hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Astma hos hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Astma hos hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

prinsesseronja

Skrevet - 14/08/2006 :  13:08:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har erfaring med det? Har aldri hørt om det før..

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  13:22:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Scarlet, første ponnien min hadde det..
Hun fikk 1-2 kortison sprøyter i året, bløtt høy og gikk på utegang.. våtet og spona hennes. Var ingen problem i det hele tatt så lenge vi gjorde sånn, og hun fikk sprøytene sine..
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  14:10:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt hester med astma tidligere. Det går utrolig greit så lenge alt går greit, men man får ofte store problemer dersom hesten skader seg og må stå en stund f.eks.

Hoppa mi kunne ikke gå ute på natta (pga. morgenduggen), måtte ikke bli for tynn, ikke for feit, ikke bli stressa, ikke kjede seg, aldri fryse, ikke få fri over lengre tid, ikke utsettes for støv, ikke for fukt osv...

Tror det har kommet endel gode midler på markedet som kan holde det i sjakk som innhalatorer ol.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  15:19:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Anita&Svarten - hvorfor måtte Scarlet ha to kortisonsprøyter i året? Jeg lurer på om gamleponnis kan ha noen form for astma siden han ikke tåler støv, da hoster han mye.

Men jeg trodde bare astma gikk ut på og holde det så fritt for støv som mulig, virker altså dugg inn, stress, kjedesmohet osv også inn altså?
Noen som gidder forklare hvorfor?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  16:21:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen hester tåler i utgangspunktet støv så vil anta at det er helt naturlig selv for friske hester og hoste når de utsettes for støv. Astmatikere er bare ekstra følsom for støv og klimapåvirkninger.

Trodde selv også at det beste for hesten var og stå mest mulig ute og trene hardere hvis det begynnte og tette seg til. Og for mange så fungerer kanskje det best, men ikke i alle tilfeller. Fuktighet (dugg/damp fra svette hester på vinteren ol.) er ikke bra for astmahester fordi det påvirker luftveiene og øker slimdannelsen og risiko for inflamasjon av luftveiene/lungene. Regner med det er derfor man i gamledager ga dampbad, gjerne med peppermynte eller eukalytus, til astmatikere før for og provosere slimdannelsen ved anfall slik at de fikk hostet opp evt. forurensinger. Har selv prøvd denne metoden på hest, men det er ofte ikke annet enn kortison som hjelper når de først har komt så langt som til et anfall.

Stress alene kan faktisk forårsake astmaanfall (sikkert forutsatt at hesten har astma), da hester bruker utrolig mye krefter på det. Kanskje det har noe med stresshormoner og div reaksjoner på de og gjøre?

Det her er bare ting som jeg har hørt og erfart selv så vil ikke ta det for mer enn det da det er store forskjeller fra hest til hest og hva de reagerer mest på.

Sikkert flere andre som har noe mer vettug forklaring her. ;)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/08/2006 :  01:46:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en fullblodsvalakk som hadde grad 2 (av 5),når jeg kjøpte han i fjor høst.Nå er han helt symptomfri og det har han vært siden jul.

Her har jeg skrevet litt om "Astma" (ømfintlige luftveier/COPD), hvis du trenger noen tips.

http://www.nancyville.no/?page_id=21
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  12:51:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bente&Etanec: Kortison hjalp mot astmaen hennes. Man kan få andre medisiner og, men uansettt hva vi gjorde fikk vi ikke Scarlet til å spise de(de kom i tablett form).

Scarlet hadde veldig sterk astma(vet ikke graden, men de sa det var kraftig), men dugg og slikt hadde ingen betydning for henne. Hun var pensjonert på "heltid" og ble ikke brukt. Kun leieturer innimellom, og hun hadde ingen problemer med astmaen pga av ståinga..

Så lenge hun fikk vått høy, kortison(1 -2 ganger i året) og våt spon, så hadde vi ingen problemer i det hele tatt.. Hun gikk på utegang og var så og si symptomfri så lenge vi tilrettela det for henne. (hun stod inne når det stormet som verst og lignende.. men det var ikke noe problem med det så lenge spona var våt, men hun hadde ikke tålt å stå inne hver natt, selv med våt spon)

Men så klart, alle individer reagerer nok forskjellig...
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  13:10:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Okey, da forstår jeg

hvor mye bløtte dere flisen? Merket i vinter at når flisen var bløt (det lakk inn der hvor flisen lå lagret), hostet han mindre. Da vi måtte kjøpe flis var det fælt...
Så om flisen er tørr vil jeg gjerne kunne bløte den, men hvordan? Med sprayflaske eller kaste ut vann fra bøtte?
Aner rett og slett ikke hvordan og hvor mye vi skal bløte..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/08/2006 :  14:05:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anita og Svarten:
Jeg sprøytet hesten med kortison i munnen (som markkur), og det gikk veldig greit.Var en 3 dagers kur.
Skjønner godt at de ikke vil spise tabletter,dessuten virker kuren bedre i flytende form.Effekten er sterkere og man trenger ikke sette hesten på så lang medisinering.
Bare et lite tips.

