hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Reklame for barn??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Reklame for barn??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  22:31:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.
noen som har sett på tv`n i det siste om kveldene der de reklamerer for kinder maxi sjokoladen?
"spesiallaget for barn..."
trodde ikke det var lov å reklamere for barn på norske kanaler jeg? hmmm

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  22:50:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
er veldig mange reklamer som peker direkte mot barn.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  22:57:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det har NRK gjort i mange år allerede, bare at den gjengse forbruker ikke er det bevisst. :-)
Spøkelsesserien "UHU" var det første barne-TV programmet NRK lagde ene og alene for å tjene. Her ble produktene til serien; matbokser, leker, filmer, sengetøy, klær osv. lansert -før- selve serien ble sendt i luften. Slik kunne barna se en episode av en serie de allerede hadde sett produkter fra i butikken - reklame begge veier.

Jul i Blåfjell var også slik, selv om produktene her kom i etterkant av serien. Hvor mye har de ikke tjent på det?

Kan ramse opp mye slik reklame, men jeg tror du skjønte det. Holdt nemlig på å skrive semsteroppgave om dette i fjor, så samlet en del materiale og opplysninger rundt det.

Etter UHU-suksessen er det dessverre vanlig praksis å lage TV ut av produkter, selv hos NRK.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  23:07:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
silje-og-tindra: der sa du jammen noe...Så langt har faktisk ikke jeg tenkt.. men er jo en perfekt måte for å få barna intressert da.. husker selv jeg rev å slet i armen til mamma etter en løvenes konge matboks da den filmen var ny...FØR den gikk på kino.. *mimre*
Men er det da LOV, eller lager de det slik at det blir lov? eksempel at det blir sikta inn til de voksne?

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  23:20:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg mener at de lager det slik at det blir lov. De viser jo sjeldent eller aldri produktene i selve serien, og sier heller aldri direkte "løp og kjøp" - det bare ligger bak og slår til når ungen ser produktet i butikken. Selve koblingen.

Så vidt meg bekjent er det ikke lov i Norge med direkte reklame mot barn, men jeg mener TV3/TVN har lov? Fordi disse ikke er kanaler som alle får inn? Ikke 100% sikker på dette, dog. Men det reklameres jo stadig uansett på f.eks. TV2; barne-CD-er, filmer osv.

En annen ting som NRK gjør som irriterer -vettet- av meg (fordi jeg er litt engasjert i sånn), og som ikke går på barn, er å ha sponsorer til sine programmer. NRK har ikke -lov- til å bruke sponsorer siden de tar linsens for det. Skal være kjemisk fritt for reklame, bl.a.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  23:25:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det irriterer meg også... blir jo "reklame" det også... og programmet sponses av..bla bla bla.... og det der må vi betale ringkringkastnings(?) avgift for...absurd! ser nesten aldri på den kanalen engang....

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  23:28:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns det er mye reklame så peker mot barn.

Men det jeg ikke skønner er hvorfor de har begynt og snede barnereklame om KVELDEN, når barna har gått å lagt seg! Stussa nemlig på det når jeg så bl.a. kinder maxi reklamen.

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  07:50:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Ja, det lurer jeg også på... Men Nrk er en irriterende kanal. VIl ikke ha den en gang! Eneste ser på den er lillesøsteren min får og få med seg barne TV
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  10:07:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så vidt meg bekjent er det ikke lov i Norge med direkte reklame mot barn, men jeg mener TV3/TVN har lov? Fordi disse ikke er kanaler som alle får inn? Ikke 100% sikker på dette, dog. Men det reklameres jo stadig uansett på f.eks. TV2; barne-CD-er, filmer osv.
Kanaler som sender fra andre land enn Norge, er ikke rørt av Norsk lov når det gjelder reklame rettet mot barn.

Hvilken kanal så du denne reklamen? TV3 f.eks. sender ikke fra Norge..

