustrerende når folk forandrer hinderet høyde/bredde, kan ikke bare hinderne være slik de i utgangspunktet er satt opp (altså den høyden klassen skal gå i)
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  10:18:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Man kan vel egentlig max sette det opp 10cm over det klassen er.Men om den som er ansvarlig for oppvarmingen(gud vet hva h*n heter,vet at kanskje treneren som bygger såpass høyt,er en annerkjent trener,tørr h*n rett og slett ikke be de sette det ned.
Jeg synes det er greit at hindrene kan reguleres.Men man skal ikke sitte å hoppe på en høyde langt fra det klassen går i,i en evighet,og da uten å sette det ned etterpå.
Om man får et problem på oppvarmingsbanen,må man kanskje sette hindret ned,for å hjelpe hest og rytter for å få selvtillit igjen også.
Men ja...Folk kunne vist litt mere respekt ovenfor andre,selv om de var på et lavere nivå enn seg selv...

www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  10:31:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Jeg skjenner noen som har vært ansvarlig får oppvarmingen og det har jo vært jenter på min alder og sånn. De har jo sagt i fra noen ganger, men treneren gidder ikke og høre på dem...
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.