hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Astma hos hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Astma hos hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xxxx

Skrevet - 13/09/2006 :  21:56:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den sikreste (og vanligste),måten man kan stilles diagnosen ved er en endoskopiundersøkelse.
Hesten får beroligende.
Skopet gjør at man bla. kan se innsiden av luftrøret og de største bronkiene.

Endoskopet består (kort fortalt), av en lyskasse og et rør med en fiberoptisk kabel.
Lyset går inn i endoskopet og vi kan se inn i et kikkhull og se hvordan det ser ut i enden av kabelen (nederst i lungene/maven).
Det er ikke alle dyrleger som har mobilt endoskop og da må man ta hesten inn på en klinikk.
Det finnes forskjellig lengder på slangen og det er den lengste som benyttes for å få sjekket det grundig.

Dyrlegen bruker også å lytte på hestens lunger og er det astmatiske symptomer høres en surklende/knitrende lyd.
Noen ganger er de tette på ene siden,andre ganger begge.
I tillegg til dette prøver man å finne ut når hesten hoster og snørrer.
Dyrlegen vil spørre når du har oppdaget at hesten viser symptomer,så det lønner seg å følge med litt.
Er det i forbindelse med spising og trening er det ofte astmatiske problemer i en eller annen grad.
Høsten-med mye rått (fuktig), og kjøligere vær kan også fremprovosere litt snørr og hoste om hesten har astmatiske tendenser.
(Ømfindtlige luftveier).
Sterk kulde er også en faktor.
Om en hest har astma skal den helst ikke trenes om det er kaldere enn 5 minusgrader.
Den kalde luften vil da irritere luftveiene og fremkalle hoste pga. slimdannelse/betennelse.

Har selv vært med på å skope den ene hesten min og det er et vanvittig bra redskap mtp. å stille korrekt diagnose hva angår luftveisproblemer.
Det ser ikke "komfortabelt" ut i det hesten skopes så dypt, men det er ofte helt nødvendig og sist men ikke minst-til det beste for hesten på sikt.

-Her "sakser" jeg inn en artikkel jeg tidligere har skrevet om Astma og symptomer,forebyggende osv.
Veterinæren min er spesialisert på astma og sier at dette er den raskest voksende lidelsen på hest.
Og dessverre ender mange sine dager pga. dette og at hesteiere "tar for lett på det" og overser tidlige symptomer som kan stoppe videreutvikling.
Håper den kan være nyttig.

"Astma" (COPD):
"Astma"(COPD, Chronic Obstruktive Pulmonary Disease) er en kronisk luftveislidelse som gjør at hesten får vansker med pustingen.
Det kan være flere faktorer slik som; stallmiljø med virusinfeksjoner, gjødselgasser, soppsporer, krampe i luftveiene eller slim som blokkerer luftveien.
Hesten kan være overømfintlig for soppsporer fra stråfor som følger med innåndingsluften.

Symptomer-Kan få doble flankeslag
Når hesten går på beite kan den være symptomfri, men når den står på stall forverres tilstanden.
Hesten må ta i med bukmuskulaturen for å få luften ut, og det kalles dobbelt flankeslag.
Da blir en linje synlig i muskulaturen på buken.

Symptomer-Slimer i nesa,ofte om morgenen
En hest med astma vil periodevis slime fra nesa.Farven er hvit eller grønn.
Dette kan komme etter en natt på boksen,overgang til høst/vinter med fuktig/kald luft eller ved trening.
Den vil også tidvis hoste "tungt" og bruke buken for lettere å puste.
Tung (klam) varm luft er også besværlig for en astmatisk hest.
Ikke legg på fler dekken enn nødvendig og ikke ha det for varmt inne i stallen.

Symptomer-hoster ofte ved igangsetting til trav
Astmatiske hester hoster også ofte i forbindelse med feks. igangsetting til trav.
Det er for å få ut slimet som gjør det tett å puste når tempoet økes.
I noen tilfeller stopper det der (de har fått blåst ut "proppen"),og man merker ikke mer resten av treningspasset.I andre tilfeller vil hesten gjentatte ganger hoste og også bli motvillig til å arbeides.
Kontakt veterinær.