Bente og Etanec:
Om du må vanne flisa kan du bruke en hage-kanne,slik som du vanner blomster med.
Ellers er råflis som regel fuktig nok,har ihvertfall funka topp her.

Redigert av - xxxx den 15/08/2006 14:10:27 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  14:23:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det var en genial løsning, In Nancyville
At jeg ikke har kommet på det før..

*Bente klasker hånbaken i pannen*

Vi handler inn flis i store mengder sammen med et araberstutteri her hjemme, så det enkleste for oss da er og bruke den lyse "vanlige" flisen og heller bare vanne den
Men tusen takk for tipset om råflisen, den skal jeg ha i bakhodet om jeg senere skulle trenge noe annet enn denne flisen vi nå handler inn.

xxxx

Skrevet - 15/08/2006 :  14:57:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare hyggelig! Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  15:51:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi brukte og hage kanne til å vanne med.. hadde på en sånn tut at det ble "dusj effekt"..

In Nancyville: den 3 dagers kuren hørtes jo veldig bra ut. Vi fikk ikke det opplyst..:s Hesten er avlivet nå(av andre årsaker), men greit å vite om jeg skulle få ny astma-hest.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/08/2006 :  16:54:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jupp,det holdt.Han har kun fått en kur.Nå er jeg også nøye med å gi støvfritt høy og har god luft i stallen,i tillegg går de mye ute.

Han hadde grad 2 av 5 men er nå fortsatt symptomfri nesten ett år etter.
Han fikk et astmaanfall i fjor høst rett etter jeg kjøpte han,så jeg trodde hans siste time var kommet.
Han fikk ikke puste (harket,hostet og ville legge seg),og visste ikke hvor han skulle gjøre av seg stakkars..
Men en tredagers kortisonkur og litt tilrettelagte forhold mht. for og stallmiljø gjorde susen.

Det lønner seg også å kontakte en veterinær som har god greie på astma,da får hesten som oftest den beste behandlingen.
Jeg tok en ringerunde for jeg vet de ofte er spesialiserte på forskjellige felt innen hest.
Gå til toppen av siden

*It`s Easy*

Skrevet - 10/09/2006 :  21:55:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har astma...hun får astmaspray daglig. Hun er frisk og rask , eneste plagen hun har nå er at det kommer slim ut av nesa på ho etter at ho er blitt brukt...det renner som en elv ut av begge neseborrene hennes. Er fortsatt veldig nytt for mef denne astmaen, hun har kanskje hatt det i 3 mnd nå. Hvis noen andre har hester med samme plagen som min eller har hørt om hester som snørrer slik som min gjør så ta kontakt!! Gå til toppen av siden

marianne_ihlang

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  15:05:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min har astma...hun får astmaspray daglig. Hun er frisk og rask , eneste plagen hun har nå er at det kommer slim ut av nesa på ho etter at ho er blitt brukt...det renner som en elv ut av begge neseborrene hennes. Er fortsatt veldig nytt for mef denne astmaen, hun har kanskje hatt det i 3 mnd nå. Hvis noen andre har hester med samme plagen som min eller har hørt om hester som snørrer slik som min gjør så ta kontakt!!

Opprinnelig postet av *It`s Easy*

hei! min hest fikk en kraftig hoste i vår, så jeg kontaktet dyrlege. han mente dette var bronkitt, uten noen stor undersøkelse, og satte henne på en antibiotika kur. hun ble ikke bra, så han kom tilbake, og nå mente han det var astma.. så fikk hun enda en runde med antibiotika og begynte med kortison tabletter.. hun ble nå bedre, men ikke helt 100% så jeg spurte om det var andre alternativer.. Da ville han at vi skulle begynne med innhalering, men da ville det bli mye dyrere for meg, så han sa faktisk til meg " siden dette kommer til å koste en del penger burde du vel vurdere å avlive henne, hun er jo en gammel hest". og med den kommentaren fikk han en kunde mindre. Så kom jeg i kontakt med en equiterapeut, som mente hun kunne hjelpe meg.. Hesten min var nå så dårlig at jeg trodde hun skulle dø når som helst. Terapauten kom og stakk noen nåler, brukte kiropraktikk og magnetdekken.. så fikk jeg en liste over ting jeg kunne gjøre. Jeg begynte å gi henne tarmbakterier, olivenolje og lungeurt. tre uker senere og hun var HELT frisk.. ikke antydning til astma engang. så ikke ta alt dyrlegen sier for gitt, det finnes andre og bedre måter å gjøre det på..

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die tomorrow. Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  16:28:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Kan noen gi meg noen symptomer på Astma hos hest..
Har en hest som snører litt varierende fra dag til dag... gult tykkt snørr, hvitt og blankt og spess fra det ene neseboret..
Har holdt på slik i ca 6 mnd nå og lurer på om det kan være Astma. Har tatt blodprøver og alle prøvene viser at han er 100% fri fra sykdommer ol...

Dere som har sjekket hestene for Astma hvordan går dyrlegen fram?

Håper på svar..

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.