hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spiser møkk og jord...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Spiser møkk og jord...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MJ123

Innlegg: 55

Skrevet - 11/08/2006 :  08:57:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den ene hesten jeg trener ser ut til å være i fin form, men det har blitt registrert at han spiser jord av og til, og her om dagen hørte jeg at han spiste av avføringen til den andre hesten på tur. Virker jo som om han mangler noe? Han har jo en ganske så allsidig kost: havre, Ch. energi, mais olje, grovsalt, ølgjær, rundball og litt gress ute. Nettopp sluttet med betfor som han gikk lei. Fått to runder med markkur i sommer .
Noen som har hørt om dette eller opplevd dette selv?
Rare hesten...

CarpeNox
» VIP

Norway
Innlegg: 317

Skrevet - 11/08/2006 :  09:35:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm, generellt sett så seier dei jo at det er ein vitamin eller mineralmangel, ofte jarn ut ifra det ej har hørt, men det burde jo vere dekt utifra det du nevner at han får...
Hestar et(spiser) jo naturlig litt småstein i ny å ne for å hjelpe på fordøyelsen da..
Kairo spiste litt "bajs" før i sommer når han bytta beite men slutta av sej sjølv etter eit par daga uten at ej gjorde noko og akkurat det samme gjorde gamlehesten min ved eit par anledningar-heilt uten noko spesiell foranledning så åt(spiste) han møkk i nokre dagar for så å slutte sjølv.

Kanskje det berre er ein ubalanse i systemet eller noko som gjer at dei kompenserer med bakteriar?

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway
Innlegg: 2627

Skrevet - 11/08/2006 :  09:35:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
stor vitamin og mineralmangel!!
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan
Innlegg: 1402

Skrevet - 11/08/2006 :  11:30:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er ikke unormalt, så jeg tror ikke det er noe du trenger å bekjymre deg over. Er du i tvil om hesten får i seg nok jern og mineraler så får du kjøpt dette i praktiske spann som du kan sette ut til hesten. Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Innlegg: 406

Skrevet - 11/08/2006 :  21:14:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Dersom de spiser "dritten" til andre har de vitaminmangel!
Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

juboy

Innlegg: 18

Skrevet - 13/08/2006 :  00:00:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester spiser ofte møkk - egen eller andres. Det er helt naturlig og de gjør det for å bygge opp sin egen tarmflora - dvs. bakteriene i fordøyelsessystemet som hjelper til med å fordøye maten bedre.

Særlig er det viktig for føll å bygge opp tarmfloraen, så mammas ferske møkk er faktisk en livsnødvendighet for dem.

Leire spiser de for å få tilført mineraler, og det er også helt naturlig.

Selv om vi mennesker sier "yækk" når dyr eter møkk, så er det bare naturen som spiller inn.
Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 13/08/2006 :  01:57:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest skal under normale omstendigheter verken spise sin egen møkk eller andres.
Det vitner om ubalanse/mineralbrist knyttet til fordøyelsen/nyttegjøringa av foret.

Om man har en hest som titt og ofte spiser leire,jord,hestemøkk osv. sies det at det er pga. en generel mineral-mangel.
(Vi snakker da om selen, magnesium,zink, jod, kalium, kalsium,svovel, mangan, natrium, kobber og jern.)

Dette skyldes i utgangspunktet at hesten får i seg for lite salt.
Saltsyre behøves for å kunne frigjøre mineraler som allerede er i foret, slik at de lettere tas upp i tarmen.
Stress er også en viktig faktor at hester får Zink/salt-mangel.
Kroppen danner da bla. et antistoff som bryter ned dette.
(Kort fortalt.)

Så prøv å gi hesten litt ekstra salt i kraftforet om den ikke er flink til å bruke saltsteinen sin inne og ute.

Redigert av - xxxx den 13/08/2006 02:04:18 Gå til toppen av siden

MJ123

Innlegg: 55

Skrevet - 14/08/2006 :  15:51:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt forskjellig meninger og svar Vil det være lurt å ta en blodprøve??? eller kan det bli mer kostbart enn lønnsomt?...
Kan jo prøve å gi han mer salt og selv om han får en god neve med grovsalt hver dag.
Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Innlegg: 60

Skrevet - 14/08/2006 :  16:35:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
ang blodprøve: ville bare si at det høres fornuftig ut
det er ganske billig da, for å få den vanlig analysert betaler man ca 150 kr (-200, husker ikke helt) på bjerke dyrehospital jeg gjør det kanskje en gang i året med mine.. eneste som koster litt er vetrinæren da, men man kan jo kombinere det med hvis dyrlegen er på stallen for å se på en annen hest, ingen hastverkt med slikt vettu
Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 15/08/2006 :  01:41:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
En (utvidet) blodprøve er nok ingen dum ide.Virker som det er en brist et sted på en eller kanskje flere mineraler. Gå til toppen av siden

Silvershining

» VIP

Norway
Innlegg: 63

Skrevet - 15/08/2006 :  14:26:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilvershining  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilvershining  Svar med kopi av melding
blodbrøve kan nok være lurt. eller håranalyse

Jeg kjøper sånn vitamin og mineralbøtte på norgesfor, som jeg har i paddocken.
Da blir det slutt på jordslikkingen på mine i hvertfall
Det er heller ikke så altfor syrt, så det kan være verdt et forsøk

Vakkert som sølv, hjerter av gull
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.