Kopi av melding:
En annen ting som NRK gjør som irriterer -vettet- av meg (fordi jeg er litt engasjert i sånn), og som ikke går på barn, er å ha sponsorer til sine programmer. NRK har ikke -lov- til å bruke sponsorer siden de tar linsens for det. Skal være kjemisk fritt for reklame, bl.a.

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Endel av programmene er slik at arrangementet er sponset. Skal NRK i det hele tatt få sende programmet er de nødt til å reklamere for arrangørens sponsorer. Et ikke veldig "reklamepreget"-program, som f.eks. er berørt av dette er Nyttårskonserten. Den sponses av en eller annen Østerisk Sparebank, som er sponsor for arrangementet Nyttårskonserten. Det medfører at NRK får inn noe sponsorpenger på dette, men det betyr også at dette er "påtvunget" inntekt dersom NRK i det hele tatt skal få lov til å sende programmet. Jeg har hørt tallene, og skal love at dette på ingenmåte betyr alfa og omega når det gjelder inntekter for NRK. Så får vi se hvor mange som flytter sparepengene sine over til en Østerisk sparebank etter å ha sett Nyttårskonserten neste år

Dette gjelder også andre arrangementer, f.eks. en rekke sportsprogrammer hvor det benyttes mer "kjente" aktører. Men dette er arrangementsponsorer, og ikke noen som direkte går inn for å sponse NRK. Er forøvrig fastsatt ganske strenge regler for hvordan NRK har lov til å presentere reklamen i forkant av sine programmer. En av reglene er f.eks. at reklamen ikke skal være anomert, så om Sony Ericsson sponser et arrangement som skal vises som et NRK-program, må introreklamen f.eks. ikke inneholde en animert kule i logoen, slik de f.eks. ville kunne gjort hos TV2. Hos TV2 har man sponsorer direkte til program. De har lov til det.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  10:27:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det spiller vel en forsvinnende lite rolle om reklamen rører på seg, reklame er det uansett. Betaler jeg for en reklamefri kanal, skal den være reklamefri også. Vet det er streng lovgivning, vet også at NRK til tider tolker den rimelig fritt (iallfall i følge mine forelesere). Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  10:54:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Alternativet hadde vært at NRK hadde droppet både OL-sendinger, fotball-VM, Bislett-games og Nyttårskonsert Det tror jeg ikke seerne hadde satt noe særlig pris på.. Inntektene her er uannsett ikke noe NRK på noen måte "lever av". Tallene sett i forhold til både TV2's reklameinntekter og NRK's andre inntekter er usynlige i forhold. De som derimot tjener penger på dette er de som står for arrangementet, og de er ofte 100% avhengig av sponsorer for å få arrangementet i havn. Det var jo f.eks. en viss streik som dømte døden for Bislett-games tidligere i år. Det var grunnet Bislett-games avhengighet av en annonsør som fikk profilert seg under arrangementet de sponset. Bislett-games kunne gått dukken, for NRK hadde det vært likegyldig, selv om det hadde vært trist også for NRK om Bislett-games hadde dukket under.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  11:11:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg tror seerne hadde satt pris på å få det de betaler for; en reklamefri kanal. Som jeg sa; spiller en forsvinnende liten rolle om reklamen rører på seg eller ei, er fortsatt reklame. Men de sier jo at det første man blir blind på er øynene .. ;-)

Men jeg tipper NRK tjener en ganske fet slant på barne-TV. Spesielt av karakteren "UHU" som lages for å profilere produkter. Det er sånt man gjør på utenlandske kanaler, ikke en betalingskanal fra Norge. Den er dyr nok som det er.
Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  11:13:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Tror nok det er lov. Dersom man ser på TV3 og sånt vil du finne masse barne reklamer. Lego og sånne "My little Ponni" ... dokker og masse!
Kanskje ikke så mye nå lenger men var mye av det før.

Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  11:19:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
TV3 er sendt fra utlandet. :-) Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  11:28:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
TV3 er sendt fra utlandet. :-)

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

åja...

Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  20:23:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
den kinder reklamen så jeg på tv2 i går kl 22.15 el noe... og tv2 har vel ik lov å sende utenlands reklame? :)
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.