Mye utegang og høysilage anbefales
Hvis hesten har COPD må den ha et støvfritt stallmiljø.
Har hesten COPD, er det veldig fint hvis den får stå mye ute og at hestens stall er støvfri. Som strø fungerer råflis utmerket.
Hesten skal ikke ha tørt høy når den har COPD, men høysilage eller vannet høy av god kvalitet.
Alfa alfa (høybrikketter) er også greit for for en hest med "astma".

Kortisonbehandling
Hester som er lett plaget klarer seg med en behandling innimellom når det er på det verste, andre må få daglige doser med kortison. Mange hester har også mye hjelp av å få slimløsende midler.
De hestene som er verst plaget må puste i en spesiell maske flere ganger om dagen.
Det er selvfølgelig ikke det aller beste for hesten med gjentatte kortisonbehandlinger, men det er sjelden å se alvorlige bivirkninger av dette.
Hestens hverdag blir så mye bedre med denne behandlingen at det veier godt opp for ulempene.
Noen hester trenger kun en tredagers kur en 1-2 ganger i året hvis det er mildere grad av diagnosen.

Gi alt fôr fra bakkenivå
En hest med overømfintlige luftveier bør bli foret fra bakkenivå.Da trekker hesten luften nedenfra og inn istedet for ovenfra hvor det er lettere at uønskede partikler pustes inn og forårsaker irritasjon.

Sterk kulde
Ved sterk kulde skal ikke en hest med astmatiske tendenser trenes.
Veterinærer anbefaler å sette en grense på kaldere enn 5 minusgrader. Ved kjøligere luft enn dette utsettes luftveiene for irritasjoner som kan fremkalle hoste og ny slimdannelse pga. betennelse.
Dette blir det samme som på mennesker som heller ikke feks. skal løpe i streng kulde.
De som har prøvd husker sikkert at det gjør vondt i halsen og det blir enda verre for en hest som fra før har sarte luftveier.
Dette bør være et tankekors om du vil forebygge tilstanden.

Verdig liv?
Om hesten er sterkt plaget av astma (tungpustet osv.),og må gå daglig på tung medisinering bør man stille seg spørsmålet om kanskje hesten bør få slippe.
Astma blir man aldri kvitt,men er hesten foreløpig svakt angrepet (og ikke daglig avhengig av medisinering og andre tiltak som ofte medfølger),kan man forebygge slik at symptomene mer eller mindre blir borte.

Redigert av - xxxx den 13/09/2006 22:27:33 Gå til toppen av siden

marianne_ihlang

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  12:52:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei! min hest fikk tung pust og hostet en del. hun pustet med magen. det skulle visst være vanskelig å se på hesten når den trakk pusten, men på min så blåste hun magen helt ut og dro den skikkelig inn.. hun tålte støv dårlig og hostet værre ved anstrengelser. hun fikk også noe hvitt snørr som bare rant ut av nesa når hun ble varm. hadde ikke feber. hvis du sto ved siden av henne når hun pustet, kunne du tydelig høre at det "surklet" i halsen hennes. Dyrlegen trodde først det var bronkitt og ga henne antibiotika, så ble hun ikke bedre og da mente han det var astma. så hun begynte på kortison tabletter og enda en runde med antibiotika. men hun ble ikke helt bra, bedre men langt fra bra. nå mente dyrlegen at jeg skulle begynne med innhalering og da ville det bli dyrt for meg. han hintet til meg at det beste ville være å avlive henne. men det nektet jeg å godta. jeg kom i kontakt med en equiterapeut som kom og behandlet henne og jeg begynte med noen naturmidler som har fungert veldig bra, hun fikk lungeurt og tarmbakterier + olivenolje eller linfrøolje i tre uker og ble HELT frisk nå har hun ikke fått disse tingene i hele sommer å har fortsatt ikke antydning til astma. om jeg var deg ville jeg kontaktet "sunn-Hest" og bestilt lungeurt. det hjelper på en rekke luftveisplager ikke bare astma.
håper dette var til hjelp.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die tomorrow. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.