hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foreldre som bare skuffer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Foreldre som bare skuffer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

BellaMin

Skrevet - 13/08/2006 :  21:15:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir en fjordinghoppe som heter Bella, og en dag fikk jeg tilbud om å kjøpe henne. Det tok ikke lange tiden før jeg snakket med mamma om dette, og hun snakket med pappa om dette. Først sier de at jeg får kjøpe Bella, men så kommer de noen dager senere og sier at jeg IKKE får kjøpe henne, da vi ikke har råd til å ha henne!
Også var jeg hestepasser for en dølahoppe som heter Vinella, men veninna mi ble passeren hennes når jeg trodde jeg skulle få kjøpe Bella..
Så nå har jeg mista en hest jeg er glad i, i tillegg til at Bella skal brukes i rideskolen
Var skikkelig lei meg for det, og misunnelig på den jenta i begynnelsen, noe jeg ikke ville være..

Og nå skal jeg kanskje får Vinella på halvfôr, og jeg har spurt moren min, og venter på svar.

En hest er ikke bare en hest!
Redigert av - BellaMin den 13/08/2006 21:45:17

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  21:34:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har man ikke råd, så har man ikke råd! Å ha hest er ingen billig fornøyelse. Å KJØPE hesten er langt fra den dyreste utgiften, men stall-leige, for, spon, sko, utstyr, veterinær kan fort komme opp i det doble og mye mer enn kjøpesummen. Selv koster hesten min meg ca 50.000,- i året, og det er mye mer enn hva jeg betalte for henne... Så foreldrene dine har nok satt opp et regnestykke og kommet fram til at nei, dette blir for dyrt. Halvfor blir jo billigere, her slipper du med bare halvparten av utgiftene. Men om de sier nei, så nytter det ikke å bli rasende. Da må du heller trå til å tjene noen penger selv også, og vise at du er voksen nok til å ta ansvar, og ikke bare en utskjemt unge som sier -vil ha -vil ha!
Gå til toppen av siden

BellaMin

Skrevet - 13/08/2006 :  21:42:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er da ikke en utskjemt unge som sier det?
De kunne da la være å si ja før de vet helt sikkert om jeg kunne kjøpe henne?

En hest er ikke bare en hest! Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  21:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig foreldrene dine ikke visste hvor mye en hest koster å ha når de svarte ja først.
Mange ganger det kommer frem opplysninger etterhvert som gjør at man desverre må endre mening. De har helt sikkert ikke gjort det for å være slemme mot deg, men jeg skjønner jo at du ble skuffet og lei deg.

Helt enig med Thorild, finn deg en jobb så de ser at du kan og vil hjelpe til og ønsker dette av hele ditt hjerte!!!

Snerten, Ajax og Laila Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  22:24:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Ja hest er en dyr hobby, og det må penger til. Skjønner også at du ble skuffet da de først sa ja, men har de ikke råd så hjelper det lite. Hadde blitt mere trist om dere kjøpte henne, for så og måtte selge henne etter kort tid pga. økonomien.
Du får nok finne deg en jobb som de sndre her foreslår, og hjelpe til så godt du kan økonomisk, så kanskje det retter seg :)

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

BellaMin

Skrevet - 14/08/2006 :  07:29:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja :P
Det er nok bedre å la være å kjøpe hest hvis man ikke har råd >.<
MEN, når jeg er ferdig på vidregående og ferdig med utdannelse, så skal jeg kjøpe meg hest :P
Hvis jeg kjøper før så skal jeg være sikker på at jeg har råd

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  08:56:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting jeg har lært helt fra mitt første hestekjøp, er at det aldri bare blir med de faste utgiftene man selv legger i budsjettet. Jeg hadde faste utgifter med stall-spon-for på 3000 kr, ganske ok pris til å være i oslo.
Også var det smed da. Når man begynner å lære seg hvor mye skade feilskoing kan gjøre, så velger man jo å bruke faglærte smeder. De er dyrere, men en hest fortjener kun det beste tross alt.

Så er det alle tingene som plutselig skjer, uventede veterinærregninger osv. For tro meg, uventede regninger vil dukke opp.

Var jeg deg ville jeg hatt hest på helfor før jeg kjøpte hest, da får man litt mer innblikk om man klarer deg økonomisk og tidsmessig, samt man lærer masse :)
Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 14/08/2006 :  12:30:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg er forsåvidt litt enig med debattstarter, for jeg har opplevd det samme selv! Det er veldig iktig at foreldre ikke sier ja for så å si nei!
Moren min lovte meg hestehenger når hun flyttet sammen med kjærsten sin. Vel, de har bodd sammen i 3 år og hun sier hun aldri har sagt jeg skal få henger.....

Men det kan godt henne at foreldrene i denne saken ikke visste hva de sa ja til!
Mitt råd til alle foreldre; ikke si ja, si at de svarer senere når de har undersøkt saken!

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

BellaMin

Skrevet - 14/08/2006 :  12:44:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En ting jeg har lært helt fra mitt første hestekjøp, er at det aldri bare blir med de faste utgiftene man selv legger i budsjettet. Jeg hadde faste utgifter med stall-spon-for på 3000 kr, ganske ok pris til å være i oslo.
Også var det smed da. Når man begynner å lære seg hvor mye skade feilskoing kan gjøre, så velger man jo å bruke faglærte smeder. De er dyrere, men en hest fortjener kun det beste tross alt.

Så er det alle tingene som plutselig skjer, uventede veterinærregninger osv. For tro meg, uventede regninger vil dukke opp.

Var jeg deg ville jeg hatt hest på helfor før jeg kjøpte hest, da får man litt mer innblikk om man klarer deg økonomisk og tidsmessig, samt man lærer masse :)

Opprinnelig postet av utstyrselges

Hadde føst tenkt at jeg skulle vente noen år, for så å få hest på helfôr, men når jeg fikk tilbud om å kjøpe den hesten, så kunne jeg ikke si nei

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  13:50:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, nei jeg skjønner det, det er veldig vanskelig å tenke rasjonellt når man faller for en hest. Men man skal tenke at man skal ivareta alle hestens behov til enhver tid, og det er dyrere enn man egentlig forstår før man sitter der med hesten :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.