hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skimmel kreft
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Skimmel kreft
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway
Innlegg: 2272

Skrevet - 10/08/2006 :  23:42:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Dette emnet er sikkert tatt opp før, men kan svulsene sitte andre steder enn rundt analåpning?

Jeg kan ikke noe om skimmel kreft. Så jeg vil gjerne høre erfaringer fra folk som har vært borti hester som har dette.

Araber hoppa mi har fått en stor hard kul på innsiden av det ene bakbeinet, på str med en golf ball.

I begynnelsen trodde jeg bare det var et stikk siden det ikke var så stort og siden hun klødde på det. Så vokste det seg kjempe stort, men hun har ingen smerter.
Hadde også en skorpe på midten av kulen, men nå er denne av og det er bare en rosa prikk igjen etter den, så hadde det vært et stikk så skulle vel kulen også vært nede.

Har smurt kulen med aloe vera nesten hver dag, og da skulle den vel ha roet seg med aloe vera?!

Hadde dyrlege på henne i dag og han trodde det var enten en verkebyll eller en svuls.
Skulle ikke gjøre noe med den nå, for å ta hull på den nå midt i flue sesongen pga infeksjonsfare.
Sprekker den må man jo gjøre noe.

Huff, ekkel situasjon å sitte i. Ikke vite om hesten har kreft eller ikke, og om den må inn på bjerke og opereres eller om man bare kan tappe den hjemme på stallen.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Rebekka

» VIP

Norway
Innlegg: 315

Skrevet - 11/08/2006 :  13:41:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
En hest jeg kanskje skulle kjøpe hadde skimmelkreft så jeg prøvde å sette meg litt inn i det. Fant i værtfall ut at svært få prosent av de som får det dør av det, og at det faktisk ikke er uvanlig at litt eldre skimmler har det. Hesten jeg kanskje skulle kjøpe hadde kuler blant annet ved/i munnen uten at det sjenerte han, og tror heller ikke vi da ville trengt å gjøre noe med kulene.
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

amadeus+

» VIP

Innlegg: 389

Skrevet - 11/08/2006 :  18:31:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forhesten min døde av dette i vår. Han hadde byllene (3-4 stk) rett foran der hvor gjorden skal ligge..
(Tidligere Line Kristine) Gå til toppen av siden

Itago

» VIP

Norway
Innlegg: 396

Skrevet - 12/08/2006 :  13:55:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ponnien min døde også av skimmel kreft:'(
Han hadde store byller under ørene som vokste:\ Til slutt nådde kreften lungene og han måtte avlives siden han begynnte gradevis å bli borte...Dyrlegen mente han nesten hadde gått ned 100 kg på noen uker:O
Roxira: Synnes du skal skjekke dette på bjerke...ponnien min kunne enda vært i live hvis vi hadde dratt til norges vetrinær høyskole før...Du kan få tabeletter som stopper\forminsker svulstene...
Håper ikke det er kreft, lykke til!
Gå til toppen av siden

Itago

» VIP

Norway
Innlegg: 396

Skrevet - 12/08/2006 :  13:56:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ponnien min døde også av skimmel kreft:'(
Han hadde store byller under ørene som vokste:\ Til slutt nådde kreften lungene og han måtte avlives siden han begynnte gradevis å bli borte...Dyrlegen mente han nesten hadde gått ned 100 kg på noen uker:O
Roxira: Synnes du skal skjekke dette på bjerke...ponnien min kunne enda vært i live hvis vi hadde dratt til norges vetrinær høyskole før...Du kan få tabeletter som stopper\forminsker svulstene...
Håper ikke det er kreft, lykke til!
Gå til toppen av siden

juboy

Innlegg: 18

Skrevet - 13/08/2006 :  00:10:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skimler er noe mer utsatt for kreft enn hester med andre farger. Det er vel noe som følger skimmelgenet, det da.
Men det er som oftest ikke en akutt sykdom, de kan leve i årevis, og ofte er det noe som kommer i godt voksen alder.

Har ikke satt meg særlig inn i det, men kanskje noen har forsket på det? Hadde selv en skimmel som ble 29 år, og da hun ble syk lurte vi på om det var kreft, men det var det ikke, viste det seg. Det var hjertesvikt.

Alle heste-eiere, med hester som, uansett farge, får kuler, bør vel kontakte veterinær. Om det er en byll eller en kreftkul, så er det greit å ha noen til å sjekke.
Gå til toppen av siden

Hunter_B

» VIP

Innlegg: 186

Skrevet - 16/08/2006 :  17:04:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
for hesten min har en bitte liten kul rett under øret(henger på nederste del av øret)..den er ca like stor som dette:
( )
( )
og rund..har vell vært der noen år no..hva kan det være??
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway
Innlegg: 1184

Skrevet - 16/08/2006 :  17:48:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Kan være vorter. Men har ikke erfaring med dette da...
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.